ΝΣΚ: Τι προβλέπεται σε περίπτωση θανάτου δημάρχου – Ο τρόπος εκλογής νέου που θα αναλάβει τα ηνία του δήμου

Το σώμα εκλογής του νέου δημάρχου αποτελούν μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του και όχι και τυχόν σύμβουλοι από παρατάξεις με τις οποίες είχε συμπράξει, αναφέρεται.

NEWSROOM
ΝΣΚ: Τι προβλέπεται σε περίπτωση θανάτου δημάρχου – Ο τρόπος εκλογής νέου που θα αναλάβει τα ηνία του δήμου

Το θλιβερό γεγονός του θανάτου του δημάρχου Ιωαννίνων Μωυσή Ελισάφ, που όπως έγραψε το dikastiko.gr έχασε τη μάχη για τη ζωή σε ηλικία 69 ετών στα μέσα του περασμένου Φεβρουαρίου, οδήγησε σε ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) για τον τρόπο διαδοχής του στο δημαρχιακό θώκο.

Το ερώτημα αφορούσε ειδικότερα:

α) Σε περίπτωση κένωσης, λόγω θανάτου, της θέσης του δημάρχου, του οποίου η παράταξη είχε συμπράξει με περισσότερες δημοτικές παρατάξεις, το σώμα εκλογής του νέου δημάρχου αποτελούν μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του εκλεγέντος δημάρχου ή το σύνολο των δημοτικών συμβούλων της συμπαράταξης, λογιζόμενης ως ενιαίας παράταξης και

β) εάν μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα για εκλογή νέου δημάρχου μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του εκλεγέντος δημάρχου ή και οι δημοτικοί σύμβουλοι που προέρχονται από τις δημοτικές παρατάξεις με τις οποίες είχε συμπράξει η παράταξη του αποβιώσαντος δημάρχου.

ΝΣΚ: Η γνωμοδότηση 

Παραπέμποντας σε σχετικές διατάξεις το ΝΣΚ αναφέρει στη γνωμοδότησή του μεταξύ άλλων πως «στην περίπτωση της σύμπραξης περισσότερων δημοτικών παρατάξεων, η εκλογή νέου δημάρχου από τους συμβούλους της παράταξης του εκλεγέντος δημάρχου, όπως αυτή σχηματίσθηκε από τα εκλεγέντα μέλη του συνδυασμού του, ευρίσκει συνταγματικό έρεισμα στην άμεση εκλογή του δημάρχου από το εκλογικό σώμα και την εντεύθεν δημοκρατική νομιμοποίηση αυτού ως επικεφαλής της δημοτικής αρχής, ήτοι ως οργάνου διοίκησης, το οποίο «προασπίζει τα τοπικά συμφέροντα, κατευθύνει τις δράσεις του δήμου για την υλοποίηση του σχεδίου ανάπτυξης, διασφαλίζει την ενότητα της τοπικής κοινωνίας και ασκεί τα καθήκοντά του με γνώμονα τις αρχές της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας».

EUROKINISSI

Εξάλλου, όπως σημειώνει το ΝΣΚ «η άμεση εκλογή του δημάρχου από το εκλογικό σώμα διατηρήθηκε με το ν. 4555/2018 (βλ. άρθρο 33 παρ. 1 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 29 του ν. 4555/2018 και τροποποιήθηκε με το άρθρο 59 παρ. 1 του ν. 4604/2019) παρά το ότι, όπως διαλαμβάνεται στην αιτιολογική του έκθεση, «θεσμικά πιο συνεπής προς την απλή αναλογική είναι η έμμεση εκλογή του Δημάρχου», καθ’ όσον, μεταξύ άλλων, αναγνωρίσθηκε, σύμφωνα με την ίδια αιτιολογική έκθεση, ότι «ιστορικά και συμβολικά, δεν πρέπει να αγνοηθεί η ιδιαίτερη θέση που κατέχει στις τοπικές κοινωνίες ο Δήμαρχος … ως ο “πρώτος πολίτης” του τόπου και ο πολιτικός εκπρόσωπος της τοπικής κοινωνίας, ανεξάρτητα από την τυπική και νομική περιγραφή της θέσης του».

Επομένως, τονίζει πως «το γεγονός ότι το δημοτικό συμβούλιο συγκροτείται με βάση το σύστημα της απλής αναλογικής (βλ. άρθρο 32 παρ. 1 του ν. 3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 28 του ν. 4555/2018) δεν αναιρεί την κατά τα ανωτέρω δημοκρατική νομιμοποίηση του δημάρχου και του συνδυασμού του, η ενίσχυση των οποίων, προς αποκατάσταση της τοπικής λαϊκής βούλησης, αποτέλεσε και το δικαιολογητικό λόγο θέσπισης του νεότερου νόμου 4623/2019».

Και καταλήγει, απαντώντας στα ερωτήματα: «Σε περίπτωση σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων, εάν η θέση του δημάρχου μείνει κενή, λόγω θανάτου, το σώμα εκλογής του νέου δημάρχου αποτελούν μόνον οι δημοτικοί σύμβουλοι του συνδυασμού του αποβιώσαντος δημάρχου, οι οποίοι και μόνο μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα για την εκλογή νέου δημάρχου και όχι και οι δημοτικοί σύμβουλοι που προέρχονται από τις δημοτικές παρατάξεις, με τις οποίες είχε συμπράξει η παράταξη του αποβιώσαντος δημάρχου».

ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΣΚ

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr