“Κενό γράμμα” στην Ελλάδα η δημόσια διαβούλευση για τα νομοσχέδια: Το 30% των άρθρων για 548 τυπικούς νόμους έμεινε εκτός το 2024

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη του ΚΕΦΙΜ, η Ελλάδα ανήκει στην ομάδα των χωρών της Ε.Ε. με τον δεύτερο χαμηλότερο χρόνο που απαιτείται για διαβούλευση.

NEWSROOM
“Κενό γράμμα” στην Ελλάδα η δημόσια διαβούλευση για τα νομοσχέδια: Το 30% των άρθρων για 548 τυπικούς νόμους έμεινε εκτός το 2024

Μακράν των προβλέψεων για τη δημόσια διαβούλευση στις νομοθετικές παρεμβάσεις παραμένει η Ελλάδα, καθώς όπως δείχνουν στοιχεία του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ), η διαβούλευση επ’ αυτών φαίνεται ακόμη να αποτελεί… άγνωστη λέξη.

Έτσι, παρά τις βελτιώσεις που καταγράφονται στη μελέτη του ΚΕΦΙΜ, «η Ελλάδα ανήκει στην ομάδα των χωρών της ΕΕ με τον δεύτερο χαμηλότερο χρόνο που απαιτείται για διαβούλευση (2 εβδομάδες). Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Ρουμανία με μόλις 1 εβδομάδα, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται η Σουηδία με 12 εβδομάδες».

Όπως επισημαίνεται στην Ελλάδα «οι ημέρες που διαρκεί η δημόσια διαβούλευση για κάθε νόμο έχουν αυξηθεί οριακά, ωστόσο παραμένουν κατά μέσο όρο λιγότερες από τις 2 εβδομάδες που προβλέπει η σχετική νομοθεσία».

Παραπέμπει δε στην πρόβλεψη πως «η υποχρέωση για δημόσια διαβούλευση επί των προτάσεων νόμου θεσπίστηκε με τον ν. 4048/2012, και διατηρήθηκε με τις νέες διατάξεις του ν. 4622/2019 για το επιτελικό κράτος. Βάσει της ρητής αυτής υποχρέωσης, το ποσοστό των νόμων και άρθρων που τίθενται σε δημόσια διαβούλευση πρέπει να αγγίζει το 100% με ελάχιστες εξαιρέσεις».

“Κενό γράμμα” στην Ελλάδα η δημόσια διαβούλευση: Το 1/3 των τελικών άρθρων πέρασαν εκτός αυτής την περίοδο 2023-2024

Σύμφωνα με τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης του ΚΕΦΙΜ:

* Η φετινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κράτος Δικαίου στην Ελλάδα αναφέρεται στα στοιχεία του Δείκτη Ποιότητας Νομοθέτησης που δημοσιεύει το ΚΕΦΙΜ από το 2018 και σημειώνει τη βελτίωση της Ελλάδας στη δημόσια διαβούλευση κατά την νομοθέτηση, επισημαίνοντας ταυτόχρονα  αναγκαίες βελτιώσεις.

* Το ποσοστό των νόμων που τίθενται σε δημόσια διαβούλευση αυξάνεται. Την περίοδο 2023-2024 πάνω από 8 στους 10 νόμους έγιναν διαθέσιμοι για δημόσια διαβούλευση.

* Το ποσοστό των άρθρων ενός νόμου που είναι διαθέσιμα για δημόσια διαβούλευση αυξάνεται. Ωστόσο, την περίοδο 2023-2024 περισσότερο από το 30% των άρθρων των νόμων δεν συμπεριλήφθηκαν στη δημόσια διαβούλευση.

* Οι ημέρες που διαρκεί η δημόσια διαβούλευση για κάθε νόμο έχουν αυξηθεί οριακά, ωστόσο παραμένουν κατά μέσο όρο λιγότερες από τις 2 εβδομάδες που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.

* Την περίοδο 2023-2024 το 70% των νόμων υπήρξαν διαθέσιμοι για δημόσια διαβούλευση για 12 έως 17 ημέρες, ενώ το 20% των νόμων για μία εβδομάδα ή λιγότερο.

* H Ελλάδα ανήκει στην ομάδα των χωρών της ΕΕ με τον δεύτερο χαμηλότερο χρόνο που απαιτείται για διαβούλευση (2 εβδομάδες). Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Ρουμανία με μόλις 1 εβδομάδα, ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται η Σουηδία με 12 εβδομάδες.

Οι προτάσεις του ΚΕΦΙΜ: «Χρειάζονται αλλαγές για να καταστήσουν τη διαδικασία νομοθέτησης πιο διαφανή»

Όπως αναφέρει η μελέτη του Κέντρου η θετική εξέλιξη των δεικτών δημόσιας διαβούλευσης στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια πρέπει να ενισχυθεί με ουσιαστικές αλλαγές που μπορούν να καταστήσουν τη διαδικασία νομοθέτησης πιο διαφανή, με μεγαλύτερη και πιο δημοκρατική συμμετοχή. Τα στοιχεία αυτά οδηγούν σε αποτελεσματικότερη νομοθέτηση και πιο εύκολη προσαρμογή των πολιτών, της δημόσιας διοίκησης και των ενδιαφερόμενων φορέων στις νέες ρυθμίσεις.

Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνονται:

  • Η διάθεση όλων των νομοσχεδίων (συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων συμφωνιών) προς δημόσια διαβούλευση, συνοδευόμενη από ανάλυση συνεπειών ρύθμισηςμε ποσοτικά στοιχεία.
  • Η αύξηση του χρόνου διαβούλευσης στις 4 εβδομάδες, με την δέσμευση η διαβούλευση μικρότερου χρονικού διαστήματος να έχει την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου. Επίσης, τις περιόδους διακοπών όπως Χριστούγεννα, Πάσχα και τους μήνες Ιούλιο – Αύγουστο, η διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης να προσαυξάνεται κατά μία εβδομάδα, ώστε να δίνεται ο απαραίτητος χρόνος αξιολόγησης και σχολιασμού σε πολίτες και ενδιαφερόμενους φορείς.
  • Η διάθεση όλων των άρθρων των σχεδίων νόμων προς δημόσια διαβούλευση με υποχρέωση αιτιολόγησηςεκ μέρους του προτείνοντος υπουργού για τα άρθρα που τελικώς δεν συμπεριλήφθηκαν στην δημόσια διαβούλευση.
  • Η διάθεση ποσοτικής ανάλυσης στην δημόσια διαβούλευση σχετικά με τις επιπτώσεις των ρυθμίσεων του νόμουστην οικονομία, στον κρατικό προϋπολογισμό και το περιβάλλον.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΕΦΙΜ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ