Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Εξεταστική για Τέμπη-Σπίρτζης: “Επί υπουργίας μου ανησυχούσα για όλα, αλλά όχι για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου” – ΒΙΝΤΕΟ

Απορρίφθηκε το αίτημα των 29 συγγενών των θυμάτων για διακοπή της εξεταστικής επιτροπής.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Εξεταστική για Τέμπη-Σπίρτζης: “Επί υπουργίας μου ανησυχούσα για όλα, αλλά όχι για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου” – ΒΙΝΤΕΟ (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη κατέθεσε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος μεταξύ άλλων υποστήριξε ότι “τις ευθύνες και τα εγκλήματα για το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 θα τα δει η Δικαιοσύνη, ωστόσο, υπήρξαν διαφοροποιήσεις στη λειτουργία του σιδηροδρόμου μετά το 2019”.

“Επί υπουργίας μου ανησυχούσα για όλα, αλλά όχι για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Είχε μεν υπάρξει μεγάλη μείωση προσωπικού πριν αναλάβει, ωστόσο το προσωπικό κατά το διάστημα 2015-2019 ήταν ‘επαρκέστατο'”. Κληθείς να πει “εάν υιοθετεί το αφήγημα του ανθρώπινου λάθους” ο κ. Σπίρτζης απάντησε αρνητικά, επισημαίνοντας “πάντως ότι ο σιδηρόδρομος δεν λειτουργεί σε όλο το δίκτυό του με ‘συστήματα'”.

“Για τις ευθύνες και τα εγκλήματα αρμόδια είναι η Δικαιοσύνη. Ωστόσο υπήρξαν οι εξής διαφοροποιήσεις: Πρώτον δεν είχε καταρρεύσει ο ΟΣΕ σε σχέση με το προσωπικό του. Κατέρρευσε από το 2019 [..] Θεωρώ ότι το προσωπικό που υπήρχε επί των ημερών μας, ήταν ήδη χαμηλά. Όταν (όμως) αυτό απομειώνεται ακόμα περισσότερο τότε προφανώς κατέρρευσε. Δεύτερον, οι ασφαλιστικές δικλείδες σταμάτησαν να υπάρχουν, όπως ήταν το υπερτοπικό σύστημα που υπήρχε στη Λάρισα (θέση Ζάχαρη) και το (κέντρο ελέγχου) στην οδό Καρόλου. Επίσης, πρέπει, σε κρίσιμες ειδικότητες να τοποθετούνται άνθρωποι που έχουνε εμπειρία και να είναι μόνιμο προσωπικό“, τόνισε.

Σπίρτζης στην Εξεταστική για Τέμπη: “Εάν παρέμβαινα στο έργο, θα ήταν παράβαση καθήκοντος”

Αναφερόμενος στο δυστύχημα του 2017 στο Άδενδρο, είπε ότι “υπήρξε αφορμή για να βγάλει το υπουργείο συμπεράσματα. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου πρέπει να βγάζει συμπεράσματα από καθετί που συμβαίνει, (αλλά) και να κάνει πράγματα. Εμείς, θεσμοθετήσαμε να υπάρχουν δύο μηχανοδηγοί υποχρεωτικά, μέχρι να ολοκληρωθεί το ETCS, θεσμοθετήσαμε πεντέμισι ώρες και υποχρεωτική ανάπαυση των μηχανοδηγών. Στη συνέχεια, έγινε και η αναθεώρηση του κανονισμού κίνησης. Οι Γενικοί Κανονισμοί Κίνησης δεν είναι εκθέσεις ιδεών, δεν γίνονται για να γίνονται αλλά για να τηρούνται”, τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Για την προσπάθεια επί ημερών του να ενισχυθεί ο ΟΣΕ με προσωπικό, ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι “έγιναν μετατάξεις από άλλους φορείς, για θέσεις σταθμαρχών, κλειδούχων και άλλων ειδικοτήτων και ότι δεν προβλεπόταν σε αυτές όριο ηλικίας, και ότι μέσα σε αυτές ήταν και διπλωματούχοι μηχανικοί άνω των 50 ετών”.

Ερωτηθείς για την πορεία της σύμβασης 717 είπε ότι “εποπτεύουσα Αρχή ήταν η ΕΡΓΟΣΕ” και αρνήθηκε ότι οι παρατάσεις που δόθηκαν ήταν απαραιτήτως σε βάρος του Δημοσίου. “Εάν παρέμβαινα στο έργο, θα ήταν παράβαση καθήκοντος” υπογράμμισε.

Σε ερώτηση για το ποσοστό ολοκλήρωσης της σύμβασης, όταν παρέδωσε το υπουργείο του, και στην επισήμανση του προέδρου της επιτροπής Δημήτρης Μαρκόπουλου ότι είχαν παραδοθεί μόλις 17 σταθμοί σε σύνολο 52, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι “η μέτρηση δεν γίνεται με το πλήθος των σταθμών αλλά με το ποσοστό του έργου που έχει πληρωθεί και που ανερχόταν στο 72%”. Όσο για την τηλεδιοίκηση στη Θεσσαλονίκη, είπε ότι “ήταν μεγάλο έργο και θα έβλεπε μεγάλο μέρος του δικτύου, οπότε σωστά θα πήγαινε ο πρωθυπουργός να την εγκαινιάσει”.

Τέλος, για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είπε ότι “αυτή ανήκε στο ΤΑΙΠΕΔ και ότι έγγραφό μου προς το Ταμείο, με το οποίο ζήτησα να με ενημερώσουν για το διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν απαντήθηκε ποτέ. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να καλέσετε το ΤΑΙΠΕΔ στην επιτροπή σας” δήλωσε ο κ. Σπίρτζης.

Απορρίφθηκε το αίτημα των 29 συγγενών των θυμάτων για διακοπή της εξεταστικής επιτροπής

Απορρίφθηκε από την πλειοψηφία της εξεταστικής επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» το αίτημα 29 συγγενών θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος για διακοπή των εργασιών της έως την ολοκλήρωση της σχετικής ανάκρισης από την εισαγγελία εφετών Λάρισας.

Κατά του αιτήματος τάχθηκαν οι βουλευτές της ΝΔ, του ΚΚΕ, της Ελληνικής Λύσης, και της Πλεύσης Ελευθερίας, όπου κατά τις τοποθετήσεις τους ανέφεραν ό,τι “δεν είναι συμβατό με τον κανονισμό της βουλής και ότι είναι συμπληρωματικές οι διαδικασίες της εξεταστικής επιτροπής και της δικαιοσύνης”.

Υπέρ της άμεσης διακοπής τάχθηκαν ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η Νέα Αριστερά, η ΚΟ «Σπαρτιάτες», η ΚΟ «Νίκη» και ο αν. βουλευτής Κ. Φλώρος, ενώ το ΠΑΣΟΚ ζήτησε να προηγηθεί η κλήση ουσιωδών μαρτύρων και εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί η ανάκριση από την εισαγγελία Λάρισας, να διακοπούν τότε οι εργασίες της εξεταστικής επιτροπής.

Όπως είπε ο εισηγητής της ΝΔ Λ. Τσαβδαρίδης, το “αίτημα δεν είναι συμβατό με τον Κανονισμό της Βουλής και το Σύνταγμα, διότι η εξεταστική επιτροπή είναι επιφορτισμένη, ως μέσο κοινοβουλευτικού ελέγχου, να ελέγξει όλες τις ευθύνες που υπάρχουν. Ο ρόλος της εξεταστικής επιτροπής και της δικαστικής ανάκρισης είναι διακριτός, το υλικό της εξεταστικής διαβιβάζεται στον ανακριτή, ενώ τίποτα δεν εμποδίζει τη δικαιοσύνη να αποδώσει ευθύνες και εφόσον κρίνει να ζητήσει από τη Βουλή να ασκηθεί ποινική δίωξη και για πολιτικά πρόσωπα”.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Β. Κόκκαλης δήλωσε ότι “η εξεταστική επιτροπή της Βουλής στερείται αυτή τη στιγμή, τα βασικά αποδεικτικά υλικά, ώστε να εξακριβώσει εάν υπάρχουν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων”.

Παράλληλα, απορρίφθηκε τo αίτημα των βουλευτών Ν. Βρεττού (Νίκη) και Κ. Φλώρου (ανεξάρτητος) για παραπομπή του μεταβατικού επικεφαλής του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκη στον εισαγγελέα για ψευδορκία.

Ο πρώην Υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης επεσήμανε, ότι “Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες ενώ η απαγόρευση κρατικών ενισχύσεων από την Ε.Ε είχε συνέπειες στην εύρυθμη λειτουργία και του ΟΣΕ”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ