e- justice: Πάνω από 50.000 αιτήσεις δικηγόρων για λήψη αποφάσεων – 5.500 ψηφιακές υπογραφές για κατάθεση δικογράφων
Προ των πυλών είναι η ηλεκτρονική Δικαιοσύνη, ενώ μία σειρά πρωτοβουλιών ανέπτυξε ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ) για την επιτάχυνση της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης στο πλαίσιο της πανδημίας. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού κατέβαλε εργώδεις προσπάθειες προκειμένου να ενισχυθεί η ηλεκτρονική δικαιοσύνη και να διευκολυνθούν οι δικηγόροι.
Δεν παραλείπει, ωστόσο, να αναφέρει πως σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στην ηλεκτρονική αποστολή των αποφάσεων. Απαντώντας και στις αιτιάσεις του Πρωτοδικείου Αθηνών πως η καθυστέρηση οφειλόταν στο portal του ΔΣΑ, διενεργήθηκαν διεξοδικοί έλεγχοι χωρίς να προκύπτει υπαιτιότητα του Συλλόγου.
Καθοριστική υπήρξε η ανάπτυξη της εφαρμογής portal.olomeleia.gr για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτημάτων από τους δικηγόρους προς το Πρωτοδικείο και Ειρηνοδικείο Αθηνών, προκειμένου να αποστέλλονται οι δικαστικές αποφάσεις, πρακτικά, προτάσεις και πιστοποιητικά από τις υπηρεσίες των δικαστηρίων στο email τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΣΑ από τα μέσα Μαΐου έως τις 20 Σεπτεμβρίου, έχουν υποβληθεί συνολικά 50.421 αιτήσεις από δικηγόρους όλης της χώρας για λήψη αποφάσεων από τα Δικαστήρια Αθηνών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΔΣΑ για τις δράσεις για την επιτάχυνση της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης την περίοδο της πανδημίας COVID-19
Α. Μέτρα για την επιτάχυνση της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης και τη διευκόλυνση των συναδέλφων
Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας ο ΔΣΑ κατέβαλε εργώδεις προσπάθειες προκειμένου να ενισχυθεί η ηλεκτρονική δικαιοσύνη και να διευκολυνθούν οι συνάδελφοι.
Συγκεκριμένα:
1. Σε ελάχιστο χρόνο αναπτύχθηκε εφαρμογή στο portal.olomeleia.gr για την ηλεκτρονική υποβολή των αιτημάτων από τους δικηγόρους προς το Πρωτοδικείο και Ειρηνοδικείο Αθηνών, προκειμένου να αποστέλλονται οι δικαστικές αποφάσεις, πρακτικά, προτάσεις και πιστοποιητικά από τις υπηρεσίες των δικαστηρίων στο email των συναδέλφων.
Τα ακόλουθα στατιστικά στοιχεία από 15/5/2020 έως και 20/9/2020 καταδεικνύουν την εμβέλεια του εγχειρήματος:
• Έχουν υποβληθεί συνολικά 50.421 αιτήσεις από Δικηγόρους όλης της χώρας για λήψη αποφάσεων από τα Δικαστήρια Αθηνών.
• Από τις αιτήσεις αυτές οι 36.206 αφορούν λήψη αποφάσεων από το Πρωτοδικείο Αθηνών και οι 14.215 από το Ειρηνοδικείο Αθηνών.
• Αναπτύχθηκαν έκτοτε από τον ΔΣΑ σε συνεργασία με την SINGULAR LOGIC περί τις 12 νέες ενότητες πληροφοριακών εφαρμογών για τις οποίες απαιτήθηκαν 803 ανθρωποώρες από τη SINGULAR LOGIC και 4832 από τον ΔΣΑ (βλ. συνημμένο σημείωμα).
2. Για την υποβοήθηση του Πρωτοδικείου Αθηνών στο έργο της σάρωσης των αποφάσεων χρησιδανείστηκαν από τον ΔΣΑ σαρωτές (scanners) στις υπηρεσίες του δικαστηρίου και διατέθηκαν τρεις (3) συνεργάτες του Συλλόγου προς επίσπευση της διαδικασίας.
3. Λειτουργεί καθημερινά η υπηρεσία Συνεργατών ΔΣΑ στο Κτήριο 2 της πρ. Σχολής Ευελπίδων και στην οδό Δέγλερη για την κατάθεση και παραλαβή δικογράφων, ασχέτως του λήγοντος αριθμού μητρώου.
4. Σημαντικά βήματα έγιναν στην ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων στη διοικητική και πολιτική δικαιοσύνη.
– Χορηγήθηκαν, μόνο το Α’ Εξάμηνο του 2020, 4.594 ψηφιακές υπογραφές, και αναμένεται ότι έως το τέλος του έτους θα έχουν χορηγηθεί περί τις 7.000.
– Επεκτάθηκαν τα ηλεκτρονικά κατατιθέμενα ένδικα βοηθήματα και μέσα (εφέσεις, διαταγές πληρωμής, προσημειώσεις , ενώ αναμένεται να ενταχθούν άμεσα και οι ανακοπές).
– Ως συνέπεια της επέκτασης της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων, μεταξύ α’ εξαμήνου 2019 και α’ εξαμήνου 2020 παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση των ηλεκτρονικά κατατεθέντων δικογράφων στις πολιτικές υποθέσεις (828%).
5. Στην ποινική δικαιοσύνη κατέστη δυνατή η υποβολή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των αιτήσεων αναστολής εκτέλεσης κατά τα άρθρα 471 και 497 ΚΠΔ, ακύρωσης της απόφασης κατά τα άρθρα 430 επ. ΚΠΔ, ακύρωσης της διαδικασίας, κατά τα άρθρα 341 και 435 ΚΠΔ, αναβολής ή διακοπής εκτέλεσης της ποινής, κατά τα άρθρα 555 και 557 ΚΠΔ, καθώς και των αιτήσεων που αφορούν στον καθορισμό συνολικής ποινής κατά το άρθρο 551 ΚΠΔ, στην απότιση της χρηματικής ποινής σε δόσεις εντός προθεσμίας, κατά τα άρθρα 80 του Ποινικού Κώδικα (ν. 4619/2019, Α7 95) και 82 του προϊσχύοντος ΠΚ (πδ 283/1985, Α’ 106) και στη μετατροπή της χρηματικής ποινής ή του προστίμου σε παροχή κοινωφελούς εργασίας κατά την παρ. 5 του άρθρου 82 του προϊσχύοντος ΠΚ.
6. Διανέμονται οι δικαστικές αποφάσεις (παλαιάς τακτικής) από τα γραφεία του ΔΣΑ για τις οποίες υποβλήθηκαν αιτήσεις λήψης αντιγράφου τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, προκειμένου να αποφορτιστούν οι υπηρεσίες της γραμματείας του Πρωτοδικείου, και να επισπευστεί η διεκπεραίωση των νέων ηλεκτρονικών αιτημάτων.
Β. Καθυστερήσεις στην αποστολή αντιγράφων αποφάσεων, πρακτικών, προτάσεων, πιστοποιητικών
Δυστυχώς σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στην ηλεκτρονική αποστολή των αποφάσεων.
Για την αντιμετώπιση των ελλείψεων σε εξειδικευμένο προσωπικό, που είχαν ως αποτέλεσμα τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ηλεκτρονική αποστολή των αποφάσεων και πιστοποιητικών ζητήσαμε τη στελέχωση του Πρωτοδικείου Αθηνών και των περιφερειακών Ειρηνοδικείων με εξειδικευμένο προσωπικό.
Επειδή από τις Υπηρεσίες του Πρωτοδικείου διατυπώθηκε η αιτίαση ότι υφίσταται πρόβλημα καθυστερημένης αποστολής αιτημάτων των δικηγόρων (για αποφάσεις, πρακτικά, προτάσεις και πιστοποιητικά) οφειλόμενο στο πληροφοριακό σύστημα του ΔΣΑ (portal.olomeleia.gr), ανατέθηκε στην Διεύθυνση Τηλεματικής του ΔΣΑ να πραγματοποιήσει σχετικό έλεγχο. Η αρμόδια Διεύθυνση, με το συνημμένο υπηρεσιακό σημείωμα, γνωστοποιεί το αποτέλεσμα της έρευνάς της, σύμφωνα με το οποίο η αποκλειστική ευθύνη ανήκει στο πληροφοριακό σύστημα του Πρωτοδικείου, σε αντίθεση με το πληροφοριακό σύστημα του Ειρηνοδικείου Αθηνών, που ανταποκρίνεται σχεδόν απόλυτα στην παραλαβή και ικανοποίηση των αιτημάτων των συναδέλφων.
Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Πληροφορικής του ΔΣΑ προέβη στους ακόλουθους ελέγχους:
• Λεπτομερή έλεγχο της πληρότητας και ακεραιότητας των δεδομένων που καταχωρούνται από το Δικηγόρο στο ΟΠΣ Ολομέλειας, κατά την διαδικασία υποβολής αίτησης για λήψη αποφάσεων. Τα αποτελέσματα των ελέγχων πιστοποιούν την ορθότητα της καταχώρισης και την μη ύπαρξη προβλήματος.
• Λεπτομερή έλεγχο σε συνεργασία με το πάροχο του Email Server για λήψη αιτημάτων και πιστοποιήθηκε ότι πράγματι έχει λάβει από το ΟΠΣ Ολομέλειας 50.421 αιτήματα.
• Λεπτομερή έλεγχο σε συνεργασία με το πάροχο του Email Server για διεκπεραίωση των αιτημάτων αυτών (αποστολή) και πιστοποιήθηκε ότι πράγματι έχουν αποστείλει στους συγκεκριμένους αποδέκτες τα μηνύματα – αιτήματα αυτά, χωρίς καμία ένδειξη του παραλήπτη ότι δεν το παρέλαβε.
• Σημειώνουμε ότι το Ειρηνοδικείο Αθηνών που δεν έχει χρησιμοποιεί το @3044.syzefxis.gov.gr, όλα τα αιτήματα των δικηγόρων φθάνουν στα email των υπηρεσιών τους, χωρίς καμία απώλεια και εξυπηρετούνται.
Ο ΔΣΑ θεωρεί ότι πρέπει να καταβληθεί από όλες τις πλευρές η μέγιστη δυνατή προσπάθεια, πάντα σε πνεύμα καλόπιστης συνεργασίας, προκειμένου τα όποια προβλήματα και καθυστερήσεις προκύπτουν να αντιμετωπίζονται άμεσα, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην αποσυμφόρηση των υπηρεσιών των δικαστηρίων, την εξυπηρέτηση δικηγόρων και καλή λειτουργία της Δικαιοσύνης.
Από την πλευρά του ο ΔΣΑ θα εξακολουθήσει σταθερά να συμβάλλει με κάθε μέσο που διαθέτει στην έμπρακτη προώθηση της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr