Κ. Μποτόπουλος: «Λιβάνισμα» (για τη συμφωνία Κυβέρνησης- Εκκλησίας)

Επικοινωνιακή «επιτυχία» -και μόνον- της κυβέρνησης θεωρεί τη συμφωνία με την εκκλησία ο συνταγματολόγος και πρώην ευρωβουλευτής, Κ. Μποτόπουλος, ο οποίος με άρθρο του στο dikastiko.gr τη χαρακτηρίζει «απροσδόκητη, προσχηματική και ετεροβαρή». Χαρακτηριστικά αναφέρει πως ουσιαστικά η Εκκλησία «επικρατεί με σκόρ 4-0». Ολόκληρο το άρθρο του κ.Μποτόπουλου, έχει ως εξής: «Η χτεσινή συμφωνία μεταξύ της […]

NEWSROOM
Κ. Μποτόπουλος: «Λιβάνισμα» (για τη συμφωνία Κυβέρνησης- Εκκλησίας)

Επικοινωνιακή «επιτυχία» -και μόνον- της κυβέρνησης θεωρεί τη συμφωνία με την εκκλησία ο συνταγματολόγος και πρώην ευρωβουλευτής, Κ. Μποτόπουλος, ο οποίος με άρθρο του στο dikastiko.gr τη χαρακτηρίζει «απροσδόκητη, προσχηματική και ετεροβαρή». Χαρακτηριστικά αναφέρει πως ουσιαστικά η Εκκλησία «επικρατεί με σκόρ 4-0».

Ολόκληρο το άρθρο του κ.Μποτόπουλου, έχει ως εξής:

«Η χτεσινή συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της ηγεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι απροσδόκητη, προσχηματική και ετεροβαρής. Δεν λύνει κανένα θεσμικό ζήτημα και λύνει υπέρ της Εκκλησίας όλα τα περιουσιακά και συμβολικά ζητήματα. Η κυβέρνηση, πρώτον, εμφανίζει μια επικοινωνιακή «επιτυχία» και, δεύτερον, αποδεικνύει, ενόψει εκλογικών αναμετρήσεων, ότι παρότι «Αριστερή», διατηρεί καλές σχέσεις με την πολιτική έκφραση της Εκκλησίας. Από την πλευρά της η Εκκλησία επικρατεί με σκορ 4-0:

  1. Στο βωμό της περιουσιακής διευθέτησης, εγκαταλείπεται ο θεσμικός διαχωρισμός Κράτους – Εκκλησίας, δηλαδή η απάλειψη ή αλλαγή της αναφοράς του άρθρου 3 του Συντάγματος σε «επικρατούσα θρησκεία». Η συμφωνία πρέπει να ειδωθεί σε συνδυασμό με την ιδιαίτερα άτολμη αναθεωρητική πρόταση του κυβερνώντος κόμματος, που σηματοδοτεί μια εκ των προτέρων παραχώρηση στις επιθυμίες της Ιεραρχίας.
  2. Αλλά και στο καθαρά περιουσιακό ζήτημα, το Δημόσιο είναι αυτό που, από το πρώτο άρθρο ήδη της συμφωνίας, «αναγνωρίζει» όχι μόνο το δικαίωμα της Εκκλησίας στην περιουσία της, η οποία εν πολλοίς προήλθε από παραχωρήσεις του ίδιου του Δημοσίου, αλλά και ότι την έχει «αδικήσει», αφού λέγεται –με τι κριτήρια άραγε;- ότι η περιουσία αυτή «υπολείπεται της αξίας της». Σχεδόν ντρέπεται το Δημόσιο, δηλαδή η κυβέρνηση, να συζητά περί εκκλησιαστικής περιουσίας, ενώ μεγάθυμα η Εκκλησία «παραχωρεί» – η ιστορική και οικονομική όμως πραγματικότητα είναι διαφορετική.
  3. Στο ζήτημα της μισθοδοσίας του κλήρου, το βάρος συνεχίζει να φέρει το ελληνικό Δημόσιο. Η παροχή κρατικής «επιδότησης» σε ειδικό Ταμείο δεν αλλάζει τίποτα σχετικά με το ποιος πληρώνει –ακόμα και οι ενδεχόμενες αναπροσαρμογές θα βαρύνουν το Κράτος-, ενώ η Εκκλησία θα έχει την πλήρη και ανεξέλεγκτη εποπτεία –και χρήση- αυτού του Ταμείου. Από την άλλη, η έξοδος των κληρικών από την κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων δημιουργεί προβλήματα και ερωτηματικά και ως προς το ποιος τους ελέγχει και ως προς τα ζητήματα ασφάλισης και υγείας τους.
  4. Όσον αφορά την «αξιοποίηση» της εκκλησιαστικής περιουσίας, δημιουργείται απλώς μια Αρχή που ήδη υπάρχει. Αντί για την ήδη υφιστάμενη (άρθρα 83 και επόμενα του ν. 4182/2013) «Εταιρία Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας» αναγγέλθηκε η δημιουργία «Ταμείου Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας», με ίδιες αρμοδιότητες και παρεμφερή σύνθεση, που μάλιστα απορροφά την υπάρχουσα δομή. Η περιπλεγμένη περιπλοκή, ιδίως επί νομικών διαφορών, ευνοεί τη στασιμότητα, δηλαδή την Εκκλησία.

Κώστας Μποτόπουλος Συνταγματολόγος, πρ. Ευρωβουλευτής»

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr