Πρωτοδικείο Ρόδου: Απόφαση-ορόσημο για καθυστέρηση πτήσης

Μια απόφαση που μπορεί να λειτουργήσει ως δεδικασμένο για παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον.

NEWSROOM
Πρωτοδικείο Ρόδου: Απόφαση-ορόσημο για καθυστέρηση πτήσης

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Ρόδου εξέδωσε μια σημαντική απόφαση σχετικά με τις ευθύνες των αεροπορικών εταιρειών απέναντι στους επιβάτες, σύμφωνα με τον Κανονισμό 261/2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η υπόθεση, που εξετάστηκε στο πλαίσιο της διαδικασίας μικροδιαφορών, αφορούσε αγωγή τριών επιβατών, κατοίκων της Ρόδου, εναντίον γνωστής αεροπορικής εταιρείας λόγω μεγάλης καθυστέρησης πτήσης.

Το δικαστήριο υποχρέωσε την εταιρεία να καταβάλει αποζημίωση στους ενάγοντες, κρίνοντας ότι η εταιρεία δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της ταλαιπωρίας τους.

Οι ενάγοντες, δύο ενήλικες και η ανήλικη κόρη τους, είχαν κάνει κράτηση για πτήση με προορισμό τη Ρόδο, με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα.

Συγκεκριμένα, η πτήση από το Παρίσι προς την Αθήνα ήταν προγραμματισμένη να αναχωρήσει στις 17:00 και να φτάσει στις 21:10.

Από εκεί, θα ακολουθούσε πτήση στις 22:20 προς τη Ρόδο, με άφιξη στις 23:20. Παρά την έγκαιρη επιβίβαση των επιβατών στο αεροπλάνο στο Παρίσι, η πτήση καθυστέρησε να αναχωρήσει κατά 2 ώρες και 25 λεπτά, λόγω «αυξημένης κυκλοφορίας στον εναέριο χώρο της Αθήνας», όπως ενημερώθηκαν από την εταιρεία.

Η καθυστέρηση είχε ως αποτέλεσμα οι επιβάτες να χάσουν την ανταπόκρισή τους στην Αθήνα και να αναγκαστούν να διανυκτερεύσουν στο αεροδρόμιο. Επιβιβάστηκαν στην επόμενη διαθέσιμη πτήση στις 05:00 της επόμενης ημέρας και έφτασαν στον προορισμό τους στις 06:00, επτά ώρες αργότερα από την προγραμματισμένη ώρα.

Αιτήματα των εναγόντων και αντίδραση  της εταιρείας

Οι ενάγοντες ζήτησαν αποζημίωση ύψους 1.200 ευρώ (400 ευρώ ανά άτομο), επικαλούμενοι τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 261/2004.

Ειδικότερα, υποστήριξαν ότι η καθυστέρηση τους προκάλεσε σημαντική ταλαιπωρία και απώλεια χρόνου.

Η αεροπορική εταιρεία, αρνήθηκε τις αξιώσεις, υποστηρίζοντας ότι η καθυστέρηση οφειλόταν σε έκτακτες περιστάσεις, συγκεκριμένα σε αποφάσεις της Υπηρεσίας Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATC), για τις οποίες η εταιρεία δεν είχε κανέναν έλεγχο.

Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι είχε συμμορφωθεί πλήρως με τον Κανονισμό, παρέχοντας ενημέρωση και τη δυνατότητα διαμονής σε ξενοδοχείο, την οποία οι ενάγοντες επέλεξαν να μην αξιοποιήσουν.

Ωστόσο, δεν προσκόμισε αποδεικτικά στοιχεία που να επιβεβαιώνουν ότι είχαν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της καθυστέρησης.

Το νομικό πλαίσιο και οι υποχρεώσεις των αεροπορικών εταιρειών

Ο Κανονισμός 261/2004 της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει ότι οι επιβάτες έχουν δικαίωμα αποζημίωσης για καθυστέρηση άνω των τριών ωρών, εκτός αν η καθυστέρηση οφείλεται σε «έκτακτες περιστάσεις» που δεν μπορούσαν να αποφευχθούν.

Αυτές περιλαμβάνουν απεργίες, ακραίες καιρικές συνθήκες ή κινδύνους για την ασφάλεια των πτήσεων. Για να απαλλαγεί από την υποχρέωση αποζημίωσης, ο αερομεταφορέας πρέπει να αποδείξει ότι η καθυστέρηση δεν μπορούσε να αποφευχθεί, ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.

Στην προκειμένη περίπτωση, το δικαστήριο έκρινε ότι, παρότι οι αποφάσεις της Υπηρεσίας Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας μπορούν να θεωρηθούν έκτακτη περίσταση, η εναγόμενη εταιρεία δεν απέδειξε ότι έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για τη διαχείριση της καθυστέρησης.

Επιπλέον, δεν παρέσχε την κατάλληλη φροντίδα στους επιβάτες, όπως γεύματα ή επαρκή διευκολύνσεις, κατά τη διάρκεια της αναμονής.

Το δικαστήριο υποχρέωσε την εταιρεία να καταβάλει:

• 400 ευρώ σε κάθε ενάγοντα ενήλικα. • 400 ευρώ για την ανήλικη κόρη τους.

Η απόφαση βασίστηκε στο γεγονός ότι οι επιβάτες υπέστησαν σοβαρή ταλαιπωρία λόγω της καθυστέρησης, ενώ η εταιρεία δεν κατέβαλε επαρκείς προσπάθειες για να αποφύγει την κατάσταση.

Παράλληλα, το δικαστήριο έλαβε υπόψη την απουσία αποδεικτικών στοιχείων από την πλευρά της εταιρείας σχετικά με τη λήψη όλων των εύλογων μέτρων.

Τα δικαστικά έξοδα συμψηφίστηκαν μεταξύ των διαδίκων, δεδομένης της πολυπλοκότητας της υπόθεσης και της ερμηνείας του Κανονισμού 261/2004.

Η απόφαση αυτή αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών.

Υπογραμμίζει την ανάγκη των αεροπορικών εταιρειών να διασφαλίζουν την τήρηση των υποχρεώσεών τους, ειδικά όσον αφορά στην αποζημίωση και στην παροχή φροντίδας σε περιπτώσεις καθυστέρησης ή ματαίωσης πτήσεων.

Το δικαστήριο τόνισε ότι οι εταιρείες δεν μπορούν να επικαλούνται γενικούς λόγους για να αποφύγουν την καταβολή αποζημιώσεων, χωρίς να προσκομίσουν συγκεκριμένα και πειστικά στοιχεία.

Η υπόθεση αυτή μπορεί να λειτουργήσει ως δεδικασμένο για παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον, ενισχύοντας την προστασία των επιβατών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η απόφαση του Πρωτοδικείου Ρόδου αναδεικνύει τη σημασία της αυστηρής τήρησης του Κανονισμού 261/2004 και θέτει υψηλά στάνταρντ για την ευθύνη των αερομεταφορέων.

Παράλληλα, αποτελεί μήνυμα προς τις αεροπορικές εταιρείες για την ανάγκη επαγρύπνησης και την εφαρμογή μέτρων που θα διασφαλίζουν την προστασία των επιβατών σε περιπτώσεις καθυστερήσεων ή άλλων προβλημάτων στις πτήσεις τους.

Πηγή: dimokratiki.gr

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ