Αντιδράσεις για τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων – Ανοιχτό το ενδεχόμενο προσφυγής στη δικαιοσύνη
Ένα ρεαλιστικό ζήτημα μείζονος σημασίας για τους γονείς, μετά την ανύπαρκτη σε πολλές περιπτώσεις λόγω πανδημίας εισροή εσόδων στον οικογενειακό κορβανά, αυτό των διδάκτρων των ιδιωτικών σχολείων βάζει προς επίλυση στο τραπέζι … των αρμόδιων υπουργών, τρίτεκνος πατέρας δικηγόρος, ο οποίος καταθέτη γενναίο μέρος του ετήσιου εισοδήματος του στην ιδιωτική παιδεία. Πρόκειται για τον δικηγόρο […]
Ένα ρεαλιστικό ζήτημα μείζονος σημασίας για τους γονείς, μετά την ανύπαρκτη σε πολλές περιπτώσεις λόγω πανδημίας εισροή εσόδων στον οικογενειακό κορβανά, αυτό των διδάκτρων των ιδιωτικών σχολείων βάζει προς επίλυση στο τραπέζι … των αρμόδιων υπουργών, τρίτεκνος πατέρας δικηγόρος, ο οποίος καταθέτη γενναίο μέρος του ετήσιου εισοδήματος του στην ιδιωτική παιδεία.
Πρόκειται για τον δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγο, Ανδρέα Κ. Παπαρηγόπουλο, ο οποίος θορυβήθηκε από τις δηλώσεις σε τηλεοπτικό σταθμό των υπουργών Ανάπτυξης και Παιδείας, Άδωνι Γεωργιάδη και Νίκη Κεραμέως, αντίστοιχα, να υποστηρίζουν ότι μετά το κλείσιμο των σχολείων τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων πρέπει να πληρωθούν κανονικά.
Με επιστολή του στους αρμόδιους υπουργούς, Ανάπτυξης, Παιδείας και Εργασίας, ζητεί να μεριμνήσουν καθώς μετά το κλείσιμο των ιδιωτικών σχολείων δεν λαμβάνονται οι συμφωνηθείσες εκπαιδευτικές υπηρεσίες και κυρίως για τους μαθητές των νηπιαγωγείων και των παιδικών σταθμών, για τους οποίους δεν υπάρχει τηλεκπαίδευση…. Στην επιστολή του ο δικηγόρος (σ.σ. ο οποίος μαζί με τη σύζυγο του ανήκει σε έναν από τους επιστημονικούς κλάδους που γονάτισε η πανδημία) προειδοποιεί για τις προσφυγές που θα κατακλύσουν τα δικαστήρια είτε από την πλευρά των σχολείων είτε από των γονέων και ανάμεσα στα άλλα προτείνει ότι πρέπει «τα σχολεία μόνα τους να επαναπροσδιορίσουν δίκαια τα οφειλόμενα δίδακτρα (είτε με μορφή έκπτωσης, είτε με μορφή συμψηφισμού διδάκτρων του επόμενου έτους) και να υπάρξει είτε συναινετική λύση, είτε δικαστική λύση κατά περίπτωση, μετά από σχετικές προσφυγές των εχόντων έννομο συμφέρον». Την επιστολή του κοινοποίησε και στον Συνήγορο του Πολίτη.
Η επιστολή Παπαρηγόπουλου έχει ως εξής:
· Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνι – Σπυρίδωνα Γεωργιάδη
· Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Νίκη Κεραμέως
· Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Ιωάννη Βρούτση
Κοινοποίηση:
· Ανεξάρητη Αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή
Αθήνα, 3-4-2020
Αξιότιμοι κυρία και κύριοι Υπουργοί,
Εχω την τιμή ως Ελλην Πολίτης και πατέρας τριών (3) ανηλίκων τέκνων που φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία (δημοτικό, προνήπιο, παιδικό σταθμό), δηλαδή αφενός δεν επιβαρύνω τη δημόσια παιδεία, αντίθετα ενισχύω την ιδιωτική οικονομία με ποσά άνω των 17.000 € ετησίως, να σας επισημάνω τους κάτωθι προβληματισμούς-ενστάσεις μου, σε σχέση με το μείζον ζήτημα των διδάκτρων των ιδιωτικών σχολείων που ανέκυψε μετά το κλείσιμό τους και τις πρόσφατες δηλώσεις των δύο πρώτων από εσάς σας στον ΣΚΑΙ ότι τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων πρέπει να πληρωθούν κανονικά.
I. Είναι δεδομένο, ότι λόγω της γνωστής ανωτέρας βίας δεν λαμβάνουμε από τα σχολεία τις συμφωνηθείσες εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Αντίθετα, για το δημοτικό λαμβάνουμε πράγματι κάποιες παροχές, όπως φυλλάδια εργασιών για αυτοδιόρθωση και κάποια links για βιντεάκια στο youtube, ενώ μόλις αυτή τη βδομάδα ενεργοποιήθηκε και κάποια στοιχειώδης μορφή τηλεκπαίδευσης, για κάποια πολύ συγκεκριμένα μαθήματα και όχι όλα του εκπαιδευτικού προγράμματος, ώστε είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι υπάρχει ουσιωδώς και συντριπτικά υποδεέστερη (χρονική, ποσοτική και ποιοτική) παροχή υπηρεσιών από τη συμφωνημένη, η οποία θα εξακολουθήσει με βεβαιότητα, όπως όλα δείχνουν, μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Δηλαδή στα 4/10 της σχολικής χρονιάς δεν θα υπάρχει η συμφωνημένη παροχή υπηρεσιών. Για το προνήπιο δε και τον παιδικό σταθμό, νομίζω δεν πρέπει να γίνεται καν λόγος για οποιασδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης, μέσω tablet ή pc, καθώς αφενός τα νήπια δεν μπορούν και δεν πρέπει να παρακολουθήσουν και να εξοικειωθούν από αυτές τις ηλικίες με ηλεκτρονικά μέσα, οι αντίστοιχες παροχές δε, δεν είναι μόνο υποδεέστερες των συμφωνημένων, αλλά κυριολεκτικά ανύπαρκτες και παντελώς ατελέσφορες.
II. Είναι επίσης δεδομένο, ότι τα λειτουργικά έξοδα των άνω επιχειρήσεων δεν είναι τα ίδια που θα ήταν αν δεν είχαν κλείσει αναγκαστικά, καθώς δεν έχουν (άλλως έχουν ελάχιστα) λειτουργικά κόστη (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, 60% ενοικίου, φαγητό κλπ), οι φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους ανεστάλλησαν, έλαβαν επιστροφές φόρων κλπ, ενώ οι περισσότερες δεν βαρύνονται και με τη μισθοδοσία των υπαλλήλων τους, καθώς τους έθεσαν στην συντριπτική πλειοψηφία τους σε αναστολή εργασίας και θα αποζημιωθούν από το Κράτος σχετικά. Αλλως, αν έχουν δηλώσει μέχρι το 10% των υπαλλήλων τους για τηλεργασία για “πρόσκαιρες ανάγκες” θα επιβαρυνθούν μόνο τα αντίστοιχα ποσά.
ΙΙΙ. Η ανωτέρω (υπό Ι) ουσιωδώς υποδεέστερη παροχή υπηρεσιών από τη συμφωνημένη, αποδεικνύεται εξάλλου και από το γεγονός ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία -και στην καλύτερη περίπτωση- παρέχεται από το 10% του εκπαιδευτικού προσωπικού τους στον ίδιο αριθμό μαθητών και μάλιστα ως πρόσκαιρη ανάγκη. Μπορεί όμως να θεωρηθεί πρόσκαιρη ανάγκη η παροχή του κυρίου αντικειμένου μιας εκπαιδευτικής επιχείρησης, για την οποία μάλιστα έχει πληρωθεί προκαταβολικά, άλλως αξιώνει την πλήρη εξόφληση υπηρεσιών που δεν παρέχονται και δεν θα παρασχεθούν ποτέ;
IV. Είναι ακόμα δεδομένο ότι από 11-3-2020 δεν παρέχεται καθόλου η υπηρεσία του σχολικού λεωφορείου και λοιπών επιπλέον δραστηριοτήτων, κάποιες εκ των οποίων είχαν συνυπολογιστεί στα ετήσια δίδακτρα.
V. Με αφορμή τις δηλώσεις των δύο πρώτων από εσάς στον ΣΚΑΙ, ότι τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων πρέπει να πληρωθούν κανονικά, ακολούθησαν την επόμενη κιόλας ημέρα συντονισμένα, μαζικές επιστολές των σχολείων που επικαλούνταν ακριβώς τις ανωτέρω δηλώσεις σας, καλώντας όσους γονείς δεν είχαν προκαταβάλλει τα δίδακτρα ολόκληρου του σχολικού έτους να τα καταβάλλουν άμεσα προκαταβολικά.
VI. Οι ανωτέρω δηλώσεις σας, -αν μεταφέρθηκαν ορθά- θέλω να πιστεύω ότι απηχούν προσωπικές απόψεις σας και δεν θα αποτελέσουν Απόφαση του Κράτους, καθώς κατά τη νομική άποψή μου, ανεξαρτήτως του προδήλως αδίκου, δεν νοείται καν η έκδοση τέτοιας απόφασης ρυθμίζουσας (και μάλιστα οριζοντίως και αδιακρίτως) ιδιωτική διαφορά προκύπτουσας από απρόοπτη μεταβολή συνθηκών, λόγω ανωτέρας βίας, αλλά το θέμα θα πρέπει να αφεθεί να λυθεί είτε συναινετικά μεταξύ των μερών, είτε με σχετική νομολογία που θα προκύψει μετά από αγωγές των σχολείων ή των γονέων για επιστροφή διδάκτρων. Οπως δηλαδή συνέβη με τις μειώσεις ενοικίων την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Αν παρόλα αυτά, έχετε σκοπό να εκδόσετε τέτοια απόφαση, θα πρέπει, κατά την ταπεινή μου άποψη, να θέσετε προϋποθέσεις εφαρμογής και αυστηρού και πολυεπίπεδου ελέγχου. Δηλαδή δεν πρέπει να εξισωθούν όλα τα σχολεία, αυτά τα ελάχιστα που παρέχουν πράγματι σοβαρές υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης με τους εκπαιδευτικούς τους σε κανονική μισθοδοσία, με τα σχολεία που παρέχουν ελάχιστα ή και καθόλου με το εκπαιδευτικό προσωπικό τους σε αναστολή και αποζημιούμενοι από το Κράτος. Για τα προνήπια δε και τους παιδικούς σταθμούς για ποιά τηλεκπαίδευση μπορεί να γίνεται λόγος; και ποιός θα κρίνει και πώς θα αποδειχθεί αν η παρεχόμενη τηλεκπαίδευση στα δημοτικά είναι ισάξια των χαμένων εκπαιδευτικών ωρών, ή είναι προσχηματική, απλά και μόνο για να διατηρείται αξίωση καταβολής των διδάκτρων ή μη αναλογικής επιστροφής τους; και δεν πρέπει να ελεγχθούν όλες οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που ισχυρίζονται ότι παρέχουν τηλεκπαίδευση, με ποιό προσωπικό την παρέχουν, πόσοι είναι σε αναστολή και παρόλα αυτά εργάζονται κλπ; Σε αυτές τις περιπτώσεις, πιθανώς θα τελούνται και αδικήματα κατά της περιουσίας του δημοσίου, η άκριτη δε, οριζόντια, καθολική και χωρίς αυστηρό έλεγχο και προϋποθέσεις θέσπιση υποχρέωσης πληρωμής του συνόλου των διδάκτρων σε όλα ανεξαιρέτως τα ιδιωτικά σχολεία, για υπηρεσίες που δεν παρέχονται, άλλως παρέχονται ουσιωδώς υποδεέστερες, θα συνιστούσε πρόδηλα άδικη, παράνομη και αντισυνταγματική πράξη και με βεβαιότητα θα προσβληθεί από τους χιλιάδες ζημιούμενους γονείς.
VIΙ. Λάβετε επίσης υπόψη, ότι υπάρχουν κατηγορίες αυτοαπασχολουμένων, όπως εν προκειμένω εγώ και η σύζυγός μου – δικηγόροι, που ούτε αποζημιωθήκαμε από κανέναν για τα γραφεία που κλείσαμε αναγκαστικά, έχοντας πραγματικά μηδενικό εισόδημα για άγνωστο ακόμα διάστημα, αντίθετα συνεχίζουμε να βαρυνόμαστε με όλες τις υποχρεώσεις μας σε εργαζομένους και συνεργάτες μας, παρότι δεν εργάζονται και τα πάγια λειτουργικά μας έξοδα, ενοίκια κλπ επομένως, θεωρώ ότι είναι άδικο, παράλογο και εκτός κοινωνικής πραγματικότητας να ζητείται (και να υποστηρίζεται από θεσμικούς φορείς) η πληρωμή υπηρεσιών που δεν παρέχονται και με βεβαιότητα δεν θα παρασχεθούν όπως συμφωνήθηκαν για τα 4/10 του σχολικού έτους.
VIIΙ. Λάβετε επίσης υπόψη, ότι το αυτονόητο της πολιτικής της “μη χρέωσης για τη μη παροχή υπηρεσιών ή μειωμένης χρέωσης για μειωμένη παροχή υπηρεσιών” ήδη την εφαρμόζουν πολλά ιδιωτικά σχολεία, ιδίως παιδικοί σταθμοί, που αφουγκράστηκαν έγκαιρα την δικαιολογημένη οργή και αγανάκτηση που με βεβαιότητα θα προκαλούσε αντίθετη πολιτική τους στους πελάτες τους.
IX. Συνεκτιμώντας όλα τα ανωτέρω και αναγνωρίζοντας τις ειλικρινείς και κοπιώδεις προσπάθειες που καταβάλετε υπό τις δύσκολες και πρωτόγνωρες για όλους συνθήκες, σας καλώ να επανεξετάσετε το μείζον αυτό θέμα που έχει σοβαρή οικονομική αντανάκλαση σε χιλιάδες γονείς και να το προσεγγίσετε ρεαλιστικά, με γνώμονα την δικαιοσύνη και την αξιοκρατία, ώστε να μην μετακυληθεί το βάρος αποκλειστικά στους γονείς, ούτε να αδικηθούν σχολεία που πραγματικά στέκονται στο ύψος των περιστάσεων. Γιατί δεν αρκεί να βρούμε ανοιχτά σχολεία τον Σεπτέμβριο να στείλουμε τα παιδιά μας, αλλά πρέπει κυρίως να έχουμε γονείς που θα μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους σε αυτά τα σχολεία. Αλλως θα πλημμυρίσουν τα δημόσια σχολεία.
Κατά την ταπεινή μου άποψη θα πρέπει τα σχολεία μόνα τους να επαναπροσδιορίσουν δίκαια τα οφειλόμενα δίδακτρα (είτε με μορφή έκπτωσης, είτε με μορφή συμψηφισμού διδάκτρων του επόμενου έτους) και να υπάρξει είτε συναινετική λύση, είτε δικαστική λύση κατά περίπτωση, μετά από σχετικές προσφυγές των εχόντων έννομο συμφέρον.
Παρακαλώ θερμά να επιβεβαιώσετε τη λήψη της παρούσας επιστολής, αναφέροντάς μου τον αριθμό πρωτοκόλλου που έλαβε.
Με εκτίμηση
Ανδρέας Κ. Παπαρρηγόπουλος
Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγο
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr