Γ. Φλωρίδης: Σχέδιο ενοποίησης Ειρηνοδικείων με Πρωτοδικεία- Πως θα αξιολογηθούν οι δικαστές, πότε θα είναι έτοιμο να ολοκληρωθεί

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης με συνέντευξή του ανοίγει τη συζήτηση ενοποίησης του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας των πολιτικών δικαστηρίων της χώρας βάσει της ερμηνευτικής δήλωσης του άρθρου 88 του Συντάγματος. Τι λέει για τις ποινές, τις διοικήσεις των δικαστηρίων και την στάση των δικαστών.

NEWSROOM
Γ. Φλωρίδης: Σχέδιο ενοποίησης Ειρηνοδικείων με Πρωτοδικεία- Πως θα αξιολογηθούν οι δικαστές, πότε θα είναι έτοιμο να ολοκληρωθεί

Ένα φιλόδοξο σχέδιο ενοποίησης του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, δηλαδή των ειρηνοδικείων με τα πρωτοδικεία της χώρας , με την συνολική ένταξη των πρώτων στο οργανόγραμμα των πρωτοδικείων μέσω ενός συστήματος αξιολόγησης, περιγράφει με συνέντευξή του, ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης. Το σχέδιο είναι αυτή η προοπτική να μπορεί να παρουσιαστεί αναλυτικά στο τέλος του χρόνου και ουσιαστικά κάνει πράξη μια διακηρυγμένη θέση της ελληνικής πολιτείας εδώ και πολλά- πολλά χρόνια. Ουσιαστικά, η ενσωμάτωση των ειρηνοδικών (960 σε όλη τη χώρα) μέσω αξιολόγησης, είναι μια τονωτική ένεση στο ζήτημα της υποστελέχωσης των δικαστηρίων , ενώ παράλληλα θα δώσει πνοή στην ταχύτητα που είναι ένα κεντρικό ζητούμενο. Προφανώς όμως, και αυτό είναι και θέση του ίδιου του υπουργού, θα πρέπει να υπάρξει συνολική συνεννόηση με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Συνταγματικά

Το σχέδιο πλέον έχει λυθεί και συνταγματικά (δεδομένου ότι παλαιότερα η ανυπαρξία τέτοιας πρόβλεψης λειτουργούσε αποτρεπτικά) με την προθήκη της ερμηνευτικής δήλωσης στο άρθρο 88 (Εγγυήσεις ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών, αποδοχές, μετατάξεις) του Συντάγματος που αναφέρει :

** “Eρμηνευτική δήλωση: Κατά την αληθινή έννοια του άρθρου 88, επιτρέπεται η ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης και η ρύθμιση της υπηρεσιακής κατάστασης των δικαστικών λειτουργών του βαθμού αυτού, εφόσον προβλέπεται διαδικασία κρίσης και αξιολόγησης, όπως νόμος ορίζει”.

Η συνέντευξη

Το θέμα άνοιξε ξεκάθαρα μιλώντας στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ (Μίνα Μουστάκα) ο ίδιος ο υπουργός δικαιοσύνης αναφέροντας χαρακτηριστικά: “… η θεραπεία μιας στρέβλωσης για τον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας στα ελληνικά δικαστήρια, με την ύπαρξη δύο διακριτών επιπέδων δικαστών, τους ειρηνοδίκες και τους πρωτοδίκες. Αυτή η διάκριση, αναγκαία και χρήσιμη για την παλιά εποχή, ξεκίνησε από την ίδρυση του ανεξάρτητου νεοελληνικού κράτους και επιβιώνει μέχρι σήμερα. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, εδώ και 110 χρόνια από τότε που πρωτοτέθηκε το σχέδιο για ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, δεν κατέστη μέχρι σήμερα δυνατή. Θεωρώ ότι ήρθε, επιτέλους, η ώρα να υλοποιηθεί”.

Παράλληλα ο κ.Φλωρίδης τονίζει πως οι άνθρωποι πασχίζουν και αν κινούνται και εργάζονται μέσα σε αναχρονιστικά πλαίσια, έχουν μειωμένη και αργή απόδοση. «Αυτό συμβαίνει και με την ελληνική δικαιοσύνη, χωρίς να αποτελεί δικαιολογία για τις εξοργιστικές καθυστερήσεις που παρουσιάζονται κάποιες φορές. Κάποιοι δικαστικοί λειτουργοί πιστεύουν ότι ανεξάρτητη εξουσία σημαίνει ανεξέλεγκτη εξουσία» σημειώνει.

Και προσθέτει: «Προφανώς μια τέτοια αντίληψη είναι υπονομευτική για τη δημοκρατία. Η Παγκόσμια Τράπεζα στην ετήσια έκθεσή της για το 2020, τοποθετεί την Ελλάδα στην 146 η θέση της παγκόσμιας κατάταξης αναφορικά με την ταχύτητα επίλυσης μιας διαφοράς στα Δικαστήρια».

Ο υπουργός μίλησε και για το σχέδιο ψηφιοποίησης που θα ανακουφίσει τη Δικαιοσύνη αλλά και το σχέδιο της κυβέρνησης που «έχει ως στόχο ν’ απεμπλέξει το ποινικό σύστημα από άσκοπες δικονομικές ενέργειες όπως οι προδήλως αβάσιμες μηνύσεις που θα αρχειοθετούνται, αλλά και θα επιβαρύνουν με σοβαρά έξοδα όσους ασκούν καταχρηστικά και παρελκυστικά τα δικαιώματά τους».

Γ. Φλωρίδης: Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Δικαιοσύνης

  1. Μετράτε 105 μέρες στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και έχετε πλέον σχηματίσει μία ασφαλή εικόνα για τα προβλήματα της δικαιοσύνης. Ποιο θεωρείται ότι είναι το μεγαλύτερο από αυτά και πόσο εφικτή είναι η λύση του;

Γνώριζα αρκετά καλά την κατάσταση από την πολυετή εργασία μου ως δικηγόρος. Η ελληνική δικαιοσύνη έχει καθυστερήσει στον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση των δομών της. Γι’ αυτό και το κορυφαίο σήμερα πρόβλημα της βρίσκεται στην ταχύτητα απονομής του δικαίου.

Ξέρετε, όσο και αν προσπαθούν και πασχίζουν καμιά φορά οι άνθρωποι, αν κινούνται και εργάζονται μέσα σε αναχρονιστικά πλαίσια, έχουν μειωμένη και αργή απόδοση. Αυτό συμβαίνει και με την ελληνική δικαιοσύνη, χωρίς να αποτελεί δικαιολογία για τις εξοργιστικές καθυστερήσεις που παρουσιάζονται κάποιες φορές. Κάποιοι δικαστικοί λειτουργοί πιστεύουν ότι ανεξάρτητη εξουσία σημαίνει ανεξέλεγκτη εξουσία. Προφανώς μια τέτοια αντίληψη είναι υπονομευτική για τη δημοκρατία. Η Παγκόσμια Τράπεζα στην ετήσια έκθεσή της για το 2020, τοποθετεί την Ελλάδα στην 146 η θέση της παγκόσμιας κατάταξης αναφορικά με την ταχύτητα επίλυσης μιας διαφοράς στα Δικαστήρια. Αυτή είναι μια πολύ δυσάρεστη πραγματικότητα για τη χώρα.

Για ν’ αλλάξει ουσιαστικά αυτή η κατάσταση, απαιτούνται δραστικές παρεμβάσεις στην ορθολογική αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της Δικαιοσύνης, στην αναδιάρθρωση των δικαστικών σχηματισμών και στον τρόπο διοίκησης των δικαστηρίων, όσον αφορά στις μη δικαιοδοτικές λειτουργίες. Είναι υποχρέωση όλων, όσων σχετίζονται και διακονούν τον θεσμό, να βοηθήσουν ώστε η Δικαιοσύνη ν’ ανταποκριθεί στις ανάγκες της χώρας και τις απαιτήσεις του ελληνικού λαού.

  1. Είναι αυτονόητη και κοινή αλήθεια αυτό που διαπιστώνετε και για αυτό όλο και πιο συχνά τίθεται το ζήτημα του νέου δικαστικού χάρτη με σκοπό την καλύτερη λειτουργία του δικαστικού συστήματος. Πόσο κοντά βρίσκεστε στην υλοποίηση αυτής της αλλαγής;

Ακριβώς, ο νέος Δικαστικός Χάρτης, αναφέρεται ως το βασικό μεταρρυθμιστικό πρόταγμα στο προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης για την Δικαιοσύνη και θα βοηθήσει πολύ στην ταχύτερη απονομή δικαίου στο ελληνικό δικαστικό σύστημα.

Στο κέντρο της προσοχής μας για την αναμόρφωση του σημερινού Δικαστικού Χάρτη βρίσκονται τρεις τομές: Πρώτον, η θεραπεία μια στρέβλωσης για τον πρώτο βαθμό δικαιοδοσίας στα ελληνικά δικαστήρια, με την ύπαρξη δύο διακριτών επιπέδων δικαστών, τους ειρηνοδίκες και τους πρωτοδίκες. Αυτή η διάκριση, αναγκαία και χρήσιμη για την παλιά εποχή, ξεκίνησε από την ίδρυση του ανεξάρτητου νεοελληνικού κράτους και επιβιώνει μέχρι σήμερα. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, εδώ και 110 χρόνια από τότε που πρωτοτέθηκε το σχέδιο για ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, δεν κατέστη μέχρι σήμερα δυνατή. Θεωρώ ότι ήρθε, επιτέλους, η ώρα να υλοποιηθεί. Δεύτερον, την ορθολογική αναδιάρθρωση και κατανομή των δικαστηρίων, χωρίς επιπτώσεις στην πρόσβαση των πολιτών στην Δικαιοσύνη. Τρίτον, τον διαχωρισμό των δικαιοδοτικών, δικαστικών και υπηρεσιακών καθηκόντων των προϊσταμένων των δικαστηρίων από τα διαχειριστικά θέματα όπως οι προμήθειες, επισκευές, συντηρήσεις των δικαστηρίων. Αυτά πρέπει να τα αναλάβουν άλλα πρόσωπα και να απαλλαγούν οι Δικαστές.

Eurokinissi

Ήδη ξεκίνησε τις εργασίες της, Ομάδα Έργου για τον νέο Δικαστικό Χάρτη της χώρας, αποτελούμενη από όλους τους συντελεστές του χώρου της Δικαιοσύνης και σύντομα θα έχουμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων επί των σκέψεων αυτών.

  1. Ένα άλλο μεγάλο στοίχημα είναι η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της Δικαιοσύνης, ώστε να ολοκληρώνονται ταχύτερα διαδικασίες που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών,(ενημέρωση πορείας της υπόθεσής τους, υποβολή αίτησης και διαβίβασης μίας σειρά πιστοποιητικών), αλλά και τον τομέα των επενδύσεων. Τί αλλαγές σχεδιάζετε στον τομέα αυτό;

Τα τρία εμβληματικά έργα ψηφιοποίησης της Δικαιοσύνης, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, το Ολοκληρωμένο Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων για την Πολιτική, Ποινική και Διοικητική Δικαιοσύνη, η αναμόρφωση του Εθνικού Ποινικού Μητρώου και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τα έργα αυτά, που αναμένεται να επηρεάσουν θεαματικά την ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης, χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ταυτόχρονα με την συνεργασία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης σημαντικές ψηφιακές παρεμβάσεις, όπως το σύστημα τηλεδιασκέψεων σε δικαστήρια και σωφρονιστικά καταστήματα και η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών ενημέρωσης της πορείας των πινακίων και των εκθεμάτων των δικαστηρίων. Επίσης, η περαιτέρω ψηφιοποίηση νομικών διαδικασιών, όπως η κατάθεση δικογράφων και η δυνατότητα χορήγησης αντιγράφου Ποινικού Μητρώου μέσω της θυρίδας των ΚΕΠ στο gov.gr.

  1. Ετοιμάζετε πολλές και σημαντικές αλλαγές στους βασικούς κώδικες (Ποινικός Κώδικας, Κώδικας Ποινικής Δικονομίας) που αποτελούν τον οδικό χάρτη της ποινικής δικαιοσύνης . Ποιες θεωρείτε οι βασικότερες εξ αυτών που ενδιαφέρουν άμεσα τους πολίτες , που είτε ως μηνυτές, είτε ως κατηγορούμενοι αναμένουν να βρουν το δίκιο τους.

Οι αλλαγές που ετοιμάζουμε στο ποινικό σύστημα είναι στοχευμένες για την ενδυνάμωση του Κράτους Δικαίου, για ποινές οι οποίες θα είναι αναλογικές και θα εκτίονται, όπου αυτό επιβάλλεται. Το έντονο αίσθημα ατιμωρησίας που έχει επικρατήσει στην ελληνική κοινωνία, πρέπει σταδιακά να εκλείψει. Οι ποινές θα πρέπει να εκτίονται συνδυαστικά ή εναλλακτικά με τρόπους χρηματικής μετατροπής της ή με παροχή κοινωφελούς εργασίας.

Η διακηρυκτική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού «νομιμότητα παντού», θα πάρει σάρκα και οστά. Σε ό,τι αφορά σε σοβαρά εγκλήματα με μεγάλες κοινωνικές προεκτάσεις, όπως η πρόκληση δασικής πυρκαγιάς ή η αντιμετώπιση της οικογενειακής βίας, η πρόβλεψη των ποινικών κυρώσεων θα είναι αρκούντως αντίστοιχη των σημαντικών επιπτώσεων που επιφέρουν στην ζωή των πολιτών ή της ζωτικής προτεραιότητας προστασίας θεσμών όπως η οικογένεια.

Τέλος, το σχέδιό μας, έχει ως στόχο ν’ απεμπλέξει το ποινικό σύστημα από άσκοπες δικονομικές ενέργειες όπως οι προδήλως αβάσιμες μηνύσεις που θα αρχειοθετούνται, αλλά και θα επιβαρύνουν με σοβαρά έξοδα όσους ασκούν καταχρηστικά και παρελκυστικά τα δικαιώματά τους.

  1. Από την πρώτη κιόλας στιγμή απευθύνατε «προσκλητήριο» ενότητας σε δικαστές, εισαγγελείς, δικηγόρους δικαστικούς υπαλλήλους και συμβολαιογράφους ως αναγκαία προϋπόθεση για θεσμικές μεταρρυθμίσεις. Πόσο εύκολη είναι η συναίνεση στο δρόμο προς τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις, όταν υπάρχουν διαφορετικές οπτικές και «αντιτιθέμενα» συμφέροντα μεταξύ των κλάδων αυτών;

Όντως εξαρχής το είπαμε και το εφαρμόζουμε. Η σχέση σήμερα του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τους θεσμικούς εταίρους, στηρίζεται στον διάλογο με στόχο την προωθητική συνεργασία. Δεν βρίσκω κανένα απολύτως λόγο να μην συνεχιστεί αυτό για όλα τα μεγάλα θέματα που έχουμε μπροστά μας. Η ελληνική κοινωνία θέλει μεγάλες αλλαγές, που θα κάνουν την ζωή της ευκολότερη και ασφαλέστερη, αλλά και θα προωθούν τον θεσμικό εκσυγχρονισμό και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, από τα οποία όλοι έχουν να κερδίσουν.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr