Πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου δικαστικών λειτουργών: Τι έλεγε ο νόμος του 2008 και γιατί οι εισαγγελείς επαναφέρουν την πρόταση τους

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει δυο φορές εθελούσια έξοδος από το σώμα. Την πρώτη είχαν αποχωρήσει 20 δικαστές ενώ το 2008 επί κυβέρνησης Καραμανλή περί τους 80 - Πως περιέγραφε ο σχετικός νόμος τα κριτήρια εξόδου

NEWSROOM
Πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου δικαστικών λειτουργών: Τι έλεγε ο νόμος του 2008 και γιατί οι εισαγγελείς επαναφέρουν την πρόταση τους

Πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου , με πρόωρη συνταξιοδότηση , δικαστικών λειτουργών ζητούν οι εισαγγελείς της χώρας , ένα αίτημα το οποίο σταθμίζει η κυβέρνηση , καθώς κατατέθηκε ενώπιον του υπουργού Δικαιοσύνης, Γ. Φλωρίδη. Το αίτημα περιλαμβάνεται σε υπόμνημα θέσεων- αιτημάτων που υπέβαλλε η Ένωση Εισαγγελέων στη συνάντηση του νεοεκλεγέντος Διοικητικού Συμβουλίου υπό τον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου Αχ. Ζήση με τον υπουργό Δικαιοσύνης. Η πρόταση των εισαγγελέων αφορά την εθελούσια έξοδο από τη δικαστική υπηρεσία εκείνων των δικαστικών λειτουργών, οι οποίοι δεν μπορούν, για οποιονδήποτε λόγο, να ανταποκριθούν στα καθήκοντα τους, με την παροχή κινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση τους. Ταυτόχρονα ζητούν αύξηση των οργανικών θέσεων των εισαγγελικών λειτουργών, και στους δύο βαθμούς, κατά σαράντα (40).

Πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου δικαστικών: Η πρόταση

Η πρόταση είχε διατυπωθεί δημόσια για πρώτη φορά στις αρχές του 2022 , στην διάρκεια της γενικής συνέλευσης της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος, από τον τότε Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Βασίλη Πλιώτα :

…Σε συνάφεια με τις αναλύσεις για το όλο δικαστικό έργο, τις καθυστερήσεις διεκπεραίωσης των υποθέσεων κ.λ.π, εκτιμώ ότι ώριμο και ενδεδειγμένο είναι να υπάρξει, κατά προηγούμενα νομοθετικά πρότυπα, ρύθμιση εθελουσίας εξόδου, ώστε μικρός αριθμός δικαστικών λειτουργών που αδυνατούν να ανταπεξέρχονται στις απαιτήσεις του λειτουργήματός τους, πρωτίστως από λόγους υγείας, να τύχει δυνατότητας , όπως και κατά το παρελθόν, εξόδου από το δικαστικό σώμα με όρους αξιοπρέπειας, όχι εξουθένωσης”.

Από τότε πέρασε πολύς χρόνος και ήδη έχουν απομακρυνθεί από το σώμα (με απόλυση) τουλάχιστον 30 δικαστές και εισαγγελείς λόγω ανεπάρκειας, ενώ αρκετοί ακόμα έχουν παραιτηθεί πριν συνεδριάσει η Πειθαρχική ολομέλεια. Η πρόταση λοιπόν, δεν έχει απορριφθεί από την κυβέρνηση καθώς αποτελεί έναν τρόπο να εκκαθαριστεί το εσωτερικό της δικαιοσύνης, αλλά δεν έχει υιοθετηθεί κιόλας.

Άλλες δυο φορές

Εθελούσια έξοδος στη Δικαιοσύνη έχει γίνει και στο παρελθόν άλλες δυο φορές. Την πρώτη αποχώρησαν γύρω στους 20 δικαστές , ενώ την δεύτερη και πιο πρόσφατη το 2008, περί τους 80.

Το μοντέλο που είχε ακολουθηθεί κατά το παρελθόν ήταν η αναγνώριση πλασματικών ετών (5-6) και η προαγωγή στον επόμενο βαθμό επετηρίδας ώστε να συνταξιοδοτηθούν με ευπρέπεια και να ανταποκριθούν στις βιοτικές τους ανάγκες. Το μοντέλο δε αυτό θα πρέπει να λειτουργεί – εκτιμούν νομικές πηγές – παράλληλα με την εντατικοποίηση της πειθαρχικής διαδικασίας που ήδη εξελίσσεται με τη βούληση της ηγεσίας και εργαλείο την νέα πειθαρχική διαδικασία όπως τροποποιήθηκε με τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης δικαστικών Λειτουργών που ψηφίστηκε σχετικά πρόσφατα.

Το 2008

Η τελευταία εθελούσια έγινε το 2008 με τον νόμο 3630/2008, επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή και με υπουργό Δικαιοσύνης τον Σωτ. Χατζηγάκη. Ο νόμος προέβλεπε τα εξής:

Άρθρο 1: Δικαστικοί λειτουργοί της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, από το βαθμό του ειρηνοδίκη και πρωτοδίκη ή αντεισαγγελέα πρωτοδικών έως και το βαθμό του προέδρου εφετών ή εισαγγελέα εφετών, καθώς και οι δικαστικοί λειτουργοί αντίστοιχων βαθμών του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει, κατά το χρόνο υποβολής της αιτήσεως τους, δώδεκα (12) έτη πραγματικής δικαστικής υπηρεσίας και αδυνατούν να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στα δικαστικά τους καθήκοντα ή δεν είναι κατάλληλοι για την άσκηση δικαστικών καθηκόντων, εξαιτίας προβλημάτων υγείας ή οποιωνδήποτε άλλων λόγων, μπορούν να ζητήσουν την έξοδο τους από την υπηρεσία, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.

2. Για την έξοδό τους από την υπηρεσία, οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου που θα ρυθμίζει τα συνταξιοδοτικά θέματα των αποχωρούντων, κατά τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου, δικαστικών λειτουργών. Η αίτηση δεν ανακαλείται. Αίρεση, προθεσμία ή όρος στην αίτηση λογίζονται ότι δεν υπάρχουν.

3. Μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας της προηγούμενης παραγράφου, ο Υπουργός Δικαιοσύνης διαβιβάζει τις αιτήσεις στο οικείο Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο, που κρίνει κάθε αίτηση και αποφασίζει για την παραδοχή ή την απόρριψη της, λαμβάνοντας υπόψη και την ανάγκη τηρήσεως του αριθμητικού μέτρου, που προβλέπεται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 του παρόντος νόμου.

4. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης μπορεί να διαφωνήσει με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου για την αποδοχή ή την απόρριψη των αιτήσεων, μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την υποβολή των σχετικών αποφάσεων στο Υπουργείο Δικαιοσύνης. Δικαίωμα προσφυγής, εντός της αυτής προθεσμίας από την κοινοποίηση της αποφάσεως, έχει και εκείνος του οποίου απορρίφθηκε η αίτηση. Η διαφωνία του Υπουργού και οι προσφυγές των ενδιαφερομένων εισάγονται, εντός μηνός από τη λήξη της ανωτέρω προθεσμίας, στην Ολομέλεια του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου που αποφασίζει οριστικά.

Άρθρο 2: Στους δικαστικούς λειτουργούς οι οποίοι θα εξέλθουν από την υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή του προηγούμενου άρθρου, για λόγους υγείας η άλλον ανυπαίτιο λόγο, μπορεί να απονεμηθεί, με την ίδια απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου που δέχεται την αίτηση τους, ο επόμενος βαθμός, εφόσον μέχρι την υποβολή της αίτησης είχαν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την προαγωγή τους στο βαθμό αυτόν.

2. Αν η αίτηση εξόδου από την υπηρεσία δικαστικού λειτουργού γίνει αποδεκτή, κατά την προηγούμενη παράγραφο, αλλά δεν του απονεμήθηκε ο επόμενος βαθμός, επιτρέπεται, κατ’ ανάλογη εφαρμογή κατά περίπτωση των άρθρων 68, 73 και 79 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (ν. 1756/1988, ΦΕΚ 35 Α), προσφυγή κατά του μέρους της αποφάσεως που αφορά τη μη προαγωγή του.

Άρθρο 3: Οι Επιθεωρητές των πολιτικών – ποινικών και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων και ο Πρόεδρος του Πρωτοβάθμιου Συμβουλίου Επιθεώρησης ή το οριζόμενο από αυτόν μέλος του Συμβουλίου αυτού για τους εισηγητές και παρέδρους του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αντιστοίχως, μετά από έλεγχο των στοιχείων των ατομικών φακέλων και των καταστάσεων εργασιών των επιθεωρούμενων δικαστικών λειτουργών και συλλογή πληροφοριών από τους διευθύνοντες τα δικαστήρια και τις εισαγγελίες, από τους προέδρους των τμημάτων στα οποία υπηρετούν, καθώς και από τυχόν υπάρχουσες αναφορές των προέδρων των οικείων Δικηγορικών Συλλόγων, συντάσσουν ειδική έκθεση, μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, για τους δικαστικούς λειτουργούς, οι οποίοι έχουν επί ικανό χρόνο εμφανώς μειωμένη υπηρεσιακή απόδοση (ποιοτική – ποσοτική) ή των οποίων η υπηρεσιακή και κοινωνική συμπεριφορά και εν γένει παράσταση δεν είναι η προσήκουσα. Η έκθεση αυτή περιέχει συνοπτικώς τα στοιχεία που υπάρχουν σε βάρος κάθε δικαστικού λειτουργού και υποβάλλεται στον Υπουργό Δικαιοσύνης, στον Πρόεδρο και στον Προϊστάμενο της Επιθεωρήσεως του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου και στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για τους εισαγγελείς, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 88 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών. Απόσπασμα της έκθεσης αυτής, με τα στοιχεία που αφορούν κάθε δικαστικό λειτουργό χωριστά, κοινοποιείται προσωπικά σε αυτόν από τους επιθεωρητές ή τον Πρόεδρο του Πρωτοβάθμιου Συμβουλίου Επιθεώρησης είκοσι (20) τουλάχιστον ημέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας της παραγράφου 2 του άρθρου 1.

2. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, ο Πρόεδρος του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου, ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου για τους εισαγγελείς ή ο Προϊστάμενος Επιθεώρησης κάθε κλάδου κινούν τη διαδικασία της οριστικής παύσης των δικαστικών λειτουργών, για τους οποίους, σύμφωνα με τις ειδικές εκθέσεις της προηγούμενης παραγράφου, συντρέχει περίπτωση ανικανότητας ή αδυναμίας εκτέλεσης των υπηρεσιακών καθηκόντων ή υπηρεσιακής ανεπάρκειας, από την Ολομέλεια του οικείου Ανώτατου Δικαστηρίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 60 παράγραφοι 2 και 5 έως 8 του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών. Η διάταξη του άρθρου 108 παρ. 1 του ίδιου Κώδικα εφαρμόζεται και στην περίπτωση αυτή αναλόγως για τους δικαστικούς λειτουργούς, οι οποίοι δεν έχουν συμπληρώσει πραγματική δημόσια υπηρεσία είκοσι πέντε (25) ετών.

Άρθρο 4: Ο συνολικός αριθμός των δικαστικών λειτουργών που εξέρχονται από την υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, δεν μπορεί να υπερβεί για οποιονδήποτε λόγο τους εκατό (100) και κατανέμονται μέχρι εβδομήντα (70) για την πολιτική και ποινική δικαιοσύνη, μέχρι είκοσι πέντε (25) για τα τακτικά διοικητικά δικαστήρια και μέχρι τρεις (3) και δύο (2) για το Συμβούλιο της Επικρατείας και το Ελεγκτικό Συνέδριο, αντιστοίχως.

2. Η λύση της υπηρεσιακής σχέσης των εξερχόμενων, κατά τις διατάξεις του παρόντος, δικαστικών λειτουργών επέρχεται με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr