“Κόκκινη κάρτα” στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας για παραβίαση προσωπικών δεδομένων στρατευμένων
Παράνομη η αναγραφή περισσότερων δεδομένων, αρκεί μόνον η πληροφορία πως εκπλήρωσαν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις λέει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τα πιστοποιητικά στρατολογικής κατάστασης.
Προσωπικά δεδομένα: Ζήτησε πιστοποιητικό «για κάθε νόμιμη χρήση» προκειμένου να βεβαιωθεί πως έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Αυτό, όμως, που του χορηγήθηκε, περιλάμβανε και όλο το ιστορικό της στρατιωτικής του θητείας.
Ειδικότερα, στο έγγραφο από τη Στρατολογική Υπηρεσία αναγραφόταν ότι αναγνωρίστηκε ως αντιρρησίας συνείδησης για λόγους θρησκευτικών ή ιδεολογικών πεποιθήσεων, εκπλήρωσε εναλλακτική πολιτική κοινωνική υπηρεσία και δεν υπέχει καμία στρατιωτική υποχρέωση.
Όπως καταγγέλλει, από το πιστοποιητικό αυτό προκύπτουν δεδομένα που αφορούν στα πολιτικά φρονήματά του και στις φιλοσοφικές πεποιθήσεις του, κατά παράβαση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Προσωπικών Δεδομένων (ΓΚΠΔ).
Για τον λόγο αυτό υπέβαλε αίτηση διαγραφής κατ’ άρθρο 17 ΓΚΠΔ των δεδομένων ειδικών κατηγοριών τα οποία τηρεί και εξακολουθεί να επεξεργάζεται η Στρατολογική Υπηρεσία. Στο απαντητικό έγγραφό της στο αίτημα διαγραφής, η Στρατολογική Υπηρεσία ανέφερε ότι στο πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης που εκδόθηκε, αποτυπώθηκαν οι στρατολογικές μεταβολές που αφορούν στην εκπλήρωση εναλλακτικής κοινωνικής υπηρεσίας, χωρίς να αναγράφονται μεταβολές που αφορούν πολιτικά φρονήματα, φιλοσοφικές πεποιθήσεις ή σωματική ικανότητα.
Η προσφυγή στην Αρχή
Μετά την απάντηση αυτή, ο πολίτης έκανε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αναφέροντας ότι η Στρατολογική Υπηρεσία δεν ικανοποίησε το αίτημά του, και ζητώντας από την Αρχή να παρέμβει ώστε α) να γίνει άμεσα η διαγραφή όλων των περιττών τηρουμένων προσωπικών δεδομένων του από κάθε βάση δεδομένων (ψηφιακή ή έντυπη) της στρατολογικής υπηρεσίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τις σχετικές αποφάσεις της Αρχής και β) να του χορηγηθεί πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης στο οποίο να αναγράφεται και να πιστοποιείται μόνον το γεγονός ότι έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις.
Μετά την επικοινωνία της Αρχής για παροχή διευκρινίσεων από την αρμόδια Στρατολογική Υπηρεσία σχετικά με την καταγγελία του, στην απάντησή της η Υπηρεσία ανέφερε τα εξής: α) σύμφωνα με το άρθρα 49 και 67 του ν. 3421/2005, δεν είναι δυνατή η διαγραφή στοιχείων που αφορούν τη στρατολογική παρακολούθηση των Ελλήνων, αλλά επιτρέπεται μόνον η συμπλήρωση – ανάκληση και όχι διαγραφή των στρατολογικών μεταβολών, β) από την καταχώρηση της αναγνώρισης ως αντιρρησία συνείδησης και εκπλήρωσης εναλλακτικής πολιτικής κοινωνικής υπηρεσίας του καταγγέλλοντος στη στρατολογική μερίδα του δεν διατυπώνονται ούτε οι θρησκευτικές, ούτε οι φιλοσοφικές και ιδεολογικές του αντιλήψεις, γ) δεν μπορεί να καταχωρηθεί στρατολογική μεταβολή ότι ο αντιρρησίας συνείδησης έχει εκπληρώσει τις στρατιωτικές υποχρεώσεις αφού δεν έχει τη στρατιωτική ιδιότητα, και δ) τα αναγραφόμενα στοιχεία στο εκδοθέν πιστοποιητικό δεν αποκαλύπτουν τις θρησκευτικές, φιλοσοφικές ή ιδεολογικές πεποιθήσεις του καταγγέλλοντος.
Παράνομη η αναγραφή άλλων δεδομένων
Ωστόσο, με την απόφαση της η Αρχή έκρινε πως ήταν παράνομη η αναγραφή περισσότερων δεδομένων πέραν εκείνου που αναφέρει πως δεν υπέχει πλέον στρατιωτικές υποχρεώσεις και κάλεσε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, να εκδώσει για τον καταγγέλλοντα εκ νέου το πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης τύπου Α’ με την αναγραφή μόνον του δεδομένου αυτού.
Ειδικότερα, η Αρχή ανέφερε πως «τα πιστοποιητικά στρατολογικής κατάστασης που εκδίδονται από τα στρατολογικά γραφεία με βάση τα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στη στρατολογική μερίδα πρέπει να περιλαμβάνουν μόνον όσες πληροφορίες είναι απαραίτητες για τον σκοπό για τον οποίο χορηγούνται. H αναγραφή οποιουδήποτε άλλου στοιχείου που δεν ανταποκρίνεται στον σκοπό αυτό είναι περιττή και αντίκειται στις αρχές της αναλογικότητας, της προσφορότητας και της ελαχιστοποίησης της επεξεργασίας που θέτουν οι προαναφερόμενες διατάξεις του ΓΚΠΔ».
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει «βασικός σκοπός του πιστοποιητικού στρατολογικής κατάστασης γενικού περιεχομένου, πιστοποιητικού τύπου Α΄, αποτελεί η πιστοποποίηση ότι κάποιος δεν υπέχει πλέον στρατιωτικές υποχρεώσεις. Η αναγραφή, επομένως, στο πιστοποιητικό οποιουδήποτε άλλου δεδομένου αντίκειται στις ανωτέρω αρχές και, συνεπώς, είναι παράνομη. Οίκοθεν νοείται ότι στο χορηγούμενο πιστοποιητικό νομίμως περιλαμβάνονται περισσότερα στοιχεία ή και όλες οι στρατολογικές μεταβολές εφόσον απαιτούνται κατά τον νόμο για τον σκοπό, για τον οποίο χορηγείται το πιστοποιητικό».
Όμως, κατά την κρίση της Αρχής στην περίπτωση της συγκεκριμένης καταγγελίας, «χορηγήθηκε πιστοποιητικό στρατολογικής κατάστασης τύπου Α΄, «ύστερα από σχετική αίτηση για κάθε νόμιμη χρήση», στο οποίο αναγράφονται τρεις στρατολογικές μεταβολές που αφορούν την υπαγωγή του στους υποχρέους σε εναλλακτική πολιτική κοινωνική υπηρεσία ως αντιρρησία συνείδησης, την παρουσίασή του για την εκτέλεση της εναλλακτικής πολιτικής κοινωνικής υπηρεσίας και την απόλυσή του μετά την εκτέλεση της υπηρεσίας αυτής, αντιστοίχως, και βεβαιώνεται ότι «έχει εκπληρώσει εναλλακτική υπηρεσία και δεν υπέχει σήμερα καμία στρατιωτική υποχρέωση».
Το περιεχόμενο του πιστοποιητικού αυτού δεν είναι νόμιμο, σύμφωνα με τις προηγούμενες σκέψεις, διότι πέρα από τη βεβαίωση ότι ο καταγγέλλων δεν υπέχει στρατιωτική υποχρέωση, αναγράφονται οι προαναφερόμενες στρατιωτικές μεταβολές του και το γεγονός ότι έχει εκπληρώσει εναλλακτική υπηρεσία, χωρίς οι πληροφορίες αυτές να είναι αναγκαίες για τον συγκεκριμένο σκοπό, για τον οποίο ζητήθηκε η έκδοση του πιστοποιητικού».
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr