Θα πάμε σε εκλογές με υπηρεσιακή κυβέρνηση ή όχι;

Οι πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις αυτομάτως τροχοδρομούν εξελίξεις και στο χώρο της Δικαιοσύνης και ειδικά στον τρόπο σκέψης και δράσης των δικαστών, την στιγμή μάλιστα που η αξιοπιστία της Δικαιοσύνης δοκιμάζεται σκληρά και οι “δεσμοί αίματος”, με την εκάστοτε πολιτική εξουσία, όχι μόνο παραμένουν άρρηκτοι, αλλά συνεχώς και απροκάλυπτα στενεύουν. Πάντως, πάγωσε το «καυτό» ζήτημα που […]

NEWSROOM
Θα πάμε σε εκλογές με υπηρεσιακή κυβέρνηση ή όχι;

Οι πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις αυτομάτως τροχοδρομούν εξελίξεις και στο χώρο της Δικαιοσύνης και ειδικά στον τρόπο σκέψης και δράσης των δικαστών, την στιγμή μάλιστα που η αξιοπιστία της Δικαιοσύνης δοκιμάζεται σκληρά και οι “δεσμοί αίματος”, με την εκάστοτε πολιτική εξουσία, όχι μόνο παραμένουν άρρηκτοι, αλλά συνεχώς και απροκάλυπτα στενεύουν.

Πάντως, πάγωσε το «καυτό» ζήτημα που απασχολούσε τόσο τη Κυβέρνηση όσο και τη Δικαιοσύνη, που δεν ήταν άλλο από την κάλυψη των κενών θέσεων οι οποίες θα δημιουργηθούν στην πυραμίδα του Αρείου Πάγου στην εκπνοή του ερχόμενου Ιουνίου, λόγω της συνταξιοδότησης του προέδρου και της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, αλλά και αντιπροέδρων τόσο από το Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο όσο και από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, χθες, μετά από αίτημα της Νέας Δημοκρατίας και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, ανέβαλε την προγραμματισμένη ακρόαση για σήμερα των προεπιλεγέντων υποψήφιων αντεισαγγελέων του Άρειου Πάγου από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, λόγω της επικείμενης προκήρυξης των εθνικών εκλογών.

Από την πλευρά της η ΝΔ σε χθεσινή ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι δεν πρέπει το Υπουργικό Συμβούλιο να συγκληθεί προκειμένου να ορίσει πρόεδρο και εισαγγελέα του Αρείου Πάγου καθώς και αντιπροέδρους του ΣτΕ οι οποίοι έχουν ήδη περάσει από την διαδικασία της Βουλής

Έτσι, το υπουργικό συμβούλιο δεν θα συνεδριάσει για να τοποθετηθούν και αυτοί που ήδη έχουν προεπιλεγεί για τον Άρειο Πάγο (πρόεδρος, εισαγγελέας και αντιπρόεδροι) και το Συμβούλιο της Επικρατείας (αντιπρόεδροι).

Όπως είναι γνωστό, η απερχόμενη Κυβέρνηση αρκετά πρόωρα ξεκίνησε την προβλεπόμενη διαδικασία για τις νέες επιλογές, χωρίς ωστόσο να ολοκληρώσει τη διαδικασία.

Δηλαδή, από την Κυβέρνηση και τον υπουργό Δικαιοσύνης Μιχάλη Καλογήρου οι προεπιλεγέντες δικαστές πέρασαν μεν από ακρόαση από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, πριν τη διεξαγωγή των Ευρωεκλογών και των εκλογών της τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού (εκτός των αντιπροέδρων του Αρείου Πάγου), αλλά το υπουργικό συμβούλιο δεν προχώρησε προ των Ευροεκλογών στις επιλογές των δικαστών που θα καλύψουν τις κενές θέσεις που θα δημιουργηθούν μετά την 1η Ιουλίου 2019.

 Πάντως, πρέπει να επισημανθεί, οι απόψεις νομικών οι οποίοι υποστηρίζουν ότι μετά την ανακοίνωση διεξαγωγής των βουλευτικών εκλογών, δηλαδή μεσούσης της προεκλογικής περιόδου, δεν μπορεί η παρούσα κυβέρνηση να προχωρήσει σε επιλογές δικαστών προς κάλυψη κενών θέσεων του μέλλοντος.

Οι ίδιοι νομικοί τόνιζαν ότι η εσπευσμένη επιλογή δικαστών μεταφέρει το πρόβλημα στους ίδιους τους επιλεγέντες δικαστές. Και αυτό γιατί κάτω από τις συγκεκριμένες πολιτικές, μετεκλογικές αλλά ταυτόχρονα προεκλογικές συγκυρίες, οι επιλεγέντες δικαστές εφόρου ζωής θα ταυτίσουν απόλυτα το ονοματεπώνυμο τους με το σημερινό κυβερνών κόμμα.

Στο ίδιο πνεύμα εξάλλου,  με τους εν λόγω νομικούς, κινήθηκε και η ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχοντας όμως και πολιτικό στίγμα.

Γράφει ο δημοσιογράφος Παναγιώτης Τσιμπούκης

Υπηρεσιακή κυβέρνηση

Ένα άλλο ζήτημα που θα απασχολήσει έντονα το επόμενο διάστημα είναι εάν θα πάμε σε βουλευτικές εκλογές με υπηρεσιακή κυβέρνηση ή όχι.

Το Μαξίμου χθες διαβεβαίωνε ότι θα πάει η χώρα σε εκλογές χωρίς να οριστεί υπηρεσιακή κυβέρνηση, παρά μόνο υπηρεσιακός υπουργός Εσωτερικών.

(Παρένθεση: Υπενθυμίζεται, ότι κατά το παρελθόν σε ανάλογες περιπτώσεις άλλαζε και ο υπουργός Δικαιοσύνης, καθώς έχει στα χέρια του ένα σημαντικό κομμάτι της εκλογικής διαδικασίας που είναι οι δικαστικοί αντιπρόσωποι, ο έλεγχος νομιμότητας των υποψηφίων βουλευτών για τη συμμέτοχη τους στα ψηφοδέλτια, κλπ.).

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ανακύπτει συνταγματικό ζήτημα και πήγες από το περιβάλλον του ανώτατου πολιτειακού άρχοντα, εκφράζουν αντίθετη άποψη, δηλαδή ότι πρέπει να οριστεί υπηρεσιακή κυβέρνηση.

Και αυτό εξαρτάται από τους λόγους που θα επικαλεστεί ο Πρωθυπουργός όταν πάει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να ζητήσει την άμεση προκήρυξη των εθνικών-βουλευτικών εκλογών.

Σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές, από το λόγο που θα επικαλεστεί ο Πρωθυπουργός για την προσφυγή στις βουλευτικές κάλπες, θα εξαρτηθεί εάν θα οδηγηθούμε σε υπηρεσιακή κυβέρνηση που θα οδηγήσει τη χώρα σε εκλογές ή οι εκλογές θα διεξαχθούν από την παρούσα κυβέρνηση.

Το πιθανότερο είναι ο Πρωθυπουργός να επικαλεστεί κάποιο σημαντικό λόγο («προκειμένου να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας» όπως προβλέπει το άρθρο 41 του Συντάγματος) για τη προσφυγή στις κάλπες, έτσι ώστε να προχωρήσει ο ίδιος στη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών, αλλάζοντας μόνο τον υπουργό Εσωτερικών με πρόσωπο κοινής αποδοχής.

Παλαιότερα, ως εθνικοί λόγοι είχαν χρησιμοποιηθεί, το Κυπριακό, οι  έντονες σχέσεις με την Τουρκία και το Αιγαίο, κλπ.

Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή εάν ο Πρωθυπουργός δεν επικαλεστεί κάποιο σοβαρό λόγο, τότε -αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξαντλήσει τα περιθώρια των διερευνητικών εντολών- θα ανατεθεί στην πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας ή στον πρόεδρο του Αρείου Πάγου ή στην πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου (σ.σ.: η σειρά είναι σύμφωνα με το άρθρο 37 του Συντάγματος) ο σχηματισμός υπηρεσιακής Κυβέρνησης ευρύτερης αποδοχής για να διενεργήσει τις βουλευτικές εκλογές.

Η συνταγματική διατύπωση με τη χρησιμοποίηση του διαζευκτικού «ή» δίνει την δυνατότητα επιλογής μεταξύ των τριών προέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων, ωστόσο καθορίζει την σειρά επιλογής του προέδρου κατά δικαστήριο.

Τίθεται όμως και ζήτημα αρχαιότητας, δηλαδή αρχαιότητας παραμονής στο βαθμό του προέδρου μεταξύ των επικεφαλής των τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας.

Σήμερα, μεταξύ των προέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου αρχαιότερος στο βαθμό του προέδρου είναι ο Βασίλειος Πέππας (Άρειος Πάγος) σε σχέση με την κυρία Αικατερίνη Σακελλαροπούλου (ΣτΕ). Όμως, ο κ. Πέππας συνταξιοδοτείται την 30η Ιουνίου 2019 και κατά συνέπεια αποκλείεται η επιλογή του.

Μεταξύ των προέδρων του ΣτΕ Αικατερίνης Σακελλαροπούλου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ανδρονίκης (Νίκης) Θεοτοκάτου, αρχαιοτέρα στο βαθμό του προέδρου είναι η δεύτερη.

Τώρα, και εάν ακόμη στην περίπτωση κατά το κυβερνών κόμμα, μέσω του υπουργικού συμβουλίου,   προχωρήσει στην οριστική επιλογή του νέου προσώπου για την ηγεσία του Αρείου Πάγου, δεν αλλάζει κάτι στο ζήτημα της δυνατότητα επιλογής υπηρεσιακού Πρωθυπουργού, καθώς (εκτός του κ. Πέππα), παραμένουν εν δυνάμει υπηρεσιακοί Πρωθυπουργοί οι κυρίες Θεοτοκάτου και Σακελλαροπούλου.

Η ανάρτηση Ευάγγελου Βενιζέλου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει ως εξής:

«Στρατηγική ήττα είναι να οδηγείσαι σε διάλυση της Βουλής και εκλογές στις 30 Ιουνίου, την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενος. Παρά τις αντίθετες αλαζονικές διακηρύξεις σου.

Στρατηγική ήττα είναι να χάνεις τη δυνατότητα επιλογής των προσώπων που θα καλύψουν τις κορυφαίες θέσεις της Δικαιοσύνης μετά τις 30 Ιουνίου.

Στρατηγική ήττα είναι να μη μπορείς να ελέγξεις τις πολιτικές εξελίξεις μετά τις εκλογές. Ούτε την εκλογή του επόμενου ΠτΔ. Ούτε την τελική φάση της αναθεώρησης του Συντάγματος.

Υποχρέωση της Δημοκρατικής Παράταξης που εκφράζεται από το Κίνημα Αλλαγής είναι να μετατρέψει τη στρατηγική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ σε δική της στρατηγική νίκη. Πρώτον, για το μέλλον του τόπου, για τον προγραμματικό προσανατολισμό της χώρας, για την προστασία του Συντάγματος και την αναβάθμιση των θεσμών. Και, δεύτερον, για την έκφραση της ίδιας της ιστορικής Δημοκρατικής Παράταξης χωρίς ευτελείς απόπειρες εισοδισμού».

Tι προβλέπει το Σύνταγμα

Υπενθυμίζονται ότι τα άρθρα 37 και  41 του Συντάγματος, αναφέρουν:

  • Άρθρο 41

Διάλυση της Βουλής

  1. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί να διαλύσει τη Bουλή, αν έχουν παραιτηθεί ή και καταψηφιστεί από αυτή δύο Kυβερνήσεις και η σύνθεσή της δεν εξασφαλίζει κυβερνητική σταθερότητα. Oι εκλογές ενεργούνται από την Kυβέρνηση που έχει την εμπιστοσύνη της διαλυόμενης Bουλής. Σε κάθε άλλη περίπτωση εφαρμόζεται αναλόγως το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 37.
  2. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας διαλύει τη Bουλή με πρόταση της Kυβέρνησης που έχει λάβει ψήφο εμπιστοσύνης, για ανανέωση της λαϊκής εντολής προκειμένου να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας. Aποκλείεται η διάλυση της νέας Bουλής για το ίδιο θέμα.
  3. Tο διάταγμα διάλυσης της Bουλής, προσυπογραμμένο στην περίπτωση της προηγούμενης παραγράφου από το Yπουργικό Συμβούλιο, πρέπει να περιλαμβάνει συγχρόνως την προκήρυξη εκλογών μέσα σε τριάντα ημέρες και τη σύγκληση της νέας Bουλής μέσα σε άλλες τριάντα ημέρες από τις εκλογές.
  4. H Bουλή που εκλέχθηκε μετά τη διάλυση της προηγούμενης δεν μπορεί να διαλυθεί πριν περάσει ένα έτος αφότου άρχισε τις εργασίες της, εκτός από τις περιπτώσεις του άρθρου 37 παράγραφος 3 και της παραγράφου 1 του άρθρου αυτού.
  5. H Bουλή διαλύεται υποχρεωτικά στην περίπτωση του άρθρου 32 παράγραφος 4.
  • ‘Αρθρο 37

 Διορισμός Πρωθυπουργού και Κυβέρνησης

  1. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας διορίζει τον Πρωθυπουργό και, με πρότασή του, διορίζει και παύει τα λοιπά μέλη της Kυβέρνησης και τους Yφυπουργούς.
  2. Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Bουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Aν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Kυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Bουλής.
  3. Aν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του τρίτου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος. Kάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις ημέρες. Aν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Kυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Bουλής, επιδιώκει το σχηματισμό Kυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Bουλής για τη διενέργεια εκλογών και σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό Kυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Bουλή.
  4. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ανατίθεται, σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, εντολή σχηματισμού Kυβέρνησης ή διερευνητική εντολή σε αρχηγό κόμματος, αν το κόμμα δεν έχει αρχηγό ή εκπρόσωπο, ή αν ο αρχηγός ή ο εκπρόσωπός του δεν έχει εκλεγεί βουλευτής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει την εντολή σ’ αυτόν που προτείνει η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος. H πρόταση για την ανάθεση εντολής γίνεται μέσα σε τρεις ημέρες από την ημέρα που ο Πρόεδρος της Bουλής ή ο αναπληρωτής του ανακοινώνει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη δύναμη των κομμάτων στη Bουλή  η ανακοίνωση αυτή γίνεται πριν από κάθε ανάθεση εντολής.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ