Ελένη Τροβά: Και τώρα τι θα γίνει η κυρία Ελένη και ο κ. Πέτρος;
Της Ελένης Τροβά*
Η κυρία Ελένη είναι καθηγήτρια φιλόλογος. Σήμερα έχει κάθε λόγο να είναι υπερήφανη καθώς μαθητές της πέτυχαν στο Πανεπιστήμιο. Χωρίς φροντιστήριο, χωρίς καν εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο σχολείο που εργάζεται οι μαθητές είναι κρατούμενοι και όταν το σχολείο έκλεισε λόγω της πανδημίας, δεν υπήρχε δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο ώστε να γίνονται τα μαθήματα εξ αποστάσεως. Η κυρία Ελένη διδάσκει στο σχολείο των φυλακών Αυλώνας αρχαία ελληνικά.
Οι μαθητές της είναι κρατούμενοι, μετέφηβοι, που με την εμπνευσμένη στάση του διευθυντή του σχολείο του κ. Πέτρου, «σπρώχτηκαν» στο σχολείο: στο σχολείο εκείνο που όταν ανοίγει, κλείνει μια φυλακή. Δεν χρειάζεται να πει κανείς πολλά για την προσπάθεια αυτών των δασκάλων, είναι γνωστή όσο και δύσκολη. Είναι αγώνας ιερός και γεμάτος ματαίωση τις περισσότερες φορές. Πόσο δύναμη χρειάζεται τάχα να «σπρώξεις» παιδιά που άλλοι έσπρωξαν πίσω από τα κάγκελα, στην ελευθερία της παιδείας; Πόση αντοχή να συνεχίσεις όταν οι περισσότεροι μαθητές γυρίζουν στο φυσικό τους χώρο της παραβατικότητας;
Κάποιος θα έπρεπε να τιμήσει αυτό το φετινό «κρυφό σχολιό». Γιατί πραγματικά λειτούργησε παράνομα, αντισυμβατικά, με ρίσκο ζωής αλλά με πάθος και πίστη που, αν υπήρχε σε ευρύτερη κλίμακα, ο κόσμος μας θα ήταν άλλος! Να μην σας αφήσω με την απορία λοιπόν:
Πανδημία 2020.
Όταν δεν δόθηκε άδεια για εξαποστάσεως εκπαίδευση των κρατούμενων υποψήφιων μαθητών ο κ. Πέτρος, πήρε τη μάσκα και τα γάντια του και ένα μικρό τηλεφωνάκι, άνοιξε το σχολείο και πίσω από κούτες κρυφά έβαλε τους μαθητές να κάνουν μάθημα με viber. Η κυρία Ελένη από την άλλη πλευρά του viber δίδασκε αρχαίο κείμενο. Και οι άλλοι συνάδελφοί της. Με αρκετή ικανότητα και πειθώ ώστε να επιτύχει, παιδιά γονατισμένα από τον εγκλεισμό, παιδιά γεμάτα φόβο για την πανδημία, παιδιά που στα ρούχα τους περπατούν κατσαρίδες, που δεν είχαν ούτε επισκεπτήριο την περίοδο της πανδημίας.
Η επιτροπή όταν πήγε να εξετάσει τους μαθητές αυτούς στις Πανελλαδικές, ρίσκαρε της ζωή της, αλλά πήγε. Και θαύμασε το έργο του κ. Πέτρου και της κυρίας Ελένης αλλά και όλων των άλλων που δεν έτυχε να μάθουμε το όνομά τους. Που δεν θα τους μάθετε στις γιορτές αποφοίτησης με τις τηβέννους και τις δεξιώσεις. Παιδιά που όμως «έσκισαν» όπως θα έλεγε κανείς. Κανείς τους δε νόσησε από την πανδημία. Η νόσος που τους διακατέχει ήταν ισχυρότερη. Η νόσος της παιδείας και των αξιών που αυτή επάγεται. Hνόσος «για το γαμώτο».
Η κυρία Ελένη και οι συνάδελφοί της δεν πληρώθηκαν για φροντιστηριακά μαθήματα. Ακόμη και όταν τους προτάθηκε αρνήθηκαν έστω και ένα επιπλέον ευρώ. Κατηγορηματικά. Και μόλις το σχολείο λειτούργησε, έτρεξαν στα μαθήματά τους, στους μαθητές τους. Και τους στήριξαν μέχρι την τελευταία στιγμή με ρίσκο της ζωής τους. Γιατί οι δάσκαλοι αυτοί ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Δεν είναι στην πρώτη τους νιότη. Και δεν έχουν διορισθεί αλλά οι περισσότεροι είναι αναπληρωματικοί. Με τη βοήθεια του «Γρηγόρη» και των μικρογευμάτων που έδινε στους μαθητές του σχολείου που έχαναν το συσσίτιο για να πάνε σχολείο. Με τη βοήθεια της «τρέλας» που εμπνέει. Της τρέλας που οι περισσότεροι χάσαμε από τον καιρό της ανόδου του χρηματιστηρίου.
Όταν το κράτος βράβευσε αυτούς τους μαθητές στο τέλος της σχολικής χρονιάς, μόνον ένας ψίθυρος από τα παιδιά. Τι θα γίνει η κυρία Ελένη; θα αντέξει ο κ. Πέτρος;
Tο κλασσικό Λύκειο των φυλακών δεν είναι περιζήτητο. Αν του χρόνου δεν υπάρξουν μαθητές για να φοιτήσουν θα κλείσει. Αντέχει η κοινωνία μας να χάσει την κυριά Ελένη;
Κάποιοι μαθητές εκτιμούν πως «όχι». Κάποιοι μαθητές που έμαθαν αρχαία ελληνικά μαζί της και πίστεψαν στις πλατωνικές διδαχές με viber.
Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Πέτρος και η κυρία Ελένη «διαφθείρουν τους νέους». Πώς αλλιώς θα μπορούσαν άλλωστε; Τι άλλο ξέρουν αυτοί οι συμπολίτες μας εκτός από τη διαφθορά της ελευθερίας και της εκπαίδευσης;
Αγαπητοί αρμόδιοι Υπουργοί συλλογισθείτε:
Συλλογισθείτε πώς θα ήταν η εκπαίδευση αν αυτοί οι δάσκαλοι ήταν παντού τριγύρω στα σχολεία μας. Αν δεν επικρατούσε το ακριβό ιδιαίτερο, το πολυτελές φροντιστήριο, η ψυχολογική βοήθεια και οι κατάλληλες βιταμίνες. Αν οι δάσκαλοι αυτοί κυριαρχούσαν στο σύστημα και νικούσαν τις δυσλειτουργίες του. Αν δεν υπήρχαν προκαταλήψεις.
Σήμερα σας λέω ότι υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι. Μπορείτε να τους συναντήσετε και ας μην γνωρίζουμε το επώνυμό τους καλά καλά. Μάλιστα είναι με το γέλιο και το κέφι λες και πάνε εκδρομή όποτε περνούν την πύλη των φυλακών. Όταν οι μαθητές τους παραφέρονται. Όταν και η ίδια τους η ζωή κινδυνεύει από πρόσωπα που οι άγριες ορμόνες και η διαφθορά των φυλακών οδήγησαν σε νοσοκομεία ακόμη και δεσμοφύλακες την ίδια περίοδο. Ναι η κ. Ελένη διαφθείρει τους νέους το δίχως άλλο. Και μαζί όποιον μετέχει της παιδείας που ευαγγελίζετται. Είναι άδολη. Είναι επαρκής. Είναι ικανή. Είναι δασκάλα η κυρία Ελένη. Κι ο κ. Πέτρος με το τηλεφωνάκι και το viber πίσω από τις κούτες είναι μάγος. Όσα δεν πέτυχαν τα καλύτερα σχολεία το πετυχαίνει με την ιερή του παραφροσύνη. Με την άγνωστη και σπάνια νόσο «για το γαμώτο».
Ίσως η κυρία Ελένη να μην ενδιαφέρεται καν για τη μοίρα της την επόμενη χρονιά, αν δεν υπάρξουν μαθητές που να θέλουν να μάθουν αρχαία. Αλλά οι μαθητές της το σκέπτονται. Γιατί εκείνοι ξέρουν τον κόσμο από την καλή και την ανάποδη. Γιατί μικροί έμαθαν τι σημαίνει κακοποίηση, έλλειψη παιδείας, έλλειψη ιερής τρέλας, έλλειψη στοργής και αφοσίωσης. Ίσως και ο κ. Πέτρος αυτή τη στιγμή να τυρβάζει αποκλειστικά στους μαθητές του και το νέο χρόνο με πανδημία. Να μην σκέπτεται διόλου τον εαυτό του. Αλλά εκείνοι τον αγαπούν και θέλουν να είναι γερός, ασφαλής και παρών.
Αγαπητοί αρμόδιοι υπουργοί, ακούστε τους, προσέξτε τα λεγόμενα των μαθητών του «κρυφού σχολίου» της Αυλώνας.
Ο κόσμος μας θα μπορούσε να είναι άλλος αν ανοίξετε τα αυτιά σας.
Αντέχει η κοινωνία μας να χάσει την κυρία Ελένη και τον κ. Πέτρο;
Γιατί αν σώσετε έναν άνθρωπο, σώζετε τον κόσμο.
*Δικηγόρος, Διδάκτωρ Νομικής
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr