Θάνος Πλεύρης: Η αλλαγή του άρθρου 86 – «Οι ανακρίσεις να διενεργούνται από εισαγγελείς»

Του Θάνου Πλεύρη* Η τελευταία Συνταγματική Αναθεώρηση με τη τροποποίηση του αρ. 86 έβαλε τέλος στην προνομιακή αντιμετώπιση ως προς την εξάλειψη του αξιοποίνου (δηλαδή παραγραφή) στα υπουργικά αδικήματα, τα οποία πλέον παραγράφονται όπως τα κοινά αδικήματα και αποκλείεται το ενδεχόμενο της ατιμωρησίας. Η επιλογή ωστόσο ήταν, αφού δεν τέθηκε η συγκεκριμένη παράγραφος σε αναθεώρηση, […]

NEWSROOM
Θάνος Πλεύρης: Η αλλαγή του άρθρου 86 – «Οι ανακρίσεις να διενεργούνται από εισαγγελείς»

Του Θάνου Πλεύρη*

Η τελευταία Συνταγματική Αναθεώρηση με τη τροποποίηση του αρ. 86 έβαλε τέλος στην προνομιακή αντιμετώπιση ως προς την εξάλειψη του αξιοποίνου (δηλαδή παραγραφή) στα υπουργικά αδικήματα, τα οποία πλέον παραγράφονται όπως τα κοινά αδικήματα και αποκλείεται το ενδεχόμενο της ατιμωρησίας.

Η επιλογή ωστόσο ήταν, αφού δεν τέθηκε η συγκεκριμένη παράγραφος σε αναθεώρηση, η Βουλή να διατηρήσει την αρμοδιότητα τόσο της σύστασης και διενέργειας προκαταρκτικής επιτροπής όσο και την άσκησης δίωξης στον ελεγχόμενο Υπουργό.

Ως Βουλευτής που έχω συμμετάσχει σε σειρά προκαταρκτικών επιτροπών και στη τελευταία ήμουν εισηγητής της πλειοψηφίας θεωρώ ότι η αναθεώρηση αυτή θα πρέπει να αφορούσε και το σκέλος της διενέργειας της προκαταρκτικής εξέτασης. Θα έπρεπε δηλαδή η Βουλή να έχει την αρμοδιότητα να αποφασίζει την προκαταρκτική έρευνα, αλλά αυτή να μην γίνεται από τους Βουλευτές, αλλά από εισαγγελικούς λειτουργούς. Η ολοκλήρωση του πορίσματος των εισαγγελικών πλέον λειτουργών θα έφθανε στη Βουλή που θα διατηρούσε την αρμοδιότητα της άσκησης ή μη δίωξης. Δηλαδή η Βουλή θα είχε την αποφασιστική αρμοδιότητα και για την διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και για την άσκηση δίωξης, αλλά η έρευνα θα γινόταν από εισαγγελικούς λειτουργούς.

Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται το ακόλουθο: Η έρευνα είναι πιο αξιόπιστη, καθώς γίνεται από εισαγγελείς, δεν υπάρχουν πλειοψηφίες και μειοψηφίες, ούτε πολιτικές σκοπιμότητες κατά την έρευνα, το πόρισμα εισαγγελέων θα ήταν δύσκολο για τους Βουλευτές να αμφισβητηθεί κατά την ψηφοφορία και η Βουλή θα διατηρούσε το προνόμιο της δίωξης, αλλά δεν θα εντείνονταν τα πολιτικά πάθη, διότι δεν θα ήμασταν Βουλευτές στην αμήχανη θέση να κάνουμε έρευνα σε άλλα πρόσωπα και να προτείνουμε διώξεις.

Πριν αναθεωρηθεί το Σύνταγμα αυτή η δυνατότητα εν μέρει υπάρχει. Η προκαταρκτική επιτροπή βάσει του ΚτΒ δύναται να παραγγέλλει ανακριτικές πράξεις από άλλους εισαγγελικούς λειτουργούς. Ενεργοποιώντας αυτήν την διάταξη θα μπορούσε η όποια νέα προκαταρκτική επιτροπή να ζητήσει τη συνδρομή των εισαγγελέων για την διενέργεια των ανακριτικών πράξεων. Το πόρισμα θα συνταχθεί πάλι από τους Βουλευτές που θα έχουν αξιολογήσει το αποδεικτικό υλικό, αλλά πάλι προς όφελος θα ήταν η έρευνα (πχ εξέταση μαρτύρων) να γίνεται από εισαγγελείς. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί η μεταφορά δικαστικών διενέξεων στα έδρανα της Βουλής.

Άποψη μου είναι ότι οι προκαταρκτικές αδικούνται και τα πορίσματα πολλές φορές είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας και της πλειοψηφίας και των μειοψηφιών. Η επιλογή ωστόσο της απαλλαγής της Βουλής από τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων θα ενδυνάμωνε και την αξιοπιστία των πορισμάτων και την πληρότητα της έρευνας.

*Βουλευτής Α΄ Αθηνών, Νέα Δημοκρατία

(Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα REAL NEWS)

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr