Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Απάτη με άρωμα.. Κίνας: Fake δίκτυο εξαπάτησε πάνω από 800.000 θύματα με δήθεν εκπτώσεις σε πανάκριβες μάρκες – Ο τρόπος δράσης τους – ΒΙΝΤΕΟ

Πολλά από τα ψεύτικα καταστήματα δεν είναι σε λειτουργία, αλλά το 1/3 από αυτά - περισσότερα από 22.500 δηλαδή- εξακολουθούν να είναι online

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Απάτη με άρωμα.. Κίνας: Fake δίκτυο εξαπάτησε πάνω από 800.000 θύματα με δήθεν εκπτώσεις σε πανάκριβες μάρκες – Ο τρόπος δράσης τους – ΒΙΝΤΕΟ freepik

Μια από τις μεγαλύτερες απάτες στον κόσμο σημειώθηκε σε βάρος 800.000 ανθρώπων στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ, καθώς πείστηκαν και μοιράστηκαν τα στοιχεία της κάρτας τους και άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σε ένα τεράστιο δίκτυο μαϊμού ηλεκτρονικών καταστημάτων με έδρα την Κίνα.

Διεθνής έρευνα των εφημερίδων Guardian, Die Zeit και Le Monde αποκαλύπτει τον τρόπο δράσης των απατεώνων, που περιλαμβάνει 76.000 ψεύτικες ιστοσελίδες. Η επιχείρηση φαινεται να ήταν εξαιρετικά οργανωμένη, τεχνικά καταρτισμένη και βρίσκεται ακόμη εξέλιξη.

Λειτουργώντας σε βιομηχανική κλίμακα, οι προγραμματιστές δημιούργησαν δεκάδες χιλιάδες ψεύτικα διαδικτυακά καταστήματα που προσφέρουν εκπτωτικά προϊόντα από τις εταιρείες Dior, Nike, Lacoste, Hugo Boss, Versace και Prada, καθώς και πολλές άλλες premium μάρκες.

Μάλιστα, οι ιστότοποι αυτοί είναι δημοσιευμένοι σε πολλές γλώσσες. Από αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά, ισπανικά, σουηδικά και ιταλικά.

Ωστόσο, οι ιστότοποι δεν έχουν καμία σχέση με τις μάρκες που ισχυρίζονται ότι πωλούν και στις περισσότερες περιπτώσεις οι καταναλωτές που μίλησαν για την εμπειρία τους δήλωσαν ότι δεν έλαβαν κανένα προϊόν.

Βρίσκονται ακόμα online 22.500 καταστήματα

Την εμφάνισή τους έκαναν το 2015, ωστόσο μόνο τα τελευταία 3 χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 1 εκατ. «παραγγελίες», σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων.

Δεν διεκπεραιώθηκαν ωστόσο επιτυχώς όλες οι πληρωμές, αλλά η ανάλυση δείχνει ότι οι απατεώνες επιχείρησαν να αρπάξουν από ανυποψίαστους έως και 50 εκατ. ευρώ. Πολλά από τα ψεύτικα καταστήματα δεν είναι σε λειτουργία, αλλά το 1/3 από αυτά – περισσότερα από 22.500 δηλαδή- εξακολουθούν να είναι online.

Η Κάθριν Χαρτ, επικεφαλής αξιωματικός του Chartered Trading Standards Institute, περιέγραψε την επιχείρηση ως «μία από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές απάτες με ψεύτικα καταστήματα που έχω δει».

Σύμφωνα με την ίδια, «Συχνά αυτοί οι άνθρωποι είναι μέρος ενός σοβαρού και οργανωμένου εγκληματικού ιστού που συλλέγει δεδομένα και μπορεί να τα χρησιμοποιήσει αργότερα, καθιστώντας τους καταναλωτές πιο ευάλωτους σε απόπειρες phishing».

«Τα δεδομένα είναι το νέο νόμισμα», τόνισε και ο Τζέικ Μουρ, παγκόσμιος σύμβουλος κυβερνοασφάλειας στην εταιρεία λογισμικού ESET. Προειδοποίησε ότι τέτοιου είδους θησαυροί προσωπικών δεδομένων θα μπορούσαν να είναι πολύτιμοι για τις ξένες μυστικές υπηρεσίες για σκοπούς παρακολούθησης.

«Η ευρύτερη εικόνα είναι ότι πρέπει να υποθέσουμε ότι η κινεζική κυβέρνηση μπορεί να έχει δυνητική πρόσβαση στα δεδομένα», υποστήριξε.

Η ύπαρξη του ψεύτικου δικτύου καταστημάτων αποκαλύφθηκε από την Security Research Labs (SR Labs), μια γερμανική εταιρεία συμβούλων κυβερνοασφάλειας, η οποία απέκτησε δεδομένα πολλών gigabytes και τα μοιράστηκε με την Die Zeit.

Μια ομάδα προγραμματιστών φαίνεται να έχει δημιουργήσει ένα σύστημα για την ημι-αυτόματη δημιουργία ιστότοπων, επιτρέποντας την ταχεία ανάπτυξή τους. Αυτός ο πυρήνας φαίνεται να έχει ανοίξει ορισμένα καταστήματα, αλλά έχει επιτρέψει και σε άλλες ομάδες να χρησιμοποιούν το σύστημα. Τα αρχεία καταγραφής δείχνουν ότι τουλάχιστον 210 χρήστες έχουν πρόσβαση στο σύστημα από το 2015.

Επί σχεδόν μια δεκαετία, ένα δίκτυο που λειτουργούσε από την επαρχία Φουτζιάν της Κίνας χρησιμοποιούσε μια ενιαία πλατφόρμα λογισμικού για τη δημιουργία δεκάδων χιλιάδων ψεύτικων ηλεκτρονικών καταστημάτων.

Υπάρχουν οι μεγάλες παγκόσμιες μάρκες όπως ο Paul Smith, οίκοι υψηλής ραπτικής όπως ο Christian Dior, αλλά και πιο εξειδικευμένα, περιζήτητα ονόματα όπως η Rixo και η Stella McCartney, καθώς και καταστήματα λιανικής πώλησης όπως τα παπούτσια Clarks. Εκτός από ρούχα, υπάρχουν και ψεύτικα καταστήματα που πωλούν ποιοτικά παιχνίδια, όπως Playmobil, και τουλάχιστον ένα που πουλάει φωτιστικά.

Περίπου 49 άτομα που εξαπατήθηκαν έχουν συμμετάσχει σε έρευνα για την απάτη. Ο Guardian μίλησε με 19 από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εν λόγω ιστότοποι δεν είχαν δημιουργηθεί για να εμπορεύονται απομιμητικά προϊόντα.

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έλαβαν τίποτα με το ταχυδρομείο. Κάποιοι έλαβαν, αλλά τα αντικείμενα δεν ήταν αυτά που είχαν παραγγείλει. Ένας Γερμανός πλήρωσε για ένα σακάκι και έλαβε φτηνά γυαλιά ηλίου. Ένας Βρετανός πελάτης έλαβε ένα ψεύτικο δαχτυλίδι Cartier αντί για ένα πουκάμισο και σε έναν άλλον εστάλη ένα μη επώνυμο μπλε πουλόβερ αντί για το Paul Smith που είχε πληρώσει.

Παραδόξως, πολλοί που προσπάθησαν να ψωνίσουν δεν έχασαν τα χρήματά τους. Είτε η τράπεζά τους μπλόκαρε την πληρωμή, είτε το ίδιο το ψεύτικο κατάστημα δεν την επεξεργάστηκε. Ωστόσο, όλοι παρέδωσαν τα προσωπικά τους δεδομένα.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ