Νικ. Παρασκευόπουλος: «Είμαστε Μακεδόνες και δεν φοβόμαστε τις μετονομασίες»*
Όλη η συζήτηση για τη συνθήκη των Πρεσπών έχει γίνει υπό τη σκέπη ενός ιδεολογήματος, το οποίο ασπάζονται οι πολέμιοι της συνθήκης των Πρεσπών, «το όνομά μας είναι η ψυχή μας». Θέλω να υποστηρίξω ακριβώς το αντίθετο. Θέλω να πω ότι είμαι Θεσσαλονικιός, είμαστε Μακεδόνες για λόγους ιστορικούς, κοινωνικούς, για λόγους ψυχής. Όπως και αν μας […]
Όλη η συζήτηση για τη συνθήκη των Πρεσπών έχει γίνει υπό τη σκέπη ενός ιδεολογήματος, το οποίο ασπάζονται οι πολέμιοι της συνθήκης των Πρεσπών, «το όνομά μας είναι η ψυχή μας».
Θέλω να υποστηρίξω ακριβώς το αντίθετο. Θέλω να πω ότι είμαι Θεσσαλονικιός, είμαστε Μακεδόνες για λόγους ιστορικούς, κοινωνικούς, για λόγους ψυχής. Όπως και αν μας ονομάσει οποιοσδήποτε και πολύ περισσότερο όπως και αν ονομάσει τον εαυτό του κάποιος άλλος, Μακεδόνες είμαστε και δεν φοβόμαστε τις μετονομασίες. Ο ελληνισμός στην ιστορία του δεν φοβήθηκε την αλλαγή των ονομάτων. Διάφορα ονόματα είχαμε στην αρχαιότητα. Γραικοί γίναμε, Ρωμιοί γίναμε.
Ομιλία του πρώην Υπουργού Νίκου Παρασκευόπουλου**
Λέμε για Ρωμιοσύνη και εκφραζόμαστε, όπως μιλάμε και για ελληνισμό. Με τον ίδιο τρόπο εκφραζόμαστε μιλώντας για Ρωμιοσύνη, άλλαξε η ταυτότητά μας;
Ξέρετε τι θυμήθηκα; Θυμήθηκα τη Μελίνα Μερκούρη. Ευτυχώς έχει σωθεί η συνέντευξή της, όπου θύμισε ότι ένα βράδυ την ξύπνησαν κατά τη δικτατορία από την «Daily Mirror» και της είπαν: «Ξέρετε, ο Παττακός σας στέρησε την ιθαγένεια. Δεν είστε Ελληνίδα». Τι απάντησε η Μελίνα; Οι περισσότεροι θα το θυμάστε. Απάντησε: «Εγώ Ελληνίδα γεννήθηκα, Ελληνίδα θα πεθάνω. Εκείνοι φασίστες γεννήθηκαν, φασίστες θα πεθάνουν».
Αυτή είναι η υπεροχή της ψυχής απέναντι στο όνομα. Η δικτατορία, όταν ήθελε να διώξει τον βασιλιά, φώναζε τον εαυτό της «Δημοκρατία». Ε, και λοιπόν; Μήπως επειδή έφθειρε το όνομα της δημοκρατίας, έπαψε η δημοκρατία να είναι δημοκρατία και να έχει την αξία την οποία είχε;
Θα χάσει την αξία της η Μακεδονία ή η Ελλάδα, στην οποία η Μακεδονία ανήκει, επειδή ο οποιοσδήποτε και μάλιστα έξω από τα σύνορά μας θα πει όπως θέλει τη δική του χώρα; Μπορεί να μην θέλουμε να την πει έτσι. Ωραία, αλλά δεν θα φθαρούμε εμείς, επειδή θα την ονομάσουν οπωσδήποτε.
Ο μετανάστης, που έρχεται στη χώρα μας, φιλάει το χώμα της χώρας του, δεν φυλάει το όνομα του χώματος. Το πράγμα προηγείται του ονόματος πάντοτε. Η ψυχή προηγείται του ονόματος. Το είπε και ο Αλέξης Τσίπρας χθες. Η ουσία μας είναι η Ιστορία μας, δεν είναι το όνομά μας.
Πρέπει να πω ότι πρέπει να διευκρινίσουμε κάτι ακόμη, εκτός απ’ αυτό. Θα το πω με πολλή ταχύτητα, γιατί θέλω να σεβαστώ τον χρόνο. Γιατί κι ο σεβασμός στον χρόνο είναι στοιχείο της δημοκρατίας.
Το δεύτερο ιδεολόγημα, στο οποίο έχει στηριχθεί όλη αυτή η συζήτηση, είναι ότι την ταυτότητα ενός λαού την δίνει η καταγωγή, το αίμα. Δεν λέω ότι δεν έχει σημασία η καταγωγή. Έχει. Σημασία, όμως, έχει και ο χώρος, έχει και η δημοκρατία, έχει και η κοινωνία στην οποία ζούμε.
Η δημοκρατία στα στοιχεία της, στην ελευθερία του λόγου, στην παρρησία, έχει και τον αυτοπροσδιορισμό. Εάν εμείς δεν αναγνωρίζουμε τον αυτοπροσδιορισμό, –και μάλιστα ο αυτοπροσδιορισμός είναι οικουμενικό δικαίωμα για τη δημοκρατία- πρώτον, δεν αναγνωρίζουμε την ίδια τη δημοκρατία. Διότι η ψήφος έχει αξία, όταν ο άλλος έχει αυτοπροσδιορισμό, γνώση και βούληση. Και αν δεν αναγνωρίζουμε τη δημοκρατία, έ, τι Έλληνες είμαστε; Όλη η Γη μας σέβεται, επειδή αυτός εδώ ο χώρος είναι το λίκνο της δημοκρατίας.
Εάν εμείς δεν γνωρίζουμε τι είναι δημοκρατία, είμαστε άξιοι του ονόματος «Έλληνες», είμαστε άξιοι του ονόματος «Μακεδόνες»; Αυτός ο πληθυσμός, αυτός ο λαός, έχει στον πυρήνα του την έννοια της δημοκρατίας. Ο φασίστας την έχει την έννοια της δημοκρατίας στον πυρήνα του;
Νομίζω ότι εδώ ειπώθηκαν πολλά πράγματα, διευκρινίσεις λεπτομερειών και ειδικών ζητημάτων. Δεν θα τα απαξιώσω γενικά. Είναι χρήσιμο το ότι ορισμένα πράγματα διευκρινίστηκαν. Πιστεύω ότι ορισμένα από τα ειδικά ζητήματα που τέθηκαν για τη γλώσσα, για το όνομα, μπορεί να έχουν χρησιμότητα, γιατί κάποτε μπορεί να έχουμε και μια χειρότερη κυβέρνηση απ’ αυτήν του Ζάεφ από την άλλη πλευρά.
Αυτό το οποίο θέλω να πω είναι ότι αυτά είναι λεπτομέρειες. Ο ογκόλιθος είναι ότι αλλάζουν το Σύνταγμά τους, ότι εμείς έχουμε όποιο όνομα θέλουμε και ότι διατηρούμε τη δυνατότητα να είμαστε ελεύθεροι και περήφανοι.
*Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση της Συμφωνίας των Πρεσπών
**Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Ομότιμος Καθηγητής Νομικής Α.Π.Θ.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr