“Καμπάνα” 30.000 ευρώ στο ΕΚΑΒ: Ζήτησαν πρόσβαση σε κλήσεις στο 166 για καθυστερημένη άφιξη ασθενοφόρου για ανήλικο παιδί – Δεν τους απάντησαν ποτέ!

“Οι σχετιζόμενοι με την προστασία του απορρήτου των επικοινωνιών ισχυρισμοί του ΕΚΑΒ είναι αβάσιμοι” λέει η αρμόδια Αρχή Προστασίας Δεδομένων.

NEWSROOM
“Καμπάνα” 30.000 ευρώ στο ΕΚΑΒ: Ζήτησαν πρόσβαση σε κλήσεις στο 166 για καθυστερημένη άφιξη ασθενοφόρου για ανήλικο παιδί – Δεν τους απάντησαν ποτέ!

Με καταγγελίες κατά του ΕΚΑΒ ο πατέρας της ανήλικης ασθενούς κόρης του και η γιαγιά της ανέφεραν μη πρόσβαση σε καταγεγραμμένες τηλεφωνικές συνομιλίες που είχαν με το τηλεφωνικό κέντρο του ΕΚΑΒ.

Το γεγονός αυτό μετά την προσφυγή στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων προκάλεσαν την επιβολή προστίμου 30.000 ευρώ στο ΕΚΑΒ. Όπως επισημαίνεται στην προκειμένη περίπτωση «οι αιτούντες άσκησαν δικαίωμα πρόσβασης στις καταγεγραμμένες κλήσεις τους προς τον αριθμό 166 ως υποκείμενα των δεδομένων, προσδιορίζοντας με τα αιτήματά τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους είχαν καλέσει, την ημερομηνία και την ώρα κάθε κλήσης, το δε ΕΚΑΒ, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, δεν ανταποκρίθηκε με οποιοδήποτε τρόπο στα αιτήματά τους για πρόσβαση στα αρχεία των καταγεγραμμένων τηλεφωνικών τους κλήσεων, δεν ενημέρωσε τους αιτούντες για τους λόγους για τους οποίους δεν ενήργησε επί του αιτήματός τους, δεν ζήτησε συμπληρωματικές πληροφορίες για την ταυτοποίησή τους (π.χ. βεβαίωση του παρόχου για την κατοχή του αριθμού ή άλλα στοιχεία που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ταυτοποίηση του εκάστοτε καλούντος), αλλά αντιθέτως αγνόησε τα εν λόγω αιτήματα ως επαναλαμβανόμενα, καταχρηστικά και «ακατανόητα», διαπιστώνεται παράβαση του άρθρου 15 παρ. 3 ΓΚΠΔ».

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, «το ΕΚΑΒ απάντησε στον καταγγέλλοντα μόνο μετά την υποβολή της καταγγελίας και την κοινοποίησή της εκ μέρους της Αρχής, αποστέλλοντας όμως την απάντησή του σε εσφαλμένη διεύθυνση e-mail, ενώ υποστήριξε ότι ουδέποτε ασκήθηκε νομίμως δικαίωμα πρόσβασης εκ μέρους των καταγγελλόντων, διότι δεν υποβλήθηκε στο ΕΚΑΒ «επίσημη, υπογεγραμμένη αίτηση», πράγμα όμως που δεν είναι απαραίτητο για την άσκηση δικαιώματος πρόσβασης … Στο πλαίσιο αυτό λαμβάνεται υπόψη επιβαρυντικά το γεγονός ότι το ΕΚΑΒ με την αρχική του απάντηση προς την Αρχή δήλωσε ότι ο καταγγέλλων γνώριζε κατά την υποβολή του αιτήματος (Ιούνιο του 2022) ότι δεν μπορεί να λάβει αντίγραφα των κλήσεων, ενώ, όπως προέκυψε από την εξέταση της υπόθεσης, η πληροφόρηση αυτή προστέθηκε στην ιστοσελίδα του ΕΚΑΒ μεταγενεστέρως και, συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο του 2022».

“Καμπάνα” 30.000 ευρώ στο ΕΚΑΒ: Η καθυστερημένη άφιξη ασθενοφόρου

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις καταγγελίες, σε συνέχεια περιστατικού καθυστέρησης άφιξης ασθενοφόρου που είχαν καλέσει στις 15/6/2022 για λογαριασμό της ανήλικης υπέβαλαν στις 24/6/2022 μέσω της φόρμας επικοινωνίας της ιστοσελίδας του ΕΚΑΒ αίτημα πρόσβασης στις ηχογραφημένες κλήσεις που είχαν πραγματοποιήσει.

Παρ’ όλα αυτά, όπως υποστηρίζουν οι καταγγέλλοντες, το ΕΚΑΒ δεν ανταποκρίθηκε με κανένα τρόπο στο ως άνω αίτημά τους. Ο καταγγέλλων πατέρας τονίζει ότι κατά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον υπεύθυνο Προσωπικών Δεδομένων του ΕΚΑΒ τον Ιούλιο 2022, έδωσε τα στοιχεία ταυτότητάς του, άρα δεν ήταν «άγνωστος» όπως υποστηρίζει το ΕΚΑΒ και δεν του ζητήθηκε καμία περαιτέρω πληροφορία για την ταυτοποίησή του, ενώ αντικείμενο της συζήτησης ήταν, μεταξύ άλλων, δεδομένα που αφορούσαν τη μητέρα του και την κόρη του.

Επίσης αναφέρει ότι δεν του δόθηκε καμία καθοδήγηση ως προς τον τρόπο υποβολής αιτήματος πρόσβασης κατά το άρθρο 15 ΓΚΠΔ και ότι η απάντηση που έλαβε η μητέρα του και πρώτη καταγγέλλουσα ήταν ελλιπής και δεν εξηγούσε ούτε τους λόγους της άρνησης ούτε την τυχόν απαιτούμενη διαδικασία για να δοθούν αντίγραφα των κλήσεων.

Ο καταγγέλλων τονίζει ότι η ενημέρωση του κοινού περί μη χορήγησης ηχογραφημένων κλήσεων στους καλούντες, την οποία επικαλείται το ΕΚΑΒ, δεν υπήρχε στην ιστοσελίδα του τον Αύγουστο του 2022, αλλά αντιθέτως αναφερόταν ότι «οι βεβαιώσεις εκδίδονται εντός 10 εργασίμων ημερών και σε περίπτωση που χρειάζεται επιπλέον επεξεργασία (π.χ. απομαγνητοφώνηση) εντός 60 ημερών» προσκομίζοντας σχετικές φωτογραφίες και αποτυπώσεις οθόνης (screenshots) από τις οποίες προκύπτει ότι το περιεχόμενο της σελίδας τροποποιήθηκε εκ των υστέρων και, τέλος, επισημαίνει ότι η προσκομιζόμενη από το ΕΚΑΒ (Παράρτημα Δ) από 6/12/2022 απάντηση, φέρεται να έχει σταλεί σε εσφαλμένη διεύθυνση e-mail και συγκεκριμένα στη διεύθυνση … αντί της ορθής …, γεγονός που συνιστά πιθανή παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ενώ σε κάθε περίπτωση ο ίδιος δεν έχει λάβει την εν λόγω απάντηση.

EUROKINISSI

Η απόφαση της Αρχής: «Αβάσιμοι οι ισχυρισμοί του ΕΚΑΒ»

Το ΕΚΑΒ αναφέρει ότι συνολικά έχουν υποβληθεί 77 αιτήματα, εκ των οποίων έχουν ικανοποιηθεί τα 52 και δεν έχουν ικανοποιηθεί τα 25 και καταλήγει εκ νέου στον ισχυρισμό ότι δεν υφίσταται παραβίαση του δικαιώματος πρόσβασης του άρθρου 15 ΓΚΠΔ, διότι δεν υπάρχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την άσκησή του.

Σημειώνεται όμως από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ότι «από τα στοιχεία τεκμηρίωσης που προσκομίζει το ΕΚΑΒ και συγκεκριμένα από τον πίνακα αιτημάτων πρόσβασης, όπου αναφέρεται για κάθε αίτημα αν «αφορά τρίτο» ή «αφορά τον ίδιο/την ίδια», αν «έχει Εισαγγελική» ή «Δεν έχει Εισαγγελική» και αν το αίτημα ικανοποιήθηκε ή όχι, δεν προκύπτει σαφώς η τήρηση ορισμένης πρακτικής από το ΕΚΑΒ, καθώς φαίνεται να έχουν ικανοποιηθεί αιτήματα χορήγησης δεδομένων τόσο «των ίδιων» των αιτούντων όσο και τρίτων, είτε έχουν είτε δεν έχουν εισαγγελική παραγγελία (βλ. π.χ. αίτημα υπ’ αρ. … προσώπου που δεν είναι ο καλών για δεδομένα που αφορούν σε τρίτο ασθενή – θανόντα, το οποίο ικανοποιήθηκε) ενώ σε άλλες περιπτώσεις αιτήματα χορήγησης δεδομένων που αφορούν τους ίδιους τους αιτούντες δεν έχουν ικανοποιηθεί ή έχουν ικανοποιηθεί μερικώς (βλ. π.χ. αίτημα υπ’ αρ. …)».

Στο πλαίσιο αυτό «ο καταγγέλλων ζήτησε και έλαβε αντίγραφο της ανωτέρω δεύτερης απάντησης του ΕΚΑΒ και στη συνέχεια επανήλθε με το Γ/ΕΙΣ/2604/07-04-2023 συμπληρωματικό του έγγραφο, με το οποίο γνωστοποιεί στην Αρχή την απάντηση που έλαβε η σύζυγός του (αλλοδαπή που δεν γνωρίζει ελληνικά) από το ΕΚΑΒ, όταν επικοινώνησε μέσω email για να λάβει πληροφορίες σχετικά με την κόρη της, επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχει αγγλική εκδοχή της ιστοσελίδας του ΕΚΑΒ. Με την προσκομιζόμενη απάντηση, το ΕΚΑΒ αναφέρει στη σύζυγο του καταγγέλλοντος ότι θα πρέπει να απευθυνθεί στην ελληνική πρεσβεία ή προξενείο της χώρας της, προκειμένου να συντάξει το αίτημά της στην ελληνική γλώσσα».

Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν

Σύμφωνα με την απόφαση της Αρχής:

Α. Επιβάλλει στο ΕΚΑΒ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, με βάση το άρθρο 58 παρ. 2 εδ. θ’ του ΓΚΠΔ, διοικητικό πρόστιμο ύψους είκοσι χιλιάδων (20.000€) ευρώ, για τη διαπιστωθείσα παράβαση του δικαιώματος πρόσβασης των καταγγελλόντων σε αντίγραφο των καταγεγραμμένων τηλεφωνικών συνομιλιών τους με το τηλεφωνικό κέντρο του 166, σύμφωνα με όσα διαπιστώνονται στο σημείο Α. της σκέψης 11 ανωτέρω.

Β. Απευθύνει στο ΕΚΑΒ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, με βάση το άρθρο 58 παρ. 2 εδ. γ’ του ΓΚΠΔ εντολή ικανοποίησης των ασκηθέντων στις 24/6/2022 και στις 26/9/2022 από τους καταγγέλλοντες δικαιωμάτων πρόσβασης, μέσω χορήγησης αντιγράφων των από 15/6/2022 καταγεγραμμένων τηλεφωνικών συνομιλιών τους, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο ιστορικό της παρούσας απόφασης.

Γ. Απευθύνει στο ΕΚΑΒ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, με βάση το άρθρο 58 παρ. 2 εδ. δ’ του ΓΚΠΔ εντολή, όπως εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης, αναθεωρήσει την πολιτική που εφαρμόζει αναφορικά με την ικανοποίηση δικαιωμάτων πρόσβασης των καλούντων στα αρχεία καταγεγραμμένων κλήσεων στον αριθμό 166, στο πλαίσιο συμμόρφωσης του ΕΚΑΒ με τον ΓΚΠΔ, κατά τρόπο ώστε να μην εμποδίζεται με γενικό τρόπο εκ των προτέρων η άσκηση του κατ’ άρθρο 15 ΓΚΠΔ δικαιώματος πρόσβασης από όλα τα ενδιαφερόμενα υποκείμενα, και να ενημερώσει σχετικά την Αρχή.

Δ. Επιβάλλει στο ΕΚΑΒ ως υπεύθυνο επεξεργασίας, με βάση το άρθρο 58 παρ. 2 εδ. θ’ του ΓΚΠΔ, διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000€) ευρώ, για τη διαπιστωθείσα παράβαση της κατ’ άρθρο 13 ΓΚΠΔ υποχρέωσης ενημέρωσης των υποκειμένων των δεδομένων σύμφωνα με τη θεμελιώδη αρχή της διαφάνειας (άρθρο 5 παρ. 1 α’ ΓΚΠΔ) από την θέση σε εφαρμογή του ΓΚΠΔ (25/5/2018) μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2024

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ

https://dpa.gr/sites/default/files/2024-09/23_2024%20anonym.pdf

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ