Ο διαχρονικά ακραίος παραλογισμός της φορολογίας: Η «ναυτική» Ελλάδα φορολογεί τα σκαφάκια ως είδος πολυτελείας
Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την μεγαλύτερη ακτογραμμή με περίπου 6000 νησιά νησάκια και νησίδες από τα περίπου 200 κατοικούνται. Κατέχει επίσης την ένατη θέση παγκοσμίως στον αριθμό των νησιών και την τρίτη θέση στην Ευρώπη ,μετά από Σουηδία και Φιλανδία.
Στην Ελλάδα επίσης από οποιοδήποτε σημείο της ηπειρωτικής χώρας κι αν βρίσκεται κάποιος ο μεγαλύτερος χρόνος που χρειάζεται για να βρεθεί στην θάλασσα είναι γύρω στην 1 ώρα και 30 λεπτά.
Όχι δεν πρόκειται για μαθήματα γεωγραφίας εν μέσω καύσωνα αλλά για ακόμη ένα φαινόμενο ,που διαχρονικά με αποφάσεις σειράς κυβερνήσεων, βγάζει την χώρα από το πεδίο του αυτονόητου. Ο λόγος για τον πλήρη παραλογισμό της φορολογικής αντιμετώπισης των ιδιοκτητών σκαφών.
Πριν όμως πάει το μυαλό στους “σκαφάτους” με τα πολυτελή πλεούμενα, να διευκρινίσουμε ότι στην Ελλάδα και μία βαρκούλα που ξεπερνά τα πέντε μέτρα πληρώνει “φόρο πολυτελούς διαβίωσης”. Ο κάτοχος της πεντάμετρης βαρκούλας δε, ξεκινά με τεκμήριο διαβίωσης 4 χιλιάδων ευρώ. Στα έξι μέτρα το τεκμήριο φθάνει τα 6 χιλιάδες ευρώ και ο φόρος Πολυτελούς διαβίωσης τα 780 ευρώ.
Θεωρητικά λοιπόν, στην Ελλάδα που πιθανότατα τίποτα δεν θεωρείται αυτονόητο ,αν κάποιος θέλει να έχει μία βαρκούλα πρέπει να πληρώνει φόρο πολυτελούς διαβίωσης . Και αυτό στην χώρα που περηφανεύεται ότι κατοικείται από τον πιο ναυτικό λαό του κόσμου.
Η ανυπολόγιστη ζημιά στην οικονομία
Η αντιμετώπιση των σκαφών αναψυχής όμως διαχρονικά, έχει προκαλέσει τεράστια ζημιά στην οικονομία οδηγώντας σε μαρασμό σειρά επιχειρήσεων και επαγγελματιών που ασχολούνται με αυτό το αντικείμενο και οδηγώντας στην..στεριά εκατοντάδες μικρά σκαφάκια που οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στην άμεση φορολόγηση όπως βέβαια και στην έμμεση με καύσιμα που όπως ξέρουμε διαμορφώνονται σε τιμές απίστευτες επιβαρυμένες με φόρους προς το κράτος.
Σύμφωνα με το νόμο, οι επιβαρύνσεις που καλείται να πληρώσει ο κάτοχος και του πιο μικρού σκάφους μειώνονται με το ευεργέτημα” ¨της ακινησίας που μειώνει σημαντικά το ετήσιο τεκμήριο, ανάλογα με το διάστημα που το σκάφος θα δηλωθεί σε ακινησία.
Αυτή η πρόβλεψη οδήγησε περισσότερους από 10 χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών σκαφών αναψυχής να δηλώσουν ακινησία καταθέτοντας στις λιμενικές αρχές τις άδειες εκτέλεσης πλόων και καταβάλλοντας τέλος ακινησίας.
Η πραγματικά ανόητη αυτή πολιτική των φορολογικών αρχών, να εισπράξουν τέλος ακινησίας , έφερε στα ταμεία του κράτους εισπράξεις μερικών χιλιάδων ευρώ . Χαρακτηριστικά το διάστημα 2011-2011 ακινητοποιήθηκαν 3.823 ιδιωτικά σκάφη με τους ιδιοκτήτες τους να καταβάλλον τέλος από 10 ευρώ έως 100 ευρώ . Έως σήμερα τα ..ακίνητα σκάφη υπολογίζονται σε περισσότερα από δέκα χιλιάδες.
Λίγο πριν ξεκινήσει το φορομπηχτικό “θάλαττα θάλαττα” του κράτους εδώ και σχεδόν επτά χρόνια , στην Ελλάδα είχαν δηλωθεί σε νηολόγια και λεμβολόγια πάνω από 26 χιλιάδες σκάφη. Από αυτά η συντριπτική πλειονότητα ήταν ελληνική κατασκευής.
Να σημειωθεί πως η άδικη φορολόγηση των σκαφών στην Ελλάδα του απέραντου γαλάζιου, δεν αφορά τους πραγματικά απεχθείς στην αισθητική τους αποκαλούμενους “σκαφάτους” καθώς αυτοί έχουν δυνατότητα να αποφεύγουν και την φορολόγηση του σκάφους και πολλά άλλα. Το πλήγμα αφορά σχεδόν αποκλειστικά τους μικρούς κατόχους και την “μεσαία τάξη” ιδιοκτητών . Οι άνθρωποι αυτοί δεν έκαναν τίποτε περισσότερο από ότι θα έκανε οποιοσδήποτε νοήμων στην χώρα που ζούμε. Αν η χώρα ήταν γεμάτη κακοτράχαλους δρόμους, πιθανότατα θα αγόραζαν ειδικού τύπου αυτοκίνητο. Θα έπρεπε να πληρώσουν φόρο πολυτελούς διαβίωσης;
Τα ακίνητα σκάφη και οι θέσεις εργασίας που χάνονται
Σύμφωνα με στατιστικές μελέτες , στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιστοιχεί 1 σκάφος ανά 164 κατοίκους. Στην ναυτική Ελλάδα η αστόχαστη φορολόγηση πέτυχε το αδιανόητο: 1 σκάφος ανά 621 κατοίκους! Η χώρα που εδώ και δεκαετίες μιλά για ανάπτυξη και αναμένει τους επενδυτές , “εκπαίδευσε” τους πολίτες της, να βλέπουν σχεδόν εχθρικά την κατοχή σκάφους αναψυχής , αφήνοντας μία ζωντανή πηγή οικονομίας να μαραζώνει.
Οι μελέτες που γίνονται για την κατοχή σκαφών, δεν αφορούν το ενδιαφέρον κάποιων περίεργων στατιστικολόγων οικονομολόγων και άλλων, αν οι κάτοικοι της Ευρώπης παίζουν χαρούμενα στην θάλασσα. Το ζητούμενο είναι άλλο καθώς για κάθε σκάφος που… αρμενίζει, δημιουργούνται σχεδόν 2 θέσεις εργασίας.
Τα πλεούμενα που σχεδόν όλο τον χρόνο στέκουν ακίνητα μέσα σε πάρκινγκ είναι μία τεράστια “αβαρία” για το κράτος αφού δεν προσφέρουν τίποτα στην οικονομία. Η ακινησία τους μπλοκάρει έναν ολόκληρο κλάδο που ασχολείται με αυτό το αντικείμενο. Από τα ναυπηγεία και τους μηχανικούς σκαφών μέχρι ειδικούς επαγγελματίες , εμπόρους ανταλλακτικών και άλλους .
Από παλαιότερες μελέτες έχει προκύψει πως γύρω από τα σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα δρομολογούνται θέσεις εργασίας που ξεπερνούν τις 40 χιλιάδες , χωρίς σε αυτούς να υπολογίζονται έμμεσες θέσεις όπως επιχειρήσεις εστίασης κλπ που ασφαλώς έχουν κάθε συμφέρον να κυκλοφορούν οι ..σκαφάτοι.
Ειδικά σε ότι αφορά τα μικρά σκάφη , μέχρι 10 μέτρα, εκτιμάται ότι ..όταν βγαίνουν στην θάλασσα, πηγαίνουν σε μη “κοσμικά νησιά” , δίνοντας ζωή σε πιο απομακρυσμένα μέρη της χώρας.
Όπως λένε ειδικοί στον χώρο , κάθε σκάφος που αντί να μπαινοβγαίνει σε μαρίνες κάθεται πάνω σε τραίηλερ είναι μία κρυφή πληγή. Και μάλλον έχουν δίκιο καθώς έχει υπολογιστεί πως για κάθε 100 θέσεις σκαφών σε μία μαρίνα δημιουργούνται 4 θέσεις εργασίας στην ίδια την μαρίνα και 100 θέσεις σε υποστηρικτές για το yachting κλάδους.
- Στην Ελλάδα οι θέσεις ελλιμενισμού σκαφών φθάνουν σχεδόν τις δέκα χιλιάδες.
- Στην Ιταλία οι θέσεις αγγίζουν τις 130 χιλιάδες ενώ η Γαλλία διαθέτει 226 χιλιάδες θέσεις.
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει πως επιθυμεί να μειώσει την φορολογία και ενδιαφέρεται να δημιουργήσει καλύτερο φορολογικό περιβάλλον για τις εταιρίες. Πολλοί είναι αυτοί που ελπίζουν ότι θα αξιολογήσει καλύτερα και το συγκεκριμένο θέμα που εκτός από ακραίος παραλογισμός σε μία χώρα που ..κολυμπά στην θάλασσα είναι και ακραία αυτοκαταστροφική συμπεριφορά για την Οικονομία.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr