Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Τέμπη – Επιτροπή Θεσμών: Η επίμαχη σύμβαση “717”, οι 57 νεκροί και το “κλειδί” της τηλεδιοίκησης – Τι απάντησαν οι 4 υπουργοί για το πολύνεκρο δυστύχημα – ΒΙΝΤΕΟ

Το κάλεσμα Γεραπετρίτη για επιτόπια αυτοψία στο σταθμό Λάρισας, η αναφορά Καραμανλή πως λειτουργούσε το σύστημα, οι πολιτικές ευθύνες στις οποίες αναφέρθηκε ο Χρ. Σπίρτζης και η κατάθεση Χρυσοχοΐδη για την επίμαχη σύμβαση

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Τέμπη – Επιτροπή Θεσμών: Η επίμαχη σύμβαση “717”, οι 57 νεκροί και το “κλειδί” της τηλεδιοίκησης – Τι απάντησαν οι 4 υπουργοί για το πολύνεκρο δυστύχημα – ΒΙΝΤΕΟ eurokinissi

Σε νέο επίπεδο πολιτικής αντιπαράθεσης μπαίνει η τραγωδία στα Τέμπη, μετά τις καταθέσεις στην αρμόδια Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των υπουργών που είχαν τα ηνία την τελευταία δεκαετία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Στην Επιτροπή βρέθηκαν 4 υπουργοί, με πλέον πρόσφατο τον Γιώργο Γεραπετρίτη, που αντικατέστησε μετά την παραίτηση του τον Κ. Καραμανλή, καθώς και οι δύο προηγούμενοι επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Πέραν των διαδικαστικών θεμάτων για την εκτέλεση των επίμαχων συμβάσεων, κυρίαρχο υπήρξε το ζήτημα κατά πόσο ο σταθμός της Λάρισας διέθετε σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν ακολούθησε ο σταθμάρχης και επέλεξε το χειροκίνητο χειρισμό.

Σε κάθε περίπτωση από την συζήτηση προέκυψε πως πέραν της απειρίας του συγκεκριμένου σταθμάρχη, οι καθυστερήσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων υπήρξαν καθοριστικές για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Γ. Γεραπετρίτης: Ορίστε εκπρόσωπο από συμπολίτευση και αντιπολίτευση, να πάμε να δούμε αν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα

Εκφράζοντας την οδύνη του «στις οικογένειες των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη», ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε πως «ένα πολύ μικρό μέρος λειτουργικό των σταθμών παραδόθηκε το 2016 και πρόσθεσε ότι δεν ισχύει ότι το έργο ξεκίνησε ξανά το 2017. Μόνο σε δυο χώρες ή τρεις υπάρχει στο 100% το σύστημα ETCS και θα είμαστε η μόνη χώρα που θα τοποθετήσει το σύστημα αυτό στο 100% του άξονα. Αυτό θα αναβαθμίσει σημαντικά την ασφάλεια. Θα παραδοθεί το 100% έτοιμο προς χρήση στο τέλος Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Απομένουν δυο κομμάτια».

Στη συνέχεια ανέφερε: «Τρία θέματα θα επισημάνω μόνο το πρώτο είναι το ζήτημα της της ολοκλήρωσης της ηλεκτρονικής αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας. Ακούστηκαν πολλά. Η πραγματικότητα είναι ότι η σύμβαση του Σεπτεμβρίου του 2014, η Σύμβαση 717 περιελάβανε τα κεφάλαια εκείνα, τα οποία ήταν κρίσιμα για την ολοκλήρωση του έργου. Προέβλεπε καταληκτική ημερομηνία το 2016. Το 2016 δεν είχε παραδοθεί παρά μόνον λειτουργικά 17 από τους 52 σταθμούς και κανένα κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας από τα τρία προβλεπόμενα. Εξ αυτών των 17 οι μισοί περίπου σταθμοί έγιναν εξαρχής αφότου ανέλαβε η νέα κυβέρνηση, διότι διαπιστώθηκαν ότι υπήρχαν σοβαρότατα κενά σε ό, τι αφορά την αλληλεπίδραση που καθιστούσαν ασύμβατες τις υποδομές. Άρα οι μισοί από τους 17 σε σύνολο 52. Και χαίρομαι για το γεγονός ότι ο κ. Σπίρτζης σήμερα συνομολόγησε το γεγονός ότι ανασκεύασε, μπήκαν μετά το 2019 αδαπάνως βεβαίως αδαπάνως. Προφανώς θα γινόταν αδαπάνως από τη στιγμή που ήταν υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας. Όμως αυτό υποδηλώνει το γεγονός ότι ένα πολύ μικρό μέρος λειτουργικό των σταθμών παρεδόθη το 2016. Και βεβαίως σήμερα ακούσαμε ότι συνεχίστηκε το έργο μετά το 2017. Δεν προκύπτει από κάπου κατέθεσα εγώ στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου που είχα μια πολύ δημιουργική συζήτηση τις προάλλες για 5 ώρες όλα τα έγγραφα από τα οποία αποδεικνύεται το τι πράγματι παραδόθηκε και τι όχι. Ο τέως υπουργός, ο κ. Καραμανλής σήμερα κατέθεσε τα πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής, από το οποίο προκύπτει η λειτουργική παράδοση του έργου. Ειλικρινώς πιστεύει κανείς ότι τα χρήματα τα οποία εκταμιεύθηκαν αντιστοιχούν σε ένα πραγματικό έργο; Αμφισβητείται το γεγονός ότι παραδόθησαν μόνο 17 από τους 52 σταθμούς, εκ των οποίων οι μισοί κατασκευάστηκαν μετά το 2021. Νομίζω αυτό είναι απολύτως αντικειμενικό και προκύπτει από τα στοιχεία που κατέθεσα εγώ στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής και ο κ. Καραμανλής σήμερα. Ακούστηκαν διάφορα ζητήματα σε σχέση με τα συστήματα ασφαλείας, ενδοεπικοινωνιών και αυτόματης πέδησης. Σε ό, τι αφορά το κομμάτι των ενδοεπικοινωνιών, το GSMR, να επισημάνω το γεγονός ότι πράγματι παρεδόθη το 2019. Έπρεπε όμως να ακολουθήσει μία χρονοβόρος είναι η αλήθεια διαδικασία για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση, η οποία δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση. Η πιστοποίηση ολοκληρώθηκε και έλαβε την έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή σε ό, τι αφορά τον παρατρόχαιο εξοπλισμό, δηλαδή τον εξοπλισμό που βρίσκεται στις γραμμές στις ράγες και εκκρεμεί αυτή τη στιγμή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε ότι αφορά τον εποχούμενο εξοπλισμό, δηλαδή τον εξοπλισμό που βρίσκεται στο τρένο. Διότι όπως καταλαβαίνετε, αυτή η ενδοεπικοινωνία πρέπει να γίνεται μεταξύ του τρένου και του σταθμού, άρα σήμερα μπορούν να συνομιλούν και συνομιλούν οι σταθμάρχες μέσω του δικτύου. Παραμένει όμως γιατί θα πρέπει να δοθεί η έγκριση της ρυθμιστικής αρχής σε ότι αφορά την επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς σε ότι αφορά το σύστημα αυτόματης πέδησης της» είπε και πρόσθεσε.

«Κε Σπίρτζη, δεν είπε κανείς ποτέ ότι μόνο σε δύο χώρες, σε τρεις χώρες υπάρχει. Βεβαίως υπάρχει σε περίπου στις μισές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει το σύστημα. Αυτό το οποίο είπαμε είναι ότι μόνον σε δύο χώρες ή τρεις, αν λάβουμε ένα μέτρο μεγέθους του 90%, μόνο σε τρεις χώρες υπάρχει στο 100% το σύστημα ETCS και εμείς θα είμαστε η τέταρτη χώρα που θα προσθέσει στο τέλος της σύμβασης αυτής θα προσθέσει στο εκατό τοις εκατό του κυρίου Άξονα το σύστημα αυτό, το οποίο θα είναι μια πολύ σημαντική αναβάθμιση. Προσέξτε, δεν θα είναι ποτέ η απόλυτη ασφάλεια. Πάντοτε θα υπάρχει ένα ανθρώπινο χέρι το οποίο θα ελέγχει ακόμη ακόμη και τους μηχανισμούς ασφαλείας, αλλά σε κάθε περίπτωση θα αναβαθμιστεί σημαντικά. Σε ό, τι αφορά δε το χρονοδιάγραμμα, εκείνο το οποίο είναι σημαντικό είναι ότι θα υπάρξει μια επιτάχυνση του έργου της παράδοσης των ηλεκτρονικών συστημάτων. Θα παραδοθεί το 100% έτοιμο προς χρήση στο τέλος του Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Από τον Οκτώβριο του 2023 όλα τα συστήματα σηματοδότησης τηλεδιοίκησης θα είναι εγκατεστημένα και λειτουργούντα. Απομένει ακόμα ένα σημαντικό μέρος, δύο κομμάτια, ένας βόρειος άξονας, ο οποίος θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και ένας νότιος άξονας. Συνολικά πρόκειται περίπου για 333 χιλιόμετρα, τα οποία θα παραδοθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Θέλω όμως να επαναλάβω και πάλι. Παράδοση σημαίνει ένα και μόνο πράγμα, λειτουργική παράδοση δεν μπορεί όταν αποδίδεις χρήματα, όταν χρηματοδοτήσει ένα ανάδοχο για να αναλάβει τις προμήθειες, για να φτιάξει το έργο, να θεωρήσω ότι το έργο ολοκληρώθηκε. Το έργο ολοκληρώνεται κατά το δίκαιο, το διοικητικό με έναν και μόνο τρόπο με το πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής. Αυτό και μόνον αυτό».

Οι προσβλητικοί χαρακτηρισμοί

Για το τι λειτουργεί και τι όχι στη Λάρισα, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι άκουσε εξαιρετικά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. «Οφείλω να σας πω ότι εγώ προσωπικά έχω τηρήσει μία, θεωρώ, ήπια και ευπρεπή στάση σε ό, τι αφορά τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διερεύνηση των αιτιών για το δυστύχημα στα Τέμπη. Ποτέ δεν επιχείρησα ούτε να μεμφθώ βουλευτές, υπουργούς, ούτε ως υπουργούς, ούτε πολύ περισσότερο να έχω έναν λόγο ο οποίος είναι προσβλητικός. Παρά ταύτα και θέλω να το πω αυτό με πίκρα άκουσα εξαιρετικά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς. Άκουσα επανειλημμένως για ψέματα τα οποία ειπώθηκαν, χαρακτηρίζοντάς με ότι ουσιαστικά ήρθαν να παραπλανήσω. Ποια είναι η πραγματικότητα λοιπόν; Η πραγματικότητα είναι μία και μόνη, όπως την έθεσε εξάλλου και ο Κ. Καραμανλής. Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε στη Λάρισα υφίσταται ένα τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης, το οποίο μπορεί να κάνει αυτόματη χάραξη και όχι μόνο μπορεί, αλλά είναι υποχρεωμένοι οι σταθμάρχες. Κατέθεσα το σχετικό έγγραφο στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Ήταν υποχρεωμένος ο επίμαχος σταθμάρχης, όπως και όλοι οι σταθμάρχες, να κάνουν αυτόματη χάραξη. Βεβαίως είναι τοπικό. Εγώ εξ αρχής είμαι πάντοτε πολύ ακριβής. Έχω μάθει επειδή είμαι νομικός να είμαι πάρα πολύ ακριβής. Πάντοτε ομιλώ για τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης. Ποτέ δεν μίλησα για ένα καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης. Ποτέ δεν το είπα αυτό. Πράγματι, όταν θα καλυφθούν και τα υπόλοιπα σημεία της τηλεδιοίκησης, θα έχουμε αυτό το οποίο ονομάζουμε υπερτοπικό τα κέντρα τα οποία θα μπορούν να ελέγχουν περισσότερους σταθμούς».

Πρόεδρος εργαζομένων ΟΣΕ

Eurokinissi

Τέμπη: Η αντιπολίτευση επισκέφθηκε οικοδομές

Μίλησε ακόμα για «ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης όταν ορισμένοι πηγαίνουν σε αυτό το οποίο σήμερα είναι υπό εξέλιξη και θα καταστεί το υπερτοπικό σύστημα της Λάρισας αυτό που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο και θα περιλαμβάνει πολύ μεγαλύτερο εύρος, πέρα δηλαδή από τα σημερινά 8,5 χιλιόμετρα και εμφανίζουν αυτό το οποίο σήμερα, προφανώς λόγω εργασιών, είναι σε μια οικοδομική κατάσταση και εμφανίζουν ότι δήθεν αυτό είναι ό, τι υπάρχει σήμερα. Ακριβώς δίπλα σε αυτές τις εικόνες είναι το Κέντρο Τοπικής Τηλεδιοίκησης της Λάρισας, το οποίο είναι πλήρως λειτουργούν και το οποίο σήμερα που μιλάμε, αλλά και την κρίσιμη νύχτα λειτουργούσε και όφειλε να λειτουργεί. Και αυτό μπορώ να σας το βεβαιώσω, όχι για άλλο λόγο, διότι πήγα εγώ ο ίδιος και έκανα αυτοψία και εξ αυτού του λόγου μπόρεσα εγώ με τη βοήθεια του σταθμού αρχών να κάνω την αυτόματη χάραξη που δεν έγινε εκείνο το βράδυ. Άρα θέλω να σας πω και να σας καλέσω αν θέλετε όλοι, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, όποτε εσείς κρίνετε να ορίσετε έναν εκπρόσωπο σας, να πάμε μαζί στο σταθμό της Λάρισας, να δούμε αν πράγματι λειτουργεί ή δεν λειτουργεί η τοπική τηλεδιοίκησης της Λάρισας με την αυτόματη χάραξη. Εάν δεν λειτουργεί, τότε εγώ θα ζητήσω συγγνώμη δημόσια ενώπιον του ελληνικού λαού και θα αναλάβω πλήρως την ευθύνη.

Τέμπη

Eurokinissi

Θα ζητήσω συγγνώμη εάν δεν λειτουργούσε το σύστημα

Όπως τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης «εάν όμως λειτουργεί και αποδειχθεί ότι λειτουργούσε εκείνο το βράδυ, θα περιμένω μια συγγνώμη και απέναντί μου και απέναντι στον ελληνικό λαό που παραπλανάται εξ αυτών των συνθηκών και σήμερα θα καταθέσω μόνο ένα έγγραφο γιατί τα έχω καταθέσει όλα στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου θα καταθέσω ένα μόνο έγγραφο. Το έγγραφο αυτό είναι η επίσημη ανάλυση ηλεκτρονικού αρχείου καταγραφής δεδομένων σηματοδότησης από τη Λάρισα το κρίσιμο βράδυ, δεν αμφισβητείται. Είναι από το καταγραφικό. Τι προκύπτει από αυτό; προκύπτει το εξής ότι μέχρι 10:12 βραδινή συντελέστηκαν αυτόματες χαράξεις σε όλα τα δρομολόγια και αναφέρονται αναλυτικά τα τελευταία 5 δρομολόγια. Έγινε δυστυχώς χειροκίνητη δρομολόγηση στην επίμαχη αμαξοστοιχία 62 και στη συνέχεια για να δοκιμαστεί αν πράγματι λειτουργούσε 01:39 πρωινή, δηλαδή περίπου δύο ώρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, έγινε δοκιμαστική λειτουργία και λειτουργούσε απολύτως η αυτόματη χάραξη. Άρα, πέρα από κάθε αμφιβολία, το κρίσιμο εκείνο βράδυ λειτουργούσε απολύτως στο τοπικό σύστημα και θα όφειλε να είχε γίνει η αυτόματη χάραξη. Ένα τρίτο σημείο και κλείνω τις παρατηρήσεις μου και στη συνέχεια απλώς θα θέσω και εγώ μερικά ερωτήματα. Με τη σειρά μου αναφέρθηκε ο υπουργός στα ζητήματα προσωπικού.

Τέμπη

eurokinissi

Τέμπη: Η έλλειψη προσωπικού

Για το προσωπικό είπε ότι έγινε μεγάλη προσπάθεια να υπάρξει στελέχωση για να αναπληρωθούν οι απώλειες λόγω συνταξιοδότησης. Προσλήφθηκαν 200 άτομα και βρίσκεται αυτή την στιγμή σε εξέλιξη η διαδικασία για την πρόσληψη 117 ατόμων και θα έρθει και άλλη προκήρυξη για 100 άτομα.

Εξέφρασε στη συνέχεια μερικά ερωτήματα: Η ασφάλεια των σιδηροδρόμων προβλέφθηκε σε ειδικό πακέτο της ΕΕ. Ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη όταν ανέλαβε η κυβέρνηση. Τέλος Ιανουαρίου ψηφίσαμε στην Βουλή έναν νέο φορέα αυτόν της διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Θα θέσει την βάση για να διερευνούμε καλύτερα. Η κοινοβουλευτική ομάδα που δεν τον ψήφισε ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ.

Θα αναβαθμιστεί αυτή την εβδομάδα με διάταξη σε κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού. Έχουμε τεράστιους βανδαλισμούς και τώρα που μιλάμε. Είναι τραγικό όχι μόνο η κλοπή από συμμορίες αλλά και η κλεπταποδοχή. Είναι θλιβερό. Η διάταξη που αφορούσε το κακούργημα της κλοπής υπήρχε. Καταργήθηκε τον Ιούνιο του 2019 με τον ποινικό του ΣΥΡΙΖΑ. Μόνο αν υπάρχει θάνατος μπορεί να υπάρξει καταδίκη για κακούργημα. Αυτό τώρα θα καταστεί συνολικά κακούργημα.

Επίσης είπε ότι σε 4,5 χρόνια έγιναν 24 προσλήψεις. Παράλληλα, απαντώντας στους ισχυρισμούς του κ. Σπίρτζη είπε «είπατε ότι η 717 ήταν καλή σύμβαση. Τι κάνατε όμως από το 2017 και μετά και γιατί την παρατείνατε 6 φορές κ. Σπίρτζη; Το πόρισμα της ΕΔΕΛ κ. Σπίρτζη μιλά όχι για κακή σύμβαση αλλά για πλημμελή έλεγχο της σύμβασης.

eurokinissi

Τέμπη: Καραμανλής – “Ο σταθμός της Λάρισας είχε σύστημα τηλεδιοίκησης – Λειτουργούσε έως τις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου”

«Μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν την τελευταία τριετία με το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν ο σταθμός της Λάρισας. Λειτουργούσε έως τις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή μία ώρα πριν το δυστύχημα στα Τέμπη και μπορούσε ο σταθμάρχης να κάνει αυτόματη χάραξη της διαδρομής, όπως οι προηγούμενοι. Δεν την έκανε αυτόματα και την έκανε χειροκίνητα» επισήμανε ο τέως υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και δικτύων Κώστας Αχ Καραμανλής.

Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας το βράδυ του δυστυχήματος είπε ο κ. Καραμανλής «Δικλείδα ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε. Δικλείδα ήταν ο δεύτερος και τρίτος σταθμάρχης που δεν ήταν στις θέσεις τους. Δικλείδα ήταν ο κανονισμός ασφαλείας του ΟΣΕ που δεν εφαρμόστηκε. Δικλείδα ήταν το πώς θα έπρεπε να γίνονται οι αναγγελίες για τα δρομολόγια αλλά δεν έγιναν με τον σωστό τρόπο». σημείωσε.

Για την επίμαχη σύμβαση 717 του 2014, υπογράμμισε πως «παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο. Μας παραδόθηκε λειτουργικά μόνο το 18%. Το προχωρήσαμε στο 70%», σχολιάζοντας πως «άλλο η απορρόφηση άλλο η εκτέλεση του έργου»

«Το 2016 παραδόθηκαν μόνο οι 17 από τους 52 σταθμούς, από τους οποίους οι μισοί ανασκευάστηκαν από το 2021» ανέφερε

Όπως τόνισε μεταξύ 2017 με 2019, το παραδοτέο έργο είναι μηδενικό. Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε, ούτε ένα έργο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε.

Ως μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία των σιδηροδρόμων ανέδειξε «το σπάσιμο των εργολαβιών που καταλήγει σε μία βαβέλ» «Θεσμοθετούμε ενιαία διαδικασία. Ένας εργολάβος για όλο το έργο» ανέφερε.

Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στα «ψεύδη» που έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τη σύγκρουση των τρένων στα Τεμπη.

Πρώτο ψέμα, είπε ο κ. Καραμανλής, ότι «αναφέρουν πως στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Αυτό δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Διέθετε σύστημα από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα στα Τέμπη. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά όπως έκαναν οι προηγούμενοι. δυστυχώς δεν το έκανε, τη χάραξε χειροκίνητα και ξέχασε ένα κλειδί. Επειδή λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης μπορούσε να δει το τρένο στη λάθος κατεύθυνση για 12 λεπτά αλλά δυστυχώς δεν το έκανε

Δεύτερο ψεύδος ότι αν λειτουργούσε το σύστημα ΕΤCS το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί, είπε ο κ. Καραμανλής εξηγώντας ότι «απο τη στιγμή που ο σταθμάρχης παρέκαμψε το σύστημα και πήγε χειροκίνητα και έδωσε εντολή παραβίασης του κόκκινου σηματοδότη κανένα σύστημα δεν θα σταματούσε την κίνηση του τρένου. Και το ETCS και η σηματοδότηση θα είχε απενεργοποιηθεί. Με το σύστημα αυτό ναι θα είχε περισσότερες δυνατότητες ο σταθμάρχης αλλά δεν ξέρουμε να θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα γιατί όλα τα συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους»

«Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR θα είχαμε προλάβει το κακό. Ισχυρίζονται από την αξιωματική αντιπολιτευση ότι το σύστημα είχε παραδοθεί. Παραλείπουν να πουν ότι έλειπε η απαραίτητη πριν την χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία με έγκριση και πιστοποιητικό συμμόρφωσης. Το GSMR τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Το σύστημα αυτό που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται είναι αυτό που χρησιμοποιήθηκε και ακούσαμε τους διαλόγους που έχουν δοθεί σε δημοσιότητα» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

«Οι αλήθειες για την χρηματοδότηση και τις προσλήψεις»

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, απαντώντας στα περί υποχρηματοδότησης του ΟΣΕ από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι «αυξήσαμε από 45 σε 75 εκατ. ευρώ την χρηματοδότηση του ΟΣΕ ενώ προβλέψαμε κονδύλια από το Ταμέιο Ανάκαμψης».

Για τον αριθμό των εργαζομένων, δε, είπε ότι «από το 2009 και μετά ο αριθμός εργαζόμενων έβαινε μειούμενος. Πότε ανακόπηκε η πορεία; Το 2022. Εμείς προχωρήσαμε σε διαδικασίες προσλήψεων με διαγωνισμούς ΑΣΕΠ το 2022 και 2023. Διαδικασίες αδιάβλητες και δυστυχώς χρονοβόρες. Το 2015-19 έγιναν μόλις 24 προσλήψεις, επί των δικών μας ημερών έγιαν περισσότερες από 200 προσλήψειες και άλλες 200 με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Σε μια περίοδο μείωσης υπαλλήλων από το 2022 άρχισε να αυξάνεται ο αριθμός. Σε μια τόσο οδυνηρή στιγμή για την κοινωνία μας ας συμφωνήσουμε για τα γεγονότα».

Όσον αφορά τη σύμβαση με την Hellenic Train αφού είπε ότι «έχουν ακουστεί σημεία και τέρατα» στη συνέχεια εξήγησε ότι «το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφασίζει να διαγράψει χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς το δημόσιο ύψους 700 εκατ. ευρώ και στην συνέχεια να την πωλήσει έναντι 45 εκατ. ευρώ. Το 2022 υποχρεώνουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που εκτελεί να πληρώνει για την χρήση της υποδομής που χρησιμοποιεί».

«Δεν κρύφτηκα ποτέ στην ζωή μου και δεν δίστασα να αναλάβω τις ευθύνες μου. Παραλάβαμε μια σύμβαση στο 18% και την πήγαμε στο 70% δυστυχώς όχι στο 100%. Στον τομέα σιδηροδρόμων προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε παθογένειες δεκαετιών. Όμως για να εξαλείφουν απαιτούνται χρόνια. Δεν θα ήμουν συνεπής με τα πιστεύω μου αν θεωρούσα ότι προσωπικά και εγώ δεν φέρω μερίδιο ευθύνης για όλα αυτά. Δεν συμφωνώ με λογικές που λένε ότι τα έκανα όλα καλά» υπογράμμισε και συμπλήρωσε: «Σιώπησα σεβόμενος τα θύματα. Ηταν χρέος μου να μιλήσω εδώ στην Βουλή. Οι περισσότεροι που μίλησαν ενέδωσαν στην σκοπιμότητα και τη μικροπολιτική συγκυρία».

Μ. Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014 και είχε χρόνο ολοκλήρωσης 2 έτη

«Θρηνούμε όλοι και αποτελεί καθήκον η διερεύνηση της αλήθειας», ανέφερε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο οποίος διετέλεσε υπουργός Μεταφορών επί 18 μήνες, από το δεύτερο ήμισυ του 2013 έως το 2015, κατά την αρχική τοποθέτησή του για τη σύμβαση 717 στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης σημείωσε ότι «από το 2010 συγκροτήθηκαν ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ με σκοπό την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης καθώς και της ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρόμου. Συγκεκριμένα, το 2010 συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εμπειρογνώμων της ΕΡΓΟΣΕ. Το 2011 παρέδωσαν τα πορίσματά τους και το ίδιο έτος συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας της ΕΡΓΟΣΕ για τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης του έργου που αφορούσε την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Το 2012 η ΕΡΓΟΣΕ συνέταξε τα τεύχη δημοπράτησης και τα υπέβαλλε για παρατηρήσεις στον ΟΣΕ που ήταν ο διαχειριστής της γραμμής και τα ενέκρινε. Ακολούθησε η έγκριση σκοπιμότητας του έργου από την αντίστοιχη Αρχή Μεταφορών και την αντίστοιχη διεύθυνση της ΕΕ με ταυτόχρονη έγκριση της χρηματοδότησης του έργου από το Ταμείο Συνοχής. Το έργο εγκρίθηκε για τη σκοπιμότητά του από όλα τα καθ’ ύλην εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης το 2014 με προϋπολογισμό 52.753.300 ευρώ, χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ».

«Στον διαγωνισμό που ακολούθησε ανάδοχος αναδείχθηκε ο υποψήφιος με τη χαμηλότερη προσφορά και μετά την έκπτωση το ύψος του έργου διαμορφώθηκε στο ποσό των 41.297.147ευρώ, χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ. Ακολουθήθηκε η ενημέρωση της Βουλής και ο έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο που ενέκρινε τη σύμβαση. Έτσι, τέλη Σεπτεμβρίου 2014 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε τη σύμβαση για ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας. Ο χρόνος υλοποίησης ήταν 2 έτη, δηλαδή παράδοση τέλος Σεπτεμβρίου 2016. Η πρώτη δουλειά του αναδόχου, σύμφωνα με τη σύμβαση και την ειδική συγγραφή υποχρεώσεων, ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή του υφιστάμενου δικτύου, του εξοπλισμού, ώστε στη συνέχει να μπορεί να γίνει ο προγραμματισμός για την ανάταξη και αναβάθμιση του δικτύου», πρόσθεσε.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης, τόνισε ότι «το έργο ήταν απόλυτα αναγκαίο, διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα, σε συνεργασία με την ΕΕ, αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό του δικτύου από το Ρίο έως τον Προμαχώνα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι γνωστό ότι «το σύστημα του σιδηροδρομικού δικτύου είχε υποστεί δολιοφθορές σε συστήματα που είχαν τοποθετηθεί, δημιουργώντας σημαντικά έργα ασφάλειας και λειτουργικότητας που έπρεπε να αντιμετωπιστούν. Για αυτό από ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ αποφασίστηκε να γίνουν οι γρηγορότερες εργασίες στα συστήματα ασφαλείας του δικτύου. Το έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν».

Ο πρώην υπουργός διευκρίνισε πως «ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πάνω στη γραμμή πολλά διαφορετικά συστήματα από διαφορετικούς παρόχους, εκ των οποίων ορισμένα είναι εκτός λειτουργίας, είτε εξαιτίας βλαβών είτε κλοπής υλικών, που πρέπει να γίνουν και πάλι λειτουργικά και σε μία ενιαία λειτουργία τους. «Αναβάθμιση σημαίνει ότι μετά την ανάταξή τους, ο ανάδοχος θα πρέπει να τα ανατάξει και να λειτουργούν και σε επίπεδο ασφαλείας σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και οδηγίες. Τα παλαιά συστήματα σηματοδότησης, είναι προφανές ότι δεν είχαν πιστοποίηση όπως απαιτούσαν οι πιο σύγχρονοι κανονισμοί της ΕΕ». Η δε τηλεδιοίκηση, σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι η απεικόνιση και οι εξ αποστάσεως χειρισμοί των συστημάτων λειτουργίας και ασφαλείας».

Ο κ. Χρυσοχοΐδης επεσήμανε ότι «τον Γενάρη του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου την εκτέλεση της σύμβαση με χρόνο ολοκλήρωσης τον Σεπτέμβριο του 2016». Στη συνέχεια κατέθεσε στα πρακτικά χρονολόγιο όλων των γεγονότων που προανέφερε.

Τέμπη: Σπίρτζης – “Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες”

«Επειδή 57 οικογένειες που ζουν το δράμα της απώλειας των παιδιών τους και ολόκληρος ο ελληνικός λαός περιμένει απαντήσεις απ’ όλους μας για το τι έγινε και τι δεν έγινε νομίζω ότι είναι χρέος όλων μας να εισφέρουμε σε αυτό με αλήθεια. Από την άλλη μέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη υπήρχε η μεθόδευση να διαχυθούν ευθύνες πριν καν ταφούν οι 57 αδικοχαμένοι συμπολίτες μας, νέα παιδιά, εργαζόμενοι», είπε καταγγέλοντας τα δημοσιεύματα εις βάρος τους για το ότι δεν είχε μιλήσει.

Η σημερινή συνεδρίαση, με μόνο θέμα την σύμβαση 717 του 2014 για τη σηματοδότηση, με ευθύνη των βουλευτών της ΝΔ, πιστεύω ότι αδικεί το Κοινοβούλιο και την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Θέλω να πιστεύω ότι οι συνάδελφοι της ΝΔ δεν υπηρετούν λογικές σκοπιμότητας, της λογικής όλοι είμαστε ίδιοι.[…] Η λογική του όλοι είναι ίδιοι, όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη. Επειδή υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, κατά τη γνώμη μου είναι οι συντηρητικές πολιτικές που έχουν οδηγήσει τον σιδηρόδρομο, σε όλη την Ευρώπη, σε μια κακή πορεία. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες στη χώρα μας που πρέπει να τις συζητήσουμε και να τις αντιμετωπίσουμε, όμως, υπάρχουν και ευθύνες που είναι προσωποποιημένες».

Ο πρώην υπουργός κάλεσε την Επιτροπή να καλέσει ειδικούς – για το σύνολο των θεμάτων- που μπορούν σε εισφέρουν με τις γνώσεις τους για λάθη και παραλείψεις κάθε διοίκησης και κυβέρνησης.

Αναφορικά με την σύμβαση 717 που εξετάζεται τόνισε ότι πάρα πολλά από όσα ακούγονται αυτές τις ημέρες περισσότερο παραπληροφορούν παρά φωτίζουν την υπόθεση, κυρίως στα τεχνικά ζητήματα και σε ψέματα που λέγονται είτε από άγνοια, είτε από ημιμάθεια, είτε από σκοπιμότητα υποστηρίζοντας, ταυτόχρονα, ότι όταν αυτά ακούγονται από επίσημα χείλη είναι ακόμα χειρότερο.

«Ότι πω θα τεκμηριώνεται με έγγραφα και όχι με προσεγγίσεις ή εκτιμήσεις δικές μου» είπε ο πρώην υπουργός ο οποίος μιλώντας για το συνολικό σύστημα σηματοδότησης που πρέπει να λειτουργεί υποχρεωτικά σημείωσε ότι έχει δύο σταθμούς το 2023 και το 2003.

Όπως είπε, «τo συνολικό σύστημα που πρέπει να λειτουργεί υποχρεωτικά, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό για τις κύριες γραμμές ήταν το 2023 , Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι. Tο συνολικό σύστημα ERTMS (European Rail Traffic Management System) έχει δύο μέρη: το GSMR και το ETCS . To GSMR που είναι η κινητή τηλεφωνία του σιδηροδρόμου τον Ιούλιο 2019 παραδόθηκε εγκατεστημένο. Προφανώς, είχαν γίνει όλες οι δοκιμές και είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι. Έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του μέχρι το Ικόνιο. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν είχε μπει σε λειτουργία και ο μηχανοδηγός που έψαχνε να βρει τους συναδέλφους του θα το είχε καταφέρει καθώς θα τον άκουγαν και οι υπόλοιποι σταθμάρχες και μηχανοδηγός.

«Η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές και όχι όλο το δίκτυο», πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης. Αναφερόμενος στη δήλωση από επίσημα χείλη ότι μόνο τρεις χώρες έχουν το σύστημα ETCS (European Train Control System) ανέφερε ότι σύμφωνα με έγγραφο της ΕΕ που προσκόμισε μόνο σε δέκα χώρες δεν είναι σε λειτουργία.

Επομένως, όπως είπε, πρώτον το σύστημα υπάρχει σε 17 χώρες και τα μεγαλύτερα τμήματα του δικτύου δεν προβλέπεται να έχουν μέχρι το 2030 του ETCS. Άποψη που όπως τόνισε, δείχνει ότι ότι δεν επηρεάζει την ασφάλεια. Αυτός είναι ο λόγος που εκσυγχρονίστηκε ο μηχανισμός κίνησης με τη συμμετοχή όλων των αρμοδίων.

«Η ασφάλεια των μεταφορών πρέπει να είναι διασφαλισμένη. Ο λόγος που μπαίνουν αυτά τα συστήματα δεν είναι μόνο η ασφάλεια […] αλλά ότι ο έλεγχος της γραμμής αυξάνει τη χωρητικότητα της γραμμής, την ταχύτητα των τρένων. Με το ETCS έχουμε τη δυνατότητα περισσότερων δρομολογίων στις επιβατικές μεταφορές με ασφάλεια».

Κακή και πλημμελής η σύμβαση 717

Όσον αφορά το σύστημα σηματοδότησης, υποστήριξε ότι η σύμβαση 717 του 2014 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να εγκατασταθεί το ETCS, εστιάζοντας ότι δεν είναι τηλεδιοίκηση το ETCS. Και όπως είπε, ο διαγωνισμός υπογράφηκε το 2007, επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη.

«Το κέντρο τηλεδιοίκησης λειτουργούσε μέχρι το 2019. Υπέστη βλάβη από πυρκαγιά και έκτοτε δεν λειτούργησε και ούτε αποκαταστάθηκε» ισχυρίστηκε ο κ. Σπίρτζης μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Και όπως είπε, «δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα στο σταθμό της Λάρισας ώστε να μπορεί να διορθωθεί».

Ο κ. Σπίρτζης όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, αναφέρθηκε σε έγγραφα που κατέθεσε ο κ. Γεραπετρίτης και έκανε μια αναδρομή στο 2014 και στα στελέχη που ήταν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. «Αυτή είναι μια σύμβαση που την χειρίστηκαν αυτοί οι άνθρωποι και θα ήταν χρήσιμο να είναι εδώ», πρόσθεσε λέγοντας ότι είναι πολύ ενδιαφέρον να ακούσουμε τι έλεγαν για το σύστημα ανάταξης.

«Πολλά έργα είχαν ήδη χρηματοδοτηθεί και δεν μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν εκ νέου», πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης περιγράφοντας το πώς φτάσαμε στη σύμβαση 717. «Βγήκε ένα έργο ως προμήθεια, σαν να μη χρειάζεται μελέτες και επιβλέποντα», είπε χαρακτηριστικά. «Είδε κανείς το 2017 εαν το ETCS μπορούσε να συνεργαστεί με τα προγενέστερα συστήματα» διερωτήθηκε στη συνέχεια. Και όπως είπε, δεν υπήρχε τίποτα διασφαλισμένο ότι θα ολοκληρωθεί αυτή η σύμβαση και απόδειξη είναι ότι από το 2007 έως το 2010 δεν προχώρησε τίποτα. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στο έργο της ηλεκτροκίνησης Αθήνα – Πειραιάς που μαζί με τον σταθμό Λαρίσης ήταν από τη Siemens.

«Τι κάναμε το 2015 με την 717 και για τον σιδηρόδρομο; Τελειώσαμε έργα πολλών δις ευρώ για τον σιδηρόδρομο που ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πίστευε ότι θα τα ολοκληρώσουμε» σημείωσε στη συνέχεια ο κ. Σπίρτζης αναφερόμενος στα έργα των δικών του ημερών για να προσθέσει «Η πορεία της 717 την περίοδο 2015-19 δεν μπορούσε να είναι διαφορετική γιατί η σύμβαση ήταν κακή και πλημμελής. Δημιούργησε ανάγκη να γίνει ανακεφαλαιωτικός πίνακας και συμπληρωματική σύμβαση. Δεν τα λέω εγώ αυτα. Εχουμε αποδείξει στον δημόσιο διάλογο ότι το ποσοστό υλοποίησης της 717 ήταν πάνω από 72% και η αρχική σύμβαση ήταν σχεδόν στο 0% τον Φεβρουάριο 2015. Αυτό λένε τα επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ που λένε Σεπτέμβριο 2018 είναι 68% , έχουμε έγγραφο της κοινοπραξίας που ζητούν μείωση εγγυητικών στο 72% που σημαίνει ότι δεν μπορεί να μην έχουν υλοποιήσει το έργο για να το ζητούν αυτό. Αν απομειωθούν εγγυητικές περισσότερο από το ποσοστό του έργου που έχει υλοποιηθεί είναι για να πάνε φυλακή.

Εχουμε έγγραφο του 2023 που λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης της αρχικής σύμβασης είναι στο 77%, δηλαδή 5% πρόοδος. Και η συμπληρωματική που υπογράφηκε το 2023 είχε υλοποιηθεί σε ποσοστό 17%».

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ