Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Αντιπαράθεση κυβέρνησης – αντιπολίτευσης για την απόφαση του ΣτΕ περί θεμάτων αντισυνταγματικότητας στο ΠΔ για το Επιτελικό Κράτος στην Προεδρία της Κυβέρνησης

Σφοδρή αντιπαράθεση προκάλεσε μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης η απόφαση του Στε που έκρινε ως νόμιμο αλλά με παρατηρήσεις για σημεία αντισυνταγματικότητας από το ΣτΕ το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για τη δημιουργία της Προεδρίας της Κυβέρνησης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Αντιπαράθεση κυβέρνησης – αντιπολίτευσης για την απόφαση του ΣτΕ περί θεμάτων  αντισυνταγματικότητας  στο ΠΔ για το Επιτελικό Κράτος στην Προεδρία της Κυβέρνησης eurokinissi

Με κοινή τους δήλωση ο Τομεάρχη Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Μάριος Κάτσης, και η  Αν. Τομεάρχη για θέματα Ενημέρωσης & Επικοινωνίας, Νατάσα Γκαρά σχολιάζουν :

Το ΣτΕ ξεγύμνωσε το επιτελικό κράτος και την χειραγώγηση της Ενημέρωσης

” Το πολυδιαφημισμένο «επιτελικό κράτος» της κυβέρνησης Μητσοτάκη,  μετά τις παταγώδεις αποτυχίες του να διαχειριστεί πολλαπλές κρίσεις, δέχθηκε ένα ισχυρό πλήγμα αξιοπιστίας και από τη Δικαιοσύνη.

Το Ε’ τμήμα του ΣτΕ με την υπ’ αριθμ. 174/2020 γνωμοδότησή του κρίνει ως αντισυνταγματική την εποπτεία της ΕΡΤ και του ΑΠΕ-ΜΠΕ από την Προεδρεία της Κυβέρνησης που υπάγεται ευθέως στον Πρωθυπουργό.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται να δικαιώσει την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ότι το υδροκέφαλο υπερσυγκεντρωτικό «επιτελικό» κράτος είναι κατ’ ουσία «Μητσοτακικό» κράτος, που επιχειρεί λάθρα και εμφανώς αντισυνταγματικά να φορέσει κυβερνητικό κορσέ στα δημόσια ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ, ταυτόχρονα με τις απαράδεκτες λίστες Πέτσα στα ιδιωτικά ΜΜΕ.

Τίθεται ευθέως το ερώτημα αν ο ίδιος ο Πρωθυπουργός θα σεβαστεί τη γνωμοδότηση του ΣτΕ. Αν, δηλαδή, θα σεβαστεί το ίδιο το Σύνταγμα και θα επανέλθει στις βασικές αρχές του κράτους δικαίου.

Η εξουσία με ύφος «νομίμων ιδιοκτητών της χώρας» θα βρίσκει απέναντί της τις θεσμικές και πολιτικές αντιστάσεις όσο θίγει τα δημοκρατικά αισθήματα”

Fake news

Στην ανακοίνωση των τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε ο  Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ  και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Στέλιος Πέτσας: “Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ είναι μνημείο fake news. Για τους εξής λόγους: Καταρχάς, το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν θέτει ζήτημα για «την κατά το Σύνταγμα και τον νόμο άσκηση κρατικής εποπτείας στην ΕΡΤ και το ΑΠΕ-ΜΠΕ», αλλά – αντιθέτως – διατηρεί αυτούσια την διατύπωση όπως προτάθηκε στο σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος.

Ειδικότερα, το Ε’ τμήμα του ΣτΕ με την υπ’ αριθμ. 174/2020 γνωμοδότησή του, κατά την επεξεργασία σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για τις αρμοδιότητες της Προεδρίας της Κυβέρνησης (ΠτΚ), δεν έκρινε «αντισυνταγματική την εποπτεία της ΕΡΤ και του ΑΠΕ-ΜΠΕ από την Προεδρεία της Κυβέρνησης που υπάγεται ευθέως στον Πρωθυπουργό», όπως ψευδώς (και ανορθόγραφα) γράφουν στην ανακοίνωσή τους οι τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ. Στην εν λόγω γνωμοδότησή του, το ΣτΕ προτείνει νομοτεχνική αναδιατύπωση του σημείου όπου περιγράφονται οι επιχειρησιακοί στόχοι της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.

Μάλιστα το ΣτΕ ζητά επαναδιατύπωση στο παρακάτω σημείο που ισχύει σήμερα και θέσπισε ο ΣΥΡΙΖΑ (άρθρο 27 παρ. 1γ του ΠΔ 82/2017). «Οι  επιχειρησιακοί στόχοι της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης αφορούν: …..γ) στην κατά το Σύνταγμα και τους νόμους άσκηση της κρατικής εποπτείας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης καθώς και στη δημόσια ραδιοφωνία και τηλεόραση». Πόσο υποκριτικό και συνάμα φαιδρό να καταγγέλλουν τον εαυτό τους!” Η γνωμοδότηση του ΣτΕ

Με το θέμα ασχολήθηκε το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ (πρόεδρος ο αντιπρόεδρος Παναγιώτης Ευστρατίου και εισηγητής ο σύμβουλος Επικρατείας Χρήστος Ντουχάνης) και με την υπ΄ αριθμ. 174/2020 γνωμοδότησή του, το έκρινε μεν κατ΄ αρχάς νόμιμο, αλλά έκανε ουσιαστικές παρατηρήσεις σε βασικά σημεία για τα οποία εκφράζει ενστάσεις:

-Για τη γραμματική διατύπωση περί «κρατικής εποπτείας» του Τύπου και δεύτερον πως η ραδιοφωνία και η τηλεόραση (ΑΠΕ- ΕΡΤ) υπάγονται στον «άμεσο έλεγχο του Κράτους».

-Για την στελέχωση σε προσωπικό και το κόστος λειτουργίας που κατά το ΣτΕ είναι αυξημένο.

«Κρατικός έλεγχος»

Συγκεκριμένα για την ΕΡΤ και το ΑΠΕ αναφέρει πως θα πρέπει να διαγραφεί η μνεία σε «άσκηση της κρατικής εποπτείας στα μέσα ενημέρωσης» . Γιατί «κατά το άρθρο 14 του Συντάγματος δεν νοείται σύστημα «κρατικής εποπτείας» του Τύπου, ενώ κατά το άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος η ραδιοφωνία και η τηλεόραση υπάγονται στον «άμεσο έλεγχο του Κράτους», έννοια που υπερβαίνει, ως προς την έκταση και το περιεχόμενο, την έννοια της κρατικής εποπτείας, φορέας δε ελέγχου και επιβολής κυρώσεων στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα είναι αποκλειστικώς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και όχι η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση».

Πέρα από αυτά, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, «επισημαίνεται, βεβαίως, στον κανονιστικό νομοθέτη ότι, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, μπορεί να θέσει ως επιχειρησιακό στόχο της ως άνω Διεύθυνσης την εν γένει παρακολούθηση των όρων λειτουργίας των μέσων ενημέρωσης».

Η στελέχωση και το κόστος

Το ΣτΕ αναφέρεται στο κόστος του προϋπολογισμού για τη στελέχωση της προϋπολογισμού , που σύμφωνα με νεότερα έγγραφα φέρνει «πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση σε βάρος των εγγεγραμμένων πιστώσεων του ειδικού φορέα “Προεδρία της Κυβέρνησης”, συνολικού ύψους 184.800 ευρώ για το έτος 2020 και 554.400 ευρώ για κάθε επόμενο έτος».

Επιπρόσθετα, όπως προκύπτει από έγγραφο της Προεδρίας της Κυβέρνησης, «οι πρόσθετες ανάγκες της ΠτΚ αναμένεται να ανέλθουν σε 1.700.000 ευρώ κατ’ έτος επιπλέον σε σχέση με τα ποσά που προβλέπονται με τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό οικ. έτους 2020».

Θέμα όμως θέτει το ΣτΕ και «το σύνολο των θέσεων της ΠτΚ (που) ανέρχεται σε 440, εκ των οποίων 100 θέσεις μετακλητών υπαλλήλων και 340 οργανικές θέσεις μόνιμων υπαλλήλων δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και δημοσιογράφων».

Το ΣτΕ παρατηρεί, όμως ότι στο ίδιο αυτό άρθρο 24, υπάρχουν ανακολουθίες ως προς τον αριθμό των θέσεων και ζητεί από τη Διοίκηση, «με δική της ευθύνη, να άρει τις αντιφάσεις αυτές».

Πέρα από τις αριθμητικές αυτές ανακολουθίες, οι σύμβουλοι Επικρατείας, διατυπώνουν τις ενστάσεις τους ως προς τον τρόπο στελέχωσης της ΠτΔ με έμψυχο υλικό (προσωπικό), λόγω των περιορισμών που θέτει το άρθρο 103 του Συντάγματος.

Όπως αναφέρει η γνωμοδότηση του ΣτΕ:

«Στη Δημόσια Διοίκηση, η οποία, κατά τον κανόνα της παραγράφου 1 του άρθρου 103 του Συντάγματος, στελεχώνεται από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους, δηλαδή, πρόσωπα συνδεόμενα με το κράτος ή άλλους φορείς δημόσιας εξουσίας με ειδική νομική σχέση και υπαγόμενα σε ειδικό νομικό καθεστώς δημοσίου δικαίου, είναι δυνατόν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους και πρόσωπα, συνδεόμενα με τους εν λόγω φορείς με σχέση ιδιωτικού δικαίου. Η σύναψη συμβάσεων ιδιωτικού δικαίου μεταξύ φορέων δημόσιας εξουσίας και των προσώπων, αντικείμενο της οποίας είναι η παροχή εργασίας εκ μέρους των τελευταίων, δεν μπορεί να αποτελεί τον κανόνα για τη στελέχωση της Δημόσιας Διοίκησης και τελεί υπό τις αυστηρές προϋποθέσεις που θέτουν οι παράγραφοι 2, 3 και 8 του άρθρου 103 του Συντάγματος».

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ