Η Δικαιοσύνη ξεκίνησε την επιχείρηση “συλλήψεις αντιεμβολιαστών” που παρασέρνουν με fake news πολίτες

Η νέα διάταξη για τη διασπορά ψευδών ειδήσεων που ψηφίστηκε με τις αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα – και δέχτηκε σφοδρά πυρά- έχει “λύσει τα χέρια” των εισαγγελικών – δικαστικών αρχών σχετικά με τους “τσαρλατάνους” που διακινούν fake news για τον κορονοϊό και παρασέρνουν πολίτες.

NEWSROOM
Η Δικαιοσύνη ξεκίνησε την επιχείρηση “συλλήψεις αντιεμβολιαστών” που παρασέρνουν με fake news πολίτες

Συλλήψεις αντιεμβολιαστών: Ενα ευρύ σχέδιο εντοπισμού και σύλληψης γνωστών αντιεμβολιαστών που έχουν στήσει “μαγαζί” παραπληροφόρησης και ταυτόχρονα – πιθανόν- οικονομικής εκμετάλλευσης πολιτών που διατηρούν επιφυλάξεις για τον εμβολιασμό τους, έχει ήδη αναπτύξει η Δικαιοσύνη. Βασικό γρανάζι σε αυτό το σχηματισμό μάχης είναι βέβαια η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος που συλλέγει το υλικό το οποίο διακινείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τους συγκεκριμένους – γνωστούς- αντιεμβολιαστές να απευθύνονται σε ένα ευρύ ακροατήριο και να το παρακινεί σε πράξεις που- εν τέλει – τους θέτει σε κίνδυνο για την υγεία τους.

Αρνήσεις και απειλές

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συγκεκριμένοι αντιεμβολιαστές παροτρύνουν πολίτες να μην εμβολιάζονται ή να μην δέχονται ιατρικές υπηρεσίες για την πανδημία θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους και των άλλων.

Παράλληλα ερευνώνται και σοβαρές καταγγελίες για προσπάθεια οικονομικής εκμετάλλευσης των αντιεμβολιαστών , μέσω στησίματος μιας νομικής βιομηχανίας σε βάρος γιατρών και υγειονομικού προσωπικού ή ακόμα και με άλλες μεθόδους ακραίας παραβατικής συμπεριφοράς που φέρονται να έχουν καταγγελθεί.

Συλλήψεις αντιεμβολιαστών: Ο δικηγόρος

Ως γνωστόν στο στόχαστρο των αρχών μπήκε πρόσφατα δικηγόρος , ο οποίος από καιρό πρωτοστατεί σε καμπάνιες αντιεμβολιασμού και σχηματίστηκε δικογραφία για τα αδικήματα διασποράς ψευδών ειδήσεων και της διέγερσης σε ανυπακοή. Αρχικά συνελήφθη αλλά αφέθηκε ελεύθερος καθώς οι δικηγόροι έχουν ειδική δωσιδικία.

Στην προκειμένη περίπτωση διαβιβάστηκε στις εισαγγελικές αρχές από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καταγγελία με συνημμένα ηλεκτρονικά αρχεία, στα οποία ο δικηγόρος φέρεται να δηλώνει ότι δεν υπάρχει κορονοϊός, ότι οι διασωληνώσεις των ασθενών γίνονται χωρίς λόγο και ότι τα εμβόλια έχουν παρενέργειες.

Μετά τη διαβίβαση των επίμαχων αρχείων είχε διαταχθεί κατεπείγουσα εισαγγελική έρευνα.

Συλλήψεις αντιεμβολιαστών: Η διάταξη

Όπως επισημαίνουν πάντως εισαγγελικές πηγές η διαδικασία για την εκκίνηση της επιχείρησης συλλήψεων αντιεμβολιαστών , έγινε μετά την ψηφιση της νεας διάταξης για του άρθρου 191 του Ποινικού Κώδικα για τη διασπορά ψευδών ειδήσεων. Η διαφοροποίηση είναι πως στην συγκεκριμένη διάταξη συμπεριλαμβάνεται ρητά στα προσταυεόμενα πεδία και η δημόσια υγεία λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 καθώς (όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση) “έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εκτεταμένης διασποράς φημών και πρόκλησης ανησυχίας και πανικού στους πολίτες ιδίως για θέματα δημόσιας υγείας”.

Η διάταξη αναφέρει:

«Άρθρο 191 Διασπορά ψευδών ειδήσεων

  1. Όποιος δημόσια ή μέσω του διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις που είναι ικανές να προκαλέσουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στην εθνική οικονομία, στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή στη δημόσια υγεία τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή. Εάν η πράξη τελέστηκε επανειλημμένα μέσω του τύπου ή μέσω διαδικτύου, ο υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή. Με την ίδια ποινή τιμωρείται και ο πραγματικός ιδιοκτήτης ή εκδότης του μέσου με το οποίο τελέστηκαν οι πράξεις των προηγούμενων εδαφίων.
  2. Όποιος από αμέλεια γίνεται υπαίτιος κάποιας από τις πράξεις της προηγούμενης παραγράφου τιμωρείται με φυλάκιση έως ένα έτος ή χρηματική ποινή.»

Η προηγούμενη διάταξη ανέφερε:

“1. Όποιος δημόσια ή μέσω του διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις με αποτέλεσμα να προκαλέσει φόβο σε αόριστο αριθμό ανθρώπων ή σε ορισμένο κύκλο ή κατηγορία προσώπων, που αναγκάζονται έτσι να προβούν σε μη προγραμματισμένες πράξεις ή σε ματαίωσή τους, με κίνδυνο να προκληθεί ζημία στην οικονομία, στον τουρισμό ή στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή να διαταραχθούν οι διεθνείς της σχέσεις, τιμωρείται με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή.

  1. Όποιος από αμέλεια γίνεται υπαίτιος της πράξης της προηγούμενης παραγράφου τιμωρείται με χρηματική ποινή ή παροχή κοινωφελούς εργασίας”.

Συλλήψεις αντιεμβολιαστών: Αντιδράσεις

Η συγκεκριμένη διάταξη πάντως συγκέντρωσε πυρά απο την αντιπολίτευση αλλά και από την Ένωση Συντακτών η οποία σε υπόμνημά της ζητούσε την απόσυρση του άρθρου γιατί “ελλοχεύει ο κίνδυνος να παρεμβαίνει η Δικαιοσύνη και να περιορίζει την συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του λόγου και την έκφραση απόψεων για ό,τι συμβαίνει γύρω μας, με την αιτιολογία ότι έτσι διασπείρονται ψευδείς ειδήσεις που προκαλούν ανησυχία στους πολίτες και κλονίζεται η εμπιστοσύνη του κοινού. Στην πράξη, ποινικοποιείται η προσωπική άποψη και η έκφρασή της στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ή στο Διαδίκτυο, ενώ σαφώς και δεν αποτελεί είδηση αλλά προσωπική κρίση.

Το εν λόγω άρθρο είχε ξανατροποποιηθεί το 2019, όταν και επήλθε η διαφοροποίηση που επιδιώκεται να ανατραπεί σήμερα.

Σύμφωνα με την παλιά διατύπωση του νόμου, για την τέλεση του εγκλήματος δεν ήταν αρκετή η διασπορά ψευδών ειδήσεων, αλλά έπρεπε από τη διασπορά αυτή να προκληθεί ανησυχία ή φόβος σε αόριστο αριθμό ανθρώπων ή σε ορισμένο κύκλο ή κατηγορία προσώπων.

Η διατύπωση που περιέχεται στην τροποποιούμενη διάταξη, δηλαδή «ψευδείς ειδήσεις που είναι ικανές να προκαλέσουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες κλπ» είναι ουσιαστικά αόριστη, αφού δεν προσδιορίζεται πουθενά τι αποτελεί είδηση ικανή να προκαλέσει ανησυχία ή φόβο στους πολίτες και με ποια κριτήρια αποφασίζεται ότι έχει προκληθεί ο φόβος αυτός και η ανησυχία τους.

Δηλαδή, δεν διευκρινίζεται η διαφορά μεταξύ του κινδύνου και του αποτελέσματος, ενώ στη συγκεκριμένη διάταξη σαφώς αναφέρεται ότι τιμωρείται ο κίνδυνος που είναι να προκληθεί ανησυχία ή φόβος, χωρίς να είναι ανάγκη να επέλθει το αποτέλεσμα, δηλαδή με την είδηση να έχει προκληθεί ανησυχία ή φόβος στους πολίτες.

Με την προηγούμενη διάταξη η τιμωρία προβλεπόταν, μετά την επέλευση του αποτελέσματος. Η διαφορά αυτή καθιστά απαραίτητο τον ορισμό των ορίων της πράξης, δηλαδή πρέπει να προσδιοριστεί σαφώς τι εννοεί ο νόμος ως ψευδή είδηση, που είναι ικανή να προκαλέσει ανησυχία ή φόβο.

Αυτό είναι επιβεβλημένο διότι δεν υπάρχει διαχωρισμός της είδησης από την έκφραση της άποψης κάποιου επί συγκεκριμένου ζητήματος, που διαμορφώνεται σύμφωνα με την προσωπική κρίση του, καθόσον υποκρύπτεται ο κίνδυνος να βρεθούμε οι δημοσιογράφοι ποινικά υπόλογοι γιατί, εκφράζοντας την άποψή μας επί συγκεκριμένων θεμάτων, μπορεί να προκαλέσουμε ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες. Έτσι όπως είναι η τροπολογία, η δημιουργία αυτού του φόβου, σύμφωνα με το νόμο, κρίνεται αν προκλήθηκε από έναν Εισαγγελέα, κατά τη δική του κρίση.

Η ένωσή μας έχει ενημερώσει τόσο την ΕΟΔ (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων) όσο και την ΔΟΔ (Διεθνής Ομοσπονδία Δημοσιογράφων), οι οποίες μας εκπροσωπούν σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και προτίθενται να απευθυνθούν προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να γίνει συζήτηση επί του θέματος αυτού.

Επίσης, να τονίσουμε ότι, η Ένωση Συντακτών έχει εκδώσει ανακοινώσεις για τα θέματα των fake news και έχει σταθεί αρωγός στα ζητήματα, που αφορούν την υγεία των πολιτών μετά την πανδημία, στηλιτεύοντας οποιαδήποτε προσπάθεια παραπληροφόρησης του κοινού”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr