Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Κωνσταντίνος Γώγος: Το νέο «χαράτσι» στα γραμμάτια των δικηγόρων – Οι μαχόμενοι θα πληρώσουν και πάλι

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Κωνσταντίνος Γώγος: Το νέο «χαράτσι» στα γραμμάτια των δικηγόρων – Οι μαχόμενοι θα πληρώσουν και πάλι

Σαν κεραυνός εν αιθρία «έσκασε» η είδηση από το dikastiko.gr από την οποία προέκυψε η κατάθεση στη Βουλή σχεδίου νόμου, το οποίο και αναφέρεται στη τροποποίηση του Κώδικα περί Δικηγόρων.

Γράφει ο δικηγόρος Κωνσταντίνος Χ. Γώγος

Το κυρίως δε ζήτημα είναι η τροποποίηση του άρθρου 61 παρ. 2 στο οποίο και προστίθεται:

«Το Πληροφοριακό Σύστημα «Αλληλεπιδραστικές Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Προδικασίας –  On line Εξυπηρέτηση Δικηγόρων, Δικαστών και Πολιτών» (portal.olomeleia.gr) συνιστά κομβικό έργο στον τομέα της δικαιοσύνης και περιλαμβάνει έναν αριθμό από παρεμβάσεις διοικητικής βελτιστοποίησης και τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών που έχει τεθεί στην υπηρεσία των Δικηγόρων, των Δικαστών και των Πολιτών. Για τη διατήρηση και συνεχή ετοιμότητα του έργου απαιτούνται σημαντικές λειτουργικές δαπάνες και έξοδα συντήρησης, αντίστοιχα των σκοπών που επιτελούνται με αυτό. Για την κάλυψη των δαπανών και των εξόδων αυτών θεσπίζεται πάγια εισφορά επί των γραμματίων προκαταβολής εισφορών και ενσήμων, ευλόγου ύψους 0,50 ευρώ ανά γραμμάτιο».

Πρακτικά η προσθήκη του συγκεκριμένου άρθρου συνεπάγεται πρόσθετο βάρος στο Δικηγόρο για το κάθε Δικαστήριο ή διαδικαστική πράξη εκτελεί κατά την άσκηση των καθηκόντων του, και όλα αυτά για τη χρηματοδότηση του νέου συστήματος portal.olomeleia.gr στο οποίο υποχρεούται πλέον να καταφύγει για την έκδοση των γραμματίων προείσπραξης.

Και εδώ γεννώνται διάφορα ερωτήματα:

  • Ποια διαβούλευση προηγήθηκε της κατάθεσης του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, με ποιους φορείς και ποια τα αποτελέσματα αυτής; Έως και αυτή τη στιγμή ουδεμία επίσημη αναφορά η ανακοίνωση υπάρχει από τους Δικηγορικούς Συλλόγους και παράλληλα ουδεμία αναφορά επισυνάπτεται στην αιτιολογική έκθεση του Νόμου. Είναι δε απορίας άξιο πως είναι δυνατόν να γίνεται τροποποίηση του Κώδικα περί Δικηγόρων, ο οποίος μάλιστα προσφάτως είχε τροποποιηθεί χωρίς την προηγούμενη γνωμοδότηση (έστω και αρνητική) από τα αρμόδια όργανα της Ολομελείας των Δικηγόρων της χώρας.
  • Προ της λειτουργίας του συστήματος του portal, ο Δικηγόροι εξέδιδαν τα σχετικά γραμμάτια προείσπραξης απευθείας από τους εκάστοτε Δικηγορικούς Συλλόγους. Παρά τη χρήση υπαλλήλων, αναλώσιμων κτλ ουδέποτε είχε υπάρξει ζήτημα επιπλέον χρηματοδότησης καθώς οι Δικηγορικοί Σύλλογοι κάλυπταν το κόστος από τις εισφορές των μελών τους, τις παρακρατήσεις κτλ.
  • Διερωτάται κανείς επομένως πως είναι δυνατόν ένα νέο σύστημα το οποίο μάλιστα εκτελείται αποκλειστικά και μόνον μέσω ίντερνετ, να είναι περισσότερο κοστοβόρο από το μέχρι πρότινος σύστημα που απαιτούσε έμψυχο δυναμικό ανά Δικηγορικό Σύλλογο σε όλη την Επικράτεια. Και εν πάσει περιπτώσει αν το συγκεκριμένο σύστημα είναι περισσότερο κοστοβόρο γιατί ακολουθείται η συγκεκριμένη λύση;;  

Ποιο είναι το πραγματικό κόστος αυτού του νέου συστήματος;

Από τη στιγμή που τίθεται ζήτημα επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης πολιτών αναμένει κανείς σχετική αναλογιστική μελέτη από την οποία και θα προκύπτει το σχετικό κόστος του έργου και θα επεξηγείται μαθηματικά πως ακριβώς προκύπτει το κοστολόγιο και ο σχετικός επιμερισμός του.

Αντιθέτως, στη συγκεκριμένη περίπτωση τίποτα από τα ανωτέρω δεν έχει λάβει χώρα, είναι δε χαρακτηριστικό ότι τίποτα απολύτως δεν αναφέρεται στην Αιτιολογική Έκθεση του Σχεδίου Νόμου. Διερωτάται εύλογα επομένως κανείς πόσο είναι το πραγματικό κόστος συντήρησης του νέου συστήματος. Παράλληλα, απορίας άξιο είναι πόσο είναι το ποσό το οποίο θα εισπράττεται με το νέο «χαράτσι» αφού μιλάμε για πενήντα λεπτά για κάθε δικαστήριο, κάθε δικηγόρου, κάθε μέρα του χρόνου.

Προβληματική δε είναι και η διατύπωση με την οποία και κανένα από τα προηγούμενα βάρη των Δικηγόρων δε μειώνεται ή αφαιρείται. Δηλαδή, γιατί να έχουμε ένα νέο σύστημα και να καταβάλλουμε και όλες τις ήδη υπάρχουσες εισφορές; Γιατί να μην επιλεγεί ή το ένα ή το άλλο σύστημα προκειμένου να μειωθεί έστω ένα από τα βάρη που καλούνται να πληρώνουν οι Δικηγόροι ετησίως;

Το Portal δεν αφορά μόνο Δικηγόρους αλλά θα πληρώνεται μόνον από αυτούς.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση:

«…με την παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου 30 προστίθεται νέο εδάφιο στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 61 του Κώδικα δικηγόρων.

Το Πληροφοριακό Σύστημα «Αλληλεπιδραστικές Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Προδικασίας –  On line Εξυπηρέτηση Δικηγόρων, Δικαστών και Πολιτών» (portal.olomeleia.gr) συνιστά κομβικό έργο στον τομέα της δικαιοσύνης και περιλαμβάνει έναν αριθμό από παρεμβάσεις διοικητικής βελτιστοποίησης και τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών που έχει τεθεί στην υπηρεσία των Δικηγόρων, των Δικαστών και των Πολιτών.».

Όπως καθίσταται σαφές το συγκεκριμένο σύστημα δεν αφορά μόνον τους Δικηγόρους, αλλά και τρίτα πρόσωπα όπως είναι οι Δικαστές και οι Πολίτες. Είναι επομένως εύλογο το ερώτημα: Γιατί το κόστος συντήρησής του να καλύψουν μόνον οι Δικηγόροι; Τα γραμμάτια προείσπραξης απαιτούνται ως τυπική προϋπόθεση για την παράσταση του Δικηγόρου στη Δίκη.

Είναι επομένως κατανοητό ότι αυτοί που καλούνται να πληρώσουν το μεγαλύτερο μερίδιο είναι αυτοί οι οποίοι δικάζουν καθημερινά στα Δικαστήρια, ήτοι οι μαχόμενοι Δικηγόροι.

Αυτοί ωστόσο είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν επιφορτισθεί με το μεγαλύτερο βάρος καθώς ήδη σε κάθε γραμμάτιό τους έχουν προστεθεί τα βάρη του ΕΦΚΑ, ΤΑΧΔΙΚ, έξοδα συλλόγου, εφορία κτλ.

Διερωτάται επομένως ο συντάκτης του παρόντος με ποια λογική οι μαχόμενοι Δικηγόροι πρέπει να επιφορτισθούν με ένα ακόμα επιπρόσθετο βάρος;

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ