Στη δημοσιότητα το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ: “Πιθανή η παρουσία άγνωστου καυσίμου – ΒΙΝΤΕΟ
Σε κανένα σημείο του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν καταγράφεται δόλος ή απόπειρα καταστροφής στοιχείων ούτε αιτιώδης σύνδεσμος ανάμεσα στα πραγματικά περιστατικά και στις πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων.

Στη δημοσιότητα δόθηκε το πρωί της Πέμπτης, το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, δύο χρόνια μετά την τραγωδία.
Ο Πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, κ. Παπαδημητρίου ξεκινώντας την ομιλία του, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών ΕΟΔΑΣΑΑΜ συστήθηκε ένα μήνα πριν το δυστύχημα αλλά δεν είχε διοίκηση.
Παράλληλα, ζήτησε συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων. Όπως ανέφερε οι παράγοντες που έδρασαν καταλυτικά και συνείσφεραν στο δυστύχημα ήταν πρώτον η μη επένδυση στο σιδηρόδρομο και δεύτερον τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό που ήταν χρήσιμο για την ασφάλεια.
“Στο δυστύχημα συνεισέφεραν το ότι το ελληνικό κράτος δεν στήριζε για χρόνια τον σιδηρόδρομο και η αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό ασφαλείας επί Μνημονίων” επεσήμανε.
Ο Κώστας Καπετανίδης, προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με τη σειρά του ανέφερε ότι οι ταχύτητες των δύο τρένων ήταν εντός ορίων. Στάθηκε δε, στο γεγονός ότι ο σταθμάρχης Λάρισας πραγματοποιούσε χειροκίνητα τις αλλαγές.
Το βράδυ της σύγκρουσης, αναφέρθηκε ότι υπήρχαν πολλές βλάβες και καθυστερήσεις δρομολογίων κι ο μοιραίος σταθμάρχης είχε πολλές επικοινωνίες.
Οι χρόνιες παθογένειες και το ανθρώπινο λάθος
Το πόρισμα αναφέρεται εκτενώς στις χρόνιες παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων και στην αλληλουχία ανθρώπινων λαθών και παραλείψεων που έγιναν το βράδυ της σύγκρουσης. Ως αιτία του δυστυχήματος, σύμφωνα με το πόρισμα, φαίνεται το ανθρώπινο λάθος και γίνεται ιδιαίτερη μνεία στα λάθη του σταθμάρχη Λάρισας και των μηχανοδηγών.
Παράλληλα, εντοπίζοντας σειρά ελλείψεων δικλείδων ασφαλείας στον ΟΣΕ που θα μπορούσαν να προλάβουν ή να διορθώσουν τυχόν ανθρώπινα λάθη, κσι πλημμέλειες στην εκπαίδευση και την αξιολόγηση του προσωπικού. Ευθύνες αποδίδονται και στην Hellenic Train αλλά και στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία έχει την εποπτική ευθύνη.
Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ: “Ο σταθμάρχης δεν έβλεπε συχνά τον πίνακα”
Σύμφωνα με το πόρισμα, ο σταθμάρχης Λάρισας προέβη στο μεγάλο να αφήσει την αλλαγή 108 στη διαγώνιο/ Τονίστηκε ότι «ο άνθρωπος αυτός είχε να αντιμετωπίσει έναν τεράστιο αριθμό επικοινωνιών και η θέση εργασίας, γύριζε δεξιά και δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου».
Επιπλέον, ο κ. Καπετανίδης ανέφερε ότι η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή για την επιβατική αμαξοστοιχία.
Αναφορικά με τη δημιουργία της “πυρόσφαιρας” που ακολούθησε της σύγκορυσης, ο κ.Καπετανίδης ανέφερε ότι είναι “πιθανή η παρουσία αγνώστου καυσίμου” ενώ επεσήμανε ότι τα περισσότερα θύματα πέθαναν από μηχανικά αίτια και 5 έως 7 ήταν οι θάνατοι από τη φωτιά που προκλήθηκε.
“Με βάση τις παρατηρήσεις που μπόρεσαν να γίνουν, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός της έλασης υλικού που χρησιμοποιήθηκε προκάλεσε το σχηματισμό και την επέκταση της τεράστιας πύρινης σφαίρας που προέκυψε μετά την πρόσκρουση, και στη συνέχεια οδήγησε στις δευτερογενείς πυρκαγιές.Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς την προκάλεσε “.
Σημειώνεται πως ένα από τα ειδικά ερευνητικά κέντρα που συμβουλεύτηκε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το ζήτημα, το σουηδικό RI.SI, συμπέρανε ότι η πυρόσφαιρα θα μπορούσε να είχε προκληθεί από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των ηλεκτρικών μηχανών. Οι μελετητές, όμως, έκριναν ότι οι ευρύτερες συνθήκες και τα ίχνη που άφησαν οι πυρκαγιές στα συντρίμμια δεν υποστηρίζουν αυτό το ενδεχόμενο.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναγνωρίζει επίσης πως στα νεότερα βίντεο, όπου εικονίζεται η εμπορική αμαξοστοιχία λίγο πριν τη σύγκρουση, δεν αποτυπώνεται η παρουσία παράνομου φορτίου.
Πώς αξιολογείται η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης
Το πόρισμα κάνει αναφορά και στην επιχείρηση έρευνας, διάσωσης και ταυτοποίησης των νεκρών που ακολούθησε του δυστυχήματος και παρουσιάζει χάος και μηδενική οργάνωση και σχεδιασμό. Ειδικότερα διαπιστώνει την αδυναμία της αστυνομίας να περιφρουρήσει την περιοχή ανάλογα με τις ενδεδειγμένες πρακτικές, και την ασυντόνιστη και χωρίς στρατηγική ενέργεια των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Στο κείμενο αναφέρεται πως και υπουργοί και γενικοί γραμματείς που βρέθηκαν στο σημείο ενεργούσαν ως «παρατηρητές», χωρίς να δίνουν εντολές. Επίσης, τονίζεται ότι δεν δόθηκε η δέουσα σημασία στη χαρτογράφηση του χώρου του συτυχήματος, στη λήψη φωτογραφιών και δειγματοληψιών.
Άλλωστε τα προσωπικά αντικείμενα των επιβαινόντων αρχικά αποθηκεύτηκαν στο αστυνομικό τμήμα Τεμπών ως απολεσθέντα αντικείμενα και μόνο μετά την παρέλευση έξι μηνων δόθηκε εντολή από τη Δικαιοσύνη να κατασχεθούν όσα αντικείμενα παρέμεναν στα χέρια της ΕΛΑΣ ως πειστήρια.
Σε κανένα σηείο του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν καταγράφεται δόλος ή απόπειρα καταστροφής στοιχείων ούτε αιτιώδης σύνδεσμος ανάμεσα στα πραγματικά περιστατικά και στις πράξεις ή παραλείψεις πολιτικών προσώπων.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗ ΣΥΝΟΨΗ ΤΟΥ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών για το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ: «Καταγράφει τις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας» Ναύπλιο: Συνελήφθη η 72χρονη που μαχαίρωσε θανάσιμα διαρρήκτη Ν. Ανδρουλάκης: Προανήγγειλε την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας την ερχόμενη εβδομάδα Η “μάχη” των τόκων στον Άρειο Πάγο: Εκδικάζεται ο τρόπος υπολογισμού τους για δανειολήπτες που έχουν υπαχθεί στο νόμο ΚατσέληΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr