Περίμεναν αυξήσεις, αλλά είδαν μείωση στις συντάξεις: Πόρισμα- καταπέλτης του Συνηγόρου του Πολίτη για τον τρόπο υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης

Συνταξιούχοι που δικαιούνταν μικρότερη μηναία σύνταξη έναντι άλλου, μετά την παρακράτηση της Εισφοράς, λαμβάνουν τελικά μεγαλύτερο ποσό καθαρών συντάξιμων αποδοχών.

NEWSROOM
Περίμεναν αυξήσεις, αλλά είδαν μείωση στις συντάξεις: Πόρισμα- καταπέλτης του Συνηγόρου του Πολίτη για τον τρόπο υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης

Τα παράδοξα του τρόπου υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) επισημαίνει σε νέο πόρισμα- καταπέλτη ο Συνήγορος του Πολίτη, τονίζοντας πως όχι μόνον εξανεμίζονται οι αυξήσεις που είχαν δοθεί για το 2024, αλλά συνταξιούχοι με μεγαλύτερο μηνιαίο ποσό καταβολής, βρέθηκαν να λαμβάνουν μικρότερο από άλλους με χαμηλότερο ποσό.

Συνταξιούχοι προσέφυγαν στον Συνήγορο του Πολίτη (ΣτΠ), διαμαρτυρόμενοι για τον τρόπο υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) επί των συντάξεών τους που είχε ως αποτέλεσμα, παρά τις προβλεπόμενες αυξήσεις των συντάξεών τους για το έτος 2024, αυτές τελικά να μειωθούν λόγω του τρόπου υπολογισμού της ΕΑΣ.

Ενδεικτικά η Ανεξάρτητη Αρχή αναφέρει «την περίπτωση συνταξιούχου που σύμφωνα με τα συνταξιοδοτικά δεδομένα που μας παρέθεσε και διερεύνησε η Ανεξάρτητη Αρχή διαπιστώθηκε ότι:

Για το έτος 2023 η μεικτή μηνιαία σύνταξη που λάμβανε ανερχόταν στο ποσό των 2.288,20 ευρώ και το ποσό της παρακράτησης λόγω της ΕΑΣ ήταν 160,17 ευρώ. Έτσι, η μηνιαία μεικτή σύνταξη μετά την παρακράτηση της ΕΑΣ ανερχόταν στο ποσό των 2.128,03 ευρώ. Μετά την προβλεπόμενη αύξηση για το 2024, η μηνιαία μεικτή σύνταξη ανήλθε σε 2.315,28 ευρώ και το ποσό της παρακράτησης λόγω της ΕΑΣ ήταν 209,38 ευρώ. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η μηνιαία μεικτή σύνταξη μετά την παρακράτηση της ΕΑΣ να ανέλθει στο ποσό των 2.105,90 ευρώ που είναι 17 ευρώ μικρότερη από αυτήν που λάμβανε το 2023, παρά το γεγονός ότι η σύνταξη αυξήθηκε».

FREEPIK

Πόρισμα- καταπέλτης του Συνηγόρου του Πολίτη: Συνταξιούχοι με υψηλότερη σύνταξη πήραν μικρότερη από άλλους

Όπως αναφέρει ο ΣτΠ «η εφαρμογή των διατάξεων για την παρακράτηση της ΕΑΣ έχει ως συνέπεια, συνταξιούχοι, που δικαιούνται να λάβουν μεγαλύτερη μηνιαία σύνταξη έναντι άλλων, να λαμβάνουν τελικά μικρότερη σύνταξη, ως καθαρές αποδοχές.

Για παράδειγμα, σε ποσό μηνιαίας σύνταξης 1.700 ευρώ του συνταξιούχου Α, που ανήκει στην πρώτη κατηγορία με τις χαμηλότερες συντάξεις (1.400 ευρώ έως 1.700 ευρώ) και με ποσοστό παρακράτησης 3%, η καταβληθείσα σύνταξη μετά την παρακράτηση ανέρχεται σε 1.649 ευρώ.

Υπολογισμός αποδοχών πριν και μετά την ΕΑΣ συνταξιούχου Α:

1.700,00 ευρώ Χ 3% = 51,00 ευρώ

και 1.700,00 ευρώ – 51,00 ευρώ = 1.649,00 ευρώ

Όμως, σε ποσό μηνιαίας σύνταξης 1.701 ευρώ του συνταξιούχου Β, που ανήκει στη δεύτερη και αμέσως υψηλότερη κατηγορία (1.701 ευρώ έως 2.000 ευρώ) και με ποσοστό παρακράτησης 6%, οι καταβληθείσες συντάξιμες αποδοχές μετά την παρακράτηση ανέρχονται σε 1598,94 ευρώ.

Υπολογισμός αποδοχών πριν και μετά την ΕΑΣ συνταξιούχου Β:

1.701,00 ευρώ Χ 6% = 102,06 ευρώ

και 1.701,00 ευρώ – 68.04 ευρώ = 1.598,94 €

Επομένως, συγκρίνοντας κατά το παράδειγμα τις αποδοχές των συνταξιούχων Α και Β, προκύπτει ότι ορισμένοι συνταξιούχοι που με βάση τον κανονισμό της σύνταξης δικαιούνται μικρότερη μηναία σύνταξη έναντι άλλου, με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 38 του Νόμου 3863/2010 και του άρθρου 11 του Νόμου 3865/2010 και μετά την παρακράτηση, λαμβάνουν τελικά μεγαλύτερο ποσό καθαρών συντάξιμων αποδοχών».

Οι προτάσεις της Ανεξάρτητης Αρχής

Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη από το 2010, με το υπ’ αριθ. 133938/21108/03.12.2010 πόρισμα πρότεινε, εφόσον κρίνεται αναγκαία η θέσπιση και διατήρηση της ΕΑΣ στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία, να διερευνηθεί τουλάχιστον η τυχόν δυνατότητα τροποποίησης των κείμενων διατάξεων, έτσι ώστε να αρθούν οι όποιες αδικίες διαμορφώνονται με τις συντάξιμες αποδοχές μετά την παρακράτηση της εισφοράς και να θεσπιστεί ένα σύστημα προοδευτικής αναλογικής παρακράτησης της εισφοράς, έχοντας υπόψη τις συνταγματικές αρχές της ισότητας. Επί παραδείγματι, στο πρόσφατο παρελθόν, είχε επιβληθεί ειδική μηνιαία εισφορά στις συντάξεις με τις διατάξεις του άρθρ. 20 και του άρθρ. 60 του ν. 2084/1992, οι οποίες μεταγενέστερα καταργήθηκαν. Με τις καταργηθείσες διατάξεις προβλεπόταν η παρακράτηση της εισφοράς να γίνεται για τα τμήματα της σύνταξης κατά προοδευτικό τρόπο. Έτσι, είχε αποφευχθεί το τωρινό αποτέλεσμα των ισχυουσών διατάξεων.

Συνεπώς, ως βέλτιστη λύση, προτείνεται να ισχύσει ένας παρόμοιος τρόπος προοδευτικής παρακράτησης με αυτόν που ισχύει για τη φορολόγηση του εισοδήματος των φυσικών προσώπων. Θα μπορούσε, δηλαδή, να οριστεί ένα ποσό που να απαλλάσσεται από την παρακράτηση και ταυτόχρονα να καθιερώνονται συνταξιοδοτικά κλιμάκια με ανάλογους συντελεστές παρακράτησης, με την προϋπόθεση ότι ο κάθε συντελεστής να ισχύει για το τμήμα εκείνο της σύνταξης της συγκεκριμένης κατηγορίας. Εναλλακτικά, προτείνεται να τεθεί στις υφιστάμενες διατάξεις ένας περιορισμός αντίστοιχος με αυτόν που προβλέπεται στην παράγραφο 3 εδάφιο α’ του Νόμου 3863/2010, ώστε το τελικό ποσό της σύνταξης μετά την παρακράτηση να μην υπολείπεται του αμέσως προηγούμενου συνταξιοδοτικού κλιμακίου.

Για τον λόγο αυτό, ο Συνήγορος του Πολίτη επανήλθε με το υπ’ αριθ. 347087/24852/22.05.2024 επικαιροποιημένο πορισματικό έγγραφο, θέτοντας υπόψη της αρμόδιου Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων το ανωτέρω ζήτημα και τις ενδεικτικές προτάσεις του.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΟΥ ΣτΠ

 

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr