Αλεξανδρα Μάμμα: Προέλευση και συμβολισμοί της γιορτής της μητέρας
Ιστορικά η γιορτή της μητέρας μπορεί να θεσμοθετήθηκε στον 20ο αιώνα όμως ήδη από την αρχαιότητα είχαν καθιερωθεί γιορτές και ημέρες προς τιμήν της μητρότητας και τη γονιμότητας.
Είναι ο άνθρωπος που μας φέρνει στη ζωή και που διαμορφώνει το χαρακτήρα μας, είναι αυτή που μας προστατεύει και μας χαρίζει ασφάλεια, είναι η μάνα που θα αναζητήσουμε στις δύσκολες ή επώδυνες εμπειρίες, για να μας στηρίξει ή να μας συμβουλέψει.
Η μάνα μαθαίνει στο παιδί τις πρώτες λέξεις, η μάνα το διαπαιδαγωγεί, η μάνα του μαθαίνει να αγαπά, να διαχειρίζεται τα συναισθήματα του ,να προσφέρει αγάπη
Είναι ο πιο σπουδαίος άνθρωπος στη ζωή κάθε ανθρώπου γιατί τον διαμορφώνει
Είναι μια ζεστή αγκαλιά ανοιχτή για το παιδί της σε όλη της διάρκεια της ζωής του
Υπόδειγμα αυτοθυσίας, αυταπάρνησης και ανιδιοτελούς αγάπης, βάζει πάντα σε προτεραιότητα το παιδί της μέχρι και στο βαθμό να παραγκωνίζει τη σημασία της δικής της ζωής και να δίνει μεγαλύτερη σημασία στη ζωή του παιδιού της.
Χαρακτηριστικό των υπερβάσεων και του μεγέθους της αγάπης της μητέρας είναι το λαϊκό παραμύθι, το οποίο περιγράφει με συμβολισμούς και αλληγορίες την ένταση και τις εκφάνσεις της μητρικής αγάπης : Ο σχετικός μύθος λέει ότι ο γιός παντρεύτηκε μια γυναίκα γεμάτη μίσος και κακία, που του ζήτησε να σκοτώσει τη μητέρα του, να ξεριζώσει την καρδιά της και να της την προσφέρει ως δώρο για να της αποδείξει ότι πράγματι την αγαπάει. Ο γιός έκανε το έγκλημα και αφαίρεσε την καρδιά της μητέρας του. Όταν πλέον είχε πάρει το δρόμο της επιστροφής προς το σπίτι του, κρατώντας στο χέρια του την καρδιά της μητέρας του , σκόνταψε σε κάποιο σημείο της διαδρομής και έπεσε στο έδαφος. Τότε ακούστηκε η καρδιά να λέει : «Χτύπησες παιδί μου;….». Είναι ένα από τα πολλά λαϊκά παραμύθια και παραβολές που αναφέρονται στη μητέρα και αποτυπώνει ότι κυρίαρχη έννοια και φροντίδα για κάθε μητέρα είναι «να είναι καλά» το παιδί της, ότι του συγχωρεί ό,τι και να κάνει και ότι είναι διατεθειμένη να θυσιάσει τη ζωή της γι’ αυτό, ότι η αγάπη της είναι απεριόριστη και πάντα σκέφτεται το παιδί της , το «πονάει» και το στηρίζει με όποιο τρόπο μπορεί.
Ιστορικά η γιορτή της μητέρας μπορεί να θεσμοθετήθηκε στον 20ο αιώνα στο πλαίσιο της ανάπτυξης κινημάτων υπέρ των γυναικών στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Μεγάλη Βρετανία , όμως ήδη από την αρχαιότητα είχαν καθιερωθεί γιορτές και ημέρες προς τιμήν της μητρότητας και τη γονιμότητας. Στη μυθολογία η «Γαία» ή «μητέρα γη» αντιπροσωπεύει τη φύση , τη γενέτειρα όλων των πλασμάτων και λατρεύεται σαν θεότητα. Στη συνέχεια θρησκευτικές τελετές και τιμές αποδίδονται στην κόρη της ,τη «Ρέα» ,που είναι η πρώτη που γεννά με τοκετό και ταΐζει τα παιδιά της με μητρικό γάλα. Η περίοδος εορτασμού της γιορτής της μητρότητας ήταν χρονικά κοντά στη σημερινή , αφού οι αρχαίοι Έλληνες απέδιδαν τιμές στη Ρέα, τη θεά της γης και της γονιμότητας, κάθε Άνοιξη.
Στη σύγχρονη εποχή, επανήλθε σαν γιορτή την περίοδο που αναπτύχθηκαν τα μαζικά κινήματα υπέρ των γυναικών , στα οποία εντάσσεται και ο «φεμινισμός». Είναι εύλογο ότι την περίοδο που ανθούσαν στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία κινήματα που διεκδικούσαν τα δικαιώματα των γυναικών στην εκπαίδευση καθώς και τα αστικά και πολιτικά τους δικαιώματα και συγκεκριμένα το δικαίωμα ψήφου, το δικαίωμα διαζυγίου και το δικαίωμα στην περιουσία, στα τέλη του δεκάτου ενάτου και στις αρχές του εικοστού αιώνα , να επανέλθει ο εορτασμός της γιορτής της Μητέρας.
Ξεχωριστή σημασία είχαν οι προσεγγίσεις που προηγήθηκαν ,όπως αυτή της Mary Wollstonecraft ,η οποία προέβαλε ως αίτημα την εκπαίδευση των γυναικών και την ένταξή τους στο δημόσιο χώρο , την ένταξη και συμμετοχή των αντρών στις ευθύνες του σπιτιού και της οικογένειας . Η ίδια πρότεινε την αναμόρφωση της κοινωνίας ώστε τα όρια μεταξύ δημόσιου και κοινωνικού βίου να μην καθορίζονται με βάση τη διαφορά φύλλου και η ταυτότητα ανδρών και γυναικών να διαμορφώνεται μέσα από την εκπαίδευση και τη συμπεριφορά. Ορόσημο για την ανάδειξη τη σημασία της γυναίκας ως μητέρας, ως διαχειρίστριας των θεμάτων του οίκου, που θα πρέπει να έχει τα ίδια ακριβώς δικαιώματα με τον άνδρα και να δραστηριοποιείται – αφού αναγνωριστεί η σημασία της για το κοινωνικό σύνολο- και στο δημόσιο βίο, αποτελεί άλλωστε και το πρώτο συνέδριο των γυναικών, που διοργανώθηκε το 1848 στην περιοχή Seneca Falls της πολιτείας της Νέας Υόρκης το οποίο διακήρυξε μεταξύ άλλων « ότι όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν δημιουργηθεί ίσοι , ο Δημιουργός του έχει κληροδοτήσει ορισμένα απαράβατα δικαιώματα, ανάμεσα σε αυτά τα δικαιώματα είναι η ζωή, η ελευθερία και η επιδίωξη της ευτυχίας» .
Αυτό το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο, οι προβληματισμοί που γέννησε με τη συνδρομή και των στοχαστών εκείνης της περιόδου, ανδρών και γυναικών , δημιούργησε την ιδέα στην Αμερικανίδα Ann Maria Reeves Jarvis να διοργανώσει για πρώτη φορά το 1865 ημέρες αφιερωμένες στη Μητέρα με τον τίτλο Mothers Friendships Day και συναντήσεις με το όνομα Mothers Day Meetings, κατά τις οποίες οι μητέρες αντάλλασσαν απόψεις και εμπειρίες.
Η σημερινή ημέρα είναι αφορμή να τις ευχαριστήσουμε όχι μόνο γιατί μας έφεραν στη ζωή αλλά και γιατί μας συμπαραστέκονται και γεμίζουν την ψυχή μας με όμορφα συναισθήματα
Ας δείξουμε και ας εκφράσουμε την αγάπη μας σε όλες τις μανούλες σαν ελάχιστη ανταπόδοση αυτών που μας προσφέρουν καθημερινά ,
Η «μάνα» θα είναι πάντα το καταφύγιο μας, πάντα εκεί για εμάς όποτε τη χρειαζόμαστε …
Η Αλεξάνδρα Μάμμα είναι Δικηγόρος Αθηνών
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γρηγόριος Ζ. Πεπόνης : “Ακαταδίωκτον” έναντι ποίου; Ανδρέας Αναγνωστάκης: Η Θλιβερή Επέτειος της 21ης Απριλίου 1967 Παναγιώτης Σ. Παναγιωτόπουλος: Ο Πρώτος Ποινικός Κώδικας των Επαναστατημένων Ελλήνων: “Το Απάνθισμα των Εγκληματικών” – 17 Απριλίου 1823 Αναστάσιος Γ. Ηλίας: Διεύρυνση της έννοιας του «εννόμου συμφέροντος» με την από 24-03-2021 απόφαση του ΔΕΕΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr