Δευτέρα 01 Ιουλίου 2024

Αγγ. Παπαπαναγιώτου-Λέζα: Η μετάβαση της Διοικητικής Δικαιοσύνης στην ψηφιακή εποχή-H ένταξη των Διοικητικών Δικαστηρίων στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων της Διοικητικής Δικαιοσύνης

Η εισαγωγή της τεχνολογίας και, ιδίως, των λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης στα δικαστήρια δεν πρέπει να θέτει σε κίνδυνο το ανθρώπινο πρόσωπο της δικαιοσύνης και τους συμβολισμούς της.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Αγγ. Παπαπαναγιώτου-Λέζα: Η μετάβαση της Διοικητικής Δικαιοσύνης στην ψηφιακή εποχή-H ένταξη των Διοικητικών Δικαστηρίων στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων της Διοικητικής Δικαιοσύνης dikastiko.gr

Οι πρώτες προσπάθειες για την μηχανοργάνωση των Διοικητικών Δικαστηρίων (Δ.Δ.) ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Tο έτος 2008, στο πλαίσιο έργου, που προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, απέκτησαν -αυτοτελές για κάθε δικαστήριο- Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), 13 από τα 39 Διοικητικά Δικαστήρια ( Δ.Δ) , ήτοι 2 Διοικητικά Εφετεία (Αθηνών και Θεσσαλονίκης) και 11 Διοικητικά Πρωτοδικεία (Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Καβάλας, Κομοτηνής, Λάρισας, Πάτρας, Πειραιώς, Σερρών και Χανίων), ενώ 5 ακόμη Διοικητικά Πρωτοδικεία (Αθηνών, Χαλκίδας, Λαμίας, Βέροιας και Πύργου) ήταν μεν μηχανοργανωμένα αλλά με δικά τους ξεχωριστά συστήματα εκτός ΟΠΣ. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία αποσπασματικών εφαρμογών και υποδομών, οι οποίες δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους, ούτε όμως με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), ενώ 21 Δ.Δ. (7 Διοικητικά Εφετεία και 14 Διοικητικά Πρωτοδικεία) δεν ήταν μηχανοργανωμένα. Η ανάγκη ενοποίησης του ΟΠΣ του ΣτΕ με τα επιμέρους πληροφοριακά συστήματα που λειτουργούσαν σε ορισμένα εκ των Δ.Δ. και ψηφιοποίησης της ροής της διαδικασίας στο ΣτΕ και τα Δ.Δ οδήγησε την περίοδο 2013-2014 στο σχεδιασμό του υφιστάμενου Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων της Διοικητικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΔΥ- ΔΔ), που καλύπτει πλήρως τη λειτουργία του Συμβουλίου της Επικρατείας και όλων των Δ.Δ. ως προς το σύνολο των δραστηριοτήτων τους. Ειδικώς για την υποστήριξη της επιχειρησιακής λειτουργίας όλων των βαθμίδων των Δ.Δ., το ΟΣΔΔΥ- ΔΔ περιλαμβάνει επιμέρους εφαρμογές (υποσυστήματα). Κύριος του έργου είναι το ΣτΕ, το οποίο και εποπτεύει τη λειτουργία του ΟΣΔΔΥ ΔΔ. Φορείς λειτουργίας του συστήματος είναι το σύνολο των δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων του ΣτΕ και των Δ.Δ.

Η ένταξη των 39 Δ.Δ. στο ΟΣΔΔΥ ΔΔ, πραγματοποιήθηκε σταδιακά κατά το χρονικό διάστημα από 25.4.2016 έως 5.9.2016. Το εγχείρημα αυτό ήταν εξαιρετικά δύσκολο, πρωτίστως διότι έπρεπε να καταργηθούν όλες οι εσωτερικές διαδικασίες που εφαρμόζονταν σε κάθε Δ.Δ( έγχαρτες και ψηφιακές) και να αντικατασταθούν από μία ενιαία και βέλτιστη, την οποία και θα εφάρμοζαν εφεξής όλοι οι δικαστές και οι δικαστικοί υπάλληλοι των Δ.Δ.

Γενικότερα, η υποστελέχωση των Δ.Δ. (κυρίως των περιφερειακών) από δικαστικούς υπαλλήλους, η ανυπαρξία εξειδικευμένου προσωπικού πληροφορικής καθώς και η έλλειψη εκπαίδευσης και η απειρία των χρηστών (δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων), αποτελούσαν παράγοντες που δυσχέραιναν τόσο την ένταξη των Δ.Δ. στο ΟΣΔΔΥ -ΔΔ όσο και την μετέπειτα λειτουργία και υποστήριξή του. Στους παράγοντες αυτούς, πρέπει να προσθέσει κανείς τόσο την δυσκολία της μετάπτωσης των έγχαρτων -στα περισσότερα ΔΔ- δεδομένων στο νέο σύστημα, όσο και την αντίσταση των χρηστών στη μετάβαση στο νέο, άγνωστο και διαφορετικό καθεστώς ψηφιακής ροής της διαδικασίας αντί της έγχαρτης.

Έτσι, η μετάβαση των Δ.Δ. στην ψηφιακή εποχή κατέστη μια μεγάλη πρόκληση, ένα στοίχημα που έπρεπε να κερδηθεί. Βασική προϋπόθεση για την επίτευξη του στόχου αυτού ήταν ο χρήστης (δικαστικός λειτουργός/δικαστικός υπάλληλος) του ΟΣΔΔΥ- ΔΔ να αποκτήσει την «ιδιοκτησία» του συστήματος, δηλαδή να καταστεί κοινωνός της αλλαγής, να ενημερωθεί και να εκπαιδευτεί κατάλληλα ώστε να είναι σε θέση να αντιληφθεί και να απολαύσει το ωφέλιμο αποτέλεσμα από την επιχειρούμενη αλλαγή.

Για την επίτευξη του πιο πάνω στόχου καταβλήθηκε υπεράνθρωπη προσπάθεια από τους (τότε) διευθύνοντες τα Δ.Δ. και, κυρίως, από τους δικαστικούς υπαλλήλους. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύχθηκε και ένα δίκτυο έμπειρων δικαστικών υπαλλήλων, εξοικειωμένων με θέματα πληροφορικής, που συνέδραμαν τα Δ.Δ., κυρίως τα περιφερειακά που δεν διέθεταν μηχανοργάνωση, με τις γνώσεις και την εμπειρία τους κατά την μετάβασή τους στην ψηφιακή εποχή, ιδίως στην μετάπτωση των δεδομένων. Το, δε, δίκτυο αυτό συνεχίζει την επωφελή δράση του ακόμη και σήμερα.

Περαιτέρω, για την αποτελεσματικότερη χρήση του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ από τα Δ.Δ., το έτος 2015, συστάθηκε ως συμβουλευτικό όργανο της Γενικής Επιτροπείας της Επικρατείας των Τ.Δ.Δ., η Κεντρική Οργανωτική Επιτροπή (ΚΟΕ) για το ΟΣΔΔΥ ΔΔ, με σκοπό, αρχικά, την παρακολούθηση των ενεργειών της αναδόχου εταιρεία και την υποβοήθηση του έργου της, ενόψει της διαπίστωσης δυσλειτουργιών του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ αναφορικά με την εξυπηρέτηση των Δ.Δ. και της Γενικής Επιτροπείας. Μετά, δε, την θέση του ΟΣΔΔΥ- ΔΔ σε παραγωγική λειτουργία σε όλα τα Δ.Δ. , αποστολή της ΚΟΕ, της οποίας προεδρεύει δικαστικός λειτουργός των Δ.Δ. και έχει ως μέλη δικαστικούς λειτουργούς και δικαστικούς υπαλλήλους, είναι η παρακολούθηση και υποβοήθηση της παραγωγικής λειτουργίας του ΟΣΔΔΥ- ΔΔ. Η ΚΟΕ συνεργάζεται με την Επιτροπή Πληροφοριακών Συστημάτων (ΕΠΣ) του ΣτΕ για θέματα που αφορούν τη λειτουργία του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ στα Δ.Δ., καθώς επίσης και με το Υπουργείο Δικαιοσύνης για θέματα που αφορούν την πληροφορική στα Δ.Δ. και απαιτούν κεντρική δράση.

Εντούτοις, το ΟΣΔΔΥ -ΔΔ, όπως σχεδιάστηκε το 2015, δεν περιλάμβανε πλήρως ψηφιοποιημένη διαδικασία, ήτοι τη διεξαγωγή της δίκης αποκλειστικά με έγγραφα σε ψηφιακή μορφή και την διεκπεραίωση της εκδίκασης μιας υπόθεσης με τον ίδιο τρόπο. Προκειμένου, λοιπόν, να αντιμετωπιστούν οι ως άνω ανάγκες, κρίθηκε αναγκαία η αναβάθμιση και η επέκταση του ΟΣΔΔΥ- ΔΔ, που επιβάλλονταν, άλλωστε, και από ορισμένες νομοθετικές μεταβολές που είχαν επέλθει, εν τω μεταξύ, όπως: Οι διατάξεις των άρθρων 75 – 77 του ν. 4635/2019, που προέβλεψαν την υποχρέωση της Διοίκησης για την πλήρη ψηφιοποίηση του συνόλου της διαδικασίας απονομής της Διοικητικής Δικαιοσύνης, ο ν. 4624/2019, σχετικά με τα μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27 ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ο ν. 4727/2020 που έθεσε το νέο πλαίσιο ψηφιακής διακυβέρνησης των φορέων του δημοσίου τομέα και ο ν. 4623/2019 αναφορικά με α) την διατομεακή και τη μεταξύ μητρώων διαλειτουργικότητα και β) τις παρεχόμενες υπηρεσίες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) για την διασύνδεση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης. Επίσης, από το πλαίσιο της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής (ΕΨΣ 2016 -2021), προέκυπτε, αφενός, η υποχρέωση διασύνδεσης του ΟΣΔΔΥ ΔΔ με το έργο «Υλοποίηση Κεντρικού Συστήματος Διακίνησης Εγγράφων, Δρομολόγησης και Διαλειτουργικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές καθώς και Μηχανισμό Υποστήριξής του» και, αφετέρου, η αναγκαιότητα για διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων της Δικαιοσύνης με σκοπό την υποστήριξη ροών εργασίας όλων των βαθμίδων της δικαιοσύνης .

Προς τον σκοπό αυτό το ΣτΕ, ως κύριος του έργου, προχώρησε το έτος 2019 στην υποβολή πρότασης για την χρηματοδότηση της ψηφιακής αναβάθμισης και επέκτασης του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ, προκειμένου η διοικητική δικαιοσύνη στο σύνολό της να λειτουργεί ψηφιακά σε όλες τις διαδικασίες της (δικαστικές υποθέσεις, επιδόσεις, μητρώα, επιθεώρηση, χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων, διαλειτουργικότητα με εφαρμογές της Διοίκησης, των ΟΤΑ και άλλων φορέων του δημόσιου τομέα κ.λπ.).

Εν τω μεταξύ, με αφορμή τα σοβαρά προβλήματα που προκλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας στη λειτουργία των δικαστηρίων και στην απονομή της δικαιοσύνης, ελήφθησαν μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες και δράσεις που σκοπό είχαν την βελτίωση και την διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της δικαιοσύνης και του περιορισμού του χρόνου που απαιτείται για την απονομή της, ιδίως με την εισαγωγή και υλοποίηση διαδικασιών τηλεσυνεδριάσεων και τηλεδιασκέψεων.

Στο πλαίσιο αυτό, κατόπιν προγραμματικής σύμβασης ανάμεσα στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και στην Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., στις 22 Μαρτίου 2022 υπεγράφη η σύμβαση για το έργο «Υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης σε δικαστήρια και σωφρονιστικά καταστήματα [1 η δράση] και παροχή υπηρεσιών ενημέρωσης της πορείας των πινακίων και των εκθεμάτων των δικαστηρίων (Ηλεκτρονικό Πινάκιο) [2 η δράση]». Στη σχετική διακήρυξη προβλεπόταν, μεταξύ άλλων, αφενός ότι τα συστήματα τηλεδιάσκεψης θα εγκατασταθούν στο σύνολο των δικαστηρίων της χώρας, δηλαδή πολιτικά (τα οποία θα καλύπτουν και τις ανάγκες των συστεγαζόμενων Δ.Δ.) και διοικητικά και αφετέρου ότι το νέο πληροφοριακό σύστημα θα διαλειτουργεί με το ΟΣΔΔΥ- ΔΔ. Ήδη, έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του εξοπλισμού και η πιλοτική λειτουργία του συστήματος και βρισκόμαστε στη φάση της δοκιμαστικής λειτουργίας αυτού που αναμένεται να ολοκληρωθεί με την παράδοση του έργου μέσα στο τρέχον έτος (2024). Με την παράδοση του ως άνω έργου, θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή στις μεταβατικές έδρες των Δ.Δ., ώστε να εξοικειωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι (δικαστές, δικαστικοί υπάλληλοι, δικηγόροι, διάδικοι) με τη χρήση των δικαστικών γραφείων τηλεματικής, που προβλέφθηκαν στις διατάξεις του ν. 5028/2023, με τις οποίες θεσπίστηκαν και οι απαιτούμενες δικονομικές εγγυήσεις που διασφαλίζουν το δικαίωμα σε μια δίκαιη δίκη με την χρήση των νέων τεχνολογιών.

Περαιτέρω, η πιο σημαντική, ίσως, εξέλιξη ήταν η υπογραφή, τον Δεκέμβριο του 2022, της σύμβασης για το έργο «Ψηφιακή Αναβάθμιση του ΟΣΔΔΥ ΔΔ», με πόρους του ΕΣΠΑ, ύψους άνω των 9 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο αναμένεται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το πρώτο εξάμηνο του 2026, ενώ πέντε μήνες νωρίτερα θα τεθεί σε πιλοτική λειτουργία. Από τεχνολογική πλευρά το νέο έργο αποσκοπεί στην συμπλήρωση του εξοπλισμού και του λογισμικού και στον πλήρη ανασχεδιασμό των εφαρμογών του υφισταμένου συστήματος, προκειμένου οι διαδικασίες ενώπιον του ΣτΕ, της Γενικής Επιτροπείας (η οποία δεν είχε περιληφθεί στο πρώτο ΟΣΔΔΥ ΔΔ) και των ΔΔ να διενεργούνται ψηφιακά.

Το νέο έργο, όπως αναφέρεται στη διακήρυξη, είναι σύνθετο και πρωτοποριακό ως προς τις απαιτήσεις της αρχιτεκτονικής, του εξοπλισμού και των εφαρμογών του. Πιο συγκεκριμένα, επιδιώκεται, αφενός, η αναδιοργάνωση, αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών και εφαρμογών του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ για την επόμενη δεκαπενταετία και, αφετέρου, η υλοποίηση νέων λειτουργιών και η αξιοποίηση νέων εφαρμογών και τεχνολογιών που να υποστηρίζουν τους δικαστικούς λειτουργούς και δικαστικούς υπαλλήλους στην άσκηση των καθηκόντων τους.

Ειδικότερα στο πλαίσιο του νέου έργου προβλέπονται, μεταξύ των άλλων:

  1. Πλήρης αποϋλοποιημένη λειτουργία των δικαστηρίων, χωρίς την ανάγκη διακίνησης φυσικών φακέλων.
  2. Μείωση της ανάγκης για φυσική παρουσία και αποτελεσματικότερη και ταχύτερη επικοινωνία των δικαστηρίων με τους δικηγόρους και τους πολίτες με δυνατότητες ηλεκτρονικής κατάθεσης και διακίνησης δικογράφων, ηλεκτρονικής επίδοσης μέσω της υλοποίησης διαλειτουργικοτήτων (όπως με το ΟΠΣ του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το portal Olomeleia του ΔΣΑ), ηλεκτρονικής παρακολούθησης των υποθέσεων καθώς και επικοινωνίας μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων.
  3. Αποτελεσματικότερη διαχείριση των υποθέσεων μέσω του ψηφιακού φακέλου της υπόθεσης ο οποίος θα περιέχει τα έγγραφα της υπόθεσης, θα παρέχει την δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ του δικαστηρίου και των διαδίκων, θα περιλαμβάνει το νομικό υλικό που αφορά την έρευνα της υπόθεσης, θα δίνει την δυνατότητα συσχετισμού των συναφών υποθέσεων και θα εμφανίζει το πλήρες ιστορικό της υπόθεσης στα δικαστήρια όλων των βαθμών.
  4. Χρήση των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης για την αυτόματη ανωνυμοποίηση των αποφάσεων καθώς και την αποτελεσματικότερη και ταχύτερη ευρετηρίαση τους στο αριθμητικό και καθ’ ύλην ευρετήριο.
  5. Δυνατότητα προηγμένης έρευνας στην νομολογία με χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και προηγμένης αναζήτησης μέσω ελεύθερου κειμένου τόσο για τους δικαστές όσο και για τους δικηγόρους και το ευρύ κοινό στις ανωνυμοποιημένες αποφάσεις.
  6. Δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας μεταξύ δικαστικών λειτουργών και υπαλλήλων και συνεργασίας μέσω ηλεκτρονικού συνεργατικού περιβάλλοντος όπου θα υπάρχει η δυνατότητα συνεπεξεργασίας κειμένων.
  7. Δυνατότητα εξαγωγής στατιστικών αναφορών (αυτόματα ή κατόπιν υποβολής ερωτημάτων με βάση το σχεδιαζόμενο υποσύστημα Επιχειρηματικής Ευφυίας [Business Intelligence (BI)], στο οποίο θα καταλήγει το πλήθος των δεδομένων που θα αντλούνται από τις υποεφαρμογές του ΟΣΔΔΥ ΔΔ τα οποία δεδομένα κατόπιν επεξεργασίας θα παρέχουν ουσιαστικές πληροφορίες.
  8. Επίσης, στο νέο έργο περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση των εγγράφων φακέλων εκκρεμών υποθέσεων, η ψηφιακή βιβλιοθήκη, η εφαρμογή καταγραφής των παγίων, η πλήρης αναβάθμιση της εφαρμογής των μητρώων των δικαστικών υπαλλήλων και των δικαστικών λειτουργών, της εφαρμογής διακίνησης και διεκπεραίωσης εγγράφων και της εφαρμογής ηλεκτρονικής διαχείρισης των δικαστικών υποθέσεων, καθώς και η αναβάθμιση της ιστοσελίδας της διοικητικής δικαιοσύνης. Επίσης, περιλαμβάνεται η δημιουργία εφαρμογής επιθεώρησης Δικαστικών Λειτουργών ΣτΕ και ΤΔΔ.

Στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου η Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των ΤΔΔ συγκρότησε αρχές του 2023 ομάδα εργασίας αποτελούμενη από δικαστές και δικαστικούς υπαλλήλους των ΔΔ, με αντικείμενο τη σύνταξη μελέτης σχετικά με την ανάλυση των απαιτήσεων χρηστών για το εν λόγω έργο. Ήδη έχουν γίνει πάνω από 40 συναντήσεις της ομάδας αυτής με τους εκπροσώπους της αναδόχου και του ΣτΕ με σκοπό να γίνουν κατανοητές από την εταιρεία οι ανάγκες των χρηστών δικαστών/δικαστικών υπαλλήλων των Δ.Δ. Στο τέλος του 2023 ολοκληρώθηκε η ανάλυση απαιτήσεων και από το 2024 έχει ξεκινήσει η υλοποίηση των εφαρμογών που έχουν προδιαγραφεί, η οποία επιτηρείται από το Συμβούλιο της Επικρατείας και την Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των ΤΔΔ.

Με την υλοποίηση και την θέση σε παραγωγική λειτουργία του νέου ΟΣΔΔΥ- ΔΔ, η Διοικητική Δικαιοσύνη θα περάσει στην δεύτερη φάση του ψηφιακού μετασχηματισμού της, κατά την οποία τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία υποστηρίζουν πλέον το σύνολο των διαδικασιών και δραστηριοτήτων των Δ.Δ. και όχι μόνο μέρος αυτών, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.

Τα οφέλη από αυτή τη μετάβαση είναι πολλά. Πρώτα απ’ όλα, διευκολύνεται η πρόσβαση του πολίτη στη δικαιοσύνη, τόσο από άποψη χρόνου όσο και από άποψη κόστους, δεδομένου ότι όλη η διαδικασία ενώπιον των ΔΔ (κατάθεση δικογράφων, παρακολούθηση υπόθεσης, συζήτηση, έκδοση και κοινοποίηση απόφασης και λοιπών εγγράφων) μπορεί να γίνεται ψηφιακά, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία των δικηγόρων και των διαδίκων στους χώρους του Δικαστηρίου. Ταυτόχρονα, ο πολίτης επωφελείται από τη δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης όλων των πιστοποιητικών αλλά και από την πλήρη, άμεση και έγκυρη πληροφόρηση για την νομολογία και για τις λοιπές δραστηριότητες των Δ.Δ. Αντίστοιχη είναι και η διευκόλυνση των δικηγόρων, οι οποίοι μπορούν να επιτελούν το έργο τους με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, ενισχύεται η υποστήριξη των δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων στην άσκηση των καθηκόντων τους: χάρη στη διαλειτουργικότητα του ΟΣΔΔΥ -ΔΔ με τα πληροφοριακά συστήματα του δημόσιου τομέα και των λοιπών φορέων που εμπλέκονται στη διαδικασία απονομής της διοικητικής δικαιοσύνης, η καταχώρηση, συμπλήρωση και διακίνηση της δικογραφίας γίνεται πλέον ψηφιακά. Έτσι, δικαστές και δικαστικοί υπάλληλοι απαλλάσσονται από περιττά και χρονοβόρα καθήκοντα (συγκέντρωση φακέλου, εκτύπωση και μεταφορά εγγράφων κ.λπ.), περιορίζονται στο ελάχιστο τα λάθη και εξοικονομείται χρόνος προκειμένου να υποστηριχθεί ποιοτικότερα η ουσία του δικαιοδοτικού έργου. Ταυτόχρονα, με την εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, οι δικαστές και οι δικαστικοί υπάλληλοι επικουρούνται πλέον σε καθήκοντα (έρευνα στη νομολογία, καταχώρηση στοιχείων κ.λπ.), τα οποία, μέχρι σήμερα, ήταν υποχρεωμένοι να τα εκτελούν μόνοι τους. Εξάλλου, η επεξεργασία σύνθετων στατιστικών στοιχείων από το σύστημα BI και η εξαγωγή σχετικών αναφορών σε συνδυασμό με το προηγμένο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο διαλειτουργεί και με το σύστημα διαχείρισης δικαστικών υποθέσεων, ενισχύουν τη διαφάνεια στη λειτουργία της διοικητικής δικαιοσύνης και, κυρίως, επιτρέπουν την πλήρη αποτύπωση της λειτουργίας του κάθε δικαστηρίου έτσι ώστε να είναι εφικτή η άμεση αντιμετώπιση των όποιων παθογενειών αλλά και η στοχοθεσία τόσο σε επίπεδο μεμονωμένου δικαστηρίου όσο και στο σύνολο της διοικητικής δικαιοσύνης.

Μ’ άλλα λόγια, το νέο ΟΣΔΔΥ -ΔΔ αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για την ορθολογική οργάνωση και την αποτελεσματική απονομή της διοικητικής δικαιοσύνης, τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον. Ωστόσο, δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι, όπως έχει σωστά επισημανθεί στη γνώμη αρ. (2011) 14 του Συμβουλευτικού Συμβουλίου Ευρωπαίων Δικαστών (CCJE) «Δικαιοσύνη και τεχνολογίες πληροφοριών», η εισαγωγή της τεχνολογίας και, ιδίως, των λειτουργιών τεχνητής νοημοσύνης στα δικαστήρια δεν πρέπει να θέτει σε κίνδυνο το ανθρώπινο πρόσωπο της δικαιοσύνης και τους συμβολισμούς της.

*της Αγγελικής Παπαπαναγιώτου – Λέζα, Αντεπίτροπος της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ