«Βροχή» οι καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή!

Η κρίση αλλά η μείωση των εισοδημάτων τους, τα τελευταία χρόνια, έκανε περισσότερο προσεκτικούς ως καταναλωτές τους Έλληνες οι οποίοι φαίνεται ότι πλέον διεκδικούν τα δικαιώματά τους και προασπίζονται αποτελεσματικότερα τα συμφέροντά τους στις συναλλαγές που πραγματοποιούν. Παραπλάνηση των καταναλωτών Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά, το 2018, οι υποθέσεις που απασχόλησαν τον Συνήγορο του […]

NEWSROOM

Η κρίση αλλά η μείωση των εισοδημάτων τους, τα τελευταία χρόνια, έκανε περισσότερο προσεκτικούς ως καταναλωτές τους Έλληνες οι οποίοι φαίνεται ότι πλέον διεκδικούν τα δικαιώματά τους και προασπίζονται αποτελεσματικότερα τα συμφέροντά τους στις συναλλαγές που πραγματοποιούν.

Παραπλάνηση των καταναλωτών

Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά, το 2018, οι υποθέσεις που απασχόλησαν τον Συνήγορο του Καταναλωτή ξεπέρασαν τις 10.000, σημειώνοντας αύξηση κατά 11,5% από το 2017. Αν και τα αιτήματα στο Συνήγορο του Καταναλωτή, παρουσιάζουν σταθερή άνοδο, για έκτη συνεχή χρονιά, μέσα στο 2018, καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση, γεγονός που δείχνει αφενός τα μεγάλα προβλήματα της αγοράς αλλά και τη μεγαλύτερη διεκδικητικότητα  που δείχνουν οι Έλληνες καταναλωτές σε φαινόμενα που «αδειάζουν» την τσέπη τους.

Αυξημένος άλλωστε, τη χρονιά που πέρασε, κατά 6,3% ήταν και ο αριθμός των αναφορών (826) που δέχτηκε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή για υποθέσεις που αφορούσαν διασυνοριακές συναλλαγές και, ιδίως, συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το γεγονός, δε, ότι από τις 67.912 αναφορές που έχει δεχθεί ο Συνήγορος του Καταναλωτή από το 2005 έως και το 2018 οι 40.000 από αυτές υποβλήθηκαν την τελευταία πενταετία καταδεικνύει πόσο μεγάλη είναι η στροφή των καταναλωτών προς τη διαδικασία της εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών τους.

Οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες πρώτες στη λίστα

Οι κλάδοι με τις περισσότερες αναφορές, ως ποσοστό επί του συνόλου των αναφορών, είναι οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες-ταχυδρομικές υπηρεσίες (40,3%), τα καταναλωτικά αγαθά (23,3%), οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (14,9%) και η ενέργεια-ύδρευση (9,3%).

Ο  τομέας των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών κατέγραψε αύξηση αναφορών σε βάρος του κατά 16,7% σε σχέση με το 2017. Οι κυριότερες αιτίες, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, είναι:

  1. Το «κυνήγι» πελατών από εκπροσώπους των εταιρειών-παρόχων, οι οποίοι προσεγγίζουν τους καταναλωτές εξ αποστάσεως και εφαρμόζουν επιθετικές πολιτικές πώλησης, συνοδευόμενες από τη χρήση παραπλανητικών ισχυρισμών και κυρίως ψευδών διαβεβαιώσεων ότι η μετάβαση των καταναλωτών σε άλλον πάροχο, ενόσω βρίσκονται σε ισχύ συμβόλαια ορισμένου χρόνου με τους υφιστάμενους παρόχους τους, δεν επισείει καμία εις βάρος τους αρνητική συνέπεια, ενώ στην πραγματικότητα μία τέτοια ενέργεια ενεργοποιεί συμβατικές ρήτρες περί επιβολής χρηματικών ποινών λόγω πρόωρης αποδέσμευσης.
  2. Η λήψη ανεπιθύμητων υπηρεσιών που συνδέονται με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Συγκεκριμένα, την ακούσια (σ.σ. χωρίς την εισαγωγή τηλεφωνικού αριθμού) εγγραφή των καταναλωτών σε Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης αυξημένης χρέωσης, οι οποίες είτε διαφημίζονται αιφνιδιαστικά μέσω αναδυόμενων παραθύρων (pop-up windows) ή banners κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο είτε υποκρύπτονται σε προωθητικές ενέργειες-διαγωνισμούς με έπαθλα (συνήθως, εκπτωτικά κουπόνια και δωροεπιταγές) που κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή αποστέλλονται στους καταναλωτές απευθείας με SMS ή/και e-mail και φέρονται, ψευδώς και παραπλανητικά, να διενεργούνται από γνωστά και μεγάλα super markets.

Η απατηλή λάμψη του διαδικτύου

Ανοδική ήταν η πορεία των αναφορών και στον τομέα των καταναλωτικών αγαθών, ο οποίος σημείωσε αύξηση κατά 4,5% σε σχέση με το 2017. Συγκεκριμένα, ο Συνήγορος του Καταναλωτή διαπίστωσε:

  • Συναλλαγές με ηλεκτρονικά καταστήματα που εξασκούν τη δραστηριότητά τους δια μέσων κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. facebook, instagram) και δελεάζουν τους καταναλωτές με όχημα τις υπερβολικά χαμηλές τιμές, ενώ στην πραγματικότητα τους εξαπατούν, αφού δεν αποτελούν επιχειρήσεις που έχουν κάνει νομίμως έναρξη επιτηδεύματος ή εγγραφή στο αρμόδιο Επιμελητήριο. Παράλληλα, οι εταιρείες δηλώνουν ψευδή στοιχεία επικοινωνίας και εμπορεύονται συχνά μη γνήσια προϊόντα (συνήθως ένδυσης-υπόδησης), τα οποία είτε δεν αποστέλλουν καθόλου στους καταναλωτές είτε τα αποστέλλουν, χωρίς, όμως, τα προϊόντα αυτά να ανταποκρίνονται στις παραγγελίες τους.
  • Τον περιορισμένο-προβληματικό βαθμό ικανοποίησης του νόμιμου δικαιώματος υπαναχώρησης των καταναλωτών από συμβάσεις πώλησης που έχουν συναφθεί εξ αποστάσεως.

Τα ελαττωματικά προϊόντα

Πάγια ζητήματα που σχετίζονται με ελαττωματικά αγαθά, καθώς και με προβλήματα πλημμελούς ανταπόκρισης των προμηθευτών σε αιτήματα των καταναλωτών για τη λήψη δωρεάν υποστήριξης (διόρθωση, αντικατάσταση αγαθών) στο πλαίσιο εγγυήσεων (εμπορικής ή νόμιμης).

Από τους εμπορικούς κλάδους που  παρουσίασαν αύξηση του αριθμού των αναφορών τις οποίες δέχθηκαν το 2018 σε σχέση με το 2017, προηγούνται οι υπηρεσίες μεταφορών (46,1%), αναψυχής (26,8%) και ακολουθούν οι υπηρεσίες ενέργειας-ύδρευσης (19,9%).

Οι υπηρεσίας υγείας

Μειωμένες είναι πλέον οι αναφορές για τις υπηρεσίες υγείας καθώς, μετά την κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς από τον Συνήγορο του Καταναλωτή για τις υποθέσεις που εμφανίστηκαν το 2017 και αφορούσαν την παράνομη λειτουργία ιδιωτικής τράπεζας βλαστοκυττάρων και την άσκηση ποινικής δίωξης, οι σχετικές υποθέσεις οδηγήθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Ο «χάρτης» των καταγγελιών

Η πλειονότητα των αναφορών πάντως σχετίζονται:

  • – Κατά 44,2% με οικονομικής φύσης διαφορές (εσφαλμένοι λογαριασμοί, αδικαιολόγητες ή αδιαφανείς τιμολογήσεις, αθέμιτες διαδικασίες είσπραξης χρεών, μονομερείς αλλαγές στον συνήθη τρόπο χρέωσης).
  •  – Κατά 20,3% με την ποιότητα των αγαθών (ελαττωματικά αγαθά, αγαθά με έλλειψη συνομολογημένων ιδιοτήτων ή που δεν ανταποκρίνονται στην παραγγελία του καταναλωτή).
  •  – Κατά 15,5% με θέματα κατάρτισης και εκτέλεσης συμβάσεων (πλημμελής ή ελλιπής προσυμβατική ενημέρωση, μη τήρηση του ορθού συμβατικού τύπου, μονομερής τροποποίηση συμβατικών όρων, προβλήματα στην άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης, ζητήματα διακοπής/καταγγελίας συμβάσεων).
  • – Κατά 15,2% με την παράδοση/παροχή των αγαθών (αγαθά που δεν παραδίδονται καθόλου ή παραδίδονται στον καταναλωτή μερικώς ή και με μεγάλες καθυστερήσεις).
  • – Κατά 6% με αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (παραπλανητικές διαφημίσεις, επιθετική πώληση αγαθών, πρακτικές εξαπάτησης των καταναλωτών, ανεπιθύμητα αγαθά).
  •  – Κατά 5,1% με ζητήματα πλημμελούς τήρησης εγγυήσεων.

Οι άντρες στην… κορυφή! 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνηγόρου του Καταναλωτή, στη μάχη για την προστασία των καταναλωτικών τους συμφερόντων οι άνδρες  δείχνουν ότι  …υπερτερούν με ποσοστό 57,9% ενώ οι γυναίκες ακολουθούν με  42,1%. Οι περισσότεροι προσφεύγοντες πάντως προέρχονται  από τα μεγάλα αστικά κέντρα (64% των αιτήσεων υποβλήθηκαν από καταναλωτές που διαμένουν στην Αττική και το 11,7% από διαμένοντες στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης).

Σύμφωνα με το newsbreak.gr η συντριπτική πλειοψηφία των αναφορών που φτάνουν στο Συνήγορο του Καταναλωτή καταλήγουν σε φιλική διευθέτηση και μόνο ένα μικρό ποσοστό καταναλωτικών διαφορών δεν καταφέρνει να επιλυθεί λόγω της απροθυμίας συμβιβασμού των εμπλεκόμενων μερών.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr