Σε αποζημίωση υποχρεώθηκε τράπεζα για διαδικτυακή απάτη μέσω e-banking – Επέστρεψε πάνω από 8.740 ευρώ σε καταθέτη

Η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών. “Ουδεμία υπαιτιότητα, εκ δόλου ή εξ αμελείας, βαρύνει τον ενάγοντα, σχετικά με την πραγματοποίηση, εν αγνοία και χωρίς τη συγκατάθεσή του, της επίδικης ηλεκτρονικής τραπεζικής συναλλαγής” έκρινε.

NEWSROOM
Σε αποζημίωση υποχρεώθηκε τράπεζα για διαδικτυακή απάτη μέσω e-banking – Επέστρεψε πάνω από 8.740 ευρώ σε καταθέτη

«Καμπάνα» σε τράπεζα επέβαλε το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, επιβάλλοντας να επιστρέψει σε καταθετικό λογαριασμό πολίτη πάνω από 8.740 ευρώ τα οποία αποσπάστηκαν παρανόμως μέσω διαδικτυακής απάτης.

Όπως αναφέρεται «η Τράπεζα έχει υποχρέωση πριν εκτελέσει μια συναλλαγή μέσω e-banking για λογαριασμό πελάτης της, να διερευνήσει ορισμένους παράγοντες, όπως το ύψος, τύπο της συναλλαγής και αν υπάρχει συμβατότητα με το προφίλ-ιστορικό συναλλαγών του πελάτη της. Άρθρο 64 παρ. 1&2 ν. 4537/2018, πράξη πληρωμής θεωρείται εγκεκριμένη μόνο εφόσον ο πελάτης έχει δώσει συγκατάθεση στην εκτέλεσή της, ενώ η χρήση της υπηρεσίας e-banking εκ μέρους του πελάτη (τράπεζας) δεν αποτελεί επαρκή απόδειξη ότι ο πληρωτής είχε εγκρίνει πράξη πληρωμής».

Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύεται επιμελεία του δικηγόρου Αθηνών Ευστάθιου Αναλυτή, «δεν αποδείχθηκε ότι ο ενάγων ενήργησε με δόλο ως προς τη μεταφορά του επίδικου χρηματικού ποσού, ήτοι ότι η εν λόγω συναλλαγή ήταν αποτέλεσμα συμπαιγνίας μεταξύ του ενάγοντας και τρίτου προσώπου, ούτε ότι ο ενάγων παραβίασε υπαίτια τις προβλεπόμενες εκ του άρθρου 69 του ν. 4537/2018 υποχρεώσεις του, ήτοι: α) να χρησιμοποιεί το μέσο πληρωμών σύμφωνα με τους όρους που διέπουν την έκδοση και χρήση του, οι οποίοι πρέπει να είναι αντικειμενικοί, χωρίς διακρίσεις και αναλογικοί και β) να ειδοποιεί χωρίς υπαίτια καθυστέρηση τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών ή τον φορέα που ο τελευταίος ορίζει, μόλις αντιληφθεί απώλεια, κλοπή, υπεξαίρεση του μέσου πληρωμών ή μη εγκεκριμένη χρήση του, αφού ειδοποίησε την εναγόμενη αμέσως μόλις αντιλήφθηκε την επίδικη συναλλαγή την 22-09-2021, της οποίας τη γνησιότητα αμφισβήτησε, υποβάλλοντας, την 23-09-2021, συμπληρωμένο το σχετικό έντυπο σε υποκατάστημα της εναγόμενης τράπεζας, όπως του υποδείχθηκε από τους προστηθέντες αυτής και πάντως, εντός της προβλεπόμενης εκ του άρθρου 71 παρ. 1 του ν. 4537/2018 προθεσμίας των δεκατριών (13) μηνών».

Σε αποζημίωση υποχρεώθηκε τράπεζα για διαδικτυακή απάτη μέσω ebanking: Τρίτο πρόσωπο παραβίασε τα δεδομένα

Στην απόφαση του Δικαστηρίου «τρίτο πρόσωπο παραβίασε τα συστήματα ασφαλείας της εναγόμενης με τρόπο, ο οποίος δεν προκύπτει μεν με ακρίβεια, πλην, όμως, αποδεικνύεται ότι δεν είχε σχέση με την συμπεριφορά (ενέργεια ή παράλειψη) του ενάγοντας και ακολούθως, έκανε χρήση των κωδικών εισόδου (username, password, pin) και ασφαλείας (ΟΤΡ) στο σύστημα web banking (ηλεκτρονικής τραπεζικής) της εναγόμενης, την 05-09-2021 και αφού εισήλθε στο σύστημα, προέβη, αμέσως μετά, σε ταυτοποίηση της χρησιμοποιούμενης τηλεφωνικής συσκευής και κατόπιν, ενεργοποίησε και την υπηρεσία Ρυsh Notification της εναγομένης για την έγκριση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με τη χρήση άλλης κινητής τηλεφωνικής συσκευής (i-phone), δηλαδή, ενήργησε τα ανωτέρω με συσκευή διαφορετική από αυτήν που είχε στην κατοχή και χρήση του ο ενάγων και στην οποία είχε αυτός εγκαταστήσει την εφαρμογή myalpha mobile, με σκοπό να μπορεί το τρίτο αυτό πρόσωπο να εκτελεί παρανόμως συναλλαγές, εν αγνοία του ενάγοντος και σε χρέωση του λογαριασμού του τελευταίου, κάνοντας χρήση της ειδοποίησης Ρυsh Notification, για την έγκριση των συναλλαγών, την οποία θα ελάμβανε, πλέον, στη δική του συσκευή ο τρίτος, μέσω της εγκατασταθείσας σε αυτήν ως άνω εφαρμογής (myalpha mobile), όπως και πράγματι έγινε, την 20-09-2021, κατά την πραγματοποίηση της επίδικης συναλλαγής μεταφοράς χρημάτων».

unsplash

Ο καταθέτης δεν γνώριζε για την επίδικη τραπεζική συναλλαγή

Σύμφωνα με την απόφαση «τις δε ανωτέρω ειδικότερες περιστάσεις, υπό τις οποίες πραγματοποιήθηκε απατηλώς η επίδικη τραπεζική συναλλαγή μεταφοράς χρημάτων δεν μπορούσε ούτε όφειλε να γνωρίζει ο ενάγων, ως συνδρομητής και χρήσης των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής της εναγομένης, καθόσον ουδεμία ένδειξη είχε που να τον υποψιάσει προς τούτο, δεδομένου ότι η τηλεφωνική του συσκευή, που ήταν συνδεδεμένη, ήδη από την 16-09-2021, με τη συνδρομή του ηλεκτρονικών συναλλαγών της εναγόμενης τράπεζας λειτουργούσε, καθ’ όλο το κρίσιμο χρονικό διάστημα, κανονικά, δεν του εκλάπη ούτε με άλλο τρόπο απώλεσε τη χρήση αυτής ή της σε αυτήν περιεχόμενης κάρτας sim, ουδέποτε, δε, έλαβε, κατά τον ίδιο κρίσιμο χρόνο, οποιαδήποτε ειδοποίηση, μέσω sms ή μηνύματος της εφαρμογής «viber» ή μέσω της εφαρμογής «myalpha mobile» (push notification), περί της έγκρισης της επίδικης συναλλαγής, προκειμένου να αναχαιτίσει, έγκαιρα και αποτελεσματικά, την πραγματοποίηση-ολοκλήρωσή της, ενώ, επίσης, δεν αποδείχθηκε ότι ο εναγών γνωστοποίησε σε τρίτους, ακόμα και εκ παραδρομής και εν αγνοία του, το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής του ή και κωδικό ΟΤΡ για έγκριση της συναλλαγής».

Τι προέβλεπαν οι συμβατικές υποχρεώσεις

Επιπλέον, βάσει της απόφασης «ουδόλως ο ενάγων όφειλε, με βάση τις σχετικές συμβατικές του υποχρεώσεις, να ελέγχει, μέσω του περιβάλλοντος της εφαρμογής ηλεκτρονικών συναλλαγών της εναγομένης, ποιες και πόσες ηλεκτρονικές συσκευές (π.χ. pc, tablet, κινητά τηλέφωνα) είναι, ανά πάσα στιγμή, συνδεδεμένες με τη συνδρομή του (web banking) ώστε να πιστοποιούνται αυτές για την, χρήσει αυτών, διενέργεια ηλεκτρονικών συναλλαγών, απορριπτομένων των περί τούτου ισχυρισμών της εναγομένης ως αβάσιμων, ιδίως λαμβανομένου υπόψη ότι, ως αποδείχθηκε, ήταν μόνο ο ενάγων ο οποίος έκανε χρήση των εν λόγω ηλεκτρονικών υπηρεσιών, για συναλλαγές από τον τραπεζικό του λογαριασμό, μέσω, κυρίως, της συσκευής του κινητού του τηλεφώνου, ανέμενε, δε, αυτός, εύλογα και δικαιολογημένα, με βάση τις αρχές της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και ασφάλειας που διέπουν τη με την εναγόμενη συμβατική σχέση, ότι κάθε ειδοποίηση σχετική με τέτοιες ηλεκτρονικές συναλλαγές, θα λαμβάνει αποκλειστικά στην εν λόγω τηλεφωνική συσκευή, που είχε προηγουμένως ο ίδιος συνδέσει («δέσει») με την εφαρμογή myalpha mobile και η οποία λειτουργούσε αποκλειστικά με τον αριθμό (κινητής τηλεφωνίας), που είχε ο ίδιος αυτός προηγουμένως δηλώσει προς την εναγόμενη τράπεζα».

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr