Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

“Καμπάνα” στην Ελλάδα για απάνθρωπες συνθήκες κράτησης σε αστυνομική διεύθυνση – Σε τρίκλινο κελί στοιβαγμένοι πάνω από 15 κρατούμενοι

Κατηγορούμενος, που κατήγγειλε την κατάσταση, παρέμεινε μάλιστα επί 15 ημέρες, παρά την πρόβλεψη για εξαήμερη κατ’ ανώτατο κράτηση πριν τη μεταφορά σε φυλακές.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
“Καμπάνα” στην Ελλάδα για απάνθρωπες συνθήκες κράτησης σε αστυνομική διεύθυνση – Σε τρίκλινο κελί στοιβαγμένοι πάνω από 15 κρατούμενοι EUROKINISSI/TΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στο… σκαμνί κάθισε η Ελλάδα για απάνθρωπες συνθήκες κράτησης σε κελί της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, αλλά και απουσία ύπαρξης ουσιαστικού ένδικου μέσου για σχετικές καταγγελίες. Μετά από προσφυγή κρατούμενου, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) επιδίκασε αποζημίωση 5.000 ευρώ.

Η σύλληψη του προσφεύγοντος στο ΕΔΔΑ έγινε όπως αναφέρεται στις 23 Ιανουαρίου 2019. Στις 24 Ιανουαρίου 2019, γύρω στα μεσάνυχτα, προσήχθη στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης. Κατηγορήθηκε για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση καθώς και για λαθρεμπόριο μεταναστών. Στις 7 Φεβρουαρίου 2019 μεταφέρθηκε στις φυλακές Διαβατών. Στις 22 Μαΐου 2019 αθωώθηκε από το Εφετείο Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης και την επομένη, στις 23 Μαΐου 2019 αφέθηκε ελεύθερος.

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, μοιραζόταν με δέκα έως δεκαπέντε άλλα άτομα ένα κελί που είχε μόνο τρία τσιμεντένια κρεβάτια μήκους 1,5 m, όπου οι κρατούμενοι δεν είχαν χώρο να καθίσουν. Προσθέτει ότι οι κρατούμενοι που έπασχαν από ηπατίτιδα διέμεναν μαζί τους και ότι οι λοιποί κρατούμενοι φοβούνταν μήπως προσβληθούν από κάποια μεταδοτική ασθένεια. Εξηγεί ότι οι εγκαταστάσεις ήταν υπερπλήρεις επειδή οι αρχές είχαν προβεί σε πολλές συλλήψεις εκείνη την εποχή, τουλάχιστον 80 ατόμων μεταξύ 24 Ιανουαρίου 2019 και 7 Φεβρουαρίου 2019.

Συνθήκες κράτησης

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI

Υποστηρίζει επίσης ότι οι συνθήκες υγιεινής ήταν κακές, ότι τα κελιά δεν είχαν καθαριστεί, ότι δεν υπήρχε ούτε φυσικό φως ούτε επαρκής αερισμός και ότι το φαγητό ήταν κακής ποιότητας. Πέρα από τις συνθήκες κράτησής του στο κελί της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης, ισχυρίστηκε ότι δεν είχε κανένα αποτελεσματικό ένδικο μέσο για να καταγγείλει την εν λόγω κατάσταση.

Συνθήκες κράτησης: Η κυβερνητική εκδοχή

Στο πλαίσιο της εξέτασης της υπόθεσης από το ΕΔΔΑ, η ελληνική κυβέρνηση στην ένστασή της, δήλωσε πως κατά την κρίσιμη περίοδο, οι χώροι της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης δεν ήταν υπερπλήρεις. Αρνείται ότι ο προσφεύγων κρατήθηκε με δέκα έως δεκαπέντε άλλα άτομα στο ίδιο κελί με τρία μόνο κρεβάτια.

Υποστηρίζει ότι οι χώροι αυτοί τέθηκαν σε λειτουργία πρόσφατα, τον Ιούνιο του 2004, και ότι σχεδιάστηκαν σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές που προβλέπει ο νόμος προκειμένου να διασφαλιστούν ικανοποιητικές συνθήκες κράτησης. Προσθέτει ότι οι χώροι κράτησης ανδρών αποτελούνται από 15 κελιά συνολικής χωρητικότητας 55 ατόμων και ότι κατά την υπό εξέταση περίοδο κρατούνταν εκεί 39 άνδρες, γεγονός που αποκλείει τον ισχυρισμό ότι οι εγκαταστάσεις ήταν υπερπλήρεις.

Ισχυρίζεται ότι είναι αδύνατο να γνωρίζουν σε ποιο κελί κρατήθηκε ο καταγγέλλων, αλλά ότι, αν αποδεχθεί τον ισχυρισμό του ότι το κελί ήταν εξοπλισμένο με τρία κρεβάτια, τα κελιά που αντιστοιχούν σε αυτήν την περιγραφή είναι 5,77 τ.μ. ή 5,25 τ.μ. και κατ’ ανώτατο όριο τρείς κρατούμενοι κρατούνταν εκεί ενώ, αν και είναι αλήθεια ότι κρατούνταν με άλλα δέκα άτομα, είχε προσωπικό χώρο 3,13 τ.μ. στο κελί του. Σύμφωνα με την κυβέρνηση, τα κρεβάτια από τσιμέντο έχουν διαστάσεις 200 x 80 εκ. ή 200 x 150 εκ.

Τα κελιά ήταν σχεδιασμένα έτσι ώστε οι κρατούμενοι να μπορούν να ξεκουράζονται εκεί. Δεν διαθέτουν άλλο εξοπλισμό εκτός από κρεβάτια και σεντόνια, και ο νόμος δεν προβλέπει άλλες διευκολύνσεις γιατί οι χώροι των αστυνομικών τμημάτων εκ φύσεως προορίζονται για σύντομες περιόδους κράτησης.

Συνθήκες κράτησης

EUROKINISSI/Τατιάνα Μπόλαρη

Η κυβέρνηση ανέφερε επίσης ότι οι χώροι που προορίζονται για άνδρες είναι εξοπλισμένοι με επτά ντουζιέρες και επτά τουαλέτες και ότι οι τελευταίες καθαρίζονται τη νύχτα και είναι προσβάσιμες 24 ώρες το 24ωρο.

Προσθέτει ότι οι αρχές λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εγγυηθούν την υγιεινή των κρατουμένων μοιράζοντάς τους είδη προσωπικής υγιεινής, στρώματα και κουβέρτες τα οποία καθαρίζονταν μια φορά την εβδομάδα, ότι υπήρχε ζεστό νερό όλη την ημέρα, ότι οι κάδοι βρίσκονται έξω από τα κελιά, στους κοινόχρηστους χώρους και ότι γίνονται τακτικά επιθεωρήσεις για να εξακριβωθεί η απουσία παρατυπιών και ζημιών.

Υποστηρίζει ότι ένας γιατρός είναι διαθέσιμος 24 ώρες το 24ωρο και ότι οι κρατούμενοι μεταφέρονται στο νοσοκομείο εάν χρειαστεί, ότι η χορήγηση φαρμάκων γίνεται από την αστυνομία και ότι οι κρατούμενοι που παρουσιάζουν συμπτώματα μεταδοτικής νόσου μεταφέρονται σε ξεχωριστά κελιά.

Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι τα κελιά είναι επαρκώς φωτισμένα και αερίζονται, ότι οι κρατούμενοι λαμβάνουν δύο γεύματα την ημέρα, ότι μπορούν να δέχονται επισκέψεις από μέλη της οικογένειας τέσσερις φορές την εβδομάδα και ότι μπορούν πάντα να έχουν πρόσβαση σε δικηγόρο και τηλέφωνο. Επισημαίνει ότι ο προσφεύγων δέχτηκε 11 επισκέψεις, καθεμία από τις οποίες διήρκεσε περίπου είκοσι λεπτά. Παραδέχεται ότι οι κρατούμενοι δεν επιτρέπεται να περπατούν ή να τρώνε έξω από τα κελιά.

Συνθήκες κράτησης: Τι αποφάσισε το ΕΔΔΑ

Στην απόφασή του το ΕΔΔΑ απέρριψε την ένσταση της ελληνικής κυβέρνησης και όρισε μάλιστα αποζημίωση 5.000 ευρώ στον προσφεύγοντα. «Το Δικαστήριο του Στρασβούργου σημείωσε ότι ο προσφεύγων κρατήθηκε στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης από τις 12:20 π.μ. περίπου από τις 24 Ιανουαρίου 2019 έως τις 7 Φεβρουαρίου 2019, δηλαδή για δεκαπέντε ημέρες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο προσφεύγων δεν μπορούσε να περπατήσει ή να φάει έξω από το κελί του, όπως παραδέχτηκε η Κυβέρνηση» αναφέρει η απόφαση.

Και συνεχίζει: «Το Δικαστήριο επισήμανε επίσης ότι οι χώροι αυτοί προορίζονται να φιλοξενήσουν άτομα για σύντομες χρονικές περιόδους και ότι το άρθρο 66 § 6 του π.δ. αρ. 141/1991 απαγορεύει την κράτηση κατηγορουμένων και καταδικασθέντων σε αστυνομικά τμήματα, εκτός από τον απολύτως απαραίτητο χρόνο για τη μεταφορά τους στη φυλακή ή όταν δεν είναι δυνατή η άμεση μεταφορά τους σε φυλακή. Ακόμη, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Πρόληψη των βασανιστηρίων και της απάνθρωπης ή εξευτελιστικής μεταχείρισης ή τιμωρίας («CPT»), ένας κατηγορούμενος μπορεί να τεθεί υπό αστυνομική κράτηση μόνο για έξι ημέρες κατ’ ανώτατο όριο».

Freepik

Παραπέμπει εξάλλου και σε επίσκεψη της CPT στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης από τις 28 Μαρτίου έως τις 9 Απριλίου 2019, δηλαδή λίγο μετά τη μεταφορά του προσφεύγοντος στις φυλακές Διαβατών, όπου «η CPT διαπίστωσε ότι οι συνθήκες κράτησης σε αυτούς τους χώρους ήταν εξαιρετικά κακές». Τόνισε μάλιστα ότι, σύμφωνα με την CPT, η επίμονη απουσία υπαίθριου χώρου ασκήσεων κατέστησε αυτόν τον τόπο κράτησης ακατάλληλο για παραμονή άνω των 24 ωρών.

Το Δικαστήριο, μετά από συνολική εκτίμηση των παραπάνω περιστάσεων, και ειδικότερα των συνθηκών κράτησης του προσφεύγοντος στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ασφαλείας Θεσσαλονίκης, τη διάρκεια της κράτησης αυτής και τα πορίσματα της CPT σχετικά με τους εν λόγω χώρους, έκρινε ότι η εν λόγω μεταχείριση υπερέβη τα όρια της ΕΣΔΑ περί απαγόρευσης απάνθρωπης ή εξευτελιστικές μεταχείρισης.

Ένδικα μέσα

Το Δικαστήριο επανέλαβε ότι το άρθρο 13 της Σύμβασης εγγυάται την ύπαρξη στο εσωτερικό δίκαιο ενός ένδικου μέσου για καταγγελίες που μπορεί να θεωρηθούν «αμφισβητήσιμες» βάσει της ΕΣΔΑ. Ένα τέτοιο ένδικο μέσο πρέπει να εξουσιοδοτεί την αρμόδια εθνική αρχή να εξετάζει το περιεχόμενο της καταγγελίας που βασίζεται στη Σύμβαση και να προσφέρει το κατάλληλο ένδικο μέσο, ακόμη και αν τα συμβαλλόμενα κράτη απολαμβάνουν ένα ορισμένο περιθώριο εκτίμησης ως προς τον τρόπο συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή τη διάταξη και ακόμη και αν το πεδίο εφαρμογής αυτών των υποχρεώσεων ποικίλλει ανάλογα με τη φύση της καταγγελίας. Ωστόσο, το ένδικο μέσο που απαιτείται από το άρθρο 13 της Σύμβασης πρέπει να είναι «αποτελεσματικό» τόσο στην πράξη όσο και στο νόμο.

Ωστόσο, το ΕΔΔΑ υπενθυμίζει περαιτέρω ότι έχει ήδη κρίνει, σε παρόμοιες περιπτώσεις, ότι το άρθρο 105 του ΕισΝΑΚ του Αστικού Κώδικα δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αποτελεσματικό ένδικο μέσο που πρέπει να εξαντληθεί και σημειώνει ότι η Κυβέρνηση δεν προέβαλε κανένα γεγονός ή επιχείρημα ικανό να το οδηγήσει σε διαφορετικό συμπέρασμα στην παρούσα υπόθεση.

Πηγή: www.echrcaselaw.com

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ