Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Στον εισαγγελέα ο σταθμάρχης της Λάρισας – Αντιμέτωπος με κατηγορίες που τιμωρούνται έως και με ισόβια κάθειρξη – ΒΙΝΤΕΟ

Η εισαγγελική έρευνα αφορά μεν ευθύνες ανθρώπινου λάθους του σταθμάρχη, αλλά θα επεκταθεί και σε τυχόν ευθύνες που προκύπτουν από διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρομικού συστήματος της χώρας. Ηχητικό ντοκουμέντο πιστοποιεί ότι ο σταθμάρχης έδωσε ελευθέρας στο τρένο να περάσει

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Στον εισαγγελέα ο σταθμάρχης της Λάρισας – Αντιμέτωπος με κατηγορίες που τιμωρούνται έως και με ισόβια κάθειρξη – ΒΙΝΤΕΟ Eurokinissi

Ανθρώπινο λάθος ή έλλειψη δικλείδων ασφαλείας στο σύστημα των σιδηροδρομικών μεταφορών; Η απάντηση αναμένεται να δοθεί αλλά το ερώτημα δεν ακυρώνει το σοκ που εξακολουθεί να προκαλεί το απίστευτο δυστύχημα με τη σύγκρουση των δύο τρένων στην περιοχή των Τεμπών, το οποίο οδήγησε στο θάνατο δεκάδων ανθρώπων στην πλειονότητά τους νέων – πολλοί ήταν φοιτητές όπως αναφέρεται.

Σε εξέλιξη βρίσκεται εισαγγελική έρευνα μετά την παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, ο οποίος έδωσε τη σχετική εντολή νωρίς το πρωί της Τετάρτης προς τον εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, Σ. Δασκαλόπουλο.

Σήμερα Πέμπτη αναμένεται να οδηγηθεί στον εισαγγελέα ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος έχει ήδη συλληφθεί και σε βάρος του εκκρεμούν βαρύτατες κατηγορίες. Αποκαλυπτικοί είναι και οι διάλογοι του με τον μηχανοδηγό του επιβατικού τρένου για τους χειρισμούς του και τις οδηγίες που έδωσε και οι οποίοι είδαν το φως της δημοσιότητας αργά χθες το βράδυ.

Ο ίδιος κατέθετε την Τετάρτη πάνω από 4 ώρες στις αρμόδιες Αρχές, ισχυριζόμενος αρχικώς πως είχε ακολουθήσει όλες τις διαδικασίες (όπως να γυρίσει το κλειδί για αλλαγή της ράγας που κινούνταν τα τρένα), αλλά δεν λειτούργησε το σύστημα.

Στη συνέχεια, όμως, και αφού ζήτησε δικηγόρο παραδέχθηκε πως είχε κάνει λάθος και τοποθέτησε τα τρένα στην ίδια διαδρομή με αποτέλεσμα τη σφοδρή σύγκρουση.

Αυτό αποκάλυψε και το ηχητικό ντοκουμέντο όπως έγραψε και το dikastiko.gr, στο οποίο ο σταθμάρχης με δύο οδηγίες του καθοδηγεί το επιβατικό τρένο στη μοιραία σύγκρουση.

Σε βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία που μένει να αποτιμηθεί από τις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές, οπότε και θα ασκηθούν οι ποινικές διώξεις που θα αφορούν κάθε άλλο υπεύθυνο ο οποίος θα προκύψει στη διάρκεια της έρευνας της δικαιοσύνης.

Σύγκρουση τρένων: Το ανθρώπινο “χέρι” και οι δικλείδες ασφαλείας

Όπως όμως αναφέρουν όλοι οι παροικούντες στο χώρο των συγκοινωνιακών μεταφορών πέρα από το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη, που όπως όλα δείχνουν υπήρξε, κρίσιμο είναι το θέμα εάν θα μπορούσε να υπάρξει “δίχτυ ασφαλείας” που θα απέτρεπε τις επιλογές του και το θανατηφόρο ατύχημα.

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, «όταν δε λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και ο ανθρώπινος παράγοντας υπεισέρχεται στη λειτουργία του τρένου και γίνονται όλα εμπειρικά και χειροκίνητα, αυξάνονται οι πιθανότητες ενός τέτοιου ενδεχομένου. Δεν λειτουργούσαν τα συστήματα καιρό τώρα, δεν είναι σήμερα μόνο. Δεν υπάρχουν ούτε φανάρια, δε βλέπουμε τίποτα».

«Οι σταθμάρχες εργάζονται στα τυφλά, καθώς ηλεκτρονικά μέσα δε λειτουργούν. Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, τα συστήματα που θα εντόπιζαν τις θέσεις των τρένων και θα αποτελούσαν τη δικλείδα ασφαλείας για την αποτροπή ατυχημάτων, αγοράστηκαν αλλά δεν τοποθετήθηκαν ποτέ» είπε.

Όπως σημείωσε στο OPEN ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτας, «ο σταθμάρχης της Λάρισας, επειδή δεν έχουν τελειώσει τα συστήματα, τα οποία θα έπρεπε να έχουν τελειώσει εδώ και αρκετά χρόνια, βλέπει τον σταθμό του -την είσοδο και την έξοδο που διώχνει τα τρένα. Διαδρομή δε βλέπει κανείς. (Τα συστήματα) υπάρχουν κάπου, και κάπου δεν δουλεύουν. Δυστυχώς, εδώ δεν έχουν ενεργοποιηθεί ακόμα. Αυτά τα συστήματα θα έπρεπε να έχουν τελειώσει από το 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων».

Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, από τα 519 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, μόνο τα 160 χιλιόμετρα, στο κομμάτι Τιθόρεας – Δομοκού καλύπτονται από ηλεκτρονικά μέσα. Ακόμα και νεότερα συστήματα που δίνουν το στίγμα στους υπολογιστές των σταθμαρχών, τα οποία αγοράστηκαν το 2008, εξακολουθούν να βρίσκονται μέσα σε κουτιά.

Όπως εξήγησε ο πραγματογνώμονας, Γρηγόρης Μιχαλόπουλος, «θέλει μία υποστήριξη από ένα ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο από ότι φαίνεται δε λειτουργούσε ποτέ. Αυτό το σύστημα επιτήρησης αποτρέπει τα ανθρώπινα λάθη. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι υπάρχουν κάποιες αστοχίες».

Τα τρία λάθη και τα συστήματα

Τα λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη ήταν τρία σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιο Δέδε που μίλησε στην ΕΡΤ.

Όπως είπε: «Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου. Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη. Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει».

Όσο για το αν υπάρχουν και ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες απάντησε: «Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό.

Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα». Ωστόσο, τα συστήματα αυτά ποτέ δεν τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία.

Τραγωδία στα Τέμπη

Eurokinissi

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ