Οι επτά πληγές της απάτης: “Καμπανάκι” προς τους πολίτες από τον επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, Χ. Βουρλιώτη
Ο “λογιστής” ή ο “εκπρόσωπος του Δημοσίου” αλλά και οι “τεχνικοί” είναι μερικές από τις ιδιότητες που χρησιμοποιούν για να εξαπατήσουν. Τι προκύπτει από τα στοιχεία των ερευνών της Αρχής.
Στις επτά πληγές της εξαπάτησης πολιτών στρέφεται ο επικεφαλής της Αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, εφιστώντας την προσοχή ιδίως ενόψει της εορταστικής περιόδου.
Δράστες που προσποιούνται, είτε τον «λογιστή», είτε τον «εκπρόσωπο δημοσίου φορέα», τον «τεχνικό» ακόμη και ως οιονεί «πελάτες» είναι μερικά από τα τεχνάσματα για να εξαπατήσουν τους ανυποψίαστους πολίτες.
Τα επτά διαφορετικά πρόσωπα των δραστών ή αλλιώς τις επτά πρακτικές εξαπάτησης των πολιτών, που επέφεραν σημαντική οικονομική ζημία σε σειρά πολιτών κατέγραψε η Α’ Μονάδα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Ιδιαίτερη προσοχή συνέστησε ο επικεφαλής της Αρχής για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου επί τιμή, Χαράλαμπος Βουρλιώτης, ενόψει μάλιστα και των εορτών των Χριστουγέννων, προειδοποιώντας για τις πρακτικές εξαπάτησής τους, που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο έτος στη χώρα μας.
Επτά πληγές της εξαπάτησης πολιτών: Οι πρακτικές που ακολουθούνται για να πείσουν τα θύματα
Σύμφωνα με τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν από την Α’ Μονάδα της Αρχής, καταγράφηκαν οι πρακτικές που ακολουθούν οι δράστες προκειμένου να πείσουν τα θύματά τους και να αποκομίσουν από αυτά παράνομο περιουσιακό όφελος.
Οι δράστες, όπως διαπιστώθηκε, χρησιμοποιούν διάφορες τακτικές για να πείσουν τα θύματα σχετικά με ψευδή γεγονότα τα οποία επιχειρούν να παρουσιάζουν ως αληθινάαυτές οι πρακτικές παράστασης ψευδών γεγονότων ως αληθινών στα θύματα, διαφοροποιούνται, κυρίως, ανάλογα με τη συγκυρία (π.χ. περίοδος έκδοσης επιδόματος θέρμανσης, market pass, έκδοση οφειλών/προσδιορισμός φόρου από Δημόσια Αρχή, αύξηση των τιμών των κρυπτονομισμάτων κτλ.) και την εκάστοτε χρησιμοποιούμενη τεχνολογία (π.χ. χρήση e-mail, τηλεφωνικής επικοινωνίας κλπ).
Βάσει των ερευνών πρόεκυψε ότι οι δράστες χρησιμοποιούν τις εξής πρακτικές:
Περίπτωση 1η “Λογιστής”
Ο δράστης προσποιείται ότι καλεί από το λογιστικό γραφείο, με το οποίο συνεργάζεται το θύμα, με πρόσχημα αφενός την ενημέρωση, αφετέρου την παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών επιδομάτων ή οφειλόμενων ποσών, που υποτίθεται ότι δικαιούται το θύμα. Ενδεικτικά, αναφέρονται τα επιδόματα «Market Pass», θέρμανσης, ηλεκτρικού ρεύματος καθώς και οι γεωργικές επιδοτήσεις. Στη συνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό για να προβεί στις εν λόγω διευθετήσεις και να ολοκληρωθεί η καταβολή των επιδομάτων/επιδοτήσεων.
Περίπτωση 2η: “Τεχνικός Microsoft”
Ο δράστης προσποιείται τον τεχνικό της εταιρείας Microsoft, με πρόσχημα την επίλυση προβλήματος παραβίασης της ασφάλειας του ηλεκτρονικού υπολογιστή του θύματος. Με αυτόν τον τρόπο, το θύμα πείθεται να παραχωρήσει στον δράστη απομακρυσμένη πρόσβαση στον ηλεκτρονικό υπολογιστή του, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα στοιχεία πρόσβασης του στην εφαρμογή ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) και να ακολουθήσει η υφαρπαγή χρηματικών ποσών.
Περίπτωση 3η: “Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα”
Ο δράστης προσποιείται τον εκπρόσωπο δημόσιου φορέα, επί παραδείγματι Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε., Ε.Φ.Κ.Α., Υπουργείο Οικονομικών, Υπουργείο Μεταφορών, Περιφέρειες, Δήμοι, ΜΕΡ. ΥΠ. (Μεραρχία Υποστήριξης) Στρατού, με πρόφαση την ενημέρωση και παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας καταβολής διαφόρων ειδών οφειλόμενων ποσών. Στη συνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα να του αποδώσει χρηματικό ποσό για να προβεί στις εν λόγω διευθετήσεις.
Περίπτωση 4η: “Απατηλές Ηλεκτρονικές Αγγελίες”
Ο δράστης αναρτά απατηλή αγγελία σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την οποία το θύμα εκδηλώνει τηλεφωνικά ενδιαφέρον. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ιστοσελίδες «www.car.gr» και «Marketplace» της εφαρμογής «Facebook». Εν συνεχεία, ο δράστης με διάφορες προφάσεις, όπως το αυξημένο ενδιαφέρον για το προς πώληση αγαθό ή την ορθή λογιστική τακτοποίηση της συναλλαγής, πείθει και καθοδηγεί το θύμα να προβεί στη μεταφορά μέρους ή ολόκληρου του αντίτιμου της πώλησης, χωρίς να υπάρχει προηγουμένως οποιαδήποτε εξασφάλιση.
Παραλλαγή της προαναφερόμενης μεθόδου, είναι αυτή κατά την οποία ο δράστης εκδηλώνει ο ίδιος ενδιαφέρον σε αγγελία του θύματος, οπότε κατά τη διαδικασία της πληρωμής καταφέρνει, με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών, να του αποσπάσει χρηματικό ποσό.
Περίπτωση 5η: “Εκπρόσωπος εταιρίας κρυπτονομισμάτων”
Ο δράστης προσποιείται τον υπάλληλο εταιρείας επενδύσεων κρυπτονομισμάτων, με πρόσχημα είτε την καταβολή της απόδοσης υποτιθέμενης προγενέστερης επένδυσης του παθόντος, είτε την τοποθέτηση κεφαλαίων σε νέα επένδυση. Λόγω της ταχύτατης ανάπτυξης του συγκεκριμένου είδους επενδύσεων, τα θύματα δελεάζονται και προβαίνουν στη μεταφορά χρημάτων, χωρίς να έχουν εξετάσει προηγουμένως την ταυτότητα του συνομιλητή τους.
Περίπτωση 6η: “Αποστολή απατηλού υπερσυνδέσμου (Hyperlink)”
Σε αυτή την περίπτωση το θύμα λαμβάνει είτε μέσω του e-mail του, είτε στην τηλεφωνική ηλεκτρονική εφαρμογή «Viber», απατηλό μήνυμα με πρόσχημα υποτιθέμενη παραβίαση ασφαλείας του τραπεζικού του λογαριασμού. Συνήθως στο κείμενο του μηνύματος υπάρχει απατηλός υπερσύνδεσμος, ο οποίος οδηγεί σε σελίδα η οποία προσομοιάζει με εκείνη της τράπεζας, με την οποία συνεργάζεται το θύμα. Ως αποτέλεσμα, το θύμα καταχωρεί τα στοιχεία πρόσβασής του, επιτρέποντας στον δράστη την πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό.
Περίπτωση 7η: “Πελάτης”
Η περίπτωση αυτή αφορά απάτη εις βάρος είτε νομικών προσώπων, είτε φυσικών προσώπων στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Ο δράστης παρουσιάζεται ως υπάρχων ή νέος πελάτης, με πρόσχημα τη διευθέτηση εκκρεμούσας συναλλαγής ή νέα συναλλαγή. Εν συνεχεία, με απατηλή καθοδήγηση καταφέρνει να αποσπάσει χρηματικό ποσό από εταιρικούς/επαγγελματικούς λογαριασμούς.
Σε ορισμένες περιπτώσεις έχει διαπιστωθεί ο δράστης να χρησιμοποιεί ελαφρά παραλλαγμένη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υπάρχοντος πελάτη της εταιρίας προκειμένου να ξεκινήσει επικοινωνία και να παραπλανήσει την εταιρία.
Πώς γίνεται η μεταφορά χρηματικών ποσών
Όπως τονίζεται εκτός από τις επτά κλασικές περιπτώσεις απάτης κατά πολιτών, έρχεται να προστεθεί μετά την παράσταση των ψευδών γεγονότων ως αληθινών, η μεταφορά των χρηματικών ποσών, που συνιστούν το προϊόν του εγκλήματος, πραγματοποιείται από τους δράστες με έναν από τους παρακάτω τρόπους:
Α) Το θύμα με την απατηλή καθοδήγηση του δράστη πραγματοποιεί σταδιακά ο ίδιος τη μεταφορά των χρημάτων είτε μέσω ΑΤΜ, είτε με έμβασμα μέσω e-banking (περιπτώσεις: ‘’Λογιστή’’, ‘’Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα’’, ‘’Εκπρόσωπος εταιρίας κρυπτονομισμάτων’’, ‘’Απατηλές ηλεκτρονικές αγγελίες’’ και ‘’Πελάτης’’).
Β) Το θύμα εκχωρεί στον δράστη απομακρυσμένη πρόσβαση στον ηλεκτρονικό του υπολογιστή, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν τα στοιχεία πρόσβασής του στην εφαρμογή ηλεκτρονικής τραπεζικής (περίπτωση ‘’Τεχνικός Microsoft’’).
Γ) Το θύμα ακολουθεί απατηλό υπερσύνδεσμο που του έχει αποστείλει ο δράστης, με αποτέλεσμα να του εμφανίζεται εικονική ηλεκτρονική σελίδα που παρομοιάζει εκείνη της τράπεζας. Ως εκ τούτου, ο παθών καταχωρεί και εκχωρεί τα στοιχεία πρόσβασής του (περίπτωση ‘’Αποστολή απατηλού υπερσυνδέσμου’’) θεωρώντας ότι επικοινωνεί με την πραγματική τράπεζά του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Θάνατος 19χρονης σε τροχαίο στην Ξάνθη: ΕΔΕ για τον αστυνομικό – Τέθηκε σε διαθεσιμότητα – ΒΙΝΤΕΟ Ολυμπιακός: Προσφυγή στην ελληνική και ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη κατά των υπουργών Οικονόμου-Κατσαφάδου-Βρούτση Κ. Μητσοτάκης: “Η υπόθεση Μπελέρη αποτελεί θέμα σεβασμού του κράτους Δικαίου” – ΒΙΝΤΕΟ Περιστατικό bullying στο Βόλο: Καταγγελία και για άλλο επεισόδιο με ανήλικο – “Πήγα στο σχολείο και με έδιωξαν” δήλωσε η μητέρα του 7χρονου – ΒΙΝΤΕΟ Βριλήσσια: Αιχμές για εμπλοκή της συζύγου του κομμωτή στην υπόθεση – Τι δήλωσε ο δικηγόρος των θυμάτων – ΒΙΝΤΕΟΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr