927 εκατ. ευρώ τα υπερκέρδη των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος – Το πόρισμα της ΡΑΕ

Στην τελική ευθεία για τον προσδιορισμό των επιπλέον εσόδων που εξασφάλισαν οι εταιρείες ενέργειας κατά την περίοδο της κρίσης.

NEWSROOM
927 εκατ. ευρώ τα υπερκέρδη των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος – Το πόρισμα της ΡΑΕ

Στην κυβέρνηση παραδόθηκε το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που προσδιορίζει τα αποτελέσματα των εταιρειών κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης για την περίοδο Οκτωβρίου 2021 με Μάρτιο 2022. Τα υπερκέρδη για το ρεύμα όπως έχει ανακοινωθεί θα φορολογηθούν με συντελεστή 90% και θα συγχρηματοδοτήσουν το πακέτο των μέτρων για τη στήριξη των καταναλωτών ρεύματος.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα δεδομένα έχουν ως εξής:

Η κερδοφορία την καθετοποιημένων προμηθευτών (είναι η ΔΕΗ και οι ιδιώτες που δραστηριοποιούνται τόσο στην παραγωγή όσο και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας) από τη συμμετοχή τους στη χονδρική αγορά ήταν αυξημένη κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης κατά 927 εκατ. ευρώ.

Από τα 927 εκατ. ευρώ αφαιρείται το κόστος των εκπτώσεων που χορήγησε η ΔΕΗ στους πελάτες της στο 8μηνο από τον Αύγουστο του 2021 έως το Μάρτιο του 2022 που είναι 336 εκατ.

Ερώτημα που δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη, αποτελεί το αν από τα 600 εκατ. ευρώ που απομένουν, θα αφαιρεθούν και οι “έμμεσες” όπως χαρακτηρίζονται εκπτώσεις που αντανακλούν το κόστος των σταθερών τιμολογίων που παρέχουν προμηθευτές -κυρίως η ΔΕΗ- βάσει συμβολαίων που υπεγράφησαν προ κρίσης. Η ΡΑΕ επισημαίνει πως όλες οι επιχειρήσεις εμφανίζουν ζημιές στην προμήθεια, δηλαδή στη λιανική οι οποίες εν μέρει οφείλονται στα σταθερά τιμολόγια τόσο στην υψηλή τάση (ενεργοβόρες επιχειρήσεις) όσο και στη μέση και τη χαμηλή που συμφωνήθηκαν πριν την ενεργειακή κρίση, σε τιμές σημαντικά χαμηλότερες από τις τρέχουσες στην αγορά. Στο πόρισμα αναφέρεται ότι το κόστος από τη διατήρηση των σταθερών τιμολογίων σε επίπεδα προ κρίσης χαρακτηρίζεται από τους προμηθευτές ως “έμμεση έκπτωση” προς τους καταναλωτές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις από την αγορά το κόστος της διατήρησης των σταθερών τιμολογίων (κυρίως από τη ΔΕΗ) διαμορφώνεται στα 300 εκατ. ευρώ ενώ πρόσφατα, υπενθυμίζεται, η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι σταθερά τιμολόγια χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής έχουν επιλέξει 500.000 πελάτες της.

EUROKINISSI

Πηγές της αγοράς ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι εν λόγω έμμεσες εκπτώσεις ελάφρυναν την επιβάρυνση των καταναλωτών, συνεπώς θα πρέπει να αφαιρεθούν από τον συνολικό λογαριασμό. Οι τελικές αποφάσεις αναμένονται εντός των ημερών.

Η γνωμοδότηση των δικηγορικών συλλόγων για τη ρήτρα αναπροσαρμογής

Όπως έχει γράψει το dikastiko.gr, ο καθηγητής Γεώργιος Β. Μεντής στη γνωμοδότησή του για λογαριασμό της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος χαρακτηρίζει παράνομο τον τρόπο επιβολής της ένταξης της ρήτρας αναπροσαρμογής στους ηλεκτρικούς λογαριασμούς ρεύματος.

Την ώρα που ο πρωθυπουργός σε διάγγελμά του ανακοίνωνε πακέτο μέτρων την Πέμπτη για την ανακούφιση των καταναλωτών , με τρόπο ώστε να μετριαστούν σε υψηλό ποσοστό οι επιπτώσεις από την ισχύ της της ρήτρας, οι ενώσεις καταναλωτών ετοιμάζουν τις επόμενες δικαστικές κινήσεις τους για την ακύρωσή της, με τους δικηγόρους να παρεμβαίνουν υπερ τους στο δικαστήριο.

Η πρώτη συλλογική αγωγή θα συζητηθεί στα Δικαστήρια στις αρχές Ιουνίου, Τότε θα συζητηθεί η προσφυγή της ΕΚΠΟΙΖΩ καθώς και η πρώτη συλλογική αγωγή 1.700 πολιτών – που μπορεί και να αυξηθούν – από το ΙΝΚΑ όπως έγραψε και το dikastiko.gr.

eurokinissi

Η Ολομέλεια

Από την πρώτη στιγμή οι δικηγόροι «σήκωσαν» το μέτωπο κατά της ρήτρας και η τελευταία παρέμβαση αποτελεί το γνωμοδοτικό σημείωμα που θα κατατεθεί στα δικαστήρια και το οποίο συντάχθηκε από τον κ. Μεντή, το οποίο αποκαλύπτει αυτούσιο το dikastiko.gr.

Στα συμπεράσματά του ο καθηγητής αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Από την ανάλυση του οικείου νομικού πλαισίου, προκύπτει ότι η ένταξη της ρήτρας αναπροσαρμογής του τιμήματος σε λειτουργούσες συμβάσεις προμήθειας Η/Ε με καταναλωτές έγινε κατά παράνομο τρόπο, αφού έλαβε χώρα μονομερώς από τον προμηθευτή (δίχως την συναίνεση του πελάτη), κατά παράβαση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στο σχετικό κανονιστικό πλαίσιο.

Ειδικότερα, οι καταναλωτές μπορούν να προσφύγουν δικαστικώς και να προσβάλλουν επιτυχώς την εν λόγω ενσωμάτωση της ρήτρας αναπροσαρμογής με τις ακόλουθες νομικές βάσεις:

α) λόγω απουσίας ειδικής συμφωνίας μεταξύ των μερών ως προς την ένταξη και το περιεχόμενο ενός τέτοιου όρου, όπως η ρήτρα αναπροσαρμογής, στην λειτουργούσα σύμβαση (ΑΚ 361, αρθρο 2 παρ. 1 ν. 2251/1994).

β) λόγω παράβασης της υποχρέωσης εκ των προτέρων εξατομικευμένης ενημέρωσης (εντός προθεσμίας τουλάχιστον 30 ημερών για τους οικιακούς πελάτες) από τον προμηθευτή, όπως αυτή προβλέπεται στην αμέσου εφαρμογής διάταξη του άρθρου 10 παρ. 4 Οδηγίας 2019/944.

γ) λόγω της καταχρηστικότητας της ρήτρας που δίδει το δικαίωμα στον προμηθευτή να τροποποιεί μονομερώς οποιοδήποτε όρο της σύμβασης, δίχως να προβλέπει ειδικό σπουδαίο λόγο προς τούτο (άρθρο 2 παρ. 7 εδ. ε΄ ν. 2251/1994).

δ) λόγω της καταχρηστικότητας αυτής της ίδιας της ρήτρας αναπροσαρμογής του τιμήματος που επιχειρούν να ενσωματώσουν οι προμηθευτές στην σύμβαση και συνδέει την εξέλιξη του τιμήματος με την ΤΕΑ, αφού ο εδράζεται σε έναν ιδιαιτέρως σύνθετο μαθηματικό υπολογισμό με μεγέθη άγνωστα και απρόσιτα για τον μέσο καταναλωτή, με αποτέλεσμα να καθίσταται, εξ αυτού του λόγου, αδιαφανής (άρθρο 2 παρ. 6 και 7 εδ. ια΄ ν. 2251/1994)».

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr