Σακελλαροπούλου-Βασταρούχας: Προτάσεις ομάδας “ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ” για την σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας

Είναι κατανοητό σε όλους ότι η αντιμετώπιση των νέων μορφών εγκληματικότητας είναι ιδιαίτερα δυσχερής, δυσλειτουργική, αναποτελεσματική και αργοπορημένη με την υπάρχουσα απαρχαιωμένη διασπαστική οργάνωση και υλικοτεχνική υποδομή, δικτύωση και ψηφιοποίηση.

NEWSROOM
Σακελλαροπούλου-Βασταρούχας: Προτάσεις ομάδας “ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ” για την σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας

Σε μία εποχή όπου το οικονομικό και κυβερνοέγκλημα (cyber crime)  εξελίσσονται ραγδαία και διεθνοποιημένα, όπου η συλλογή ηλεκτρονικών πειστηρίων (e-evidence) απαιτεί καθημερινά εξειδικευμένες ως προς θέματα δικαιοδοσίας και τεχνογνωσίας προανακριτικές και ανακριτικές πράξεις και η κατανόηση του modus operandi απαιτεί εξειδικευμένους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, η σύσταση δικαστικής αστυνομίας που θα επικουρεί το έργο των δικαστών, εισαγγελέων και πταισματοδικών είναι απολύτως  αναγκαία και επιβεβλημένη.

Είναι κατανοητό σε όλους ότι η αντιμετώπιση των νέων μορφών εγκληματικότητας είναι ιδιαίτερα δυσχερής, δυσλειτουργική, αναποτελεσματική και αργοπορημένη με την υπάρχουσα απαρχαιωμένη διασπαστική οργάνωση και υλικοτεχνική υποδομή, δικτύωση και ψηφιοποίηση, ενώ τα  υπάρχοντα  σύγχρονα μέσα και εξειδικευμένες υπηρεσίες (όπως η Δ/νη Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου υποθέσεων και την ταυτόχρονη διενέργεια συνθετών και παράλληλων ανακριτικών ενεργειών που απαιτούνται προς διαφορετικές κατευθύνσεις του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με αποτέλεσμα:

– τα ηλεκτρονικά ίχνη χάνονται διότι έχουν παρέλθει οι προθεσμίες και οι υποθέσεις να αρχειοθετούνται στο αρχείο αγνώστων δραστών

– αργοπορία, έλλειψη συντονισμού μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών και εποπτείας του διάχυτου προανακριτικού και ανακριτικού ελέγχου και συλλογής αποδεικτικών στοιχείων.

– αδυναμία εκμετάλλευσης των εξειδικευμένων ψηφιακών δικτύων ανταλλαγής πληροφοριών της Eurojust, Europol, Interpol, FIU και assets recovery κατά την προανάκριση, που απαιτούν ειδική τεχνική και νομική επιμόρφωση και άδεια πρόσβασης.

– αδυναμία διευρυμένης και ταχείας διεθνούς ποινικής συνεργασίας   μέσω παραγγελιών και εκτέλεσης  άμεσα Ευρωπαικών Εντολής  Ερευνας και  Αμοιβαίας Δικαστικής συνεργασίας.

Με  αποτέλεσμα οι υπολήψεις να κομματιάζονται, τραπεζικοί λογαριασμοί να αδειάζουν και οι πολίτες να μένουν απροστάτευτοι.

Η ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ πιστεύει ότι η νεοσυσταθείσα Δικαστική Αστυνομία (στον ποινικό και αστικό τομέα) υπό την μορφή ενός υδροκέφαλου και υπαλληλοκεντρικού κρατικού οργανισμού με υπαλλήλους που απλώς θα έχουν πτυχίο νομικής, χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, δεν θα  συνεισφέρει τίποτα ουσιώδες αλλά θα αποτελέσει παρά μία δεξαμενή διορισμένων υπαλλήλων.

Η ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ προτείνει νέο οργανόγραμμα . Η  σύσταση της Δικαστικής Αστυνομίας (στον ποινικό τομεα) να αποτελείται μόνο από  εξειδικευμένο διεπιστημονικό προσωπικό  για τις αυξημένες ειδικές ανάγκες της συλλογής, επεξεργασίας, ανάλυσης και νόμιμης διάθεσης των αποδεικτικών στοιχείων :

– των σύγχρονων  διεθνοποιημένων οικονομικών εγκλημάτων (τύπου carousel), money laundering και κυβερνοεγκλήματος (πχ.στο darknet με χρήση cryptocurrencies )

-του ειδικού τρόπου κατάσχεσης, έρευνας, ανάλυσης και παρουσίασης των  ψηφιακών πειστηρίων και των με νέων συσκευών σε ένα συνεχώς μεταλλασσόμενο τεχνικά και δαιδαλώδες ψηφιακό περιβάλλον   ( web 3, NFT , IoT, cloud computing) και τη χρήση όλο και πιο περίπλοκων δεδομένων και metadata, κρυπτογραφίας και τεχνολογίας  blockchain.

Επίσης πολύ σημαντικό είναι η δικαστική αστυνομία να αποτελείται και από δικαστικούς μεταφραστές προκειμένου πχ. οι Ευρωπαικές Εντολές Έρευνας και Αμοιβαίες Δικαστικές Συνδρομές να εκτελούνται αμέσως και οι μεταφράσεις να καλύπτουν τα Standard  και να εναρμονίζεται  με τις αυξημένες δικονομικές απαιτήσεις των άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

– Όλοι οι υπάλληλοι της δικαστικής αστυνομίας (στο δικαστικό τομέα) θα εποπτεύονται μόνο από δικαστικά όργανα  και θα τεθούν στη διάθεση των κατά τόπο ανακριτικών, εισαγγελικών αρχών και των πταισματοδικών  ώστε να διασφαλίζεται η μυστικότητα της διαδικασίας και η ανεξαρτησία της έρευνας. Και είναι καίρια η εποπτεία και καθοδήγηση τους από ανεξάρτητους δικαστικούς λειτουργούς  γιατί προκύπτουν σοβαρά νομικά ζητήματα από την ορθή συλλογή,  διατήρηση, επεξεργασία και καταστροφή προσωπικών δεδομένων κατά τα τρόπο συμβατό με τον Θεμελιώδη Χάρτη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τη Law Enforcement Directive και GPDR που μόνο ανεξάρτητοι δικαστικοί και εισαγγελικοί  λειτουργοί μπορούν και νομιμοποιούνται να επιλύσουν σε ένα Δημοκρατικό Πολίτευμα  υπό το Κράτος Δικαίου και διάκρισης των εξουσιών.

Μόνο οι προανακριτικοί και ανακριτικοί υπάλληλοι είναι αυτοί που έχουν τις θεμελιώδεις γνώσεις που είναι αναγκαίες για τη γεφύρωση του χάσματος που υφίσταται μεταξύ των κόσμων της νομικής και της πληροφορικής γύρω από θέματα εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο.

Μόνο οι προανακριτικοί και ανακριτικοί υπάλληλοι ως ανεξάρτητα δικαστικά όργανα δικαιούνται να κρίνουν και να αποφασίζουν για τα πολύπλοκα θέματα των δικαιοδοσιών, των προσωπικών δεδομένων και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην συλλογή και διατήρηση των ψηφιακών αποδείξεων.

Μόνο οι προανακριτικοί και δικαστικοί υπάλληλοι είναι οι καταλληλότεροι ώστε να προϊστανται του νεοσυσταθέντος οργανισμού της Δικαστικής Αστυνομίας, αφού με την εμπειρία τους και την θέση εις πέρας πολυάριθμων και δύσκολων υποθέσεων υπό δύσκολες  εργασίας έχουν αποδείξει ότι είναι γνώστες της ροής και της οργάνωσης της προανάκρισης και της ανάκρισης.

Με την ως άνω προτεινόμενη λειτουργία της Δικαστικής Αστυνομίας θα αναβαθμιστεί ουσιωδώς η προανακριτική διαδικασία και το Ελληνικό Δικαστικό Σύστημα να μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της νέας ψηφιακής εποχής με γνώμονα πάντα την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος της κοινωνίας  για ασφάλεια και τάξη  και των ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr