Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024

Μετρό Θεσσαλονίκης: Από το μακρινό 1986 στη σημερινή τελετή έναρξης – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ιστορικές φωτογραφίες: Από το μακρινό 1986 στη σημερινή τελετή έναρξης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Μετρό Θεσσαλονίκης: Από το μακρινό 1986 στη σημερινή τελετή έναρξης – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΡΧΕΙΟΥ 05/09/2003: Αποξήλωση πινακίδων που θυμίζουν την έναρξη κατασκευής του μετρό, σε ένδειξη διαμαρτυρίας / EUROKINISSI

Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και με ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη θα πραγματοποιηθεί σήμερα (30/11), στις 12 το μεσημέρι, η τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης που θα σηματοδοτήσει την είσοδο σε μια νέα εποχή της πόλης και των δημόσιων συγκοινωνιών της.

Η παράδοση από τον πρωθυπουργό του έργου του Μετρό για χρήση θα γίνει στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.

Από το μακρινό 1986 στη σημερινή τελετή έναρξης

Τριάντα οχτώ χρόνια πάλευε το μετρό Θεσσαλονίκης να… πατήσει στις ράγες.

Ήταν το μακρινό 1986, όταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, οραματίστηκε τη δημιουργία μετρό στην πόλη. Σ

Η πρωτοβουλία του Σωτήρη Κούβελα είχε αναληφθεί με την τοποθέτηση μια ταμπέλας που προανήγγειλε έργα κατασκευής μετρό, με χρηματοδότηση από το δημοτικό ραδιόφωνο FM100. Βέβαια, η σήραγγα που άνοιξε δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και τελικά ήταν το 1992 όταν το project δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με Σύμβαση Παραχώρησης.

Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει η κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό» τον Μάρτιο του 1999 με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων και τρία χρόνια αργότερα… έληξε λόγω έλλειψης πόρων.

1999: Χάρτης του Μετρό Θεσσαλονίκης

1999: Χάρτης του Μετρό Θεσσαλονίκης / EUROKINISSI

Ήταν η υπουργός του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου, που διετέλεσε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ την περίοδο 2001-2004, και δημοπράτησε εκ νέου το έργο ως δημόσιο, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στις 7 Απριλίου 2006, επί κυβέρνησης Καραμανλή, υπογράφεται η σύμβαση με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA με προϋπολογισμό 1,052 δισ. ευρώ και ολοκλήρωση τον Οκτώβριο του 2012.

Στις 30 Νοεμβρίου 2007 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ήταν αυτός που υποδέχτηκε τον πρώτο από τους δύο μετροπόντικες που θα χρησιμοποιούνταν για τη διάνοιξη των σηράγγων ενώ εντός 2008 έφτασε και ο δεύτερος.

Υπογραφή σύμβασης για έναρξη εργασιών από τον τότε ΥΠ. ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Δ. Παπαγεωργόπουλο

Υπογραφή σύμβασης για έναρξη εργασιών από τον τότε ΥΠ. ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά και τον τότε δήμαρχο Θεσσαλονίκης Δ. Παπαγεωργόπουλο / EUROKINISSI

Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους η κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης συνάντησε τόσα κατασκευαστικά προβλήματα είναι η επιλογή της εκτέλεσης του έργου με τη μέθοδο μελέτη-κατασκευή και η χάραξή της βασικής γραμμής επί της οδού Εγνατίας, παρά τις επαναλαμβανόμενες επισημάνσεις των αρχαιολόγων ότι οι εργασίες θα έφερναν στο φως πληθώρα αρχαιοτήτων και θα απαιτούνταν ανασκαφές, που σημαίνει και καθυστερήσεις.

2008: Κατά τη διάρκεια των ανασκαφικών εργασιών στη διασταύρωση τροχιογραμμών του σταθμού «Σιντριβάνι», εντοπίστηκε λακκοειδής τάφος

2008: Κατά τη διάρκεια των ανασκαφικών εργασιών στη διασταύρωση τροχιογραμμών του σταθμού «Σιντριβάνι» εντοπίστηκε λακκοειδής τάφος / EUROKINISSI

Κάπως έτσι, φτάσαμε στο 2013, όταν το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο συναίνεσε τελικά στην απόφαση απόσπασης των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους στον σταθμό Βενιζέλου, ο οποίος και πολλές φορές βρέθηκε ένα βήμα πριν εγκαταλειφθεί η λειτουργία του.

2008: Επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή στα έργα του μετρό

2008: Επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή στα έργα του μετρό / EUROKINISSI

Η απόφαση για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων λήφθηκε τον Οκτώβριο του 2015 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και η σχετική μελέτη εγκρίθηκε από το ΚΑΣ στις αρχές του 2017.

2016: Επίσκεψη του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο εργοτάξιο του Μετρό Θεσσαλονίκης στον σταθμό Νέας Ελβετίας

2016: Επίσκεψη του τότε Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο εργοτάξιο του Μετρό Θεσσαλονίκης στον σταθμό Νέας Ελβετίας / EUROKINISSI

Στις 7 Σεπτεμβρίου 2019 ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε την απόσπαση και την επανατοποθέτηση των ευρημάτων εντός του σταθμού Βενιζέλου και ακολούθησε σειρά προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που τελικά απορρίφθηκαν οριστικά δύο χρόνια αργότερα.

Σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψαν και λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπισε η ανάδοχος του έργου ΑΕΓΕΚ η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης οδηγήθηκε στην κατάρρευση.

Το 2017, επί κυβέρνησης Τσίπρα το έργο πέρασε στην ΆΚΤΩΡ, που είχε ήδη αναλάβει την επέκταση προς την Καλαμαριά.

Το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της ΑΚΤΩΡ και από τότε η υλοποίηση του έργου «έτρεχε» με ταχύτητα …φωτός.

29/11/2024: Τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου

29/11/2024: Τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου επί κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη / EUROKINISSI

Όπως πρόσφατα επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μετρό Θεσσαλονίκης κόστισε 3 δισ. ευρώ, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η κατασκευή της βασικής γραμμής, έφερε στην επιφάνεια περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ=ΜΠΕ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ