Καμπανάκι από τον Άρειο Πάγο για τις διαδικασίες αναδοχής – υιοθεσίας και την αφαίρεση επιμέλειας ανηλίκων

Τι προβλέπει εγκύκλιος του Ανωτάτου Δικαστηρίου προς τους εισαγγελείς Πρωτοδικών της χώρας για την επίλυση προβλημάτων που έχουν ανακύψει. Ποιος ο ρόλος τους στις περιπτώσεις αυτές.

NEWSROOM
Καμπανάκι από τον Άρειο Πάγο για τις διαδικασίες αναδοχής – υιοθεσίας και την αφαίρεση επιμέλειας ανηλίκων

Την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών για την αναδοχή και υιοθεσία βρεφών και παιδιών, αλλά και την αποσαφήνιση των διαδικασιών για την αφαίρεση επιμέλειας και γονικής μέριμνας ανηλίκων καθώς και την άρση εμποδίων, που έχουν παρατηρηθεί από ορισμένους φορείς, επισημαίνει εγκύκλιος της Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Γεωργίας Αδειλίνη.

Σε αυτήν επισημαίνονται τα προβλήματα, που έχουν εντοπιστεί, ενώ τονίζεται και ο ρόλος που μπορούν και απαιτείται να διαδραματίσουν οι Εισαγγελείς, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι νομοθετικές διατάξεις. Στην πράξη εφιστά την προσοχή στις εισαγγελικές αρχές, ώστε να συνδράμουν το θεσμό των Εισαγγελέων Ανηλίκων και να αναλάβουν δράση για την προστασία βρεφών και ανηλίκων.

Ένα από τα βασικά ζητήματα που θέτει η εγκύκλιος είναι η μακροχρόνια παραμονή των βρεφών και γενικότερα των παιδιών στα νοσοκομεία εν αναμονή της τοποθέτησής τους σε κάποιο ίδρυμα. Τονίζεται, όμως, πως οι ισχύουσες διατάξεις ορίζουν πως «δύνανται να εξαιρεθούν από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης (σ.σ. προβλέπει τη σύνδεση ανηλίκων από τα Μητρώα με υποψήφιους ανάδοχους γονείς), κατόπιν σχετικής απόφασης Εισαγγελέα, οι περιπτώσεις επείγουσας τοποθέτησης σε υποψήφιους αναδόχους του Εθνικού Μητρώου των ανηλίκων, οι οποίοι φιλοξενούνται με εισαγγελική εντολή σε νοσοκομεία, χωρίς να αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας». Παράλληλα, αναφέρεται πως ο Εισαγγελέας δύναται να αναζητήσει άμεσα υποψήφιους ανάδοχους από το μητρώο που τηρούν τα τμήματα κοινωνικής μέριμνας των περιφερειών.

Η διενέργεια κοινωνικής έρευνας

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνεται, οι Εισαγγελείς θα πρέπει να παραγγέλνουν τη διενέργεια κοινωνικής έρευνας στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου κατοικίας της μητέρας ή των γονέων, ενώ σε άλλη να διατάσσει την αναζήτηση της μητέρας. Ειδική μνεία γίνεται στην εγκύκλιο για την ανάγκη διενέργειας κοινωνικής έρευνας «σε κάθε υπόθεση βρέφους γεννημένου σε δημόσιο μαιευτήριο, που παραπέμπεται από την κοινωνική υπηρεσία στην Εισαγγελία είτε λόγω εγκατάλειψής του από τη μητέρα του, είτε λόγω ανάγκης διερεύνησης του οικογενειακού του περιβάλλοντος (μητέρα ναρκομανής/ με νοητική υστέρηση κ.λπ.).

Μόλις ολοκληρωθεί η κοινωνική έρευνα ή η διαδικασία της αναζήτησης των γονέων του ανηλίκου και παραστεί ανάγκη αφαίρεσης της επιμέλειας, ο αρμόδιος Εισαγγελέας οφείλει να υποβάλλει αίτημα για την υπόδειξη ανάδοχων γονέων. Μετά τη σύμφωνη γνώμη της ανάδοχης οικογένειας, ο Εισαγγελέας θα πρέπει να υποβάλλει ο ίδιος αίτηση στο Πρωτοδικείο για αφαίρεση της επιμέλειας του ανηλίκου.

«Με τον τρόπο αυτό το βρέφος τοποθετείται απευθείας από το μαιευτήριο στην οικογένεια, λίγες μόλις εβδομάδες μετά τη γέννησή του και ελαχιστοποιείται το χρονικό διάστημα παραμονής του σε ιδρυματικό περιβάλλον σε αντίθεση με το παρελθόν, κατά το οποίο το χρονικό αυτό διάστημα (αρχικά στο νοσοκομείο και στη συνέχεια στο βρεφοκομείο) μπορούσε να καλύψει χρόνια (έφτασε σε κάποια περίπτωση μέχρι και τα οκτώ), τα πρώτα δηλαδή κρίσιμα για την ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού χρόνια, δημιουργώντας του αθεράπευτα τραύματα» υπογραμμίζεται.

Απροθυμία φορέων

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Αρείου Πάγου παρουσιάζεται απροθυμία των φορέων παιδικής προστασίας να υποδεχθούν ανήλικα, κυρίως όταν αυτά παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς, με αποτέλεσμα την μακρόχρονη παραμονή τους σε παιδιατρικές ή παιδοψυχιατρικές κλινικές, χωρίς να έχουν ανάγκη νοσηλείας, κάποιες φορές με αστυνομική φύλαξη, με όποια προβλήματα αυτό συνεπάγεται.

Ωστόσο, υποδεικνύεται πως «ο Εισαγγελέας δύναται σε κατεπείγουσες περιπτώσεις να διατάξει άμεσα την τοποθέτηση του ανηλίκου στον συγκεκριμένο φορέα, χωρίς να αναμένει απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου, αφετέρου δε να είναι σε θέσε σε κάθε περίπτωση να αξιολογεί την ενδεχόμενη άρνηση του ιδρύματος».

Ενιαία μεθοδολογία στις εκθέσεις

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στην εγκύκλιο του ο Άρειος Πάγος στο θέμα των κοινωνικών ερευνών που διενεργούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες και υποβάλλονται στις εισαγγελικές αρχές, καθώς συχνά είναι μη επαρκώς τεκμηριωμένες. Για το λόγο αυτό, εκτός του ότι ο κοινωνικός λειτουργός θα πρέπει να έχει επαρκή γνώση του υπό διερεύνηση περιστατικού, διαμορφώθηκε ένα ενιαίο έντυπο έκθεσης κοινωνικής έρευνας, το οποίο θα πρέπει να υποβάλλεται προς τον Εισαγγελέα.

«Παρακαλούμε να αποστείλετε το έντυπο της «έκθεσης κοινωνικής έρευνας για τη διαγνωστική εκτίμηση των αναγκών του παιδιού και της οικογένειας» στις κοινωνικές υπηρεσίες όλων των δήμων της περιφέρειας σας, ώστε πλέον όλες οι εκθέσεις κοινωνικής έρευνας, που σας υποβάλλονται, να έχουν αυτόν τον τύπο και να είναι πλήρεις και τεκμηριωμένες, με σαφείς προτάσεις προς τον Εισαγγελέα» σημειώνει χαρακτηριστικά η εγκύκλιος του Αρείου Πάγου.

Τα στατιστικά στοιχεία

Στην εγκύκλιο του Αρείου Πάγου υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα τήρησης στατιστικών στοιχείων από την κάθε Εισαγγελία Πρωτοδικών και σε περίπτωση που διαθέτει Τμήμα Ανηλίκων από το αρμόδιο αυτό Τμήμα για τις υποθέσεις αφαίρεσης της επιμέλειας ή της γονικής μέριμνας ανηλίκων από τους γονείς ή τους ασκούντες την επιμέλεια αυτών.

Τα στοιχεία αυτά – όπως αναφέρεται – «θα επιτρέπουν αφενός μεν την καλύτερη κατανόηση του προβλήματος της παιδικής κακοποίησης (σωματικής και σεξουαλικής) και παραμέλησης, αφετέρου δε τον έλεγχο και την εποπτεία των εκκρεμών υποθέσεων και την ευχερέστερη πρόληψη τυχόν λαθών».

Ολόκληρη η εγκύκλιος ΕΔΩ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr