Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Στη Βουλή η διάταξη για την γνωμοδότηση των Δικαστικών Ολομελειών στην επιλογή των ηγεσιών τους – Γ. Φλωρίδης: “Πρώτη φορά, στα 200 χρόνια δίνουμε λόγο στους δικαστές”

Η θέση των κομμάτων στην αρμόδια επιτροπή για τη νέα διάταξη - Η απάντηση του Υπουργού Δικαιοσύνης για την ήδη ψηφισθείσα διάταξη που απαγορεύει τη χρήση ειδικού λογισμικού για την αναμετάδοση των δικών – Την ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Στη Βουλή η διάταξη για την γνωμοδότηση των Δικαστικών Ολομελειών στην επιλογή των ηγεσιών τους – Γ. Φλωρίδης: “Πρώτη φορά, στα 200 χρόνια δίνουμε λόγο στους δικαστές” (ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΟΛΗΣ/EUROKINISSI)

Για μια ιστορική τομή στα δικαστικά χρονικά, μίλησε ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γ. Φλωρίδης στην επιτροπή της Βουλής που εισήχθη το νομοσχέδιο για το ενέχυρο και περιλαμβάνει και τη διάταξη με την οποία δίδεται λόγος στους δικαστές για την επιλογή των ηγεσιών τους.

Όπως είπε χαρακτηριστικά “η ελληνική δικαιοσύνη στην ανώτατη έκφρασή της με τις διοικητικές ολομέλειας των ανωτάτων δικαστηρίων θα πάρει μέρος με πάρα πολύ συγκεκριμένο τρόπο στην επιλογή των ηγεσιών. Πρώτη φορά στα 200 χρόνια και γίνεται με έναν τρόπο πάρα πολύ συγκεκριμένο με απόλυτο σεβασμό στη λειτουργία και στην ανεξαρτησία της δικαιοσύνης”.

Υπενθυμίζεται πως με τη διάταξη που κατατέθηκε προβλέπεται ότι θα διενεργούνται ψηφοφορίες στις Διοικητικές Ολομέλειες των Δικαστηρίων και της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου για τις θέσεις των Προέδρων και των αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς επίσης και στη θέση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Η λίστα των ονομάτων διαβιβάζεται στον Υπουργικό Δικαιοσύνης και από εκεί ακολουθεί η διαδικασία της Βουλής και του Υπουργικού Συμβουλίου .

Επιλογή ηγεσιών δικαστηρίων

(ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Ενστάσεις

Η διατύπωση των θέσεων , τόσο εκ μέρους των δικαστών- εισαγγελέων (μιλούν για δεσμευτική γνώμη ) όσο και των περισσοτέρων κομμάτων (που επιφυλάχθηκαν) μετατοπίζει , κατά τον υπουργό, τη συζήτηση στη συνταγματική αναθεώρηση “αλλά η ρύθμιση αυτή γίνεται στα πλαίσια του υφιστάμενου συντάγματος δηλαδή του συντάγματος όχι μόνο όπως ισχύει τα τελευταία πενήντα χρόνια από την θεσμοθέτηση του το 1974 75 αλλά σε όλη την Ελλάδα σε όλα τα συντάγματα που υπήρξαν από τη δημιουργία του ελληνικού κράτους και μετά τη λύση δηλαδή ότι το υπουργικό συμβούλιο είναι αυτό το οποίο αποφασίζει τελικά για την επιλογή των ηγεσιών των Ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας”.

Άλλα παραδείγματα

Όπως περιέγραψε ο κ. Φλωρίδης “υπάρχουν χώρες που κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τη δημοκρατική τους δομή όπως η Γερμανία για παράδειγμα, όπου εκεί επιτρέπεται στην κυβέρνηση να διορίζει απευθείας δικαστές. Η κυβέρνηση διορίζει δικαστές κατευθείαν, ούτε εξετάσεις, ούτε σχολή, ούτε τίποτα και δεν έχει τεθεί ποτέ κανένα ζήτημα, ότι η Γερμανία δεν είναι κράτος δικαίου.

Είναι και μάλιστα πάρα πολύ ισχυρό. Επειδή λοιπόν δεν θέλω να φανταστώ τι θα γινόταν εδώ, γι’ αυτό οι προβλέψεις του συντάγματος είναι πάρα πολύ σαφείς και οι εγγυήσεις για την λειτουργική και την προσωπική ανεξαρτησία των Ελλήνων δικαστών, είναι πολύ πιο ισχυρές από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι πιο ισχυρές εγγυήσεις προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας δικαστών είναι στο ελληνικό σύνταγμα”.

Μάλιστα αναφέρθηκε και στην τοποθέτηση του Δημ. Τζανακόπουλου της Νέας Αριστεράς, που είπε “ότι δεν μπορεί να δεχτούμε ότι η δικαιοσύνη από μόνη της είναι αυτή που θα επιλέγει την ηγεσία της, γιατί έτσι αποκόπτεται η διαδικασία από την λαϊκή κυριαρχία. Οι θεσμικές εξουσίες, οι τρεις ανεξάρτητες εξουσίες, υπάρχουν με βάση το θεμέλιο του πολιτεύματος, το οποίο είναι κατά το σύνταγμα η λαϊκή κυριαρχία. Ότι, λοιπόν δεν έχει άμεση ή έμμεση αναφορά εκεί, έχει πρόβλημα. Άρα, το ερώτημα λοιπόν που θέτει η κυβέρνηση προς όλους όσους εκφράζουν αυτή τη στιγμή κάποιους προβληματισμούς, είναι το εξής. Στα πλαίσια του συντάγματος, του υφιστάμενου συντάγματος, υπάρχει καλύτερη δυνατή ρύθμιση που θα μπορούσε να γίνει για τον τρόπο όπου θα συμμετάσχει η δικαστική εξουσία στην επιλογή των ηγεσιών της; Αν υπάρχει μια καλύτερη πρόταση στα πλαίσια όμως του συντάγματος, τότε εδώ είμαστε να το συζητήσουμε. Εκτιμώ όμως, ότι δεν υπάρχει στα πλαίσια του υφιστάμενου συντάγματος”.

Το Υπουργικό

Ο κ.Φλωρίδης παρέθεσε επισης την άποψη πως στη διαχρονική εφαρμογή του θεσμού αυτού υπάρχει ένας σεβασμός των αποφάσεων και των προτάσεων της Βουλής από το υπουργικό συμβούλιο διαχρονικά : “Δεν είναι δεσμευτικές οι προτάσεις της Βουλής, αλλά όμως διαχρονικά υπάρχει κατά βάση ένας σεβασμός στις προτάσεις που κάνει η Βουλή. Δηλαδή, ο νόμος με βάση τον οποίον η Βουλή συμμετέχει στη διαδικασία επιλογής των ανωτάτων δικαστηρίων, τι έχει κάνει στην πραγματικότητα; Έχει εισάγει στη διαδικασία επιλογής την άλλη ανεξάρτητη εξουσία της δημοκρατίας μας, που είναι η νομοθετική. Τι κάνουμε τώρα; Εισάγεται στη διαδικασία επιλογής των ηγεσιών της δικαιοσύνης η άλλη ανεξάρτητη εξουσία, την οποία πρωτίστως αφορά. Δηλαδή, η δικαιοσύνη, έτι το σύνολο των τριών ανεξάρτητων εξουσιών, συμπλέκεται στα πλαίσια των προβλέψεων του συντάγματος στην επιλογή των ηγεσιών των ανωτάτων δικαστηρίων και νομίζω, ότι αυτό θα έπρεπε να χαιρετιστεί από όλους ως ένα πάρα πολύ σημαντικό βήμα που ενισχύει την ίδια τη δημοκρατία. Θα μπορεί κανείς να πει, ωραία 200 χρόνια μετά και πρέπει να χαιρόμαστε; Ναι, μπορεί να καταγραφεί ως ένα έλλειμμα σε μια διαχρονική πορεία, αλλά είναι πολύ σημαντικό το ότι η ελληνική πολιτεία έρχεται αυτό να το καλύψει σήμερα με έναν τρόπο νομίζω πάρα πολύ θετικό”.

Η διάταξη για την καταγραφή των δικών

Αναφορικά με τη διάταξη με την οποία προστίθενται και τα μέσα του διαδικτύου σε ότι αφορά στους περιορισμούς στη δημοσιογραφική κάλυψη και μετάδοση δικών μέσω καταγραφής πληρων πρακτικών με ειδικό λογισμικό, ο κ.Φλωρίδης είπε πως “…. πρέπει να συνομολογήσουμε όλοι και νομίζω ότι έτσι είναι, το είπε και ο κ. Τζανακόπουλος, ότι η ποινική δίκη δεν είναι θέαμα και σωστά ο νομοθέτης από το 2002 έχει προβλέψει ότι δεν επιτρέπεται χωρίς την άδεια του δικαστηρίου και τη σύμφωνη γνώμη των βασικών παραγόντων η μετάδοση με τηλεοπτικά μέσα η μαγνητοφώνηση ή οτιδήποτε άλλο.

Αυτό που προσθέσαμε και εγώ, χαιρετίζω το γεγονός ότι τα δύο κόμματα, ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ υπερψήφισαν τη διάταξη αυτή, προσθέσαμε και τη δυνατότητα να γίνεται αυτό μέσω σύγχρονων τεχνολογιών, έτσι ώστε όντως να προστατεύονται τα θεμελιώδη δικαιώματα των παραγόντων που είναι μέσα σε μια δίκη και κυρίως του κατηγορουμένου.

Ο κύριος Τζανακόπουλος έθεσε ένα ζήτημα ότι υπάρχει – εγώ δεν το γνωρίζω – σε κάποια δικαστήρια θέμα παρουσίας των παρατηρητηρίων στις δίκες. Σε καμία περίπτωση. Στην παρακολούθηση της δίκης δε μπορεί να απαγορευτεί από κανέναν και δεν υπάρχει πουθενά στη διάταξη απαγόρευση της συμμετοχής, δηλαδή, της παρουσίας του παρατηρητηρίου. Όμως, τα παρατηρητήρια θα συμμετέχουν στην παρακολούθηση της δίκης με βάση τις διατάξεις και όχι, με βάση επιλογές δικές τους που επιχειρούν να παρακάμψουν τις συγκεκριμένες διατάξεις χωρίς την άδεια του δικαστηρίου.

Αν το δικαστήριο επιτρέπει, όπως ο νόμος ορίζει, τότε βεβαίως μπορούν να χρησιμοποιούνται τα μέσα. Όταν δεν το επιτρέπει, τότε θα ισχύει η απαγόρευση. Επομένως, όλοι μπορούν, διότι, αυτό είναι το Σύνταγμα, να παρακολουθούν τη διεξαγωγή μιας δίκης σεβόμενοι τις διατάξεις που ορίζουν τον τρόπο με τον οποίον παρακολουθείται μία δίκη και κυρίως τον τρόπο που μεταδίδεται μια δίκη.

Άκουσα πολλούς δημοσιογράφους που είναι χρόνια στις δίκες αυτές συμμετέχοντας στο δικαστικό ρεπορτάζ να λένε ότι έχουμε έναν αθέμιτο ανταγωνισμό από αυτές τις τεχνολογικές μεθόδους και όσους τις χρησιμοποιούν, για το λόγο ότι εμείς κάνουμε τη δουλειά μας με έναν συγκεκριμένο τρόπο, δηλαδή, κρατάμε μόνοι μας πρακτικά και στη συνέχεια τα μεταδίδουμε και κάποιοι χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες έχουν απευθείας μετάδοση κατά παράβαση του νόμου των διαδραματιζομένων σε μία δίκη, ενώ δεν έχει παραχωρηθεί η άδεια του δικαστηρίου. Άρα, λοιπόν, για να είμαστε σαφείς, κανένας μα κανένας δεν μπορεί να απαγορεύσει τον οποιονδήποτε να παρακολουθεί μία δίκη.

Θα την παρακολουθεί, όμως, παριστάμενος εκεί, σεβόμενος τις διατάξεις του νόμου για το πως παρακολουθούμε μια δίκη, διότι, αυτό έχει τεθεί από το ίδιο το Σύνταγμα ως ένας περιορισμός που αποβλέπει κυρίως στην προστασία των δικαιωμάτων των κατηγορουμένων και μου προξενεί κατάπληξη το γεγονός ότι υπήρξαν αιτιάσεις για αυτού του είδους την προστασία που παρέχει διαρκώς ο νομοθέτης από εκείνους που εμφανίζονται υπέρμαχοι των δικαιωμάτων των κατηγορουμένων που πρέπει να προστατευτούν κι όμως, αποδέχονται την ύπαρξη της χρήσης τεχνικών μέσων, τα οποία, δεν προστατεύουν τα δικαιώματα των κατηγορουμένων και αυτοί εμφανίζονται ως εκπρόσωποι δικαιωμάτων”.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ