Ποιος δικαστής θα γίνει υπηρεσιακός πρωθυπουργός; Τι λέει το Σύνταγμα και ποιος αποφασίζει

Με το υπάρχον εκλογικό σύστημα, τα μέχρι στιγμής δεδομένα και την εκπεφρασμένη βούληση του πρωθυπουργού πάμε σε διπλές εκλογές εντός των επόμενων μηνών. Στο μεσοδιάστημα θα πρέπει να υπάρξει συνεπώς υπηρεσιακή κυβέρνηση. Της οποίας βάσει συντάγματος προΐσταται επικεφαλής Ανώτατου Δικαστηρίου. Ποιος θα είναι αυτός λοιπόν;

NEWSROOM
Ποιος δικαστής θα γίνει υπηρεσιακός πρωθυπουργός; Τι λέει το Σύνταγμα και ποιος αποφασίζει

Μια υπηρεσιακή κυβέρνηση με επικεφαλής δικαστή, στα πρότυπα των υπηρεσιακών κυβερνήσεων Παν. Πικραμμένου και Βασιλικής Θάνου, είναι πολύ πιθανόν να προκύψει το ενδιάμεσο διάστημα μεταξύ των δυο εκλογικών αναμετρήσεων οι οποίες να χρειαστούν σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα δεδομένα και την εκπεφρασμένη βούληση του πρωθυπουργού για διπλή εκλογική διαδικασία λόγω του ισχύοντος εκλογικού νόμου της απλής αναλογικής.

Συνεπώς ένας από τους προέδρους των τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας, θα ηγηθεί βάσει συντάγματος , της υπηρεσιακής κυβέρνησης. Ήτοι, Μαρία Γεωργίου πρόεδρος του Αρείου Πάγου (επιλέχθηκε το 2021 εισήχθη στο σώμα το 1983), Ευαγγελία Νίκα πρόεδρος του Συμβουλίου Επικρατείας (επιλέχθηκε το 2022 εισήχθη στο σώμα το 1983) και Ιωάννης Σαλμάς πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου( επιλέχθηκε τον Νοέμβριο του 2019 εισήχθη στο σώμα το 1987)  είναι οι υποψήφιοι- υπηρεσιακοί-  πρωθυπουργοί.

dikastiko

elsyn

adjustice

Το σύνταγμα

Όλα αυτά τα ορίζει το άρθρο 37 του Συντάγματος, το οποίο δεν θέτει περιορισμούς αρχαιότητας ή άλλες προϋποθέσεις για το ποιός από τους 3 προέδρους θα αναλάβει την ευθύνη της υπηρεσιακής κυβέρνησης. Μάλιστα αυτή η επιλογή ανήκει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όπως σαφώς διατυπώνεται στο άρθρο 37 εδαφιο 3. Βέβαια και οι δυο προηγούμενοι υπηρεσιακοί πρωθυπουργοί (Πικραμμένος, Θάνου) στη συνέχεια είχαν πολιτική διαδρομή. Ο μεν κ.Πικραμμένος που επελέγη στο ενδιάμεσο των εκλογών του 2012 είναι σήμερα αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της ΝΔ, η δε Βασιλική Θάνου που ορίστηκε στο ενδιάμεσο των εκλογών του 2015, διατέλεσε επικεφαλής του νομικού γραφείου του Αλέξη Τσίπρα.

Παράλληλα το γεγονός ότι η πρόεδρος της Δημοκρατίας προέρχεται από το δικαστικό σώμα (ήταν πρόεδρος του ΣτΕ) προφανώς δεν προεξοφλεί τίποτα όσον αφορά το προσωπο που επιλεγεί.

Το άρθρο 37 (Διορισμός Πρωθυπουργού και Κυβέρνησης), αναφέρει ενδεικτικά:

  1. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας διορίζει τον Πρωθυπουργό και, με πρότασή του, διορίζει και παύει τα λοιπά μέλη της Kυβέρνησης και τους Yφυπουργούς.
  2. Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Bουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Aν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Kυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Bουλής.
  3. Aν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίαςπαρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του τρίτου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος. Kάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις ημέρες. Aν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Kυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Bουλής, επιδιώκει το σχηματισμό Kυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Bουλής για τη διενέργεια εκλογών καισε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό Kυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Bουλή.
  4. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες ανατίθεται, σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, εντολή σχηματισμού Kυβέρνησης ή διερευνητική εντολή σε αρχηγό κόμματος, αν το κόμμα δεν έχει αρχηγό ή εκπρόσωπο, ή αν ο αρχηγός ή ο εκπρόσωπός του δεν έχει εκλεγεί βουλευτής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει την εντολή σ’ αυτόν που προτείνει η κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος. H πρόταση για την ανάθεση εντολής γίνεται μέσα σε τρεις ημέρες από την ημέρα που ο Πρόεδρος της Bουλής ή ο αναπληρωτής του ανακοινώνει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη δύναμη των κομμάτων στη Bουλή η ανακοίνωση αυτή γίνεται πριν από κάθε ανάθεση εντολής.

Υπηρεσιακή κυβέρνηση: Δικαίωμα άρνησης;

Ένα ερώτημα , που και κατά το παρελθόν έχει τεθεί, είναι η τυχόν δυνατότητα του Προέδρου ενός εκ των Ανωτάτων Δικαστηρίων, που καλείται να σχηματίσει κυβέρνηση, να αποποιηθεί τη σχετική πρόταση. Κατά την κρατούσα άποψη, η αποδοχή της εντολής από τον ανώτατο δικαστικό λειτουργό συνιστά υπηρεσιακό καθήκον που του επιβάλλεται από το Σύνταγμα. Η ιδιάζουσα κατάσταση της ανάθεσης της ανάθεσης της πρωθυπουργίας της υπηρεσιακής κυβέρνησης σε δικαστικό λειτουργό έγκειται στο ότι αυτή διενεργείται μέσα σε κλίμα πολιτικής έντασης (αφού έχει προηγηθεί μια σειρά ατελέσφορων διερευνητικών εντολών και προσπαθειών συγκρότησης κυβέρνησης) και κατά συνέπεια αναλαμβάνει υπό αυτές τις συνθήκες την οργάνωση και την ομαλή διεξαγωγή των εκλογών.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr