Πρόστιμο επέβαλε η Αρχή σε ιατρική εταιρεία για τηλεφωνικές κλήσεις
Χρηματικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε ιατρική εταιρεία για μη νόμιμη διενέργεια διαφημιστικών τηλεφωνικών κλήσεων. Συγκεκριμένα, η Αρχή εξέτασε δύο καταγγελίες συνδρομητών τηλεφωνίας για λήψη κλήσεων για διαφήμιση πολυδύναμων ιατρείων. Μετά από διερεύνηση, διαπιστώθηκε ότι οι κλήσεις διενεργήθηκαν από εταιρεία παροχής ιατρικών υπηρεσιών. Η εν λόγω εταιρεία υποστήριξε […]
Χρηματικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε ιατρική εταιρεία για μη νόμιμη διενέργεια διαφημιστικών τηλεφωνικών κλήσεων.
Συγκεκριμένα, η Αρχή εξέτασε δύο καταγγελίες συνδρομητών τηλεφωνίας για λήψη κλήσεων για διαφήμιση πολυδύναμων ιατρείων. Μετά από διερεύνηση, διαπιστώθηκε ότι οι κλήσεις διενεργήθηκαν από εταιρεία παροχής ιατρικών υπηρεσιών. Η εν λόγω εταιρεία υποστήριξε ότι οι κλήσεις έγιναν στο πλαίσιο δράσης εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Η Αρχή, εξετάζοντας τα στοιχεία της υπόθεσης, έκρινε ότι οι κλήσεις είχαν διαφημιστικό χαρακτήρα και ότι o υπεύθυνος επεξεργασίας δεν ενημέρωνε ορθά για τα στοιχεία του, δυσχεραίνοντας την άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων των δεδομένων ενώ τα τηλεφωνήματα δεν αφορούσαν κατ’ εξοχήν προαγωγή της δημόσιας υγείας. Έτσι η εταιρεία κρίθηκε υπαίτια για παράβαση του άρθρου 11 του ν. 3471/2006 καθώς για τη διενέργεια των κλήσεων ο υπεύθυνος επεξεργασίας δεν είχε συμβουλευθεί το μητρώο του εν λόγω άρθρου.
Σε ενίσχυση του επιχειρήματος ότι οι διενεργηθείσες κλήσεις δεν ήταν διαφημιστικές, η εταιρεία αναφέρει ότι ενέργειες με αποκλειστικό σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού, στο πλαίσιο δράσης κατά της παχυσαρκίας (πρόληψη της νόσου) με τυχαία τηλεφωνική κλήση, δεν μπορεί να θεωρηθούν ως διαφήμιση. Προς υποστήριξη, γίνεται αναφορά στο δευτερογενές ενωσιακό δίκαιο του αθέμιτου ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την εταιρεία, διαφήμιση είναι ανακοίνωση που γίνεται με κάθε μέσο, αποκλειστικά με στόχο την προώθηση διάθεσης αγαθών ή υπηρεσιών, ενώ στην προκειμένη περίπτωση οι κλήσεις ήταν ενέργειες άνευ ανταλλάγματος ή άλλης εκ μέρους του καταγγέλλοντος επιβάρυνσης. Συνεπώς, θεωρεί ότι η ενέργειά της δεν ήταν διαφημιστική και ήταν νόμιμη. Στα επιχειρήματα της η εταιρεία ανέφερε μεταξύ άλλων ότι διαθέτει τρία αδειοδοτημένα από τον Ι.Σ.Α. τμήματα, με κοινωνικό έργο, όπως πολλές ενέργειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για ζητήματα υγείας και έχει αναρτήσει στην ιστοσελίδα Πολιτική Προστασίας και Πολιτική Cookies, ενώ στην καθημερινή της λειτουργία εφαρμόζει το ισχύον πλαίσιο της νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα. Όσον αφορά τον όρο «Πολυδύναμα Ιατρεία», η εταιρεία αναφέρει ότι ο πρώτος καταγγέλλων εσφαλμένα ανέφερε τον όρο αυτό, καθώς η εταιρεία διαθέτει τρία αδειοδοτημένα ιατρεία κι όχι πολυδύναμα ιατρεία.
Η Αρχή, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς της εταιρείας ξεκαθαρίζει αρχικά στο σκεπτικό της ότι:
«Η χρησιμοποίηση αυτόματων συστημάτων κλήσης, ιδίως με χρήση συσκευών τηλεομοιοτυπίας (φαξ) ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, και γενικότερα η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με οποιοδήποτε μέσο ηλεκτρονικής επικοινωνίας, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, επιτρέπεται μόνο αν ο συνδρομητής συγκατατεθεί εκ των προτέρων ρητώς», ενώ με την παράγραφο 2 του ιδίου άρθρου ορίζεται ότι:
«Δεν επιτρέπεται η πραγματοποίηση μη ζητηθεισών επικοινωνιών με ανθρώπινη παρέμβαση (κλήσεων) για τους ανωτέρω σκοπούς, εφόσον ο συνδρομητής έχει δηλώσει προς τον φορέα παροχής της διαθέσιμης στο κοινό υπηρεσίας, ότι δεν επιθυμεί γενικώς να δέχεται τέτοιες κλήσεις. Ο φορέας υποχρεούται να καταχωρίζει δωρεάν τις δηλώσεις αυτές σε ειδικό κατάλογο συνδρομητών, ο οποίος είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου».
Περαιτέρω, ο αριθμός τηλεφώνου ενός φυσικού προσώπου αποτελεί προσωπικό δεδομένο, αφού μπορεί να λειτουργήσει ως στοιχείο έμμεσης αναγνώρισης του κατόχου του επιτρέποντας την επικοινωνία με αυτόν. Κατά την ανεξάρτητη αρχή, «το επιχείρημα της εταιρείας ότι εσφαλμένα αναφέρει ο ένας καταγγέλλων ότι τα τρία ιατρεία είναι πολυδύναμα, δεν μπορεί να γίνει δεκτό, καθώς ακριβώς το ίδιο αναφέρει και ο δεύτερος καταγγέλλων, χωρίς να φαίνεται να υπάρχει ουδεμία σχέση μεταξύ των δύο καταγγελλόντων. Άλλωστε, και από τα στοιχεία που κατέθεσε ο υπεύθυνος επεξεργασίας (βλ. ιδίως τo πιστοποιητικά ISO27001:2013 και τις άδειες από τον Ι.Σ.Α.) προκύπτει ότι βασική δραστηριότητα της επιχείρησης είναι η Παροχή Ιατρικών Υπηρεσιών για λόγους Αισθητικής – Ιατρικής Κοσμητολογίας. Συνεπώς, οι υπηρεσίες που παρέχει ο υπεύθυνος επεξεργασίας είναι μεν ιατρικής φύσεως αλλά δεν αφορούν την κατ’ εξοχήν προαγωγή της δημόσιας υγείας. Περαιτέρω, ενέργειες ‘Εταιρικής – Κοινωνικής Ευθύνης’ αποτελούν μια σύγχρονη μορφή διαφήμισης. Καθώς η διάταξη του αρ. 11 του ν. 3471/2006 αναφέρεται σε «…σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς» ο υπεύθυνος επεξεργασίας οφείλει ακόμα και σε περιπτώσεις δράσης εταιρικής κοινωνικής ευθύνης να σέβεται την εν λόγω διάταξη». Κατά την αρχή ο υπεύθυνος επικοινωνίας επεξεργασίας, δεν ενημέρωνε ορθά για τα στοιχεία του και διαπίστωσε παραβάσεις για τις οποίες επέβαλε το προαναφερόμενο πρόστιμο στην εταιρεία.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr