Ανοικτό δίαυλο ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία πρότεινε ο ΣτΠ: “Δεν απαιτείται συναίνεση γονέων” – Μπορεί να αφορούν και περιστατικά κακοποίησης

Η Αρχή διερεύνησε “γενικότερο ζήτημα σχετικά με την προσωπική επαφή μαθητών/τριών που ζητούσαν να συναντήσουν τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς των σχολικών μονάδων χωρίς προηγούμενη ενημέρωση και συναίνεση των κηδεμόνων τους”

NEWSROOM
Ανοικτό δίαυλο ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία πρότεινε ο ΣτΠ: “Δεν απαιτείται συναίνεση γονέων” – Μπορεί να αφορούν και περιστατικά κακοποίησης

Χωρίς τη συναίνεση γονέων και κηδεμόνων η επαφή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών με μαθητές λέει ο ΣτΠ. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε η Ανεξάρτητη Αρχή σύμφωνα με πόρισμά της που έγινε δεκτό.

«Σε πολλά σχολεία της χώρας οι μαθητές/τριες αποκλείονταν πλήρως από την επικοινωνία με τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς της σχολικής μονάδας, καθώς θεωρείτο σε κάθε περίπτωση αναγκαία η προηγούμενη συναίνεση των κηδεμόνων» αναφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη και για το λόγο αυτό «ζήτησε να αποσαφηνιστεί ότι οι παραπάνω επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται εντός του σχολείου, σε οποιαδήποτε βάση (ΕΔΥ ή άλλη) νομιμοποιούνται και οφείλουν να δέχονται και να ακούν μαθητές και μαθήτριες που ζητούν να τους συναντήσουν και στη συνέχεια εξετάζουν, με βάση του περιεχόμενο του αιτήματος, το είδος της παρέμβασης που τυχόν είναι σκόπιμη, για την οποία κατά κανόνα απαιτείται η συναίνεση και συνεργασία των κηδεμόνων».

Επαφή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών με μαθητές: Υπέρμετρος περιορισμός αναφέρει ο ΣτΠ

Όπως υποστηρίζεται ότι ένας τέτοιου είδους υπέρμετρος περιορισμός, που στερείτο νομοθετικού ερείσματος:

  • ερχόταν σε προφανή σύγκρουση με τα άρθ. 3 και 12 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού(ν. 2101/1992), που έχει υπέρτερη νομική ισχύ έναντι του κοινού νόμου (άρθ. 28 παρ. 1 του Συντάγματος),
  • υπέσκαπτε τον κρίσιμο ρόλο του σχολείου στην ανίχνευση της κακοποίησης του παιδιού -όπως αυτός άλλωστε αναδεικνύεται με τη θέσπιση ειδικής υποχρέωσης για τα αδικήματα ενδοοικογενειακής βίας(άρθ. 23 ν. 3500/2006),
  • ήταν μη συμβατός με τη λογική του σχολείου ως κοινότητας, καθώς απέκλειε (εξειδικευμένα) μέλη της ίδιας της σχολικής κοινότητας και του Συλλόγου Διδασκόντων (στην ειδικότερη περίπτωση της ΕΔΥ), όπως είναι οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί, από την άμεση και αυθόρμητη επικοινωνία με παιδιά που επιζητούν να τους συναντήσουν, ενώ αντίθετα και εύλογα επιτρέπεται και ενθαρρύνεται η επαφή του εκπαιδευτικού με τα παιδιά πουθέλουν να συζητήσουν/εκμυστηρευτούν κάτι που τα απασχολεί, χωρίς να απαιτείται φυσικά συναίνεση κηδεμόνα,
  • λειτουργούσε αναμφίβολα αποθαρρυντικά για παιδί που θέλει να αναφέρει κάτι σοβαρό (κακοποίησή του αλλά ακόμη και μια σοβαρή δική του αρνητική εμπειρία λ.χ. εγκυμοσύνη), καθώς επέβαλλε στην πράξη στον ειδικά εκπαιδευμένο επαγγελματία να το αποπέμψει ζητώντας άδεια γονέα/κηδεμόνα.

Η ανταπόκριση από το υπουργείο Παιδείας

Οι θέσεις του Συνηγόρου του Πολίτη έγιναν δεκτές σε σχέση με τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς των ΕΔΥ με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας στην οποία, αναφέρεται ότι: «ο ψυχολόγος και ο κοινωνικός λειτουργός των ΕΔΥ ανήκουν στο προσωπικό του σχολείου και δεν λειτουργούν ως “εξωτερικοί επισκέπτες”. Σε αυτό το πλαίσιο τα μέλη των ΕΔΥ, σε αρχικό στάδιο, δέχονται και ακούν μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να τους συναντήσουν για να αναφέρουν ή να ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για κάποιο θέμα που τους/τις απασχολεί, χωρίς να απαιτείται η συναίνεση του γονέα/κηδεμόνα».

Στο ίδιο πνεύμα αναμένεται τροποποίηση του πλαισίου, ώστε να καλύπτονται ρητά και οι αντίστοιχοι επαγγελματίες, που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της χώρας με άλλο πλαίσιο.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr