Δημήτρης Αναστασόπουλος:  Η ροή της μήνυσης και του εκσυγχρονισμού

Πέραν των διαφόρων προφάσεων και δισταγμών που αντιμετωπίσαμε, αυτό που μας χρονοτρίβησε περισσότερο ήταν ο φόβος ορισμένων για τα προσωπικά δεδομένα, ο οποίος βεβαίως, μεταξύ άλλων, παραγνώριζε την ήδη επικρατούσα κατάσταση στους υπολογιστές που υπάρχουν στο κτίριο 12.

NEWSROOM
Δημήτρης Αναστασόπουλος:  Η ροή της μήνυσης και του εκσυγχρονισμού

Η 26η Απριλίου ήταν μια σημαντική ημέρα για το δικηγορικό σώμα, τόσο σε συμβολικό όσο και σε ουσιαστικό/πρακτικό επίπεδο. Ήταν η ημέρα που ενεργοποιήθηκε η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, realtime, των ποινικών υποθέσεων στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, ήτοι στη μεγαλύτερη Εισαγγελία της χώρας.

Όσοι δικηγόροι είχαν χρειαστεί μέχρι τότε να ενημερώνονται για τις ποινικές τους υποθέσεις κατανοούν γιατί ήταν τόσο σημαντική η εξέλιξη αυτή. Όσοι πάλι δεν είχαν αυτή την «τύχη», μπορούν να το κατανοήσουν βλέποντας την παρακάτω εικόνα, από μια συνήθη ημέρα στην Εισαγγελία, ιδίως εν μέσω πανδημίας (όπου απλώς οι ουρές από μέσα είχαν μεταφερθεί έξω:

Μάλιστα, είχαμε φτάσει στο σημείο να τοποθετηθεί μηχάνημα και πίνακας με χαρτάκια με σειρά προτεραιότητας, τέτοια ήταν η κατάσταση στην οποία βρισκόμασταν! Επομένως, ήταν πράγματι μια σημαντική  ημέρα, πρωτίστως σε ουσιαστικό/πρακτικό επίπεδο, καθώς χιλιάδες δικηγόροι θα πάψουν να σπαταλούν ώρες επί ωρών για μια απλή ενημέρωση της πορείας των υποθέσεων τους (ενδεικτικό είναι ότι μόνο στις 3 πρώτες ώρες λειτουργίας της εφαρμογής έγιναν περί τις 3.500 αναζητήσεις, ενώ έκτοτε καθημερινά γίνονται κατά μέσο όρο 3.000 αναζητήσεις).

Και μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για μια ουσιαστική αναβάθμιση της καθημερινότητας ιδίως των ασκούμενων και νέων δικηγόρων, αφού κυρίως αυτοί σηκώνουν το «μαρτύριο» των κάθε είδους ουρών στα δικαστήρια. Πρόκειται βεβαίως για σημαντική εξέλιξη και σε συμβολικό επίπεδο, καθώς δείχνει την κατεύθυνση στην οποία πρέπει, τάχιστα, να κινηθούμε.

Ωστόσο, για να φτάσουμε ως εδώ τίποτα δεν ήταν εύκολο και τίποτα δεν ήταν αυτονόητο. Καταρχάς, ιδίως οι μεγαλύτεροι, θυμούνται ότι δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των ποινικών υποθέσεων υπήρχε και παλαιότερα, μέσω του dsanet, η οποία όμως εδώ και αρκετάχρόνια είχε απενεργοποιηθεί, με ευθύνη διαφόρων. Βεβαίως και όταν λειτουργούσε δεν μας απάλλασσε πλήρως από την ανάγκη μετάβασης στην Εισαγγελία, καθώς δεν ήταν realtime.

Έκτοτε, το θέμα «ροή μήνυσης» είχε παγώσει τελείως. Θεωρητικά γίνονταν προσπάθειες, ιδίως μέσω της συζήτησης ευρύτερης αναβάθμισης του portal, χωρίς ωστόσο ποτέ να φτάνουμε στο δια ταύτα.

Προσωπικά, ήμουν από εκείνους που συνεχώς πίεζαν για το σκοπό αυτό, ακόμα και αν υπήρχε κάποια οικονομική επιβάρυνση του Συλλόγου μας (κατά την προηγούμενη θητεία του ΔΣ μας είχε αναφερθεί ένα κόστος της τάξεως των 40-50.000 ευρώ).

Αλλά και κατά τη θητεία αυτή τα πρώτα χρόνια μέναμε συνεχώς στη θεωρητική συζήτηση. Εν τέλει, ήρθε η πανδημία ώστε να κινητοποιήσει όλες τις εν υπνώσει δυνάμεις, για να επιτύχουμε το ποθητό αποτέλεσμα. Δεν ήταν όμως μόνο η πανδημία, υπήρξε και καλή συγκυρία των ανθρώπων που συνεργαστήκαμε, κάτι που έπαιξε και τον κύριο ρόλο.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ιστορία της ροής της μήνυσης είναι μια κλασσική ιστορία του δημοσίου. Πολλές αρνήσεις, πολλές δικαιολογίες για κωλυσιεργία, πολλή αδράνεια και – αδικαιολόγητη –ευθυνοφοβία. Και βεβαίως πολλά απρόοπτα!

Όλα, όμως, καταφέραμε με καλή συνεργασία μεταξύ μας και με υπομονή και επιμονή να τα ξεπεράσουμε. Ο γράφων, ο Διευθυντής Τηλεματικής και οι DPOμας από πλευράς ΔΣΑ, η Προϊσταμένη και η Προϊσταμένη Γραμματείας της Εισαγγελίας, συγκεκριμένοι Εισαγγελείς, με γνώση πληροφορικής και προσωπικών δεδομένων, και βεβαίως συγκεκριμένα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής (ΚΟΔΕ) του Υπουργείου Δικαιοσύνης, κατορθώσαμε εν τέλει αυτό που κάποιες φορές έμοιαζε έως και ακατόρθωτο (ονομαστικά όσοι συνέβαλαν στη σχετική ανακοίνωση του ΔΣΑ  ( ΕΔΩ).

Πέραν των διαφόρων προφάσεων και δισταγμών που αντιμετωπίσαμε, αυτό που μας χρονοτρίβησε περισσότερο ήταν ο φόβος ορισμένων για τα προσωπικά δεδομένα, ο οποίος βεβαίως, μεταξύ άλλων, παραγνώριζε την ήδη επικρατούσα κατάσταση στους υπολογιστές που υπάρχουν στο κτίριο 12. Πετύχαμε, εν τέλει, να τον ξεπεράσουμε, με τον καλό συντονισμό όλων των ανωτέρω και να φτάσουμε στην υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας Ολομέλειας/ΔΣΑ – Εισαγγελίας στις 8-2-2021.

Και ενώ ήδη τότε ήταν όλα έτοιμα για να εκκινήσει η λειτουργία της υπηρεσίας, ακριβώς τότε ενημερωθήκαμε ότι είχε λήξει (!) η σύμβαση της αναδόχου εταιρείας με το Υπουργείο και δεν μπορούσαμε να ξεκινήσουμε! Όλα στον αέρα ξανά! Πάλι Επιτροπές, πάλι επικοινωνίες, πάλι πιέσεις προς κάθε κατεύθυνση ώστε να λυθούν τα γραφειοκρατικά/τυπικά ζητήματα. Και ένας αγώνας εκατό μέτρων στο τέλος, καθώς αν 26-4-2021 δεν εκκινούσε η εφαρμογή, υπήρχε ο κίνδυνος να πάμε πάλι πολύ πίσω (για γραφειοκρατικούς πάλι λόγους, που δεν είναι της παρούσης). Ευτυχώς, τα καταφέραμε!

Η παραπάνω σύντομη ιστορία είναι απολύτως ενδεικτική, και διδακτική, τόσο για τις παθογένειες μας όσο και για τις επιτυχίες μας. Αυτό που συχνά λείπει είναι η επιλογή των κατάλληλων ανθρώπων για να τρέξουν ένα έργο, από κάθε πλευρά. Και βεβαίως και η πολιτική βούληση, επίσης από κάθε πλευρά. Όταν, πχ, ορίζουμε εκπροσώπους μας σε τόσο σημαντικά θέματα ανθρώπους που δεν έχουν ούτε την εμπειρία ούτε τις δυνατότητες, απλά και μόνο για συνδικαλιστικούς λόγους, τότε δεν μπορούμε να προσδοκούμε όσα πραγματικά μπορούμε.

Πλέον ό,τι έγινε μας δείχνει το δρόμο για τα επόμενα. Θα εργαστούμε εντατικά το επόμενο διάστημα αφενός για την περαιτέρω ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της Εισαγγελίας, και δη για την ηλεκτρονική έκδοση των πιστοποιητικών, και αφετέρου για την ένταξη και της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών, ώστε να μπορούμε να παρακολουθούμε μια δικογραφία από αρχή μέχρι τέλους, αλλά και άλλων Εισαγγελιών.

Ακολουθεί μια σειρά ακόμα δράσεων προς αναβάθμιση της καθημερινότητας μας, όπως πχ είναι το «ηλεκτρονικό έκθεμα», το οποίο επίσης θα μπορούμε να παρακολουθούμε realtime (αυτό και αν θα είναι πραγματική επανάσταση στην καθημερινότητα μας!

Θυμίζουμε ότι πρώτη φορά τα εκθέματα αναρτήθηκαν στο dsanet επί Προεδρίας Γ.Αδαμόπουλου, ενώ μέχρι τότε η μόνη λύση ήταν «πάρε τον Λάκη στην Ευελπίδων να μας πει το έκθεμα»), όπως βεβαίως και η ένταξη όλων των αστικών διαδικασιών στην ηλεκτρονική κατάθεση.

Και δε θα σταματήσουμε μέχρι ο βασικός μας στόχος να γίνει πραγματικότητα: να πηγαίνουμε στα δικαστήρια μόνο για να δικάζουμε! Η αρχή έγινε, ο δρόμος άνοιξε και πρέπει να τον περπατήσουμε με βήμα ταχύ!

Ο Δημήτρης Αναστασόπουλος είναι Σύμβουλος Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ