«Καρφιά» δικαστών και εισαγγελέων για αυτεπάγγελτες μεταθέσεις: «Να αποτελούν πειθαρχικό μέτρο – Δεν συνδέονται με το χρόνο παραμονής στην υπηρεσία»

Η ΕνΔΕ κατέθεσε υπόμνημα για το νομικό ζήτημα που έχει ανακύψει ως προς τις προϋποθέσεις αυτεπάγγελτης μετάθεσης δικαστικού λειτουργού.

NEWSROOM
«Καρφιά» δικαστών και εισαγγελέων για αυτεπάγγελτες μεταθέσεις: «Να αποτελούν πειθαρχικό μέτρο – Δεν συνδέονται με το χρόνο παραμονής στην υπηρεσία»

Ισχυρές ενστάσεις διατυπώνει σε υπόμνημά της η Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων (ΕνΔΕ) σχετικά με «τις προϋποθέσεις αυτεπάγγελτης μετάθεσης δικαστικού λειτουργού, μετά τη θέση σε ισχύ του ν. 5134/2024, καθώς αποτελεί ζήτημα ευρύτερου ενδιαφέροντος που αφορά την υπηρεσιακή και προσωπική ζωή όλων των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών».

Σύμφωνα με την Ένωση, η απόφαση για αυτεπάγγελτη μετάθεση απαιτείται να λαμβάνεται ως πειθαρχικό μέτρο και όχι ως απόρροια των ετών παραμονής δικαστικών λειτουργών στον ίδιο τόπο υπηρεσίας.

«Η διαδικασία για αυτεπάγγελτη μετάθεση δικαστικού λειτουργού ταυτίζεται με τη διαδικασία που ακολουθείται στην περίπτωση παράλειψης από την προαγωγή. Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια διαδικασία με στοιχεία υπηρεσιακού ελέγχου και για τον λόγο αυτό ο νομοθέτης αξιώνει την τήρηση των προϋποθέσεων της «αρχής της προηγούμενης ακρόασης» καθώς και την ύπαρξη εμπεριστατωμένης έγγραφης εισήγησης με υποχρεωτική αναφορά στους λόγους που επιβάλουν τη μετάθεση. Υπό αυτά τα δεδομένα, η αυτεπάγγελτη μετάθεση προσιδιάζει τόσο ως προς τη διαδικασία, τη φύση αλλά και τις εγγυήσεις, σε πειθαρχικό μέτρο σε βάρος του δικαστικού λειτουργού. Για τους λόγους αυτούς είναι αναγκαίο να περιλαμβάνει χαρακτηριστικά εξατομίκευσης, τόσο ως προς την αξιολογούμενη συμπεριφορά όσο και ως προς τον παραβιαζόμενο κανόνα» σημειώνει χαρακτηριστικά.

freepik

«Καρφιά» ΕνΔΕ για αυτεπάγγελτες μεταθέσεις: Το παράδειγμα των πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας

Στο υπόμνημά της η Ένωση παραπέμπει και στις πρόσφατες διατάξεις που αφορούν μεταθέσεις των πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας. Σε αυτές όπως λέει αναφέρεται πως «η μετάθεση είναι υποχρεωτική, αν ο δικαστικός λειτουργός: α) υπέπεσε σε βαρύ πειθαρχικό παράπτωμα, β) εμφανίζει αδικαιολόγητη και σοβαρή, κατά την κρίση του ανώτατου δικαστικού συμβουλίου, καθυστέρηση στην εκτέλεση των καθηκόντων του».

Με βάση τα παραπάνω διακρινόμενα, όπως επισημαίνει, «προκύπτει ότι οι πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας μετατίθενται: α) μόνο με δική τους αίτηση και β) μόνο υπό τις ειδικές προϋποθέσεις του άρθρου 60 παρ.4 (βαρύ πειθαρχικό, αδικαιολόγητη καθυστέρηση)».

Και προσθέτει: «Στο συμπέρασμα αυτό οδηγεί η συνδυαστική εκτίμηση των ως άνω διατάξεων καθώς ο νομοθέτης ως προς το ζήτημα των αυτεπάγγελτων μεταθέσεων αποκλίνει από τη γενική πρόβλεψη του άρθρου 60 παρ.3 ΚΟΔΚΔΛ ως προς τη δυνατότητα αυτεπάγγελτης μετάθεσης με επίκληση υπηρεσιακών αναγκών και ως προς τους πρωτοδίκες ειδικής επετηρίδας περιστέλλει το εύρος των λόγων αυτεπάγγελτης μετάθεσης, σε αυτούς που περιοριστικά περιγράφονται στο 60 παρ.4 ΚΟΔΚΔΛ (πειθαρχικό ή καθυστέρηση)».

Για το λόγο αυτό βάσει του υπομνήματος της ΕνΔΕ «γίνεται σαφές ότι ο νομοθέτης δυνάμει των ν. 5108/2024 και 5134/2024 αναγνωρίζει πλέον ρητά σε δικαστικούς λειτουργούς την καταρχήν δυνατότητα – εφόσον δεν υπάγονται σε κάποια περίπτωση του 60 παρ.4 -, να παραμείνουν εσαεί, μέχρι αφυπηρετήσεως στον ίδιο τόπο υπηρεσίας στον οποίο έχουν το πρώτον τοποθετηθεί».

«Δεν είναι δυνατό να καταλογισθεί σε κάποιον παραβίαση κανόνα, που είτε δεν είναι σαφής»

Στο υπόμνημά της η Ένωση καταλήγει πως «λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν υφίσταται θεσμοθετημένος κανόνας δικαίου ή υπηρεσιακής συμπεριφοράς που να παραβιάζεται από μόνη την παρέλευση ενός ελεύθερα προσδιορισμένου αριθμού ετών παραμονής στην ίδια υπηρεσία, δεν μπορεί να προκύψει ποιο είναι το περιεχόμενο της αξιολογούμενης συμπεριφοράς και με ποιο τρόπο συνέχεται αυτό με υπηρεσιακές ανάγκες. Με βάση την αρχή της νομιμότητας, που εφαρμόζεται και στις υπηρεσιακές σχέσεις των δικαστικών λειτουργών, δεν είναι δυνατό να καταλογισθεί σε κάποιον παραβίαση κανόνα, που είτε δεν είναι σαφής, είτε δεν υφίσταται κατά το χρόνο του ελέγχου, ώστε να δύναται ο δικαστικός λειτουργός να τον γνωρίζει, γεγονός που γεννά το εύλογο ερώτημα: Πώς είναι δυνατό να επιβληθεί το ατομικό μέτρο της αυτεπάγγελτης υπηρεσιακής μετάθεσης, όταν δεν υφίσταται θεσπισμένος κανόνας που να παραβιάστηκε από δικαστικό λειτουργό;»

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΤΗΣ ΕνΔΕ

 

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ