Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

Κωνσταντίνος Ρώσσογλου: Το παράνομο μονοπώλιο της Google

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Κωνσταντίνος Ρώσσογλου: Το παράνομο μονοπώλιο της Google

Ο αλγόριθμος της Google και η ταξινόμηση αποτελεσμάτων στην πρώτη σελίδα της δημοφιλέστερης μηχανής αναζήτησης, έχει μπει στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τον Ιούνιο του 2017, η Επιτροπή επέβαλε στην Google πρόστιμο 2,42 δισ. ευρώ για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, παρέχοντας παράνομο πλεονέκτημα στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών.

Αναλύει ο Κωνσταντίνος Ρώσσογλου*

H Google προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αντικρούοντας τις κατηγορίες της Κομισιόν για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες διαδικτυακών αγορών. H εκδίκαση της έφεσης κατά του προστίμου ύψους 2,4 δισ. ευρώ που επέβαλαν οι ευρωπαϊκές αρχές στην εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει το Μάρτιο του 2019.

Η Google έχει δημιουργήσει πολλά καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αλλάξει καταλυτικά την καθημερινότητά μας. Αυτό είναι θετικό. Αλλά η στρατηγική της Google όσον αφορά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών δεν αποσκοπούσε απλώς σε προσέλκυση πελατών μέσω της βελτίωσης του προϊόντος της σε σχέση με εκείνο των ανταγωνιστών της. Αντιθέτως, η Google προέβη σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα αναζήτησης, και υποβιβάζοντας εκείνες των ανταγωνιστών.

Όταν ένας καταναλωτής υποβάλλει αίτημα αναζήτησης στη μηχανή αναζήτησης της Google, αναφορικά με το οποίο η υπηρεσία σύγκρισης τιμών της Google επιθυμεί να εμφανίσει αποτελέσματα, αυτά εμφανίζονται στην πρώτη σειρά των αποτελεσμάτων αναζήτησης ή κοντά σε αυτή. Η Google εσκεμμένα υποβιβάζει τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα έρευνας που εμφανίζει.

Η πρακτική της Google είναι παράνομη βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ. Αρνήθηκε την ευκαιρία σε άλλες εταιρείες να ανταγωνιστούν αξιοκρατικά και να καινοτομήσουν. Και, το πιο σημαντικό, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές τη δυνατότητα για πραγματική επιλογή υπηρεσιών και για πλήρη αξιοποίηση των οφελών της καινοτομίας.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεξάγει έρευνα σχετικά με τη μεταχείριση που επιφυλάσσει η Google στα αποτελέσματα αναζήτησης άλλων εξειδικευμένων υπηρεσιών αναζήτησης της Google, ιδιαίτερα την υπηρεσία αναζήτησης με τοπικό περιεχόμενο.

Κάθε φορά που οι χρήστες αναζητούν κάποιον παιδίατρο στην Αθήνα, ένα συνεργείο επισκευής ποδηλάτων στη Θεσσαλονίκη ή ένα ξενοδοχείο στα Χανιά, η Google δεν χρησιμοποιεί τον κανονικό της αλγόριθμο οργανικής αναζήτησης για να παράγει τις απαντήσεις σε αυτή την ερώτηση. Αντ’ αυτού, προωθεί ένα πιο περιορισμένο σύνολο αποτελεσμάτων που προέρχονται από το τη δική της εξειδικευμένη υπηρεσία..

Η Google υποβιβάζει σκόπιμα την ποιότητα του αποτελέσματος αναζήτησης με στόχο την προώθηση των δικών της εμπορικών συμφερόντων. Οι καταναλωτές πιστεύουν ότι τα αποτελέσματα αναζήτησης είναι αμερόληπτα και βασίζονται αποκλειστικά στη συνάφεια με το ερώτημά τους, χωρίς χειραγώγηση.

Εκτός από την άμεση βλάβη των καταναλωτών μέσω της συνάφειας των αποτελεσμάτων αναζήτησης, η συμπεριφορά της Google τους βλάπτει έμμεσα μέσω των επιπτώσεών της στις νέες επιχειρήσεις και στην καινοτομία στην Ευρώπη. Σύμφωνα με την έκθεση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ, «το φυσικό και πιθανό αποτέλεσμα της συμπεριφοράς της Google είναι να μειώσει τα κίνητρα των ανταγωνιστών να επενδύσουν και να αναπτύξουν νέες και καινοτόμες υπηρεσίες».

*Νομικός Σύμβουλος- Επικεφαλής Ευρώπης, Yelp

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ