Οι «επικίνδυνες αποστολές» του 49χρονου δράστη των κλεμμένων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης – Αναλυτικά η προανακριτική απολογία του – ΦΩΤΟ

Πώς περιγράφει τον τρόπο παρακολούθησης, τις βραδιές (πάνω από 50) που κρυβόταν σε φυτά για να βλέπει τις κινήσεις των φυλάκων, αλλά και τον τρόπο εισβολής στο κτίριο. Οδηγείται στον ανακριτή.

NEWSROOM
Οι «επικίνδυνες αποστολές» του 49χρονου δράστη των κλεμμένων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης – Αναλυτικά η προανακριτική απολογία του – ΦΩΤΟ

Σκηνές από ταινία θυμίζουν τα λεγόμενα κατά την προανακριτική απολογία του 49χρονου δράστη, που έκλεψε τους πίνακες από την Εθνική Πινακοθήκη και όπως είπε έδρασε μόνος του.

Σύμφωνα με τις περιγραφές των όσων έπραξε για να φτάσει στην κλοπή – από την πολύμηνη και πολύωρη παρακολούθηση του χώρου και των κινήσεων των φυλάκων μέχρι τον τρόπο που κατόρθωσε να εισέλθει στην Πινακοθήκη – θα μπορούσε να είχε πρωταγωνιστήσει σε κάποιο σίκουελ της ταινίας «Επικίνδυνες Αποστολές».

Ο ίδιος δήλωσε μετανιωμένος, αλλά οι πράξεις τις οποίες δια στόματος του τέλεσε δείχνουν πως έδρασε με πλήρη ψυχραιμία και πολύ οργανωμένα. Μάλιστα, όπως ανέφερε, όταν αντελήφθη πως σφίγγει ο κλοιός γύρω του, επέλεξε να μεταφέρει τους πίνακες σε απομακρυσμένη περιοχή και να τους κρύψει κοντά σε ρέμα και κάτω από θάμνους.

Ενώπιον του ανακριτή Αθανασίου Μαρνέρη θα βρεθεί αύριο το πρωί ο 49χρονος που ομολόγησε ότι έκλεψε πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012. Σε βάρος του έχει ασκηθεί δίωξη για διακεκριμένη περίπτωση κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο.

Μετανιωμένος περιέγραψε στους αστυνομικούς το πως διέπραξε τη κλοπή, λέγοντας: «Έκανα συνεχείς επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη και απέκτησα οικειότητα με τα έργα και τον χώρο μέχρι που πίστεψα ότι ένα από αυτά μπορεί να γίνει δικό μου. Αυτές οι σκέψεις με βασάνιζαν δυο χρόνια περίπου και με οδήγησαν να κάνω το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου».

Ο κατηγορούμενος προετοίμαζε για τουλάχιστον 6 μήνες την κλοπή. «Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες. Επίσης το ίδιο έκανα και στον περιβάλλοντα χώρο. Έπαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την πινακοθήκη. Δεν θυμάμαι πόσες βραδιές καθόμουν κρυμμένος στα φυτά και παρατηρούσα τους φύλακες. Μπορεί να το είχα κάνει και πάνω από 50 φορές μόνο το τελευταίο εξάμηνο πριν από την κλοπή. Ήξερα ότι είχαν μειωθεί τον τελευταίο καιρό τα μέτρα ασφαλείας λόγω της οικονομικής κρίσης, ήξερα ότι υπήρχε και συναγερμός. Έτσι, αποφάσισα να κάνω την κλοπή. Δεν είχα αποφασίσει ποιο έργο θα έπαιρνα αλλά μόνο ότι ήθελα να πάρω κάποιο. Πήγα στο Μοναστηράκι, αγόρασα μαύρες αρβύλες, υφασμάτινα γάντια, μαύρο παντελόνι, ένα μαύρο μπλουζάκι, μια μαύρη κουκούλα που άφηνε ακάλυπτα μόνο τα μάτια και ένα μαύρο σάκο. Από τα οικοδομικά μου εργαλεία χρησιμοποίησα ένα σφυρί, ένα σιδερένιο καλέμι και ένα κοπίδι» είπε μεταξύ άλλων.

Η επιλογή της ημέρας ήταν τυχαία, όπως υποστήριξε στους αστυνομικούς, περιγράφοντας στη συνέχεια λεπτό προς λεπτό τις κινήσεις του: «Ανέβηκα στο τοιχίο και με τα χέρια μου προσπάθησα να ανοίξω τα φύλλα της μπαλκονόπορτας. Στην δεύτερη ή τρίτη προσπάθεια κατάλαβα ότι οι μπαλκονόπορτες ήταν ανασφάλιστες και θα άνοιγαν αν τραβούσα πιο δυνατά. Μόλις κουνήθηκε λίγο η μπαλκονόπορτα ακούστηκε ένα μπιπ το οποίο κατάλαβα ότι θα καλούσε το φύλακα. Ήξερα ότι εκείνη την ώρα ήταν μόνο ένας φύλακας. Έτσι, ξαναένωσα τα δυο φύλλα που είχαν ανοίξει περίπου δυο εκατοστά και πήγα στο παράθυρο. Έβγαλα το σφυρί, έσπασα το τζάμι δημιουργώντας μια τρύπα γνωρίζοντας ότι έχω χρόνο να το κάνω αφού ήξερα πόσο χρόνο χρειάζεται ο φύλακας για να έρθει. Μετά από λίγο άκουσα και τον φύλακα να βαδίζει στο εσωτερικό».

Σαν πρωταγωνιστής ταινίας του Χόλιγουντ, ο δράστης πήδηξε μάντρες και τοίχους καταφέρνοντας να ξεγελάσει το φύλακα αλλά και την αστυνομία που έφτασε αργοτερα. «Αρχικά σκέφτηκα ότι δεν θα καταφέρω να περάσω στο χώρο με τα εκθέματα. Μάζεψα το σάκο, πήδηξα στο εξωτερικό τοιχίο και βγήκα στο πεζοδρόμιο της Βασιλέως Κωνσταντίνου. Βάδισα λίγα μέτρα προς τα κάτω και μπήκα στην αυλή πηδώντας τον τοίχο. Κάθισα σε κάτι τραπεζάκια, δίπλα σε ένα σπιτάκι και κάπνισα μερικά τσιγάρα. Επέστρεψα 20 λεπτά αργότερα και άνοιξα την μπαλκονόπορτα κάνοντας το συναγερμό να χτυπήσει. Ο φύλακας επέστρεψε ξανά αλλά φαίνεται πως δεν μπορούσε να δει την ελαφρώς ανοιχτή μπαλκονόπορτα. Θεώρησα ότι είχε αρχίσει να εκνευρίζεται και έβριζε μόνος του γιατί δεν μπορούσε να βρει τι συμβαίνει αφού δεν έβλεπε την μπαλκονόπορτα. Τότε αποφάσισα ότι εκνευρίζοντας τον φύλακα είναι ο καλύτερος τρόπος να πραγματοποιήσω την κλοπή κάνοντας τον να πιστέψει ότι υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στις ζώνες του συναγερμού. Έτσι επανέλαβα την ίδια διαδικασία αρκετές φορές. Ανοιγόκλεινα την μπαλκονόπορτα χωρίς να μπαίνω μέσα. Νομίζω ότι τις τελευταίες φορές που ανοιγόκλεισα την μπαλκονόπορτα δεν άκουσα τον φύλακα να έρχεται. Έμεινα στο σημείο μέχρι τις 4 τα ξημερώματα. Εκείνη την στιγμή άνοιξα την μπαλκονόπορτα και μπήκα μέσα αφήνοντας την ανοιχτή».

Χτυπώντας τις γυψοσανίδες κατάφερε να τις ρίξει και να αρπάξει τους πίνακες που έπεσαν από αυτές. «Ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι ο φύλακας δεν θα έρθει. Μπήκα μπουσουλώντας στον κυρίως χώρο τράβηξα τον σάκο. Το μέρος που μπήκα ήταν μια αίθουσα που σχεδόν απέναντι είχε σκάλες. Πήγα περπατώντας μέχρι τις σκάλες και άρχισα να τις ανεβαίνω μπουσουλώντας. Μπήκα μπουσουλώντας στην αίθουσα και άρχισα να κουνάω τα χέρια μου ώστε να καταλάβω αν δουλεύουν τα ραντάρ του συναγερμού. Επειδή δεν άκουσα κανέναν συναγερμό υπέθεσα πως ο φύλακας τον είχε απενεργοποιήσει. Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη» είπε ο κατηγορούμενος.

Ωστόσο έγινε αντιληπτός από τον φύλακα που επιχείρησε να τον σταματήσει, χωρίς επιτυχία.

«Δεν γύρισα να τον κοιτάξω καθόλου. Σηκώθηκα και χωρίς να πως τίποτα κάνοντας τρία τέσσερα βήματα χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες. Βγήκα στο ταρατσάκι και πέρασα στο πεζοδρόμιο. Τη στιγμή εκείνη μου φαίνεται ότι κόπηκα από κάποια γυαλιά πήρα ένα χαρτί που είχε επάνω του ένα σχέδιο το οποίο ήταν έκθεμα σκούπισα το χέρι μου και το έβαλα στην τσέπη μου. Βγήκα στην Λ. Β. Κωνσταντίνου τρέχοντας άκουγα τον συναγερμό της πινακοθήκης να χτυπάει και σειρήνες περιπολικών» ανέφερε ο 49χρονος εξηγώντας ότι στη συνέχεια βρήκε καταφύγιο σε μια ξύλινη αποθήκη στο πάρκο, από την οποία πέρασε η αστυνομία αλλά δεν άνοιξε την πόρτα!

«Βγήκα μετά από πολύ ώρα. Πήγα στη στάση του λεωφορείου. Δεν είχε πολύ αστυνομία. Επέστρεψα με ταξί στο σπίτι» ανέφερε και συμπλήρωσε: «Τους πίνακες αρχικά τους έκρυψα σε έπιπλο της μεγάλης τουαλέτας στο σπίτι. Τα ρούχα και τα εργαλεία τα πέταξα τις επόμενες ημέρες στα σκουπίδια. Η κλοπή σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε αποκλειστικά από εμένα. Δεν υπήρχε συνεργός. Τους πίνακες δεν είχα σκοπό να τους πουλήσω ούτε έκανα ποτέ καμία τέτοια προσπάθεια. Εγώ βρισκόμουν μεταξύ Ελλάδας Ολλανδίας και Αγγλίας. Κάποια στιγμή εκμυστηρεύτηκα σε μια κοπέλα που είχα σχέση στην Αγγλία ότι είχα τους πίνακες αλλά δεν έδωσε βάση στα λεγόμενα μου».

Ο κατηγορούμενος επέστρεψε στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2021 για οικογενειακούς λόγους και αποφάσισε να κρύψει τους πινακες σε πλαστικές σακούλες σε ένα ρέμα στο Πόρτο Ράφτη. «Πήγαμε με τους αστυνομικούς στο σημείο που τους έδειξα. Τελικά οι πίνακες ήταν 10 μέτρα παρακάτω από το σημείο που τους έδειχνα. Όταν άκουσα στον αστυνομικό να λέει ότι βρήκαν το δέμα κατάλαβα ότι βρέθηκαν ξέσπασα σε κλάματα και έπεσα στο έδαφος ευχαριστώντας τους. Τόσο μεγάλος ήταν ο καημός μου να τους επιστρέψω. Έχω μετανιώσει σκληρά. Δηλώνω την πλήρη μεταμέλεια μου. ξέρω ότι θα τιμωρηθώ αλλά ζητώ επιείκεια» κατέληξε ο κατηγορούμενος.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr