Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

ΣτΕ: Τον Ιούνιο η απόφαση για την εκλογή των μελών της ΑΔΑΕ και του ΕΣΡ

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών δήλωσε ότι οι προσβαλλόμενες αποφάσεις παραβιάζουν το άρθρο 101Α του Συντάγματος για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξαρτήτων Αρχών.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
ΣτΕ: Τον Ιούνιο η απόφαση για την εκλογή των μελών της ΑΔΑΕ και του ΕΣΡ EUROKINISSI

Στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικράτειας, συζητήθηκαν σήμερα Παρασκευή οι δύο αιτήσεις του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, με τις οποίες ζητά την αντικατάσταση των μελών ΑΔΑΕ-ΕΣΡ αλλά και την αλλαγή των υπουργικών αποφάσεων με τις οποίες εξελέγησαν τα μέλη.

Ποιο αναλυτικά, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών ζήτησε την ακύρωση της εκλογής των μελών της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών(ΑΔΑΕ) και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) που πραγματοποιήθηκε από την Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με την πλειοψηφία των 3/5.

Κατά την συνεδρίαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας με πρόεδρο την Ευαγγελία Νίκα και εισηγήτρια την σύμβουλο Επικρατείας Κωνσταντίνα Κονιδιτσιώτου, ο πρόεδρος του ΔΣΑ, Δημήτρης Βερβεσός και ο ομότιμος καθηγητής Νίκος Αλιβιζάτος, υπεραμύνθηκαν της βασιμότητας των δυο αιτήσεων ακυρώσεως του Συλλόγου και ζήτησαν να γίνουν δεκτές από το δικαστήριο.

Ο ΔΣΑ ανέφερε ότι οι δύο εν λόγω Αρχές συγκροτήθηκαν με πλειοψηφία μικρότερη των 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής, όπως προβλέπει η καινούρια νομοθεσία, η οποία άλλαξε σε σχέση με το παρελθόν και προέβλεπε πλειοψηφία 4/5 της Διάσκεψης.

Ακόμη, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών δήλωσε ότι οι προσβαλλόμενες αποφάσεις παραβιάζουν το άρθρο 101Α του Συντάγματος για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξαρτήτων Αρχών.

Αιτήσεις για την αντικατάσταση των μελών της ΑΔΑΕ-ΕΣΡ – Τι υποστήριξαν οι νομικοί παραστάτες του ΝΚΣ

Από την άλλη πλευρά οι νομικοί παραστάτες του Δημοσίου (ΝΚΣ) Αλεξάνδρα Δημητρακοπούλου (εκπροσώπησε τον Πρωθυπουργό), Γεωργία Μπουρδάκου (εκπροσώπησε τον υπουργό Δικαιοσύνη) και ο Σταύρος Σπυρόπουλος (εκπροσώπησε τον υπουργό Εσωτερικών), ζήτησαν την απόρριψη των αιτήσεων ακυρώσεως του ΔΣΑ.

Η Ολομέλεια του ΣτΕ επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή της, η οποία αναμένεται μέσα στον ερχόμενο Ιούνιο, καθώς η κυρία Νίκα αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης την 30η Ιουνίου 2024.

Τι αναφέρουν αναλυτικά οι αιτήσεις του ΔΣΑ

-Η αντικατάσταση και ο ορισμός αφενός του Αντιπροέδρου, του Αναπληρωτή Προέδρου και τριών (3) τακτικών και αναπληρωματικών μελών της ΑΔΑΕ, και αφετέρου του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και έξι (6) τακτικών μελών του ΕΣΡ, πραγματοποιήθηκαν από την εκτελεστική εξουσία κατά παράβαση του άρθρου του Συντάγματος, της ΕΣΔΑ και του ενωσιακού δικαίου για τους κάτωθι συνοπτικά λόγους:

• Πραγματοποιήθηκε κατ’ αρχάς κατά παράβαση του άρθρου 101Α του Συντάγματος (αλλά και του Κανονισμού της Βουλής και του ν. 3051/2002) για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξαρτήτων Αρχών, χωρίς να τηρηθεί η προβλεπόμενη αυξημένη, κατά το Σύνταγμα, πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5 των μελών της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Συγκεκριμένα, η επιλογή έγινε με 16/27 ψήφους, ήτοι με 1 ψήφο λιγότερη από τις ελάχιστες συνταγματικά απαιτούμενες, καθώς το νόημα της αυξημένης πλειοψηφίας των 3/5 είναι ότι απαιτείται πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5.

Υπό την αντίθετη εκδοχή, θα αρκούσε πλειοψηφία κατώτερη των 180 βουλευτών για την αναθεώρηση του Συντάγματος και κατώτερη των 151 βουλευτών για την ανατροπή της κυβέρνησης κ.ο.κ. Μια δηλαδή μείζων εγγύηση για την προστασία του πολιτεύματος από μια κοινοβουλευτική πλειοψηφία που δεν ορρωδεί προ ουδενός για να επιτύχει εφήμερους στόχους, θα σχετικοποιούνταν σε βαθμό επικίνδυνο για τη δημοκρατία, τα δικαιώματα του ανθρώπου και το κράτος δικαίου.

• Δεν προηγήθηκε διαβούλευση με τα πολιτικά κόμματα για την επίτευξη της συνταγματικά απαιτούμενης ευρύτερης συναίνεσης. Η διαβούλευση αυτή είναι σύμφυτη και ταυτόχρονα αναγκαία απόρροια της αυξημένης πλειοψηφίας που προβλέπει το άρθρο 101Α του Συντάγματος για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών, καθ’ όσον η διαβούλευση αυτή είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη από το Σύνταγμα ευρύτερη συναίνεση.

• Ειδικώς, στην περίπτωση του ΕΣΡ, η αδιαφανής και αντισυνταγματική διαδικασία αντικατάστασης των μελών που ακολουθήθηκε παραβιάζει επιπλέον: α) το άρθρο 15 του Συντάγματος και το άρθρο 10 της ΕΣΔΑ, που επιβάλλουν τη θέσπιση των αναγκαίων οργανωτικών εγγυήσεων, ώστε το ΕΣΡ να είναι ανεξάρτητο και να ασκεί τις αρμοδιότητές του κατά τρόπο αμερόληπτο, και β) το ενωσιακό δίκαιο, και συγκεκριμένα την Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1808 που επιβάλλει οι διαδικασίες διορισμού των μελών του ΕΣΡ να είναι διαφανείς και να εγγυώνται τον απαιτούμενο βαθμό ανεξαρτησίας του οργάνου.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ