Στυλιανή Χαραλαμπίδου: Τροποποιήσεις στον Ποινικό Κώδικα και Κώδικα Ποινικής Δικονομίας
Τι αναμένουν οι δικηγόροι της επαρχίας και ιδιαιτέρως της Θράκης από το υπουργείο Δικαιοσύνης
Τροποποιήσεις έρχονται στις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας με το Σχέδιο Νόμου, που πρότεινε ο Υπουργός Δικαιοσύνης τείνοντας προς αυστηροποίηση των ποινών καθώς και στον τρόπο έκτισής τους, προκειμένου η εφαρμογή τους να συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη και ουσιαστικότερη διεξαγωγή της ποινικής δίκης, στην πρόληψη της εγκληματικότητας και στην οικονομία της ποινικής διαδικασίας.
Με την κατάργηση των Τριμελών Πλημμελειοδικείων και την εκδίκαση των υποθέσεων από τα Μονομελή Πλημμελειοδικεία αφαιρείται η προκαταρκτική εξέταση, απολύεται ο έλεγχος της παραπομπής. Δηλαδή αφαιρούνται ατομικά δικαιώματα. Δεν θα ανακρίνεται ο κατηγορούμενος, ο ύποπτος αλλά θα παραπέμπονται απευθείας στο ακροατήριο. Η ανωτέρω τροποποίηση θα επιφέρει επιβράδυνση και συμφόρηση των δικών, ψυχοφθόρα ταλαιπωρία κατηγορουμένων ακόμη και σε υποθέσεις οφθαλμοφανείς που θα τίθεντο στο Αρχείο. Προτείνεται από το Υπουργείο ο περιορισμός της ενδιάμεσης διαδικασίας των δικαστικών συμβουλίων και μεταφορά της ύλης του πλημμελειοδικείου και του εφετείου σε ολιγομελή δικαστήρια προκειμένου οι ίδιοι Δικαστές να συγκροτήσουν περισσότερα Δικαστήρια και να εκδικάζεται πολύ μεγαλύτερος αριθμός υποθέσεων.
Επίσης αυξάνεται το ανώτατο όριο πρόσκαιρης κάθειρξης από δεκαπέντε σε είκοσι έτη. Σημαντική προτεινόμενη τροποποίηση αποτελεί η υποχρεωτική έκτιση μέρους της ποινής του καταδικασθέντος και για ήσσονος ποινικής απαξίας πλημμελήματα και για τα εξ΄αμελείας σε περίπτωση που η ποινή υπερβαίνει το ένα έτος. Πιο αυστηρές προϋποθέσεις λοιπόν όσον αφορά την αναστολή της ποινής και επί πλημμελημάτων, προκειμένου να εκτίονται μέσω εναλλακτικών τρόπων έκτισης της κοινωφελούς εργασίας και της μετατροπής της ποινής σε χρηματική, αλλά και με πραγματική έκτιση σε σωφρονιστικό κατάστημα, όταν το Δικαστήριο το κρίνει αναγκαίο.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργού Δικαιοσύνης, αυξάνονται τα κακουργήματα και με την αυστηροποίηση των ποινών, θα αυξηθεί το πρόβλημα της έκτισης ποινών, αφού θα φυλακίζονται ακομη και για πλημμελήματα ενώ ήδη δεν επαρκούν τα καταστήματα κράτησης και μεγάλος αριθμός προσωρινά κρατουμένων εκτίουν την ποινή τους σε Τμήματα Συνοριακής Φύλαξης και Αστυνομικά Τμήματα, μη υπαρχόντων κατάλληλων υποδομών.
Η δε πρόταση περί υποχρεώσεως καταβολής παραβόλου για υποβολή αιτήματος αναβολής, λόγω κωλύματος στο πρόσωπο του συνηγόρου υπερασπίσεως, καταστρατηγεί το δικαίωμα υπεράσπισης του κατηγορουμένου και τιμωρείται ο συνήγορος για κωλύματα που αφορούν σε επαγγελματικές του υποχρεώσεις, ενώ δεν ευθύνεται, παραβιάζοντας έτσι το θεμελιώδες δικαίωμα υπεράσπισης του κατηγορουμένου (ΕΣΔΑ 6 παρ. 1-3).
Πέραν του γεγονότος ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης θα πρέπει να αναθεωρήσει τις προαναφερόμενες προτεινόμενες τροποποιήσεις και να τις επανεξετάσει με επισταμένη προσοχή, θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν ότι υφίστανται λινμνάζοντα προβλήματα, τα οποία δυσχεραίνουν την απονομή δικαιοσύνης από πάσης πλευράς. Και πιο συγκεκριμένα επιβάλλεται να δοθεί βάση στην βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, ήτοι κατασκευή καταστημάτων κράτησης, στην αύξηση της γραμματειακής υποστήριξης, του σωφρονιστικού προσωπικού, κατασκευή ή παραχώρηση κατάλληλων δικαστικών κτιρίων, κατασκευή ειδικών χώρων επισκεπτηρίων για συνηγόρους στα Αστυνομικά Τμήματα στα Τμήματα Συνοριακής Φύλαξης, στα Δικαστήρια της Επαρχίας, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η επικοινωνία του συνηγόρου με τον εντολέα του – κρατούμενο σε συνθήκες αξιοπρέπειας και τηρώντας την μυστικότητα της προετοιμασίας της υπερασπίσεως της υποθέσεως και το βασικότερο την αρχή των προσωπικών δεδομένων. Είναι απαράδεκτο για έναν συνήγορο υπερασπίσεως να προετοιμάζει τον εντολέα του στον χώρο του κρατητηρίου του Αστυνομικού Τμήματος ενώπιον των αστυνομικών οργάνων και παρουσία και άλλων συγκρατούμενών του για οποιοδήποτε αδίκημα (πλημμεληματικού ή κακουργηματικού χαρακτήρα) χωρίς να υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος επισκεπτηρίου.
Επιπρόσθετα λόγω του φόρτου εργασίας του Γραφείου Ανακρίσεως της Αλεξανδρούπολης και Ροδόπης απαραίτητη θα ήταν η ενίσχυση της γραμματειακής υποστήριξης με δύο ή και τρεις ακόμη δικαστικούς υπαλλήλους. Αυτή η ανάγκη υφίσταται λόγω της έξαρσης του φαινομένου της λαθρομετανάστευσης -λαθροδιακίνησης.
Επίσης άκρως απαραίτητη κρίνεται η εφαρμογή των πιλοτικών τηλεδικών, η δυνατότητα εξέτασης ή συμμετοχής κατηγορουμένου με τηλεδιάσκεψη , η δυνατότητα παραλαβής εγγράφων του σε ηλεκτρονική διεύθυνση των Καταστημάτων Κράτησης.
*Της Στυλιανής Σ. Χαραλαμπίδου, Δικηγόρου παρ΄ Αρείω Πάγω, Διαπιστευμένης Διαμεσολαβήτριας του υπουργείου Δικαιοσύνης, Περιφερειακής Συμβούλου της Ένωσης Ποινικολόγων & Μαχόμενων Δικηγόρων (Hellenic Association of Criminal Lawyers and Barristers)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γεώργιος Σανιδάς: Ε.Σ.Δ.Α – Ε.Δ.Δ.Α. και γάμοι ομοφυλοφίλων – Αντισυνταγματικότητα νόμου που θεσπίζει γάμο ομοφυλοφίλων Μάρθα Θώμου: Ανεκτικότητα, ως “ελάσσων αρετή”, ενάντια στη μισαλλοδοξία και τον φανατισμό Λουκάς Αποστολίδης: Ειδικό “πράσινο” τέλος υδάτων–υδροηλεκτρικά εργοστάσια – ΑΠΕ Πάνος Λαζαράτος: Η γνωμοδότηση Σκουρή- Βενιζέλου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια Δημήτρης Τσιακανίκας: Η απόφαση Melloni και τα εθνικά Συντάγματα στην ΕΕΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr