Νέα εποχή (με διαρροές στην ψηφοφορία) για το Οικογενειακό Δίκαιο: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τη «συνεπιμέλεια»

 Δεν έλειψαν τα «παρατράγουδα» στη Βουλή – Αποχώρησε ο ΣΥΡΙΖΑ που είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία, καταγγέλλοντας τις διαδικασίες. Δεν ψήφισαν ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ ενώ υπήρξαν και διαφοροποιήσεις από το κυβερνών κόμμα.

NEWSROOM
Νέα εποχή (με διαρροές στην ψηφοφορία) για το Οικογενειακό Δίκαιο: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τη «συνεπιμέλεια»

Γυρίζει σελίδα μετά από 38 χρόνια το Οικογενειακό Δίκαιο, μετά τις αλλαγές που πέρασαν την Πέμπτη από τη Βουλή. Με πρωτοβουλία του υπουργείου Δικαιοσύνης, προωθήθηκαν αλλαγές που αφορούν τις σχέσεις γονέων – παιδιών. Δυστυχώς, οι αλλαγές δεν συνάντησαν τη συναίνεση των κομμάτων.

Το νομοσχέδιο για το Οικογενειακό Δίκαιο ψηφίστηκε μόνο από το κυβερνών κόμμα, μετρώντας και απώλειες στελεχών του, της Μαριέττας Γιαννάκου και της Όλγας Κεφαλογιάννη που το καταψήφισαν. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ενώ ήταν αυτό που είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία, στο παρά πέντε αποχώρησε καταγγέλλοντας τον τρόπο διεξαγωγής της λόγω των κανόνων που ισχύουν εν μέσω πανδημίας.

Με το επιχείρημα πως είναι τραγελαφικό ο ΣΥΡΙΖΑ να προκαλεί ονομαστική ψηφοφορία και να αποχωρεί, το ΚΙΝΑΛ με τη σειρά του επέλεξε και αυτό την αποχώρηση. Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση του Ανδρέα Λοβέρδου, όπου για άλλους λόγους δήλωνε πως θα απέχει από την ονομαστική ψηφοφορία, επισημαίνοντας πως το νομοσχέδιο για το Οικογενειακό Δίκαιο κινείται σε σωστή κατεύθυνση.

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ δήλωσε ότι καταψηφίζει τα άρθρα 7 και 13 του νομοσχεδίου για την «κοινή γονική μέριμνα» για τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε ονομαστική ψηφοφορία αλλά αποχώρησε από αυτήν, η οποία όπως είπε «αποτελεί τελικά κοροϊδία. Τέτοιοι χειρισμοί αποτελούν βούτυρο στο  ψωμί της ΝΔ».

Οι επισημάνσεις του Κ. Τσιάρα: Θα φανεί ποιος στάθηκε από τη σωστή πλευρά της ιστορίας

«Προσπάθησα από την πρώτη στιγμή να έρθω σε επικοινωνία με πολλούς και να συστήσω μία νομοπαρασκευαστική επιτροπή. Η δε νομοπαρασκευαστική επιτροπή που με εγκαλείτε ότι δεν ακολούθησα το πλήρες πόρισμα της, είναι αυτή η οποία έπρεπε να ακροαστεί τους φορείς και αποφάσισε ποιους απ’ αυτούς θα ακολουθήσει. Από τα 11 άρθρα του πορίσματος που παραδόθηκαν, υιοθετήσαμε αυτούσια τα πέντε και τα υπόλοιπα τα χτίσαμε με βάση αυτά τα συγκεκριμένα άρθρα με κάποιες συγκεκριμένες βελτιώσεις οι οποίες προτάθηκαν ως συνολικό νομοσχέδιο» είπε ο κ. Τσιάρας.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης επιτέθηκε στην αντιπολίτευση λέγοντας πως παρά την προσπάθεια του, δεν κατατέθηκαν ποτέ προτάσεις από τα κόμματα. «Δεν κατατέθηκαν ποτέ προτάσεις από τους εκπροσώπους των κομμάτων. Έρχεστε σήμερα και εγκαλείτε εμένα, το υπουργείο Δικαιοσύνης και την κυβέρνηση ότι παίρνει αποφάσεις για ένα νομοσχέδιο που δεν έχει ακούσει τις απόψεις των άλλων. Που είναι οι δικές σας απόψεις; Ποιανού είναι η ευθύνη που δε συνδιαμορφώνουμε μαζί το νομοσχέδιο; Δική μου η δική σας; Θα μου πείτε να αλλάξω το νομοσχέδιο μέσα σε μία μέρα, το οποίο διαμορφώνεται εδώ και δύο χρόνια; Η προσπάθεια μας ήταν ειλικρινής χωρίς να κρύβει τίποτα απ’ όλα αυτά τα απαράδεκτα που έχουν υποστεί δυστυχώς αρκετούς σ’ αυτό εδώ το βήμα».

Σχολιάζοντας τις βασικές ενστάσεις που διατυπώθηκαν, εξήγησε όταν δεν υπάρχει καμία αναφορά σε εναλλασσόμενη κατοικία, παρά την αντίστοιχη πρόταση της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής. Σχετικά με την λέξη «εξίσου» – που αποτέλεσε αιχμή και από στελέχη του κυβερνώντος κόμματος – ο υπουργός εξήγησε: «Η βασική παρατήρηση ήταν ότι το «εξίσου» δεν υπάρχει το 1510 του ΑΚ, όταν το βάλαμε και στο 1510 που ήταν η σύσταση της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής, εγείρεται ένα άλλο ζήτημα γιατί ήταν άρθρο που δεν ήταν στη συζήτηση να μην υπάρχει δυνατότητα να ρυθμιστεί με αυτό τον τρόπο».

Σχετικά, επίσης, με τα ζητήματα ενδοοικογενειακής βίας και τα περί μη πρόβλεψής της στο νομοσχέδιο Οικογενειακό Δίκαιο είπε: «Εχει τεθεί ένα θέμα περί του ότι το νομοσχέδιο δεν προβλέπει τα ζητήματα της ενδοοικογενειακής βίας. Μάλιστα άκουσα και το απίθανο από τον κύριο Τσίπρα ότι είμαι και μισογύνης και έναν άλλο όρο. Δεν είδατε όλες αυτές τις παρεμβάσεις και τις προσαρμογές που κάναμε με σαφής και ρητές αναφορές στην συνθήκη της Κωνσταντινούπολης; Δεν ξέρετε ότι και το τελευταίο παράθυρο που είχε απομείνει και αφορούσε την διαμεσολάβηση ήταν ένα ζήτημα το οποίο δημιουργούσε ζητήματα και το κλείσαμε με την τελευταία νομοτεχνική παρέμβαση».

Για το ζήτημα του τεκμηρίου του 1/3 στην επικοινωνία, ο υπουργός σχολίασε ότι το μαχητό τεκμήριο είναι απλώς για να διαμορφωθεί μια φιλοσοφία, και δεν είναι δεσμευτικό.

Και κατέληξε: «Στο τέλος της ημέρας φαίνεται ποιος στάθηκε από την σωστή πλευρά της ιστορίας. Για να τελειώνουμε δεν είμαι νομικός, έχω την πλήρη αίσθηση και συνείδηση ότι προσπάθεια που έγινε ήταν απολύτως ειλικρινής και είμαι και πεπεισμένος ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση. Το να βρει οποιοσδήποτε από εσάς το λόγο για να καταψηφίσει το νομοσχέδιο θα το κατανοήσω στην λογική της πολιτικής σκοπιμότητας, το να κρύβεται όμως πίσω από λέξεις ή όρους ή μία προσπάθεια διαστρέβλωσης, θα έλεγα ότι είναι κάτι το οποίο μάλλον εύκολα μπορούν να δουν οι έλληνες πολίτες για ποιο λόγο το κάνουν».

Οι βασικές αλλαγές στο νέο Οικογενειακό Δίκαιο

Όπως είχε ανακοινώσει το υπουργείο Δικαιοσύνης κατά την κατάθεση του νομοσχεδίου οι βασικές του αρχές εδράζονται στη μη διάκριση μεταξύ των γονέων, καθώς καθιερώνεται η από κοινού άσκηση της γονικής μέριμνας και από τους δύο γονείς μετά το διαζύγιο, όπως εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Προάγονται, παράλληλα, οι εναλλακτικές μέθοδοι επίλυσης των οικογενειακών διαφορών, όπως η διαμεσολάβηση.

Με τις νέες διατάξεις θεσπίζεται το μαχητό τεκμήριο του 1/3 για την επικοινωνία του παιδιού με τον γονέα, με τον οποίο δεν διαμένει.

Καθιερώνονται, επίσης, αντικειμενικά κριτήρια κακής άσκησης της γονικής μέριμνας, τα οποία λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη από το δικαστήριο στη ρύθμιση των ζητημάτων γονικής μέριμνας και επιμέλειας των τέκνων, όπως η μη καταβολή της διατροφής,  ο μη σεβασμός στις δικαστικές αποφάσεις και στις συμφωνίες των διαζευγμένων γονέων και  η διάρρηξη των σχέσεων του παιδιού με τον άλλον γονέα. Θεσπίζονται, δε, επαρκείς δικονομικές εγγυήσεις για την προστασία των γυναικών και των παιδιών από κακοποιητικές συμπεριφορές, σύμφωνα με τις διεθνείς Συμβάσεις και ιδίως με τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης, υπό τις οποίες ερμηνεύονται οι διατάξεις του Νομοσχεδίου.

Τέλος, με το σχέδιο Νόμου, προβλέπεται η κατάρτιση ειδικών προγραμμάτων της Εθνικής Σχολής Δικαστών για την επιμόρφωση των δικαστικών λειτουργών, που θα δικάζουν τις οικογενειακές διαφορές, από εξειδικευμένους Ψυχολόγους, Κοινωνιολόγους και Κοινωνικούς Λειτουργούς, Καθηγητές ΑΕΙ και Δικαστικούς Λειτουργούς.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr