Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

Αλλαγές στον ΚΟΚ

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Αλλαγές στον ΚΟΚ

Μόνο 40 από τα 140 εκατομμύρια ετησίως που καταλογίζονται ως τροχαίες ποινές εισπράττει το κράτος

Μόλις το 35% των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως για τροχαίες ποινές εισπράττει το ελληνικό δημόσιο σύμφωνα με εκτιμήσεις των αρμοδίων φορέων του υπουργείου Μεταφορών. Αυτό είναι βασικό πρόταγμα των αλλαγών που θα γίνουν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος θα έχει τη φιλοσοφία της εισπραξιμότητάς τους ενώ θα φέρει μειώσεις ποινών που θεωρούνται πολύ αυστηρές.

Παράλληλα, προβλέπεται η αύξηση για άλλες ποινές που πρέπει να καταστούν δρακόντειες για τον «υποψήφιο» παραβάτη. Προς το παρών το πλαίσιο συμφωνίας μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων Μεταφορών, Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αφορά τον τρόπο πληρωμής των προστίμων. Στόχος είναι να διευκολυνθεί η διαδικασία αποπληρωμής τους, καθώς κρίνεται ότι οι σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες δημιουργούν ασυνεπείς παραβάτες.

Χρονοβόρα

Ακόμα και για την αποπληρωμή ενός μικρού προστίμου, η διαδικασία είναι χρονοβόρα, ενώ όπως παραδέχονται στελέχη του υπουργείου Υποδομών υπάρχουν και παραβάτες (στους οποίους έχουν καταλογιστεί πρόστιμα) που δεν αναζητούνται ποτέ. Είναι ενδεικτικό ότι σήμερα από την επιβολή ενός προστίμου από την Τροχαία μέχρι την είσπραξή του μεσολαβούν περίπου εξήντα πράξεις (βήματα). Στόχος είναι να περιοριστούν τα βήματα αυτά στα 15.

Πληροφορίες που ανέφερε η εφημερίδα «Καθημερινή» αναφέρουν ότι στον νέο ΚΟΚ, ο οφειλέτης θα έχει τη δυνατότητα υποβολής ένστασης για κάθε επιβληθέν πρόστιμο. Σε περίπτωση απόρριψης της ένστασης θα του παρέχεται ένα εύλογο διάστημα (π.χ. 2-3 μηνών) προκειμένου να αποπληρώσει την οφειλή του. Σε περίπτωση μη καταβολής του προστίμου, αυτό θα περνά αυτομάτως μέσω του Taxisnet, ως υποχρέωση. Στο μεταξύ, το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει την επαναφορά της έκπτωσης αποπληρωμής προστίμου εντός 10ημέρου. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι σήμερα το ύψος των προστίμων που καταλογίζεται ανέρχεται –ετησίως– σε περίπου 140 εκατ. ευρώ με το ποσό που εισέρχεται όμως στα δημόσια ταμεία μετά βίας να φτάνει τα 40 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποδεικνύει ότι η επιβολή τους δεν έχει κανέναν αποτρεπτικό χαρακτήρα.

Μεταξύ των νέων προβλέψεων φαίνεται ότι εξετάζεται η κατάργηση της διάταξης περί διά βίου αφαίρεσης του διπλώματος οδήγησης, η οποία αφορά σήμερα τις περιπτώσεις διπλής ή τριπλής υποτροπής σε πολύ σοβαρές παραβάσεις (π.χ. οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ), καθώς κρίνεται ότι δεν έχει σωφρονιστικό χαρακτήρα

Ο οδηγός όχι το όχημα

Η αλλαγή του ΚΟΚ προς το δικαιότερο αποτελεί ακόμη μία παράμετρο που εξετάζει ενδελεχώς το υπουργείο Υποδομών. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση μη χρήσης ζώνης ασφαλείας θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης του οδηγού, αλλά όχι η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος. Στόχος είναι να τιμωρείται ο οδηγός και όχι το… όχημα, το οποίο δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείται μόνο από έναν οδηγό. Ωστόσο, για τις παραβάσεις που θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνες (αυτές που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρό τροχαίο ατύχημα ή δυστύχημα) όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, το πιθανότερο είναι να επιβάλλεται και αφαίρεση των στοιχείων του αυτοκινήτου με στόχο τον εκφοβισμό άλλων παραβατών. Μεταξύ των πολύ σοβαρών παραβάσεων συγκαταλέγεται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μάλιστα, τα στελέχη του υπουργείου Μεταφορών φαίνεται ότι καταλήγουν σε συνδυασμό ποινών (αφαίρεση διπλώματος και άδειας οχήματος), καθώς και καταλογισμό προστίμου με στόχο τον περιορισμό των εν λόγω παραβάσεων.

Αλκοόλ

Υπάρχουν, βέβαια, παραβάσεις, οι οποίες θα εξεταστούν μεμονωμένα και οι ποινές τους αναμένεται να αυστηροποιηθούν. Σε τουλάχιστον δύο παραβάσεις, όπως η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αλλά και οι αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες), οι οποίοι θεωρούνται «συνειδητές» παραβάσεις, το χρηματικό πρόστιμο ενδέχεται να ξεπεράσει τα 700 ευρώ που ισχύει σήμερα. Να σημειωθεί ότι σήμερα το υψηλότερο πρόστιμο (πέραν του αλκοόλ) ανέρχεται στα 700 ευρώ και επιβάλλεται, μεταξύ άλλων, για την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, σήματος STOP, αντικανονική προσπέραση και επικίνδυνους ελιγμούς.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ