Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Μ. Στενιώτη: “Μη κατάργηση αλλά σύσταση Πολυδύναμων Ειρηνοδικείων” – Προτείνει αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας στα 30.000 ευρώ και μεταφορά υποθέσεων του Κτηματολογίου

Οι προτάσεις της προέδρου της ΕνΔΕ προς το υπουργείο Δικαιοσύνης. Μεταξύ αυτών και η δημιουργία οργανικής θέσης Ειδικού Προανακριτή ώστε να αποφεύγεται η πολλαπλότητα των καθηκόντων του Ειρηνοδίκη.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Μ. Στενιώτη: “Μη κατάργηση αλλά σύσταση Πολυδύναμων Ειρηνοδικείων” – Προτείνει αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας στα 30.000 ευρώ και μεταφορά υποθέσεων του Κτηματολογίου dikastiko.gr

Αντίθετη στην κατάργηση των Ειρηνοδικείων εμφανίζεται η πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων (ΕνΔΕ), Μαργαρίτα Στενιώτη στο αίτημα- προτάσεις προς τον υπουργό και υφυπουργό Δικαιοσύνης, παραθέτοντας μάλιστα παραδείγματα για τη λειτουργία τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και προωθώντας το σχήμα για τα Πολυδύναμα Ειρηνοδικεία.

«Η διατήρηση των Ειρηνοδικείων είναι αναγκαία για την εύρυθμη λειτουργία της Δικαιοσύνης, γι’ αυτό άλλωστε ο θεσμός των Ειρηνοδικείων (ανεξαρτήτως ονομασίας) όχι μόνο διατηρείται αλλά ενδυναμώνεται σ’ ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, με σκοπό την άμεση και ακώλυτη πρόσβαση στη Δικαιοσύνη και την ταχεία απονομή αυτής ενώ πολύ περισσότερο η ύπαρξη τους στην περιφέρεια κατοχυρώνει την αρχή της αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών» σημειώνει η πρόεδρος της ΕνΔΕ.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνει τη μη κατάργηση των Ειρηνοδικείων αλλά τη σύσταση Πολυδύναμων Ειρηνοδικείων, τα οποία θα διαθέτουν Διοικητική Αυτοτέλεια, με διαχωρισμό των καθηκόντων των Ειρηνοδικών και την πλήρη οριοθέτηση της ύλης των Δικαστηρίων του Πρώτου Βαθμού.

«Η δημιουργία των Πολυδύναμων Ειρηνοδικείων θα συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία της Δικαιοσύνης, στην ισοκατανομή των υποθέσεων και στον καλύτερο προγραμματισμό της υπηρεσιακής και προσωπικής κατάστασης κάθε Δικαστή» τονίζει η κυρία Στενιώτη.

Παραδέχεται πως «η διαμορφωθείσα νέα κατάσταση δεν δικαιολογεί την ύπαρξη ορισμένων περιφερειακών Ειρηνοδικείων ως αυτοτελών δικαστικών σχηματισμών και δη αυτών που με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης αποδεικνύεται ότι ο αριθμός των εισερχομένων προς εκδίκαση δικογράφων, ετησίως, υπολείπεται του αριθμού πενήντα».

Πολυδύναμα Ειρηνοδικεία: Μεταφορά οργανικών θέσεων

Σύμφωνα με όσα εισηγείται η πρόεδρος της ΕνΔΕ «προτείνουμε την κατάργηση αυτών και τη μεταφορά των οργανικών θέσεων των περιφερειακών αυτών Ειρηνοδικείων στο Ειρηνοδικείο της έδρας ή, εφόσον υφίσταται έτερο πλησιέστερο Ειρηνοδικείο με σημαντικό αριθμό υποθέσεων τη μεταφορά των οργανικών θέσεων σ’ αυτό λόγω εγγύτητας».

Ωστόσο, είναι κατηγορηματική πως «από την κατάργηση πρέπει να εξαιρεθούν Ειρηνοδικεία με μικρό μεν αριθμό εισερχόμενων υποθέσεων, η ύπαρξη, όμως, των οποίων δικαιολογείται για εθνικούς (όλα τα Ειρηνοδικεία σε ακριτικά νησιά και στην παραμεθόριο), συγκοινωνιακούς (δυσκολία πρόσβασης), ιστορικούς κλπ. λόγους».

Παράλληλα, αναφέρει ότι «μετά τη δημιουργία των Πολυδύναμων Ειρηνοδικείων και σε περίπτωση πλεονάζοντος αριθμού Δικαστικών Λειτουργών σε σχέση με τη δικαστηριακή ύλη προτείνεται η ανακατανομή των οργανικών θέσεων, με σκοπό να ενισχυθούν τα Ειρηνοδικεία με αυξημένη δικαστηριακή ύλη».

Οι νέες αρμοδιότητες των Ειρηνοδικείων

Όπως επισημαίνει η Μαργαρίτα Στενιώτη η συνεχώς μειούμενη, πάντα με βάση τα στατιστικά στοιχεία, δικαστηριακή ύλη των Ειρηνοδικείων δικαιολογεί:

1) μία λελογισμένη αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας των Ειρηνοδικείων κατά το ποσό των 10.000 ευρώ, ήτοι αύξηση στο ποσό των 30.000 ευρώ, ποσό το οποίο, άλλωστε, τίθεται εκτός του πλαισίου της υποχρεωτικής διαμεσολάβησης και επίσης τροποποίηση του άρθρου 14 παρ. 1 περ. β ΚΠολΔ ως προς το ύψος του μισθώματος, το οποίο πρέπει να προσδιοριστεί στο ποσό των 800 ευρώ, ποσό που ανταποκρίνεται στις διαμορφωθείσες μισθωτικές αξίες κατοικιών. Η αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας θα έχει σαν συνέπεια την ελάφρυνση των Πρωτοδικείων, αν συνοδευτεί και από την πρόβλεψη του μη συνυπολογισμού της χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης στην αξία του αντικειμένου της διαφοράς, διότι, είναι γνωστό, ότι αυξάνεται η απαίτηση κατά πολύ λόγω υπερβολικής αιτούμενης χρηματικής ικανοποίησης.

2) τη μεταφορά της αρμοδιότητας των υποθέσεων του κτηματολογίου (εκουσία δικαιοδοσία) από τα Πρωτοδικεία στα Ειρηνοδικεία. Υπό εξέταση τίθεται δε το ζήτημα της αύξησης του ορίου των μικροδιαφορών κατά 5.000 ευρώ και συνεπώς και του ανέκκλητου των αποφάσεων επ’ αυτών (άρθρο 512 ΚΠολΔ) καθώς, έτσι, θα μειωθεί και ο αριθμός των εφέσεων, οι οποίες θα προσδιορίζονται και θα εκδικάζονται από το Μονομελές Πρωτοδικείο.

Επίσης, ιδιαίτερη αναφορά κάνει στο θέμα της προανάκρισης, τονίζοντας πως θα πρέπει «να διενεργείται μόνο από Ειδικούς Προανακριτές, έναν ή περισσότερους, αναλόγως του αριθμού των υποθέσεων, αποκλειστικής απασχόλησης (αναγκαία η αλλαγή του όρου Πταισματοδίκες, μετά την κατάργηση των πταισμάτων), των οποίων το Προανακριτικό Γραφείο, θα εδρεύει στην έδρα του Ειρηνοδικείου της Πρωτεύουσας του πρώην Νομού, ήδη Περιφερειακής Ενότητας. Με τη δημιουργία οργανικής θέσης Ειδικού Προανακριτή αποφεύγεται η πολλαπλότητα των καθηκόντων του Ειρηνοδίκη, ο οποίος, κατόπιν της κατάργησης των μη δικαιοδοτικών καθηκόντων, που έχουν προταθεί και έχουν γίνει ήδη αποδεκτά από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, θα ασκεί αποκλειστικά δικαιοδοτικά καθήκοντα πολιτικού Δικαστή».

Το νέο μισθολόγιο των Ειρηνοδικών

Στο αίτημα- προτάσεις προς την ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης δεν παραλείπει να αναφερθεί στο μισθολογικό καθεστώς των Ειρηνοδικών. «Επισημαίνεται, ότι η πρόταση αυτή της αύξησης της ύλης, η οποία θα επιφέρει ταυτόχρονη ελάφρυνση της ύλης στο Πρωτοδικείο και της αναμόρφωσης των Ειρηνοδικείων θα πρέπει να συνδυαστεί με κατάρτιση Νέου Μισθολογίου των Ειρηνοδικών, όπως ήδη έχουμε αναπτύξει και αιτηθεί σε προηγούμενη συνάντηση μας με τους αρμόδιους φορείς» δηλώνει.

Και καταλήγει: «Η πρότασή μας, θεωρούμε, είναι η πλέον ορθολογική και κινείται εντός του πλαισίου της συνταγματικής και νομοθετικής δομής της Πολιτικής – Ποινικής Δικαιοσύνης της χώρας μας, είναι άμεσα υλοποιήσιμη και διασφαλίζει την υπηρεσιακή κατάσταση και ομαλή εξέλιξη όλων των Δικαστικών Λειτουργών της χώρας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα, χωρίς να απαιτούνται αβέβαιες και αμφιβόλου αποτελέσματος διαρθρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της δικαιοδοτικής λειτουργίας της χώρας. Παράλληλα, εναρμονίζεται, σύμφωνα με τα ανωτέρω, με τα ισχύοντα στα λοιπά ευρωπαϊκά δικαιϊκά συστήματα».

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ Μ. ΣΤΕΝΙΩΤΗ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ