Παρέμβαση Ντογιάκου: Ζητεί τη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017 – “Ίδιες συνθήκες όπως και σήμερα, με ελλείψεις σημάνσεως και προβλήματα στο δίκτυο”

Για την υπόθεση είχε παραπεμφθεί μόνο ο επιζών μηχανοδηγός για ανθρωποκτονία εξ αμελείας και απαλλάχτηκε τον Οκτώβριο του 2022. Θα διερευνηθούν τυχόν άλλα αδικήματα, υπηρεσιακών παραγόντων καθώς οι καταγγελίες των μηχανοδηγών από τότε μιλούσαν για άθλια κατάσταση του δικτύου. Θεωρείται δε απο νομικές πηγές, υπόθεση “πρόδρομος” της τραγωδίας των Τεμπών

NEWSROOM
Παρέμβαση Ντογιάκου: Ζητεί τη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017 – “Ίδιες συνθήκες όπως και σήμερα, με ελλείψεις σημάνσεως και προβλήματα στο δίκτυο”

Τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, ζητεί με παραγγελία του στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου, που περιγραφόταν ως τραγική.

Το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, ένα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δέκα τραυματίστηκαν. Το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα.

Το δυστύχημα αυτό, θεωρείται από πολλούς “πρόδρομος” της τραγωδίας των Τεμπών, γιατί από τότε η κατάσταση του δικτύου, περιγραφόταν ως τραγική!

Eurokinissi

Δυστύχημα στο Άδενδρο: Πάλι “ανθρώπινο λάθος”

Η υπόθεση με ένα πόρισμα που ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενηδούνιας (οι καταγγελίες του οποίου και πρόσφατα ήταν απόλυτα ξεκάθαρες και προειδοποιητικές και προ λίγων ημερών αλλά δεν ελήφθησαν υπόψιν) είπε ότι “βγήκε πολύ εύκολα”, έφτασε στο ακροατήριο για ανθρωποκτονία εκ αμελείας.

Μεταξύ των θυμάτων ήταν και δεύτερος μηχανοδηγός. Στις 10/10/2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό. Όμως το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.

Τώρα ο Ανώτερος Εισαγγελέας της χώρας, ζητεί τη δικογραφία για να μελετήσει (όχι το απαλλακτικό μέρος) το σκέλος της δικογραφίας που αφορά τη διάπραξη τυχόν άλλων αδικημάτων από πχ υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες. 

Κι αυτό γιατί, όπως λένε αρμόδιες πηγές, οι καταγγελίες και τότε μιλούσαν για άθλια συνθήκες στον σιδηρόδρομο. Οι οποίες όμως, προφανώς τότε από τη δικαιοσύνη δεν ερευνήθηκαν.

eurokinissi

Το πόρισμα και οι καταγγελίες

Όπως ανέφερε πρόσφατα το news247.gr μία εβδομάδα αργότερα, τρία υπηρεσιακά στελέχη του σιδηροδρόμου παρέδωσαν σε οκτώ σελίδες μια «προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης». Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα.

Πιο απλά, είπαν ότι το δυστύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος: «Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει».

Από την ανάλυση του ταχογράφου του τρένου, που έκανε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προέκυψε ότι την ώρα του εκτροχιασμού η ταχύτητα του τρένου ήταν 144 χλμ/ώρα, ενώ στο συγκεκριμένο σημείο το επιτρεπόμενο όριο είναι τα 60 χλμ/ώρα.

Ωστόσο, πιο κάτω στο ίδιο πόρισμα των υπηρεσιακών παραγόντων σημειώνεται το εξής: «Με την προσωρινή, ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά, κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας». Οι συντάκτες του πορίσματος ζητούσαν, επιπλέον, να εξεταστεί η αντοχή της σιδηροτροχιάς από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο, το ίδιο και τα χαρακτηριστικά της θραύσης της.

Τα μέλη της επιτροπής, όπως ανέφερε το news247.gr είχαν επισκεφτεί τότε και τραυματίες σιδηροδρομικούς στο Νοσοκομείο «Παπανικολάου», παίρνοντας άτυπες καταθέσεις. «Μηχανοδήγησα από Αθήνα μέχρι Λάρισα. Το τροχαίο υλικό εμφάνισε κάποιες μικρές ανωμαλίες και είχε μειωμένη έλξη. Πριν από το Πλατύ πήγα στον πίσω θάλαμο για να φέρω το Επισκευολόγιο, προκειμένου να καταγράψω τις τεχνικές παρατηρήσεις μου», είπε ένας εξ αυτών. «Την ώρα του συμβάντος ήμουν στις θέσεις των επιβατών. Κατάλαβα πως το τρένο έφυγε στο κλειδί (αλλαγή)», είπε μια συνάδερφός του.

Στο ίδιο έγγραφο γίνεται, μεταξύ άλλων, αναφορά και στα περίφημα «τηλεγραφήματα» που ανταλλάσσουν οι σταθμάρχες και οι μηχανοδηγοί των τρένων, κι επομένως την απουσία ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της κίνησης. Λίγες μέρες αργότερα, σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας είπε ότι “το πόρισμα για το Άδενδρο βγήκε πολύ εύκολα». Όπως έλεγε από τότε, στο 70% της γραμμής, όπως και το σημείο στο Άδενδρο που σημειώθηκε το δυστύχημα του Intercity, δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα, καθώς επίσης τα συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους (ETCS) και επικοινωνίας (GSMR).

«Αν και έχουν δαπανηθεί δισ. ευρώ στον σιδηρόδρομο, εντούτοις βασικές υποδομές και συστήματα (GSMR και ETCS) υπολειτουργούν ή και απαξιώνονται», ειπώθηκε χαρακτηριστικά. Είσοδος σε παρακαμπτηρίους, όπως αυτή του Άδενδρου, χωρίς φωτοσήματα γίνεται μόνιμα σε Δομοκό, Παλαιοφάρσαλο, Μεζούρλο, Λάρισα, Νέους Πόρους, Σίνδο και Θεσσαλονίκη. Στο κομμάτι Θήβας – Τιθορέας υπάρχει μονή γραμμή τον τελευταίο χρόνο περίπου, λόγω εργασιών, έλεγαν το 2017 οι μηχανοδηγοί. Το ίδιο συνέβαινε τότε και στο κομμάτι Δομοκού –Παλαιοφάρσαλου. Προβλήματα εντοπίζονταν τότε και στις σήραγγες (Πλαταμώνα –Τέμπη), αναφορικά με τον φωτισμό και την επικοινωνία. Οι μηχανοδηγοί μιλούσαν βέβαια και για την έλλειψη προσωπικού στον κλάδο τους.

eurokinissi

Ισίδωρος Ντογιάκος: Εντολή για τη διαρροή

Παράλληλα ο κ. Ντογιάκος έδωσε εντολή στην Εισαγγελία Λάρισας να διερευνήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες διέρρευσε αυτούσια η απολογία του σταθμάρχη στην ανακρίτρια και να εξετάσει αν και από ποιους διαπράχθηκε το αδίκημα της παραβίασης της μυστικότητας της ανάκρισης.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr