Έρχονται νέοι Κανονισμοί στις Εισαγγελίες Εφετών: Από 25 έως 50 δικογραφίες κάθε μήνα ανά εισαγγελικό λειτουργό, ανάλογα με τη βαρύτητα τους

Όλες οι οδηγίες που προβλέπει εγκύκλιος του Αρείου Πάγου. Οι τροποποιήσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την έναρξη του δικαστικού έτους 2023-2024.

NEWSROOM
Έρχονται νέοι Κανονισμοί στις Εισαγγελίες Εφετών: Από 25 έως 50 δικογραφίες κάθε μήνα ανά εισαγγελικό λειτουργό, ανάλογα με τη βαρύτητα τους

Αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας φέρνουν οι νέοι Κανονισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας στις Εισαγγελίες Εφετών, οι οποίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την έναρξη του επόμενου δικαστικού έτους.

Ειδική πρόβλεψη θα πρέπει να υπάρξει για τον τρόπο και τον αριθμό ανάθεσης δικογραφιών ανά εισαγγελικό λειτουργό, που θα καθορίζεται βάσει του βαθμού βαρύτητας κάθε υπόθεσης. Σε κάθε περίπτωση μηνιαίως ο αριθμός των δικογραφιών σε μηνιαία βάση ανά εισαγγελικό λειτουργό δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 25 και ανώτερος των 50.

Αυτό ορίζει εγκύκλιος του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Αχιλλέα Ζήση, με την οποία δίνονται κατευθυντήριες οδηγίες για τη συμπλήρωση, τροποποίηση και αντικατάσταση Κανονισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας.

Ειδικότερα, ο Κανονισμός θα πρέπει να καθορίζει μεταξύ των άλλων ιδίως:

αα) τα τμήματα των εισαγγελιών, τον τρόπο συγκρότησής τους, το χρονικό διάστημα παραμονής των Εισαγγελικών Λειτουργών σε κάθε τμήμα και την κατανομή των υποθέσεων σε αυτά, αβ) τον αριθμό των δικασίμων και των υποθέσεων ανά δικάσιμο, αγ) ζητήματα που αφορούν στη χρέωση των υποθέσεων ανά Εισαγγελικό Λειτουργό από τον Εισαγγελέα Εφετών που διευθύνει το οικείο τμήμα και αδ) οποιοδήποτε ζήτημα ανάγεται στην εσωτερική οργάνωση των υπηρεσιών των δικαστηρίων και των εισαγγελιών και στην εύρυθμη διεξαγωγή των εργασιών τους.

Μετά από σχετική σύσταση που απηύθυνε στη χώρα μας η Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς εισάγεται μια σημαντική καινοτομία προς τον σκοπό της ισομερούς κατανομής των υποθέσεων στους Εισαγγελικούς Λειτουργούς. Ειδικότερα, προβλέπεται εισαγωγή στον Κανονισμό κάθε Εισαγγελίας Εφετών συστήματος, με το οποίο αξιολογείται η σοβαρότητα και δυσχέρεια των υποθέσεων από το 1 έως το 5.

Pixabay

Νέοι Κανονισμοί στις Εισαγγελίες Εφετών: Ο τρόπος χρέωσης των υποθέσεων

Όπως αναφέρει η εγκύκλιος, «οι ρυθμίσεις του Κανονισμού ως προς τον τρόπο χρέωσης των υποθέσεων διασφαλίζουν την ποιοτική και αποδοτική άσκηση του δικαιοδοτικού έργου, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαίτερων συνθηκών κάθε Εισαγγελίας και της στελέχωσης αυτών. Στον Κανονισμό προβλέπεται κατώτατος και ανώτατος αριθμός υποθέσεων που χρεώνονται ανά Εισαγγελικό Λειτουργό. Ο αριθμός αυτός, σε περίπτωση ύπαρξης πλειόνων τμημάτων στην εισαγγελία, διαφοροποιείται με βάση τη σοβαρότητα και τη δυσχέρεια των υποθέσεων εκάστου τμήματος. Ο Κανονισμός διασφαλίζει ότι κατά τη χρέωση των υποθέσεων λαμβάνεται μέριμνα, ώστε αυτή να είναι καταρχήν ίση κατ’ αριθμό, σοβαρότητα και δυσχέρεια ως προς όλους τους υπηρετούντες στο τμήμα Εισαγγελικούς Λειτουργούς, και δύναται να προβλέπει κατ’ εξαίρεση μειωμένη χρέωση, όπου ο νόμος το επιβάλλει ή ενόψει της ανάθεσης σε Εισαγγελικό Λειτουργό και άλλων καθηκόντων».

Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνεται από τον αντεισαγγελέα κ. Ζήση πως «σε κάθε Κανονισμό της Εισαγγελίας Εφετών υποχρεωτικά πρέπει να ορίζεται ο ελάχιστος αριθμός πάσης φύσης δικογραφιών για δικονομική επεξεργασία, που χρεώνονται σε μηνιαία βάση σε καθέναν από τους Εισαγγελικούς Λειτουργούς από τον Διευθύνοντα, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος π.χ. των είκοσι πέντε (25) και ανώτερος των πενήντα (50). Λαμβάνεται υπόψη και τηρείται προς τον σκοπό της ισομερούς κατανομής υποθέσεων σύστημα με το οποίο κατανέμονται οι υποθέσεις ως προς τον αριθμό τους και κατατάσσονται τούτες ανάλογα με τη σοβαρότητα και τη δυσχέρειά τους, υποχρεωτικά και αποκλειστικά από το ένα (1) που αντιστοιχεί στην λιγότερο απαιτητική έως το πέντε (5) που αντιστοιχεί στην πιο απαιτητική.

Η κλίμακα των υποθέσεων

Ενδεικτικά ως προς την κατάταξη των υποθέσεων από το 1 έως το 5 η εγκύκλιος αναφέρει:

  1. αν αφορούν δικογραφίες για έγκριση αρχειοθέτησης χωρίς ογκώδες αποδεικτικό υλικό ή χωρίς δυσχερή νομικά ζητήματα,
  2. αν αφορούν μόνον έναν κατηγορούμενο, που δεν είναι προσωρινά κρατούμενος, με εφαρμοστέα διαδικασία την προβλεπόμενη στο άρθρο 309 Κ.Π.Δ.,
  3. αν αφορούν δικογραφίες επί προσφυγής κατά απορριπτικής διάταξης Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών, δικογραφίες για σύνταξη παρεπίμπτουσας πρότασης προς το Συμβούλιο Εφετών, προσφυγής κατά κλητηρίου θεσπίσματος Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών ή σύνταξη πρότασης επί άσκησης έφεσης κατά βουλεύματος Συμβουλίου Πλημμελειοδικών χωρίς ιδιαίτερα δυσχερή νομικά ζητήματα, δικογραφίες με περισσότερους κατηγορουμένους με εφαρμοστέα τη διάταξη του άρθρου 309 Κ.Π.Δ. ή αν πρέπει να γίνουν περισσότερες δικονομικές ενέργειες από τις αναφερόμενες στο άρθρο 309 Κ.Π.Δ.,
  4. αν αφορούν δικογραφίες έγκρισης αρχειοθέτησης με ογκώδες αποδεικτικό υλικό ή με δυσχερή νομικά ζητήματα, αν αφορούν δικογραφίες στα πλαίσια προσφυγής κατά απορριπτικής διάταξης του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών με πολλούς προσφεύγοντες ή με δυσχερή νομικά ζητήματα ή με πολλούς λόγους προσφυγής ή με δικόγραφο προσφυγής πολυσέλιδο ή προσφυγής κατά κλητηρίου θεσπίσματος Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών με πολλούς προσφεύγοντες ή με δυσχερή νομικά ζητήματα ή με πολλούς λόγους προσφυγής ή με πολυσέλιδο δικόγραφο, αν αφορούν δικογραφίες με εφαρμοστέα διάταξη αυτή του άρθρου 309 Κ.Π.Δ. με κατηγορούμενο προσωρινά κρατούμενο, που απαιτούν άμεση εισαγωγή παρεμπιπτουσών προτάσεων στο Συμβούλιο Εφετών, αν αφορούν σύνταξη έκθεσης έφεσης και εισαγωγής πρότασης στο Συμβούλιο Εφετών ή στο αρμόδιο Εφετείο, αν αφορούν δικογραφίες επί προσφυγής κατά κλητηρίου θεσπίσματος από πρόσωπα ιδιάζουσας δωσιδικίας και
  5. αν αφορούν δικογραφίες με προσωρινά κρατούμενους και απαιτείται η άμεση σύνταξη παρεμπιπτουσών προτάσεων στο Συμβούλιο Εφετών, σύνταξη έκθεσης έφεσης και εισαγωγή πρότασης στο Συμβούλιο Εφετών με δυσχερή νομικά ζητήματα ή σύνθετα πραγματικά περιστατικά ή εισαγωγή πρότασης στο Συμβούλιο Εφετών επί ασκηθείσας έφεσης από τον κατηγορούμενο με δυσχερή νομικά ζητήματα ή σύνθετα πραγματικά περιστατικά, αν αφορούν δικογραφίες με εφαρμοστέα διάταξη αυτή του άρθρου 309 Κ.Π.Δ. με μεγάλο αριθμό κατηγορουμένων.

FREEPIK

Νέοι Κανονισμοί στις Εισαγγελίες Εφετών: Οι νέοι κλάδοι δικαστικών υπαλλήλων

Από τις σημαντικότερες καινοτομίες που επιχειρούνται, με το νέο Κώδικα δικαστικών υπαλλήλων είναι – όπως αναφέρεται – η δημιουργία δύο καινούργιων κλάδων δικαστικών υπαλλήλων, που πρόκειται να καλύψουν ανάγκες με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας, της αποτελεσματικότητας και του κύρους της Δικαιοσύνης: α) Ο Κλάδος ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου, β) Κλάδος ΠΕ Δικαστικής Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων.

«Πρέπει να λεχθεί ότι οι δικαστικοί υπάλληλοι του Κλάδου ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου υπάγονται σε αυτοτελείς οργανικές μονάδες, αρχικά με προϊσταμένους Εισαγγελικούς Λειτουργούς και εν συνεχεία, όταν κριθεί εφικτό, με προϊσταμένους υπαλλήλους του εν λόγω κλάδου. Συνεπώς, ούτε αυτοί δύνανται να καταλάβουν θέσεις ευθύνης σε βάρος των λοιπών υπαλλήλων, ούτε οι λοιποί υπάλληλοι σε βάρος τους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έδαφος ανάπτυξης τριβών μεταξύ τους» ορίζεται στην εγκύκλιο.

Ακόμη, τονίζει ο αντεισαγγελέας, «θα πρέπει στον οικείο Κανονισμό να καθορίζονται τα καθήκοντα των υπαλλήλων του νέου ως άνω κλάδου και δη, οι υπάλληλοι αυτοί (ενδεικτικά):

α) θα επικουρούν άμεσα τους Εισαγγελείς και Αντεισαγγελείς Εφετών στο έργο τους, παρέχοντάς τους τη ζητούμενη βοήθεια στην επεξεργασία των πραγματικών και νομικών ζητημάτων των υποθέσεων, όπως ιδίως στην αναζήτηση κρίσιμων στοιχείων προς συμπλήρωση του φακέλου, στην ταξινόμηση και παρουσίαση των στοιχείων της δικογραφίας, στον εντοπισμό αναφυόμενων νομικών ή πραγματικών ζητημάτων, στην έρευνα και συλλογή της νομοθεσίας, νομολογίας και ενδεχομένως βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, στη σύνταξη σχεδίων νομικών κειμένων και στη διεξαγωγή ελέγχων, β) θα ταξινομούν τις υποθέσεις, προσδιορίζοντας τον αρμόδιο δικαστικό σχηματισμό και εντοπίζοντας, στο μέτρο του δυνατού, τις όμοιες ή συναφείς μεταξύ τους, εκείνες που εμφανίζουν επείγοντα χαρακτήρα και γ) θα συγκεντρώνουν την εκ πρώτης όψεως κρίσιμη νομοθεσία και νομολογία και δ) θα διεξάγουν ορισμένες απλές έρευνες σε ζητήματα παραδεκτού ή βασίμου που είναι προφανή ή έχουν επιλυθεί από τη νομολογία, συντάσσοντας, ενδεχομένως και σχέδιο απόφασης (βλ. και άρθρο 24 του ν.4798/24-4-2021)».

Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο του Αρείου Πάγου

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr