Έλενα Γκερέκου: Εννέα προτάσεις για την ορθή λειτουργία Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογίων

Η κατάσταση άλλαξε και τα προβλήματα διογκώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων που πήρε το κάθε Γραφείο, για την προστασία της δημόσιας υγείας.

NEWSROOM
Έλενα Γκερέκου: Εννέα προτάσεις για την ορθή λειτουργία Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογίων

Μέσα από τη δεκαετή μου πορεία στη δικηγορία, αλλά και μέσα από συζητήσεις με συναδέλφους όλων των ηλικιών, συχνά ανακαλύπτουμε διάφορες “παθογένειες” θα έλεγα, στον κλάδο μας. Μία από αυτές, είναι τα Υποθηκοφυλακεία και τα Κτηματολογικά γραφεία. Ανέκαθεν αντιμετωπίζαμε δυσκολίες κατά την εξυπηρέτησή μας σε αυτά. Είτε τα βιβλία ήταν μπερδεμένα, είτε οι υπάλληλοι και ο προϊστάμενος αρνούταν να μας βοηθήσουν, είτε καθυστερούσε η μεταγραφή των πράξεων, είτε υπήρχαν λάθη τα κτηματολογικά φύλλα.

Η κατάσταση άλλαξε και τα προβλήματα διογκώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων που πήρε το κάθε Γραφείο, για την προστασία της δημόσιας υγείας. Μόνο που το κάθε Γραφείο ακολουθεί μία δική του “γραμμή εξυπηρέτησης” και οι δικηγόροι έχουν καταστεί έρμαια της κατάστασης. Πολλά γραφεία λειτουργούν με σειρά προτεραιότητας, χρειάζεται όμως να “πιάσεις σειρά” από τα ξημερώματα, για να προλάβεις να εξυπηρετηθείς. Άλλα γραφεία λειτουργούν με ραντεβού, άλλα τα έχουν καταργήσει όλα και τηρούν μόνο τον ελάχιστο αριθμό ατόμων. Η μεταγραφή συμβολαίων ή λοιπών πράξεων, μπορεί να καθυστερεί μέχρι και 4 μήνες. Σε πολλές περιπτώσεις οι υπάλληλοι αρνούνται να μας εξυπηρετήσουν, με τη δικαιολογία ότι δεν γνωρίζουν ή ότι δεν προλαβαίνουν. Γραφεία έχουν καταργηθεί, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγαλύτερες αναμονές και καθυστερήσεις σε αυτά που έχουν αναλάβει στη θέση τους.

Για τους λόγους αυτούς, αφουγκραζόμενη την αγωνία των συναδέλφων, αλλά και με όσα έχω συναντήσει προσωπικά, προσπάθησα να βρω μία χρυσή τομή, να θέσω υπόψη του Προέδρου του ΔΣΑ και των μελών του ΔΣ, αλλά προπαντός, ενώπιον του συνόλου των συναδέλφων μου, συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες θεωρώ ότι θα συνδράμουν στην επίλυση των προβλημάτων και στη βελτίωση της λειτουργίας Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογίων.

Αφού μελετήσαμε λοιπόν όλα τα επιμέρους ζητήματα που μας είχαν γνωστοποιηθεί κατά καιρούς από συναδέλφους και με όσαεντοπίσαμε και εμείς οι ίδιοι, συντάξαμε από κοινού με τον Σύμβουλο ΔΣΑ Ζώη Σταυρόπουλο και τον επικεφαλής του Συνδυασμού μας Δημήτρη Αναστασόπουλο τις κάτωθι προτάσεις.

  1. Δημιουργία γραφείου παραπόνων. Πρέπει να δημιουργηθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και των συναδέλφων μας, ούτως ώστε να μπορούν να ενημερώνουν έγκαιρα για περιστατικά που λαμβάνουν χώρα σε Υποθηκοφυλακεία / Κτηματολόγια του Ν. Αττικής, αλλά και να προστατεύονται από παράτυπες συμπεριφορές. Οι καταγγελίες θα ελέγχονται από αρμόδια επιτροπή του Δ.Σ.Α. και, εφόσον κρίνεται απαραίτητο, θα προωθούνται αρμοδίως.
  2. Θεσμοθέτηση διαδικασίας αξιολόγησης των προϊσταμένων και των υπαλλήλων των Υποθηκοφυλακείων και των Κτηματολογίων / Έλεγχος των αναγκών σε προσωπικό του εκάστοτε Γραφείου ανάλογα με τις περιοχές που εξυπηρετεί. Υπάρχουν κάποια Υποθηκοφυλακεία που απασχολούν πολλούς υπαλλήλους, χωρίς αυτό να είναι αποτελεσματικό και κάποια που αντιμετωπίζουν σοβαρή έλλειψη προσωπικού, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετήσουν το κοινό με τον προσήκοντα τρόπο. Προτείνουμε τον έλεγχο και την καταγραφή των αναγκών σε κάθε Γραφείο (είτε με απευθείας επικοινωνία με το Γραφείο είτε μέσω ενημέρωσης από τους συναδέλφους μας), ανάλογα με τις περιοχές που αυτό εξυπηρετεί και κατόπιν τούτου, να ζητηθεί/διεκδιθεί η πρόσληψη επιπλέον υπαλλήλων ή η μετακίνηση υπαρχόντων, για την επαρκή τους στελέχωση.
  3. Διευθέτηση της καθυστέρησης στις μεταγραφές ή καταχωρίσεις πράξεων και στην έκδοση πιστοποιητικών. Να συσταθεί επιτροπή από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, ρόλος της οποίας θα είναι η διερεύνηση του χρόνου μεταγραφής και έκδοσης πιστοποιητικών στα κατά τόπους Υποθηκοφυλακεία / Κτηματολόγια, ο έλεγχος τήρησης του χρόνου, αλλά και οι λόγοι καθυστέρησης, με σκοπό την επίλυση προβλημάτων και καθυστερήσεων.
  4. Ενιαίος τρόπος εξυπηρέτησης των δικηγόρων στα Υποθηκοφυλακεία / Κτηματολόγια. Παρατηρείται το φαινόμενο, κάποια Υποθηκοφυλακεία να λειτουργούν ακόμα με το σύστημα των ραντεβού, κάποια να λειτουργούν με λίστα και σε κάποια να είναι ελεύθερη η είσοδος, με καθορισμένο αριθμό ατόμων. Πρέπει να ερευνηθεί ο τρόπος λειτουργίας εκάστου γραφείου και να βρεθεί ένας κοινός τρόπος λειτουργίας, τον οποίο θα υποχρεούνται να τηρούν όλα τα Υποθηκοφυλακεία / Κτηματολόγια του Ν. Αττικής, ανάλογα πάντα με τα ισχύοντα μέτρα κατά της πανδημίας, ούτως ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι δικηγόροι.
  5. Επαναλειτουργία των Γραφείων που καταργήθηκαν με την ένταξή τους στον Φορέα. Μετά την κατάργηση κάποιων Γραφείων (πχ Σπάτων, Αιγάλεω, Ωρωπού) και την ένταξη αυτών στο Φορέα, παρατηρείται το φαινόμενο να δημιουργούνται πολύ μεγαλύτερες αναμονές και καθυστερήσεις, καθότι στις ίδιες κτηριακές εγκαταστάσεις και, σε κάποιες περιπτώσεις, με τον ίδιο αριθμό υπαλλήλων, χρειάζεται να διεκπεραιωθεί πολύ μεγαλύτερος αριθμός υποθέσεων, διπλάσιος ή τριπλάσιος. Το γεγονός αυτό αυξάνει γεωμετρικά τις αναμονές και τις καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται ουρές από τα ξημερώματα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η διεκπεραίωση υποθέσεων, ενώ παράλληλα ο χρόνος έκδοσης των πιστοποιητικών να μεγαλώνει διαρκώς. Με την επαναλειτουργία κάποιων ταμείων στον χώρο όπου βρίσκεται το καταργηθέν Γραφείο, θα καταστεί δυνατή η εξυπηρέτηση πολύ μεγαλύτερου αριθμού συναλλαγών και θα εξομαλυνθεί πλήρως η λειτουργία τους.
  6. Επαναλειτουργία του Γραφείου της Νέας Σμύρνης. Υπάρχουν πλείστα παράπονα αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στο Γραφείο της Καλλιθέας (ουρές από τα ξημερώματα, μη δυνατότητα εξυπηρέτησης). Η μόνη λύση για την αποσυμφόρηση της Καλλιθέας, είναι η επαναλειτουργία του Γραφείο της Νέας Σμύρνης, ώστε να υπάρξει εξομάλυνση μέχρι να ενεργοποιηθούν οι ηλεκτρονικές καταχωρίσεις για όλες τις πράξεις, ενώ παράλληλα να λειτουργήσει η Νέα Σμύρνη επί καθημερινής βάσεως για διενέργεια ελέγχου.
  7. Ηλεκτρονική έκδοση του συνόλου των πιστοποιητικών τόσο αρμοδιότητας των Κτηματολογικών Γραφείων, όσο και των Υποθηκοφυλακείων, καθώς και δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής και έκδοσης αντιγράφων τίτλων κτήσης και μερίδων. Έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα προς την ψηφιοποίηση της δικαιοσύνης. Το συγκεκριμένο θα λύσει τα χέρια των συναδέλφων μας και θα αποσυμφορήσει σε μεγάλο βαθμό τα Γραφεία.
  8. Μετάθεση του χρόνου έκδοσης της ταυτότητας οφειλής στο χρόνο που ελέγχεται η καταχώριση της αίτησης. Η ηλεκτρονική καταχώριση παρατηρείται ότι δεν έχει τύχει ευρείας αποδοχής με το επιχείρημα ότι, σε περίπτωση που απορριφθεί η καταχώριση αυτής, θα υπάρξει καθυστέρηση στην επιστροφή των χρημάτων. Θα μπορούσε να λυθεί το ως άνω πρόβλημα, αν καθίστατο δυνατή η έκδοση της ταυτότητας οφειλής κατά το χρόνο ελέγχου των εγγράφων.
  9. Παράταση ωραρίου λειτουργίας με επέκταση αυτού για την κατάθεση αιτήσεων έως τις 14.30 και για τη διενέργεια ελέγχου έως τις 15.00.

Μέσα σε αυτό το κείμενο, θεωρώ ότι καταφέραμε, σε ένα μεγάλο βαθμό, να συγκεντρώσουμε τα βασικότερα προβλήματα του εν λόγω κλάδου και να αναζητήσουμε τρόπους για να βοηθηθούν τόσο οι συνάδελφοί μας, όσο και ο ίδιος ο Φορέας. Σίγουρα μένουν πολλά να γίνουν ακόμα. Όμως, στο τέλος της μέρας, αυτό που μετράει, είναι η προσπάθεια του καθενός από εμάς να συνδράμουμε με όποιο τρόπο μπορούμε στη βελτίωση της καθημερινότητας του επαγγέλματος που αγαπάμε.

* Έλενα Ι. Γκερέκου, Δικηγόρος Αθηνών (παρ’ Εφέταις), τ. μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ